Permalänk
Medlem

Varför utnyttjas inte internminnet

Hej,

Bottnade 8 GB och hade uppåt 8 GB swap emot disk, så jag tänkte det var dags för mer minne och köpte upp mej så jag har 16 GB totalt (vilket både operativet och UEFI visar att jag har).

Det jag inte förstår är att t.ex. MSI afterburner bara visar att jag använder max 8 GB när jag lirar BF4, samt att afterburner samtidigt visar att Swappen är på 9 GB, detta trots att jag ställt den till max 1GB i Win8.1. (Rekommenderat av Samsung Magician).

Hur kommer det sig att operativet inte använder sig av allt internminne innan swap? Aktivitetshanteraren och Resursövervakaren visar inget annat heller vad jag kan se.

//Lasse

Permalänk
Medlem

Låt bli att pilla på swapfilen. Låt Windows sköta det självt. Fungerar bäst då

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Låt bli att pilla på swapfilen. Låt Windows sköta det självt. Fungerar bäst då

Gjorde ingen skillnad. Swappar i alla fall trots att internminnet gå på tomgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Gjorde ingen skillnad. Swappar i alla fall trots att internminnet gå på tomgång.

Vad menar du med att minnet går på tomgång? Lägg upp en bild från aktivitets monitorn

Swap används inte som bara när RAM har tagit slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vad menar du med att minnet går på tomgång? Lägg upp en bild från aktivitets monitorn

Ja eller det gjorde ingen skillnad emot när jag satt Swappen manuellt. Den borde ju belasta internminnet först och främst, innan operativet börjar swappa ut på disk?! Nu använder den 4 GB ram och 6 GB swap efter Clean boot och BF4 en vända.

Är Win8.1 så dumt så det fortfarande tror att jag har 8 GB? Måste man göra något i operativet efter att installerat mer minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Ja eller det gjorde ingen skillnad emot när jag satt Swappen manuellt. Den borde ju belasta internminnet först och främst, innan operativet börjar swappa ut på disk?!

Är Win8.1 så dumt så det fortfarande tror att jag har 8 GB? Måste man göra något i operativet efter att installerat mer minne?

Du ser ju aktiviters hanteraren hur mycke RAM du har.

Och återigen. Lägg upp en bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du ser ju aktiviters hanteraren hur mycke RAM du har.

Och återigen. Lägg upp en bild

Tack, återkommer med bild.

Permalänk
Medlem

Så där ja. Bilderna visar under BF4 spel.

Jag har aldrig sett ram usage vara över 8 GB, medans pagefile/Swappen går något högre än så. Nu är datorn relativt nybootad, men det brukar sluta på att ram ligger på max 8 och pagefile runt 9-10 GB.

Man skulle ju vilja dra nytta av investeringen 8->16 GB...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Hur kommer det sig att operativet inte använder sig av allt internminne innan swap? Aktivitetshanteraren och Resursövervakaren visar inget annat heller vad jag kan se.

//Lasse

Short version:
Det beror på "on demand paging".
http://en.wikipedia.org/wiki/Demand_paging

/G

//edit - jag kommer upp i liknande siffror ser jag nu (BF4)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Lasse468:

Så där ja. Bilderna visar under BF4 spel.

Jag har aldrig sett ram usage vara över 8 GB, medans pagefile/Swappen går något högre än så. Nu är datorn relativt nybootad, men det brukar sluta på att ram ligger på max 8 och pagefile runt 9-10 GB.

Man skulle ju vilja dra nytta av investeringen 8->16 GB...

http://eklunda.se/lasse/grafik/k2.jpg

http://eklunda.se/lasse/grafik/k1.jpg

Största problmet är 32 bitars program. Om jag förstår det rätt måste alla 32 bitars program samsas om samma 4Gb ram.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Största problmet är 32 bitars program. Om jag förstår det rätt måste alla 32 bitars program samsas om samma 4Gb ram.

De enda program jag startat är IE11, sista Firefox (vet ej version), men båda dessa borde väl vara 64 bitars?! Kan man se det?
BF4 startas i x64 läge.

Så jag tror inte riktigt på det resonemanget.

Permalänk
Medlem

Här är en länk till som kanske kan vara till lite nytta.
http://www.codeproject.com/Articles/29449/Windows-Memory-Mana...

Är du säker på att du undrar om varför det finns ledig RAM istället för att cacha saker mot disk?
Förut så användes prefetch och då utnyttjades nästan all "ledig" RAM, men det är i dom system som saknar SSD. Det vet du va?
http://en.wikipedia.org/wiki/Prefetcher
Kanske tydligare med vistas "superfetch" http://members.rushmore.com/~jsky/id37.html då man kunde tjånka in ett usb-minne för cache (låga latenstider, som vanligt med flashminne)

Läs igenom hur windows hanterar minne, hur vmm arbetar och du får svar på det du undrar. Det är inte helt trivialt men rätt logiskt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Broken-arrow:

Största problmet är 32 bitars program. Om jag förstår det rätt måste alla 32 bitars program samsas om samma 4Gb ram.

