Permalänk
Medlem

Asus bios bootar ej gammal win

Har uppgraderat min dator men nya asusbios vill inte alls boota min gamla win7-ssd. Den finns som valbar boot-enhet men när den försöker boota så startar datorn bara om. Vad behöver jag justera i settings? (Asus x99-s.)

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Har uppgraderat min dator men nya asusbios vill inte alls boota min gamla win7-ssd. Den finns som valbar boot-enhet men när den försöker boota så startar datorn bara om. Vad behöver jag justera i settings? (Asus x99-s.)

Du har alltså uppgraderat lite saker, har du installerat om Windows efter det?
Annars blir det lätt såhär.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

När du byter moderkort(chipset) så kommer windows inte kunna starta. För windows antar att det kommer starta på samma hårdvara varje gång och laddar då fel drivrutiner under start om man byter hårdvara.

Så det är bara att installera om windows på den nya hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Det är precis ominstallation jag tänkt göra - men behöver komma åt min gamla installation då det blivit fel på min installationsusb...
Vet att win brukar fungera dåligt med fel drivisar osv men det brukar ju ändå starta....

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Jag tror det är något uefi-grejs som behöver stängas av i bios. Googla på moderkortet och Windows7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Det är precis ominstallation jag tänkt göra - men behöver komma åt min gamla installation då det blivit fel på min installationsusb...
Vet att win brukar fungera dåligt med fel drivisar osv men det brukar ju ändå starta....

Nej det gör det inte. Har du möjlighet att växla tillbaks till det andra så kan du komma runt det genom att slå undan HAL:en på windows via en sk. sysprep
http://www.thewindowsclub.com/the-system-preparation-tool-sys...
och när det nya moderkortet startas upp så försöker den inte ens köra på gamla drivrutiner utan anser att allt är helt nytt (trick för deployment av många datorer med färdigt paket av installationsmedia).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Slutade med att jag fick fixa usb-stickan med image via annan dator... Hade valt n-version ist för "vanlig" och då fungerade inte nyckeln.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7