Byta ut grafikkort för att hantera 3 skärmar, kritik på valt grafikkort pls

Permalänk
Medlem

Byta ut grafikkort för att hantera 3 skärmar, kritik på valt grafikkort pls

Hejhej!
Sitter nu med ett Nvidia Geforce GTX 60 Ti (http://www.inet.se/produkt/5409095/gigabyte-geforce-gtx-560ti...) och har tankar på att fixa så jag kan använda 3 skärmar. En polare som precis löst 3 skärmar använder sig av (http://www.net2world.se/#/gf-gtx750-ti-oc-2gb-ddr5---gigabyte...). Är detta ett okey grafikkort (dvs ingen nedgradering)? Eller finns det något som är bättre/mer prisvärt, samt helst inte en nedgradering från min GTX560 Ti.

Och behöver jag ha ett starkare nät-agg om jag går på 3 skärmar?Har 550W nu tror jag.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En liten uppgradering är det nog men ska du spela på tre skärmar är det inget att ha. Du fixar nästa alla grafikkort på marknaden med 550w, bara kort med dubbla GPU är ett problem.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Namehere:

Hejhej!
Sitter nu med ett Nvidia Geforce GTX 60 Ti (http://www.inet.se/produkt/5409095/gigabyte-geforce-gtx-560ti...) och har tankar på att fixa så jag kan använda 3 skärmar. En polare som precis löst 3 skärmar använder sig av (http://www.net2world.se/#/gf-gtx750-ti-oc-2gb-ddr5---gigabyte...). Är detta ett okey grafikkort (dvs ingen nedgradering)? Eller finns det något som är bättre/mer prisvärt, samt helst inte en nedgradering från min GTX560 Ti.

Och behöver jag ha ett starkare nät-agg om jag går på 3 skärmar?Har 550W nu tror jag.

Tack på förhand!

Nej det kortet blir ingen uppgradering då de är ungefär jämngoda.

http://www.anandtech.com/bench/product/1337?vs=1130

Vad har du för budget?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Blir knappt någon märkbar uppgradering, budget?

Permalänk
Medlem

Ska väl tilläggas att jag knappt spelar något! Är CS:GO då och då endast.
Har väl en budget på 1.5K skulle jag vilja säga. Vad är det för specifikation man letar efter i ett grafikkort när man ska veta hur många skärmar det stödjer förresten?

Tack för snabba svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Namehere:

Ska väl tilläggas att jag knappt spelar något! Är CS:GO då och då endast.
Har väl en budget på 1.5K skulle jag vilja säga. Vad är det för specifikation man letar efter i ett grafikkort när man ska veta hur många skärmar det stödjer förresten?

Tack för snabba svar

På nVidia:sidan är det från 6XX serien de börjar stödja fler än två skärmar. Ett GTX 660 borde funka någorlunda iaf, med CS:GO tycker jag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Alla Nvidias kort stödjer väl 4 skärmar.

Edit
Alla nya kort alltså.
2GB Ram är ju dock snålt för att köra på 3 skärmar, men om du bara ska ha ett kort så orkar det inte högre inställningar iaf i det segmentet du kollar på.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GTXOla:

Alla Nvidias kort stödjer väl 4 skärmar.

Nja de kan stödja tre + en, som desktopskärm. Detta beror på chip och modell/tillverkare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

På nVidia:sidan är det från 6XX serien de börjar stödja fler än två skärmar. Ett GTX 660 borde funka någorlunda iaf, med CS:GO tycker jag.

Okey thnx! Är det PCI-express utgångar man kollar på?

Skrivet av GTXOla:

Alla Nvidias kort stödjer väl 4 skärmar.

Edit
Alla nya kort alltså.
2GB Ram är ju dock snålt för att köra på 3 skärmar, men om du bara ska ha ett kort så orkar det inte högre inställningar iaf i det segmentet du kollar på.

Hmmm okey. Är som sagt inte så mkt för gaming längre, men det händer ju ibland. Räcker 2GB ram för 2 skärmar? Så de få tillfällena jag lirar så kopplar jag ur en skärm bara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Namehere:

Okey thnx! Är det PCI-express utgångar man kollar på?

Hmmm okey. Är som sagt inte så mkt för gaming längre, men det händer ju ibland. Räcker 2GB ram för 2 skärmar? Så de få tillfällena jag lirar så kopplar jag ur en skärm bara?