Låter väldigt dumt programmerat, OS bestämmer ju själv vart stackpekaren ska hamna i den 32-bitarsboxen som skapas vid adresskonverteringen.

Ett 32-bitars program i windows 64 kan dock använda upp mot 4Gb, men att detta skulle vara delat med resterande 32-bitars låter absurt. Varför skulle de vara tvungna att dela?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Citat:

De enda program jag startat är IE11, sista Firefox (vet ej version), men båda dessa borde väl vara 64 bitars?! Kan man se det?
BF4 startas i x64 läge.

Så jag tror inte riktigt på det resonemanget.

FF finns inte i färdig 64bitars. Bara andra som tagit över den biten. Jag kan lätthet se i Aktivitetshanteraren att vissa program är 32 bitars även i 64 bitars OS. Sen kanske bf inte använder hur mycket ram som helst. Jag kör med 8 GB och jag maxar inte det. Är inte bara mer ram som behövs. Ie så behöver man i alla fall Win 7 starta en speciell ie icon som det står 64 på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Låter väldigt dumt programmerat, OS bestämmer ju själv vart stackpekaren ska hamna i den 32-bitarsboxen som skapas vid adresskonverteringen.

Ett 32-bitars program i windows 64 kan dock använda upp mot 4Gb, men att detta skulle vara delat med resterande 32-bitars låter absurt. Varför skulle de vara tvungna att dela?

Eller med en liten förklaring, det är 64-bitars OS och därmed hamnar 32bitars program i WoW som sköts av WMM.
http://en.wikipedia.org/wiki/WoW64

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Låter väldigt dumt programmerat, OS bestämmer ju själv vart stackpekaren ska hamna i den 32-bitarsboxen som skapas vid adresskonverteringen.

Ett 32-bitars program i windows 64 kan dock använda upp mot 4Gb, men att detta skulle vara delat med resterande 32-bitars låter absurt. Varför skulle de vara tvungna att dela?

Vad jag fattar det som är det som händer. När jag kör t.ex webbläsaren och ett spel händer det att ram tar slut och då kör jag 8Gb och använingen ligger då runt 4/5Gb. Så ja 64 bitars spel och program är välkommet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag fattar det som är det som händer. När jag kör t.ex webbläsaren och ett spel händer det att ram tar slut och då kör jag 8Gb och använingen ligger då runt 4/5Gb. Så ja 64 bitars spel och program är välkommet.

Nej, när du skickar ett spel i fokus framför webbläsaren, eller minimerar webbläsaren så talar du om för operativsystemet att behovet av webbläsaren inte är lika högt och windows minneshanteringssystem tar per automatik över och växlar ner delar av webbläsarens minne till disk. Okej? Det "tar inte slut".

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gurk:

Eller med en liten förklaring, det är 64-bitars OS och därmed hamnar 32bitars program i WoW som sköts av WMM.
http://en.wikipedia.org/wiki/WoW64

Så vitt jag kan läsa mig till så används wow dll för att mappa om den fysiska minnesadressen till en virtuel adress som den då ger till applikationen. Vart står det att det endast kan göras för en minnesrymd?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Testat att starta en mängd program samt ca 15 fönster IE och 5-6 firefox, men kommer ändå inte över 8 GB användning av ram...

Låter väldigt konstigt att inte Win8.1 använder mer ram i mina öron. Finns det något program som käkar minne att testa med?

Annars var det alltså helt onödigt att uppgradera från 8 till 16 GB i mitt fall, förutom att framtidssäkra innan mina moduler är end of sale?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lasse468:

Testat att starta en mängd program samt ca 15 fönster IE och 5-6 firefox, men kommer ändå inte över 8 GB användning av ram...

Låter väldigt konstigt att inte Win8.1 använder mer ram i mina öron. Finns det något program som käkar minne att testa med?

Annars var det alltså helt onödigt att uppgradera från 8 till 16 GB i mitt fall, förutom att framtidssäkra innan mina moduler är end of sale?

http://eklunda.se/lasse/grafik/A4.jpg

http://eklunda.se/lasse/grafik/A3.jpg

Finns diverse stresstester som äter minne så, det sjunger om det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Så vitt jag kan läsa mig till så används wow dll för att mappa om den fysiska minnesadressen till en virtuel adress som den då ger till applikationen. Vart står det att det endast kan göras för en minnesrymd?

