Permalänk
Medlem

Kondensator lossnade från moderkortet

Hej!

Fick precis strömavbrott min inte i ett cs game. Startar datorn igen när strömmen kommer tillbaka för att snabbt kunna gå in i matchen igen. Märket direkt när jag kommer in i windows att något är fel, allt går i slowmotion och laggar, cs var även helt ospelbart. Stänger av datorn och ser att en kondensator har lossnat från moderkortet, luktar även lite bränt. På kondensatorn står det "5KS20 270 16V.

Testade sedan att starta datorn igen och allt verkar funka.

Mina fråga är, ska jag fortsätta använda datorn eller är det riskabellt på något vis?

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av QviW:

Hej!

Fick precis strömavbrott min inte i ett cs game. Startar datorn igen när strömmen kommer tillbaka för att snabbt kunna gå in i matchen igen. Märket direkt när jag kommer in i windows att något är fel, allt går i slowmotion och laggar, cs var även helt ospelbart. Stänger av datorn och ser att en kondensator har lossnat från moderkortet, luktar även lite bränt. På kondensatorn står det "5KS20 270 16V.

Testade sedan att starta datorn igen och allt verkar funka.

Mina fråga är, ska jag fortsätta använda datorn eller är det riskabellt på något vis?

Ta en bild på vart den satt så ska vi ta oss en titt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av QviW:

Hej!

Fick precis strömavbrott min inte i ett cs game. Startar datorn igen när strömmen kommer tillbaka för att snabbt kunna gå in i matchen igen. Märket direkt när jag kommer in i windows att något är fel, allt går i slowmotion och laggar, cs var även helt ospelbart. Stänger av datorn och ser att en kondensator har lossnat från moderkortet, luktar även lite bränt. På kondensatorn står det "5KS20 270 16V.

Testade sedan att starta datorn igen och allt verkar funka.

Mina fråga är, ska jag fortsätta använda datorn eller är det riskabellt på något vis?

är du rädd att den brinner eller är du rädd om resterade delar i datorn kanske också kan gå sönder?
om du sitter på västkusten, dalarna, så kanske det inte är så konstigt varför strömmen går. du har stormen Egon utanför dörren.

jag skulle inte gjort nånting på datorn och speciellt kollat nätagg & moderkort.

spela inte då det blixtar eller är storm om du inte bor i en storstad då är strömkablarna ju nergrävda.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

"luktar även lite bränt."

Varför vill man ens chansa om det luktar bränt?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ta en bild på vart den satt så ska vi ta oss en titt.

Ska fixa en bild!

Skrivet av jonatan80:

är du rädd att den brinner eller är du rädd om resterade delar i datorn kanske också kan gå sönder?
om du sitter på västkusten, dalarna, så kanske det inte är så konstigt varför strömmen går. du har stormen Egon utanför dörren.

jag skulle inte gjort nånting på datorn och speciellt kollat nätagg & moderkort.

spela inte då det blixtar eller är storm om du inte bor i en storstad då är strömkablarna ju nergrävda.

Bir i Herrljunga, västragötaland. Stormen är här, blåster något kopiöst, dock inga blixtar/åska.

Skrivet av Toivo83:

"luktar även lite bränt."

Varför vill man ens chansa om det luktar bränt?

Jadu, vill slippa köpa nytt, är inne i en period just nu då allt möjligt väljer att kasta in handsken.

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem

större risk att du får köpa allt ny än att bara köpa ett nytt moderkort, men men vi alla tänker olika

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

En kondensator hjälper till med att jämna ut varierande spänning/strömåtgång. Vissa delar på moderkortet gör åt ström ryckvis och där hjälper kondensatorer till med att buffra. Nätaggregatet har släppt igenom en onormalt kraftig spänningsspik så kondensatorn (270uF / 16Volt) har exploderat och lossnat. Datorn kan fungera utmärkt utan vissa av dessa kondensatorer men de monteras ju dit av en orsak. Troligen kommer inget mer att hända.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av QviW:

Bir i Herrljunga, västragötaland. Stormen är här, blåster något kopiöst, dock inga blixtar/åska.

Jadu, vill slippa köpa nytt, är inne i en period just nu då allt möjligt väljer att kasta in handsken.

det är blixtar/åska på sommaren & hösten inte på vintern, däremot kan elledningar slå mot varandra i vinden då får du väldigt stora skillnader i ditt eluttag och inga 230V
ditt moderkort är bränt, nätagget suspekt, resterande borde ha klarat sig. varför sitter man och spelar om risken finns att strömmen går pga av storm ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

det är blixtar/åska på sommaren & hösten inte på vintern, däremot kan elledningar slå mot varandra i vinden då får du väldigt stora skillnader i ditt eluttag och inga 230V
ditt moderkort är bränt, nätagget suspekt, resterande borde ha klarat sig. varför sitter man och spelar om risken finns att strömmen går pga av storm ?