Nej det är inte PCI-e som sitter på moderkortet utan vilka kopplingar på baksidan typ Display Port (DP), DVI och/eller HDMI.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Är rätt grön när det kommer till att ha fler än 2 skärmar på 1 kort. Hur funkar det ens?
Är inne på ett grafikkort nu @ komplett som stödjer 4 skärmar, och i min värld så skulle det då vara 4 st av de där blåa/vita utgångarna :$
http://pbrd.co/1Dy9gRm denna bild jag tänker på. Vart får man in alla skärmar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Namehere:

Är rätt grön när det kommer till att ha fler än 2 skärmar på 1 kort. Hur funkar det ens?
Är inne på ett grafikkort nu @ komplett som stödjer 4 skärmar, och i min värld så skulle det då vara 4 st av de där blåa/vita utgångarna :$
http://pbrd.co/1Dy9gRm denna bild jag tänker på. Vart får man in alla skärmar?

På detta kort (Gigabytes) är det lite fler lösningar då det har två DVI (DVI-D och DVI-I) samt tre DP (Dsiplay Port) och en HDMI port. Dock kan du "bara" använda fyra av dem men det är ändå rätt väl tilltaget med lösningar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

På detta kort (Gigabytes) är det lite fler lösningar då det har tåv DVI (DVI-D och DVI-I) samt tre DP (Dsiplay Port) och en HDMI port. Dock kan du "bara" använda fyra av dem men det är ändå rätt väl tilltaget med lösningar.

Okey, tack!
Har aldrig sett en skärm med sladd som passar i DP, hur löser man det?
Samt ska man tänka på om det är PCI-express 2.0 eller 3.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Okey thnx! Är det PCI-express utgångar man kollar på?

Hmmm okey. Är som sagt inte så mkt för gaming längre, men det händer ju ibland. Räcker 2GB ram för 2 skärmar? Så de få tillfällena jag lirar så kopplar jag ur en skärm bara?

Jag brukar köra 3 skärmar på mitt 690 kort, men spelar bara på 1. Så brukar köra window fullscreen eller bara fullscreen beronde på spel.
Det är bara att välja vilken som är primär skärm. Du behöver inte koppla bort någon skärm och krångla.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Namehere:

Okey, tack!
Har aldrig sett en skärm med sladd som passar i DP, hur löser man det?

Ok, men det finns skärmar med denna lösning, men det finns adaptrar som kan användas för inköp om du inte redan har detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Jag brukar köra 3 skärmar på mitt 690 kort, men spelar bara på 1. Så brukar köra window fullscreen eller bara fullscreen beronde på spel.
Det är bara att välja vilken som är primär skärm. Du behöver inte koppla bort någon skärm och krångla.

Skrivet av Jalle64:

Ok, men det finns skärmar med denna lösning, men det finns adaptrar som kan användas för inköp om du inte redan har detta.

Okej!

Kikade runt lite och hittade http://www.inet.se/produkt/5411240/gigabyte-geforce-gt-740-oc... , skulle den funka till mina ändamål? Så har jag 2 skärmar i DVI och den tredje får jag lösa i HDMI på något sätt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Namehere:

Okej!

Kikade runt lite och hittade http://www.inet.se/produkt/5411240/gigabyte-geforce-gt-740-oc... , skulle den funka till mina ändamål? Så har jag 2 skärmar i DVI och den tredje får jag lösa i HDMI på något sätt?

Tveksamt då detta kort är betydligt sämre en det du har idag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Tveksamt då detta kort är betydligt sämre en det du har idag.

Hmm okey.. http://www.inet.se/produkt/5411086/asus-geforce-gtx-750-ti-2g... ?

Vad är det som är sämre med det dock? Det har ju större minne, högre frekvens

Permalänk
Medlem

Du kanske har möjlighet att ansluta en skärm till moderkortet?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du kanske har möjlighet att ansluta en skärm till moderkortet?

Hur ser jag detta?

Permalänk
Medlem

Skärmarna ska sitta i grafikkortet. Och det finns adaptrar till det mesta. Det enda man inte kan göra är att ha adapter mellan digitala och analoga utgångar. Dvs VGA går inte koppla till HDMI, DVI el DP. Så därför har de flesta korten endast digitala utgångar. HDMI, DP och DVI är kompatibla att omvandla med adapter så du tex kan ha 3 skärmar med en sorts port trots att grafikkortet inte har 3st likadana portar.
Det är inget problem att driva 3 skärmar i spel med endast ett 2GB kort, men man blir begränsad, dock spelar det ingen roll med de billigare korten eftersom de ändå inte klarar för höga inställningar.
Det spelar ingen roll om du har PCI-e 2.0 eller 3.0 eftersom du inte hart särskilt höga krav så med dessa kort märker du ingen skillnad.

När det gäller att spela så kan du endast spela på en skärm eller 3 skärmar, det går ej mig veterligen inte att ha ett spel över två skärmar, dock kan du spela på en och ha den andra som skrivbord samtidigt. Med tre skärmar ställer du in skrivbordet på surround och då blir alla tre skärmar som en stor skärm, då kan spelet sträcka sig över alla tre i fullskärm. Det går även bra att endast spela på en av de tre, bara att ändra upplösningen i spelet.

Edit
För att förtydliga, om du kör 3 skärmar med ett GTX 660 ti eller ett GTX 750 ti så höjer man inställningarna tills FPSen sjunkit så lågt som man tolererar, där är begränsningen. Om du skulle ha ett snabbare kort med 2GB där du har tillräckligt med kraft för att maxxa inställningarna får man problem när minnet tar slut istället. När man då höjer inställningarna så högt att minnet inte räcker till så får man stora hack i spelet, så sänker man lite och så flyter det med hög FPS igen. Då har man kraft kvar att utnyttja men eftersom 3 skärmar drar så mycket minne så kan man inte utnyttja kraften. Detta problem med minnet upplever man inte med enklare kort, de orkar inte med de höga inställningarna.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXOla:

Skärmarna ska sitta i grafikkortet. Och det finns adaptrar till det mesta. Det enda man inte kan göra är att ha adapter mellan digitala och analoga utgångar. Dvs VGA går inte koppla till HDMI, DVI el DP. Så därför har de flesta korten endast digitala utgångar. HDMI, DP och DVI är kompatibla att omvandla med adapter så du tex kan ha 3 skärmar med en sorts port trots att grafikkortet inte har 3st likadana portar.
Det är inget problem att driva 3 skärmar i spel med endast ett 2GB kort, men man blir begränsad, dock spelar det ingen roll med de billigare korten eftersom de ändå inte klarar för höga inställningar.
Det spelar ingen roll om du har PCI-e 2.0 eller 3.0 eftersom du inte hart särskilt höga krav så med dessa kort märker du ingen skillnad.

När det gäller att spela så kan du endast spela på en skärm eller 3 skärmar, det går ej mig veterligen inte att ha ett spela över två skärmar, dock kan du spela på en och ha den andra som skrivbord samtidigt. Med tre skärmar ställer du in skrivbordet på surround och då blir alla tre skärmar som en stor skärm, då kan spelet sträcka sig över alla tre i fullskärm. Det går även bra att endast spela på en av de tre, bara att ändra upplösningen i spelet.

Tack för utförligt svar Nu är jag med på hur det funkar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Namehere:

Hmm okey.. http://www.inet.se/produkt/5411086/asus-geforce-gtx-750-ti-2g... ?

Vad är det som är sämre med det dock? Det har ju större minne, högre frekvens

Om du tittar i den länk jag lade upp ser du just det kort du har idag med jämförelse på detta du länkar till nu. Minne och frekvens är inte det man bara går efter då det är minnesbandbredd och vilket specifikt chip som sitter på kortet ifråga. Generellt ska man på nVidiasidan hålla sig ifrån kort som har lägre siffra än 5:a i mitten i namnet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du tittar i den länk jag lade upp ser du just det kort du har idag med jämförelse på detta du länkar till nu. Minne och frekvens är inte det man bara går efter då det är minnesbandbredd och vilket specifikt chip som sitter på kortet ifråga. Generellt ska man på nVidiasidan hålla sig ifrån kort som har lägre siffra än 5:a i mitten i namnet.

Okej thnx!

Permalänk
Medlem

Om du inte har bråttom så kan du vänta på att nvidia släpper 960. Kommer att kosta runt 2000kr, ungefär 500 kr mer än din budget ifall du kan lägga till det då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Om du inte har bråttom så kan du vänta på att nvidia släpper 960. Kommer att kosta runt 2000kr, ungefär 500 kr mer än din budget ifall du kan lägga till det då

Skickades från m.sweclockers.com

Fattig student så är nog ingen större chans, men hade varit fräckt!