Systemfläkt låter som en jetmotor från en boeing 747.

Permalänk
Medlem

Systemfläkt låter som en jetmotor från en boeing 747.

Hej, har ett väldigt irriterande med min dator just nu, eller rättar sagt min systemfläkt. Har under de senaste dagarna spelat dragon age inqusition med inställningarna high/ultra, i början fungerade allt bra men började märka att fläkten gav ifrån sig väldigt höga ljud då och då men brydde mig inte om det så mycket då jag inte störde mig på det så mycket, men nu så har ljudet från fläkten blivit olidligt.

Vid startmenyn på spelat så ligger systemfläkten på 4200 varv per minut och låter som en jetmotor, och detta ljud fortsätter nästan konstant ända tills att jag stänger ner spelet. Iallafall så rengjorde jag datorn försiktigt med en damsugare och blåst riktigt hårt på de olika komponenterna för att få bort damm, sedan startade jag upp spelet utan någon framgång att bli av med ljudet, detta händer också med ett annat spel som jag aldrig haft sådana här problem med.

Kan det vara så att fläkten är trasig och behöver bytas? Eller kan det vara så att mina tidigare försök till att rengöra datorn inte varit tillräckligt effektiva och tänkte om jag skulle försöka med tryckluft istället?

Har ni några tankar om vad problemet skulle kunna vara?

Jag uppskattar verkligen alla svar!

Permalänk
Medlem

Är det chassifläkt eller kylare?

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Och vad det kan vara:

Trasigt kullager eller något annat konstigt med motorn. Fläktar är inte gjorda för att hålla längre än ett par år

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logina24:

Är det chassifläkt eller kylare?

Jag tror det är chassifläkten.

Permalänk
Medlem

1. Rengör aldrig elektroniska komponenter och PCBn som finnes i persondatorer med en dammsugare. Dammsugare har en tendens att ge ifrån sig väldigt högt laddade elektrostatiska pulser, vilket helt sonika kommer ta kol på de elektroniska komponenterna. Dammsugaren rengör tex en matta - laddas till max med statisk elektricitet - sen kommer du nära dina datorkomponenter, ja du förstår kanske vad som händer.

Tryckluft på burk är ett bättre alternativ.

2. Det finns ingen chassifläkt som går upp i 4200rpm. Med all säkerhet är det en cpu fläkt från AMD.

3. Byt till en fläkt som inte går upp så högt i varv. Enklast blir att byta hela kylaren till kanske denna
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7587501/2015-01-11

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

1. Rengör aldrig elektroniska komponenter och PCBn som finnes i persondatorer med en dammsugare. Dammsugare har en tendens att ge ifrån sig väldigt högt laddade elektrostatiska pulser, vilket helt sonika kommer ta kol på de elektroniska komponenterna. Tryckluft på burk är ett bättre alternativ.

2. Det finns ingen chassifläkt som går upp i 4200rpm. Med all säkerhet är det en cpu fläkt från AMD.

3. Byt till en fläkt som inte går upp så högt i varv. Enklast blir att byta hela kylaren till kanske denna
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7587501/2015-01-11http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/kundvagn/bild/7587501/2015-01-11

Instämmer. Felsök gärna så att det inte är en chassifläkt med trasig sense lina men nyköp är den enkla och bästa lösningen

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

1. Rengör aldrig elektroniska komponenter och PCBn som finnes i persondatorer med en dammsugare. Dammsugare har en tendens att ge ifrån sig väldigt högt laddade elektrostatiska pulser, vilket helt sonika kommer ta kol på de elektroniska komponenterna. Dammsugaren rengör tex en matta - laddas till max med statisk elektricitet - sen kommer du nära dina datorkomponenter, ja du förstår kanske vad som händer.

Tryckluft på burk är ett bättre alternativ.

2. Det finns ingen chassifläkt som går upp i 4200rpm. Med all säkerhet är det en cpu fläkt från AMD.

3. Byt till en fläkt som inte går upp så högt i varv. Enklast blir att byta hela kylaren till kanske denna
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7587501/2015-01-11http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/kundvagn/bild/7587501/2015-01-11

Kan inte så mycket om datorer men detta är alltså inte chassifläkten utan själva kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logina24:

Instämmer. Felsök gärna så att det inte är en chassifläkt med trasig sense lina men nyköp är den enkla och bästa lösningen

Chassifläkt med trasig sense lina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonLaw:

Kan inte så mycket om datorer men är alltså inte chassifläkten utan själva kylaren?