Åskar och blixtar även på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

det är blixtar/åska på sommaren & hösten inte på vintern..

SMHI

"Åska förekommer även vintertid, fast inte alls lika ofta som under sommaren. Att det är vanligare med åska när det är varmt beror på att de kraftiga bymoln där åskan uppstår bara kan bildas när det är gott om vattenånga i luften. Och detta är kopplat till temperaturen. Ju varmare det är desto mer vattenånga kan finnas tillgänglig.

Trots det, är det faktiskt inte så ovanligt med åska på vintern i södra Sverige i samband med oväder. Vanligast är vinteråska i kusttrakter, speciellt vid västkusten samt ett par tre mil in över land. Då rör det sig oftast bara om enstaka blixtar och vanligen ute över relativt varmt vatten."

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/aska-1.658

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av malmlinus:

Åskar och blixtar även på vintern.

ja men ovanligt. om man däremot hör åskan så bör man dra ur den elektronik man är rädd om OM man bor i glesbygd eller mindre stad.

jag tränar inte golf/fotboll utomhus när det Åskar. (inte annars heller)
ja fiskar inte ute på havet i full storm.
sågar inte motorsåg på natten.
hoppar ut från andra våningen med paraply.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ta en bild på vart den satt så ska vi ta oss en titt.

Skrivet av jonatan80:

det är blixtar/åska på sommaren & hösten inte på vintern, däremot kan elledningar slå mot varandra i vinden då får du väldigt stora skillnader i ditt eluttag och inga 230V
ditt moderkort är bränt, nätagget suspekt, resterande borde ha klarat sig. varför sitter man och spelar om risken finns att strömmen går pga av storm ?

Inte haft strömavbrott på ca 8 år, orten jag bor i är känd för att vara långt framme inom el, i princip allt är nergrävt.

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det är en kondensator på VRM för CPU.
Den minimerar rippel som kommer in och ger VRM möjligheten att inte fluktuera allt för mycket. Det sitter även kondensatorer efter VRM:erna innan spänningen går in i CPU.

Du kan fortsätta använda datorn om du så skulle vilja men risken för instabilitet har ökat. Datorn är känsligare för rippel och dålig spänning från PSU. Risken att datorn eller CPU tar skada är mycket liten. Kondensatorn reglerar som sagt bara rippel lite grann. Rekommenderar att få en ny kondensator dit-lödd med samma kapacitans eller högre.

Hade en kondensatorn gått sönder efter VRM så hade det inte fungerat ordentligt att köra datorn. Märkligt att nätagget inte stängde av sig när spänningsspiken kom. Vad har du för nätagg?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är en kondensator på VRM för CPU.
Den minimerar rippel som kommer in och ger VRM möjligheten att inte fluktuera allt för mycket. Det sitter även kondensatorer efter VRM:erna innan spänningen går in i CPU.

Du kan fortsätta använda datorn om du så skulle vilja men risken för instabilitet har ökat. Datorn är känsligare för rippel och dålig spänning från PSU. Risken att datorn eller CPU tar skada är mycket liten. Kondensatorn reglerar som sagt bara rippel lite grann. Rekommenderar att få en ny kondensator dit-lödd med samma kapacitans eller högre.

Hade en kondensatorn gått sönder efter VRM så hade det inte fungerat ordentligt att köra datorn. Märkligt att nätagget inte stängde av sig när spänningsspiken kom. Vad har du för nätagg?

Vet inte om jag missuppfattar dig eller saknar kunskap men det var ett strömavbrott i 1 minut kanske, inte spänningsspik. Eller det kanske hör ihop?

Mitt nättag är ett Chieftec Nitro Series BPS-950C 950W

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av QviW:

Vet inte om jag missuppfattar dig eller saknar kunskap men det var ett strömavbrott i 1 minut kanske, inte spänningsspik. Eller det kanske hör ihop?

Mitt nättag är ett Chieftec Nitro Series BPS-950C 950W

Kondensatorn gick sönder pga en spänningsspik. Oavsätt vad byggnaden råkade ut för. Troligen kom det en spik då elledningar slog ihop eller liknande men att ett överströmsskydd slog till i en transformatorstation.

Att nätagget inte filtrerade denna spik utan att den tog vägen genom ditt nätagg och hela vägen till moderkortet är galet. Skulle byta nätagget illa kvickt om inte överspänningsskyddet slog till.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kondensatorn gick sönder pga en spänningsspik. Oavsätt vad byggnaden råkade ut för. Troligen kom det en spik då elledningar slog ihop eller liknande men att ett överströmsskydd slog till i en transformatorstation.