Du missförstår, jag höll med dig och visade vilken funktion som sköter om det

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gurk:

Du missförstår, jag höll med dig och visade vilken funktion som sköter om det

Okej, så det kan gå med textbaserad kommunikation.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns diverse stresstester som äter minne så, det sjunger om det.

Som vadå t.ex? Nån som säkert käkar minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Testat att starta en mängd program samt ca 15 fönster IE och 5-6 firefox, men kommer ändå inte över 8 GB användning av ram...

Låter väldigt konstigt att inte Win8.1 använder mer ram i mina öron. Finns det något program som käkar minne att testa med?

Annars var det alltså helt onödigt att uppgradera från 8 till 16 GB i mitt fall, förutom att framtidssäkra innan mina moduler är end of sale?

http://eklunda.se/lasse/grafik/A4.jpg

http://eklunda.se/lasse/grafik/A3.jpg

Datorn har explicita order om att försöka växla ner dom program som inte är i fokus (det betyder, ligger längst fram, namnlisten är i mörk färg). Alltså, det här är exakt förväntat beteende. Du behöver inte mycket RAM om du har SSD och aldrig använder minneskrävande program.

Minneskrävande program är exempelvis när du har uppe photoshop och har 10-15 bilder uppe som du jobbar med i en herrans massa lager.
Dina program som du tar som exempel är webbläsare, dom SKA inte ta mycket minne. Varje instans återanvänder dessutom varandras grundfiler och exempelvis IE är sjukt djupt rotat i operativsystemet.

Sitter du och använder webbläsare och spelar lite dataspel, då har du precis lagom med RAM. Du slår inte i taket och du har lite extra ledigt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Datorn har explicita order om att försöka växla ner dom program som inte är i fokus (det betyder, ligger längst fram, namnlisten är i mörk färg). Alltså, det här är exakt förväntat beteende. Du behöver inte mycket RAM om du har SSD och aldrig använder minneskrävande program.

Minneskrävande program är exempelvis när du har uppe photoshop och har 10-15 bilder uppe som du jobbar med i en herrans massa lager.
Dina program som du tar som exempel är webbläsare, dom SKA inte ta mycket minne. Varje instans återanvänder dessutom varandras grundfiler och exempelvis IE är sjukt djupt rotat i operativsystemet.

Sitter du och använder webbläsare och spelar lite dataspel, då har du precis lagom med RAM. Du slår inte i taket och du har lite extra ledigt.

Tack, Okey, då var det onödigt för mej att köpa mer minne egentligen.

Nån som vet något benchmark program som man kan testa med? Har provat med Aida 64 och Prime95, men de käkade inte heller något ovanför 8GB.

Lasse

Permalänk
Medlem

OCCT eller intel burn test, knappa i så mycket RAM du vill använda i testet.
Ser dock inte meningen med det...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Tack, Okey, då var det onödigt för mej att köpa mer minne egentligen.
Lasse

Du missförstår, du har precis lagom med RAM. Du vill faktiskt aldrig slå i taket eller vara i närheten av det.
Du vet vad som händer? Datorn stannar totalt medans den växlar program fram och tillbaks, något man råkade ut för titt som tätt när man satt i Win2k/XP.
Det kanske var värt dom ynka hundralapparna för dom extra stickorna, det är ju inte direkt dyrt med RAM (längre), och någon gång i framtiden kanske du sitter och redigerar en film eller foton på datorn och just då är det riktigt skönt att ha lite extra pulver i burken.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurk:

Du missförstår, du har precis lagom med RAM. Du vill faktiskt aldrig slå i taket eller vara i närheten av det.
Du vet vad som händer? Datorn stannar totalt medans den växlar program fram och tillbaks, något man råkade ut för titt som tätt när man satt i Win2k/XP.
Det kanske var värt dom ynka hundralapparna för dom extra stickorna, det är ju inte direkt dyrt med RAM (längre), och någon gång i framtiden kanske du sitter och redigerar en film eller foton på datorn och just då är det riktigt skönt att ha lite extra pulver i burken.

Dock har ju priset på minne mer än fördubblats sedan lägsta så jag vet inte om det är som du beskriver.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Dock har ju priset på minne mer än fördubblats sedan lägsta så jag vet inte om det är som du beskriver.

Ah, du är ung? Du har inte varit med när det var dyrt
Det är skillnad på mycket pengar och dyrt, det är mycket pengar nu... men inte dyrt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurk:

Ah, du är ung? Du har inte varit med när det var dyrt
Det är skillnad på mycket pengar och dyrt, det är mycket pengar nu... men inte dyrt.

Jo jag har köpt ett MB minne för närmare en tusing så jag vet.

Tack för det förresten!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)