Permalänk
Medlem

Temperatur vid överklockning

Hej

Kollar man Temo vid idle, surf (lätt användning) eller vid stresstest för att kolla att datorn håller ok temperaturer vid överklockning? Vad är ok temperaturer?

Detta gäller en 2600k kyld av en mc 212 evo

Tack!
Mvh
Nicola

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldakin:

Hej

Kollar man Temo vid idle, surf (lätt användning) eller vid stresstest för att kolla att datorn håller ok temperaturer vid överklockning? Vad är ok temperaturer?

Detta gäller en 2600k kyld av en mc 212 evo

Tack!
Mvh
Nicola

Full load. Tex under Prime95
EDIT: på en 2600k tror jag maxtemp är 72grader, så under det är okej temp, men ju lägre desto bättre

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Idle är typ aldrig intressant, förutom vid felsökning, så bara att lasta på och se vad som händer!

Permalänk
Medlem

underbart! Tack för hjälpen. Vad är "normaltemperatur" vid idle respektive lätt användning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Omöjligt att säga eftersom det beror på så mycket. Min 2500K ligger på 55c idle, och 52c full load. Normalfallet är tvärt om, med lägre temp vid idle än last. Så länge du aldrig går över max tempen så är inte tempen ett problem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

För att ge ett tråkigt svar för det beror på helt vad du har för chassi, kylning, värme där datorn står, så allt mellan 25 - 60 grader

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Misstänkte att det var så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Misstänkte att det var så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Full load. Tex under Prime95
EDIT: på en 2600k tror jag maxtemp är 72grader, så under det är okej temp, men ju lägre desto bättre

72c är inte max temperatur när man tex kör prime95.

72c är ett värde som CPU inte bör gå över i medeltemperatur under normala förhållanden.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Min 4790K toppar väl ut på 75-80 grader i prime som verkligen suger ut maximalt med watt ur cpun.
Den är semi vatten kyld med Swiftech h220x men under normala
förhållanden går den nästan alldrig över 50 grader
30-35 idle men jag håller med föregående talare det beror
på många parametrar chassi,rums temp,vcore etc.

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande detta. ska köra en kort vända primör innan jag klockar för att ha som referens. Kommer inte bli något extremt men jag vore glad om jag kunde få upp den 4.2-4.4 i den här lådan. Vi får se... Tack för alla svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lycka till posta resultat sedan😁

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440