Att nätagget inte filtrerade denna spik utan att den tog vägen genom ditt nätagg och hela vägen till moderkortet är galet. Skulle byta nätagget illa kvickt om inte överspänningsskyddet slog till.

Datorn sitter i en APC Performance Surge Arrest, skulle den slagit till vid detta tillfälle? Den gjorde inte det iaf

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av QviW:

Datorn sitter i en APC Performance Surge Arrest, skulle den slagit till vid detta tillfälle? Den gjorde inte det iaf

En kondensator exploderar inte utan anledning, den har pajat pga en spänningsspik. En strömspik kan inte göra något i någon utsträckning då en kondensator inte leder utan klassas som ett avbrott för DC.

Låter riktigt tokigt om du har en APC och ett nätagg och ingen reagerar. Måste vara precis en spik som varken din Nätdosa och nätagg utlöser sina skydd på. Låter osannolikt. Din nätdosa skall dock endast utlösas på Strömspikar och inte spänningsspikar.

Mer sannolikt att nätagget gjorde något lustigt vid spänningsfallet. Som sagt, chiefteck är knappast kända för att göra mer än mediokra nätagg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är en kondensator på VRM för CPU.
Den minimerar rippel som kommer in och ger VRM möjligheten att inte fluktuera allt för mycket. Det sitter även kondensatorer efter VRM:erna innan spänningen går in i CPU.

Du kan fortsätta använda datorn om du så skulle vilja men risken för instabilitet har ökat. Datorn är känsligare för rippel och dålig spänning från PSU. Risken att datorn eller CPU tar skada är mycket liten. Kondensatorn reglerar som sagt bara rippel lite grann. Rekommenderar att få en ny kondensator dit-lödd med samma kapacitans eller högre.

Hade en kondensatorn gått sönder efter VRM så hade det inte fungerat ordentligt att köra datorn. Märkligt att nätagget inte stängde av sig när spänningsspiken kom. Vad har du för nätagg?

Jag undrar en sak david!

Om man löder dit nya kondensatorer med högre kapacitants, kommer det göra cpun mer stabil när man överklockar?

mvh

Permalänk
Skrivet av criscros:

Jag undrar en sak david!

Om man löder dit nya kondensatorer med högre kapacitants, kommer det göra cpun mer stabil när man överklockar?

mvh

troligen inte kapacitensen är bara ett mot på hur "stor" bufferten är ungefär som at mAh anger hur stor laddning ett batteri kan hålla.

men tippar att det nog inte skadar att sätta dit en större om du inte får tag i en exakt lika dan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Jag undrar en sak david!

Om man löder dit nya kondensatorer med högre kapacitants, kommer det göra cpun mer stabil när man överklockar?

mvh

Om Du skall avvika från den specificerade kondensatorn så skall den nya kondensatorn ha stöd för minst samma värde. Högre kapacitans lär inte skapa problem, men håll öga på ESR. Den är viktiga i dessa sammanhang.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av criscros:

Jag undrar en sak david!

Om man löder dit nya kondensatorer med högre kapacitants, kommer det göra cpun mer stabil när man överklockar?

mvh

Nej. Se längre svar nedan.

Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen inte kapacitensen är bara ett mot på hur "stor" bufferten är ungefär som at mAh anger hur stor laddning ett batteri kan hålla.

men tippar att det nog inte skadar att sätta dit en större om du inte får tag i en exakt lika dan.

En kondensator absorberar rippel, att den har en viss kapacitans betyder bara att den kan absorbera den positiva rippelstörningen. En "Choke" (induktor/spole) används för att driva vid rippel för spänningen under den önskade spänningen.

Din kondensator hade en kapacitans på 270µF så vitt jag ser, detta är ENORMT! Du kommer aldrig ha en så stor störning i flödet att kondensatorn blir fylld och inte kan absorbera med. En normal kondensator som används för mikrokontrollers strömförsörjning brukar ha värden på 10-20µF. Detta räcker och blir över för att driva ARM processorer och dylikt stabilt. (Täck Rasberry Pie).

Låt säga att en ARM drar 5W. Om din processor drar 15gånger större så är fortfarande 150µF således tillräckligt. Ripplet kommer inte vara så stort att du fyller dina kondensatorer. Förutom när nätagget packar ihop vilket den verkar ha gjort idag.
Det var det långa svaret.