Ingen chassifläkt som säljs idag går upp i 4200 rpm. De enda fläktarna jag känner till som gör detta är de som sitter på AMDs stockkylare för deras CPUer. Ditt spel belastar din cpu mycket hårdare än andra applikationer/spel och din cpu blir väldigt varm. Därför sätts fläkten på max för att snabbt avleda värmen. Du kan lösa detta på ett antal sätt.

Justera fläktkurvan från BIOS (om det är möjligt).
Sätt fläkten på en fast rpm genom att koppla den till molex.
Sätt fläkten till en fläktkontroller.
Löd på ett motstånd på elsladden till fläkten för att på så sätt tvinga ner varvtalet.
Byt fläkten, till en fläkt som har en ljudnivå och max rpm som du kan stå ut med, kanske en rimligare 1200rpm.
Byt hela kylaren till en ny större kylare med medföljande fläkt. Den jag länkade är billig och bra. Vill du lägga ut mer så finns det bättre.

Om jag vore dig hade jag gjort på det sistnämnda sättet.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonLaw:

Chassifläkt med trasig sense lina?

Han menar att signalen som skickas till din dator som säger att fläkten går på 4200 varv är på något sätt trasig och visar felinformation.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonLaw:

Hej, har ett väldigt irriterande med min dator just nu, eller rättar sagt min systemfläkt. Har under de senaste dagarna spelat dragon age inqusition med inställningarna high/ultra, i början fungerade allt bra men började märka att fläkten gav ifrån sig väldigt höga ljud då och då men brydde mig inte om det så mycket då jag inte störde mig på det så mycket, men nu så har ljudet från fläkten blivit olidligt.

Vid startmenyn på spelat så ligger systemfläkten på 4200 varv per minut och låter som en jetmotor, och detta ljud fortsätter nästan konstant ända tills att jag stänger ner spelet. Iallafall så rengjorde jag datorn försiktigt med en damsugare och blåst riktigt hårt på de olika komponenterna för att få bort damm, sedan startade jag upp spelet utan någon framgång att bli av med ljudet, detta händer också med ett annat spel som jag aldrig haft sådana här problem med.

Kan det vara så att fläkten är trasig och behöver bytas? Eller kan det vara så att mina tidigare försök till att rengöra datorn inte varit tillräckligt effektiva och tänkte om jag skulle försöka med tryckluft istället?

Har ni några tankar om vad problemet skulle kunna vara?

Jag uppskattar verkligen alla svar!

Jag kan ju förstå att det blir tröttsamt i längden om det alltså låter såhär: https://www.youtube.com/watch?v=Sp0g4IM3OKU&t=32s

Spontant hade jag förväntat mig att det i första hand skulle vara fläktarna på grafikkort och cpu som skulle kunna varva upp vid hög belastning.

Är du säker på att det är en chassifläkt som låter?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du kan utesluta chassi fläktar genom att koppla ur dom.
Om den är lika högljud när du är i bios kan du testa att koppla ur alla diskar.
Nätagg skruvar du loss och tar ut så du lättare hör om oljudet kommer från den eller resten av datorn.

Kvar har du grafikkort och processor kylaren.

Permalänk
Medlem

Är väl inte så svårt att öppna datorn och lyssna vart fläkten sitter?
Men som tidigare nämnt så lär det vara din CPU fläkt som låter alternativt grafikkortets

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Jag har vattenkylning på min dator. Svårt att förklara hur det ser ut men det som två slangar som leds från moderkortet till ett filter på den bakre delen av datorn. Bakom filtret sitter det en fläkt som blåser ut varmluften ur datorn. Ljudet kommer från fläkten som sitter bakom filtret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonLaw:

Jag har vattenkylning på min dator. Svårt att förklara hur det ser ut men det som två slangar som leds från moderkortet till ett filter på den bakre delen av datorn. Bakom filtret sitter det en fläkt som blåser ut varmluften ur datorn. Ljudet kommer från fläkten som sitter bakom filtret.

Kanske värt att nämna när man ber om hjälp med fläkten ........

Varför kan folk inte bara specifiera sin hårdvara från början när de ber om hjälp? Är det så svårt att förstå att det kan vara relevant information?

Till TS: Kan du vara snäll och skriva modellnummer på fläktarna, vattenkylningssystemet, CPUn och moderkortet. Specifiera också till vilken kontakt fläkten är kopplad.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ggwp:

1. Rengör aldrig elektroniska komponenter och PCBn som finnes i persondatorer med en dammsugare. Dammsugare har en tendens att ge ifrån sig väldigt högt laddade elektrostatiska pulser, vilket helt sonika kommer ta kol på de elektroniska komponenterna. Dammsugaren rengör tex en matta - laddas till max med statisk elektricitet - sen kommer du nära dina datorkomponenter, ja du förstår kanske vad som händer.

Pulser var ett nytt uttryck som man kan debattera om det går att använda i detta kontextet, urladdning är dock garanterat korrekt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Pulser var ett nytt uttryck som man kan debattera om det går att använda i detta kontextet, urladdning är dock garanterat korrekt.

Ja, försökte komma på vad discharge heter på svenska. Kom inte på det, så jag hävde ur mig 'pulser'. Nästa gång går jag till google translate.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ggwp:

Ja, försökte komma på vad discharge heter på svenska. Kom inte på det, så jag hävde ur mig 'pulser'. Nästa gång går jag till google translate.

Svenska kan vara bra klurigt ibland när majoriteten av kunskaps-absorptionen sker på engelska.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logina24:

Instämmer. Felsök gärna så att det inte är en chassifläkt med trasig sense lina men nyköp är den enkla och bästa lösningen

Skrivet av ggwp:

Kanske värt att nämna när man ber om hjälp med fläkten ........

Varför kan folk inte bara specifiera sin hårdvara från början när de ber om hjälp? Är det så svårt att förstå att det kan vara relevant information?

Till TS: Kan du vara snäll och skriva modellnummer på fläktarna, vattenkylningssystemet, CPUn och moderkortet.

Du har rätt i det du säger, ska tänka på det tills nästa gång. Modellnumer på fläktarna har jag ingen aning om var man hittar, vet inte hur jag hittar någon information om vattenkylningssystemet, CPUn är en i7-3820, moderkort heter bara "alienware motherboard A02"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Svenska kan vara bra klurigt ibland när majoriteten av kunskaps-absorptionen sker på engelska.

Suck :P, framförallt när man jobbar utomlands i 5 år och återvänder sen till Sverige.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Har du rengjort radiatorn med? (Filtret som du kallar det). Annars, vad har du för temps när den varvar upp? Samt vad är det för ljud? Rasslande, vinande, blåst etc? Är det endast vid hård last som den låter mycket låter det som att du har ett problem med kylningen, som då antingen är dålig värmeöverföring i radiatorn, eller mellan IHS och CPUn. Är radiatorn ren så är det mellan IHS och CPU med största säkerhet. Montera om med ny fin kylpasta isåfall och se om det hjälper.

Och som tidigare sagt, var snäll och lista dina specs. CPU, kylare och moderkort iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Har du rengjort radiatorn med? (Filtret som du kallar det). Annars, vad har du för temps när den varvar upp? Samt vad är det för ljud? Rasslande, vinande, blåst etc? Är det endast vid hård last som den låter mycket låter det som att du har ett problem med kylningen, som då antingen är dålig värmeöverföring i radiatorn, eller mellan IHS och CPUn. Är radiatorn ren så är det mellan IHS och CPU med största säkerhet. Montera om med ny fin kylpasta isåfall och se om det hjälper.

Och som tidigare sagt, var snäll och lista dina specs. CPU, kylare och moderkort iaf

Radiatorn är rengjord. Ligger konstant runt 60-65 grader när den varvar upp. Det låter som blåst när den varvar upp. Den varvar endast upp vid spel lite andra tyngre applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonLaw:

Radiatorn är rengjord. Ligger konstant runt 60-65 grader när den varvar upp. Det låter som blåst när den varvar upp. Den varvar endast upp vid spel lite andra tyngre applikationer.

Ok, men: Specs, vi behöver specs innan vi kan hjälpa dig!

Skickades från m.sweclockers.com