För att få stabilare överklockning behöver du dimensionera Kondensatorer och induktorer efter varandra då den ena absorberar förstora spänningar och den andra laddar ur sig vid spänningsfall för att driva en stabil spänning. För att få en snabbare och responsivare krets behöver dessa vara bra dimensionerade. Problemet är att du även måste byta VRM:er för att få en påtaglig skillnad i stabilitet. Förslagsvis till VRM:er som arbetar med högre frekvenser. Detta ger värme och du måste montera dit kylflänsar för att kyla ner VRM:erna.

Det är en kostnadsavvägning. Skulle du vilja ha stabilare OC så får du byta moderkort. Att sitta och löda större kondensatorer kommer inte ge något om du inte byter ut hela din strömförsörjning till CPU:n. (Hela DC-DC kretsen måste bytas vilket innebär mer eller mindre alla komponenter bredvid processorsockeln).

En större kondensator kommer inte skada eller påverka processorn om den inte är så enorm att den inte hinner laddas upp innan microkoden har laddas i processorn och den skall börja exekvera kod.

Skrivet av Veni:

Om Du skall avvika från den specificerade kondensatorn så skall den nya kondensatorn ha stöd för minst samma värde. Högre kapacitans lär inte skapa problem, men håll öga på ESR. Den är viktiga i dessa sammanhang.

Det är inte direkt relevant i detta fallet.
Det är dock relevant när man börjar arbeta med reflexioner och vågutbredning. En kondensator påverkar då vågor med en fasförskjutning och där kan den reella delen av kondensatorn påverka.

Serie-resistansmodellen är en anledning till att en kondensator långsamt laddar ur sig då motståndet mellan plattorna (i en plattkondensator) eller mellan de två folierna (i en cylindrisk kondensator) inte är oändlig utan ändlig (dvs väldigt stor men fortfarande ett värde som innebär att lite ström kan röra sig från en platta till den andra given tillräckligt med tid).

Detta är dock inte relevant som sagt i detta fallet, vi skall inte lagra energi länge i dem och vi jobbar även med likspänning. Kondensatorn är kopplad innan VRM och kopplad där till jord. Motståndet är stort men skulle något röra sig genom kondensatorn så skulle den ändå bara gå till jordplanet i kretskortet (ofarligt).
Motståndet går att mäta men då med en LCR-mätare. En DMM mäter genom att skicka ut en svag ström, och kondensatorn äter laddningarna som en amerikanare slukar läsk och burgare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är inte direkt relevant i detta fallet.
Det är dock relevant när man börjar arbeta med reflexioner och vågutbredning. En kondensator påverkar då vågor med en fasförskjutning och där kan den reella delen av kondensatorn påverka.

Serie-resistansmodellen är en anledning till att en kondensator långsamt laddar ur sig då motståndet mellan plattorna (i en plattkondensator) eller mellan de två folierna (i en cylindrisk kondensator) inte är oändlig utan ändlig (dvs väldigt stor men fortfarande ett värde som innebär att lite ström kan röra sig från en platta till den andra given tillräckligt med tid).

Då fick man lära sig något idag :). Använder större kondensatorer enbart för lagring och dom mindre för utjämning(jäkligt många parallellt ibland). Alltid likspänning i mitt fall. Trodde att lågt ESR var mest önskvärt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Veni:

Då fick man lära sig något idag :). Använder större kondensatorer enbart för lagring och dom mindre för utjämning(jäkligt många parallellt ibland). Alltid likspänning i mitt fall. Trodde att lågt ESR var mest önskvärt.

Man vill ju inte att de ska leda, men om de måste leda så får man se till att de leder så lite som möjligt och då skall ESR gå mot oändligheten för att vara så önskvärd som möjligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Dessa tre kondensatorer glättar/buffrar/utjämnar den lokalt tillverkade spänningen till processorn.
VRM använder alltså nätaggregatets +12Volt för att tillverka en lägre stabil processormatning (1,5-3 Volt).

270uF är inte så mycket i sammanhanget så om du fixar till kortet så använd samma värden (standard).
Med lite försiktighet kan du löda på de nya benen på de gamla stumparna så riskerar du inte moderkortet.
Var noggrann med polariteten så du vänder den rätt...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Waxinator:

Dessa tre kondensatorer glättar/buffrar/utjämnar den lokalt tillverkade spänningen till processorn.
VRM använder alltså nätaggregatets +12Volt för att tillverka en lägre stabil processormatning (1,5-3 Volt).

270uF är inte så mycket i sammanhanget så om du fixar till kortet så använd samma värden (standard).
Med lite försiktighet kan du löda på de nya benen på de gamla stumparna så riskerar du inte moderkortet.
Var noggrann med polariteten så du vänder den rätt...

Nja, den första används endast som balanskondensator innan DC-DC kretsen.

De två efterkommande kondesatorerna är en del av DC-DC kretsen och utjämnar spänningen som växlas ned.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin