Zotac tar AMD Mullins till Zbox PA330

Permalänk
Melding Plague

Zotac tar AMD Mullins till Zbox PA330

Intels kretsar är överlägset vanligast, men den nya ultrakompakta stationära datorn Zotac Zbox PA330 Pico erbjuds även med processor från AMD.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tänk om fler kunde göra såhär både erbjuda AMD och Intel istället. Undra hur denna AMD Mullins presterar den borde funka till enklare saker även om den är ganska lågt klockad?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Typ en Lamina t-801 fast utan skärm och dubbla priset... aight..?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Typ en Lamina t-801 fast utan skärm och dubbla priset... aight..?

Nja, denna är användbar då den har åtminstone 2 GB RAM.. Och fördelen med många portar för vanliga funktioner samt en formfaktor som gör det lätt att fästa den på skärmar och liknande. Möjligen även bättre kylning (oklart) vilket skulle ge prestandafördelar även det.

Men ja, att få en pekskärm till hade inte varit fel och det finns ju Windowsplattor med 2 GB ram för under 2000 också har jag för mig. Fast då tillkommer kostnaden för adaptrar för ethernet, fler USB-portar (USB 3.0-hubbar kostar en del fortfarande) och displayport om det skulle behövas.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Avstängd

Den verkar sakna Bluetooth, NFC och IR.
Samt USB 3.1.
Slopa USB 2 och hela vägen med USB 3 eller 3.1.
Kör med 4 USB portar istället för 3.

Ingen eSATA och M.2 stöd. Finns än PoE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Den verkar sakna Bluetooth, NFC och IR.
Samt USB 3.1.
Slopa USB 2 och hela vägen med USB 3 eller 3.1.
Kör med 4 USB portar istället för 3.

Ingen eSATA och M.2 stöd. Finns än PoE?

OK, det var en rejäl probleminventering du gjorde.
Du bör nog se vad produkten är...inte vad du vill ha den till...

Produkten har klen prestanda och är knappast kostnadseffektiv (pris/prestanda).
Men den är liten, smidig och fläktlös...det är det man får betala för och det är till det kundsegmentet produkten vänder sig till...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Den verkar sakna Bluetooth, NFC och IR.
Samt USB 3.1.
Slopa USB 2 och hela vägen med USB 3 eller 3.1.
Kör med 4 USB portar istället för 3.

Ingen eSATA och M.2 stöd. Finns än PoE?

Inte ens en fullfjädrad stationär dator uppfyller allt det där.

4 USB-portar. Vad vill du ha datorn till? Mobilladdare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Nja, denna är användbar då den har åtminstone 2 GB RAM.. Och fördelen med många portar för vanliga funktioner samt en formfaktor som gör det lätt att fästa den på skärmar och liknande. Möjligen även bättre kylning (oklart) vilket skulle ge prestandafördelar även det.

Men ja, att få en pekskärm till hade inte varit fel och det finns ju Windowsplattor med 2 GB ram för under 2000 också har jag för mig. Fast då tillkommer kostnaden för adaptrar för ethernet, fler USB-portar (USB 3.0-hubbar kostar en del fortfarande) och displayport om det skulle behövas.

http://www.ebay.com/itm/Black-Meegopad-T01-Android-Mini-PC-Wi...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Det vore väldigt intressant att äga och testa en sån här modell om den kom ner i pris lite (på en rea eller liknande, för jag är jag är fattig). AMD's variant verkar ha vettig prestanda enligt CPU-benchmarks, då jämförbar med en AMD Athlon X2 255. Jag tycker att det låter ganska ok med tanke på att paketet också inkluderar helt ok grafik Frågan är priset och tillgängligheten!

Som en liten portabel workstation till en arbetsplats där man bara har en skärm stående vore det här väldigt intressant! Ta med sig jobbet hem för att färdigställa lite saker, och allt får plats i fickan ^^ (kanske ett set med extrakablar på jobbet, men i alla fall?). Det finns ju till och med mini-Display och HDMI om man har mer än 2 skärmar Sen om någon på jobbet behöver använda din plats kopplar dom bara in sin enhet med dina kablar Det låter väldigt trevligt IMO, och skulle kunna ersätta bärbara med dockstationer som annars är ganska poppis på ett flertal arbetsplatser

Det här är faktiskt något man kanske skulle spara upp till och köpa! Det hade varit trevligt att ha med sig då man far ut och reparerar datorer för bekanta/kunder Fläktlös är också pimpfactor..

Permalänk
Medlem

Föregående modell, pi320, kostar som lägst 1995:- så ett lägre pris än det är nog inte att hoppas på. Kul med 4gb ram iaf för det medför 64-bitstöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur står den här processorn sej mot en gammal intel atom 330? Skulle man få någon förbättring vid vanligt surfbruk

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaedehäfömupp:

Hur står den här processorn sej mot en gammal intel atom 330? Skulle man få någon förbättring vid vanligt surfbruk

prestandamässigt så verkar de ligga nära intels nyare atom och amd's små processorer har ju skaplig grafik på köpet.
intels atom 330 ligger på 606 poäng på cpu boss

https://cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Atom+330+%40+1.60G...
single thread rating: 251

AMD Micro 6400T
single thread rating: 601
https://cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+A4+Micro-6400T+APU&i...

och en liten bit högre upp ligger processorn till farsans nuvarande stationära dator som spelar t ex world of tanks utan större problem med ett hd 5770.
https://cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Athlon+64+X2+Dual+Co...

ska kika strax om man hittar några benchmarks på grafiken i amd's 6400T

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

prestandamässigt så verkar de ligga nära intels nyare atom och amd's små processorer har ju skaplig grafik på köpet.
intels atom 330 ligger på 606 poäng på cpu boss

https://cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Atom+330+%40+1.60G...
single thread rating: 251

Mjo, det är ju dock helt fel modell (även om det är en gammal atom-modell är den inte _så_ gammal (Q1 2009)).

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Atom+Z3775+%40+...
single thread rating: 480 (x4)

Och ingen APU med 4W TDP lär ha speciellt imponerande grafik. Varken AMD:s eller Intel:s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Mjo, det är ju dock helt fel modell (även om det är en gammal atom-modell är den inte _så_ gammal (Q1 2009)).

http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Atom+Z3775+%40+...
single thread rating: 480 (x4)

Och ingen APU med 4W TDP lär ha speciellt imponerande grafik. Varken AMD:s eller Intel:s.

vaedehäfömupp: Hur står den här processorn sej mot en gammal intel atom 330? Skulle man få någon förbättring vid vanligt surfbruk

Ser då att han frågade om intel atom 330.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Och ingen APU med 4W TDP lär ha speciellt imponerande grafik. Varken AMD:s eller Intel:s.

Jag undrar egentligen hur bra 128 streamprocessorer i 300 MHz står sig mot Intels motsvarighet. Tanken är då att AMD's lösning är så begränsad med clock speeds på GPU-delen samt att det bara är 128 streamprocessorer totalt ('sämsta' APU'n jag har använt är A6-7000: 192 streamprocessorer @ 494-533MHz boost). Annars springer strömförbrukningen och då värmeutvecklingen säkerligen iväg helt totalt, och dom ligger ju redan en bra bit över Intel. Speciellt om man räknar i procent ^^

Är det någon som har koll på vad 128 streamprocessorer GCN 1.1 presterar likt? Finns det något vettigt att jämföra med, eller får vi helt enkelt vänta på lite benchmarks+test av Mullinsen/Zbox PA330? Om jag hittar mig en vettig inkomstkälla ska jag då banne mig ha en!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fluffarn:

Jag undrar egentligen hur bra 128 streamprocessorer i 300 MHz står sig mot Intels motsvarighet. Tanken är då att AMD's lösning är så begränsad med clock speeds på GPU-delen samt att det bara är 128 streamprocessorer totalt ('sämsta' APU'n jag har använt är A6-7000: 192 streamprocessorer @ 494-533MHz boost). Annars springer strömförbrukningen och då värmeutvecklingen säkerligen iväg helt totalt, och dom ligger ju redan en bra bit över Intel. Speciellt om man räknar i procent ^^

Är det någon som har koll på vad 128 streamprocessorer GCN 1.1 presterar likt? Finns det något vettigt att jämföra med, eller får vi helt enkelt vänta på lite benchmarks+test av Mullinsen/Zbox PA330? Om jag hittar mig en vettig inkomstkälla ska jag då banne mig ha en!

AnandTech har testat föregångarna PA320 (Celeron N2930) samt CA320 (A6-1450), vilket borde ge en idé om vilken prestanda man kan förvänta sig.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AnandTech har testat föregångarna PA320 (Celeron N2930) samt CA320 (A6-1450), vilket borde ge en idé om vilken prestanda man kan förvänta sig.

Ahh tackar Intressant läsning också ^^ Såg ut som rätt ok resultat för AMD och lite trevligare för Intel (men det var väl som att vänta). Det blir väl troligen ingen revolution, men fortfarande... 'Ha-begäret' är relativt stort just för att den är liten nog att enkelt få plats i ens ficka

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

prestandamässigt så verkar de ligga nära intels nyare atom och amd's små processorer har ju skaplig grafik på köpet.
intels atom 330 ligger på 606 poäng på cpu boss

https://cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Atom+330+%40+1.60G...
single thread rating: 251

AMD Micro 6400T
single thread rating: 601
https://cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+A4+Micro-6400T+APU&i...

och en liten bit högre upp ligger processorn till farsans nuvarande stationära dator som spelar t ex world of tanks utan större problem med ett hd 5770.
https://cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Athlon+64+X2+Dual+Co...

ska kika strax om man hittar några benchmarks på grafiken i amd's 6400T

Riktigt trevlig nyhet det här, hittade du ngt om grafiken i 6400T? Ej haft tid att göra så mycket efterforskning själv.
AMD brukar ju vara bra på grafikbiten men vet ej hur en R3 krets presterar.

Sen tänker jag att går det inte att ha ngt grymmare processor om man gör ett skal med bättre ventilation. Höljet på bilderna ser rätt så tätt ut för att ej ha ngn fläkt. Kunde gott haft en del perforerade ytor imo och kanske kunnat kyla en snabbare prolle då?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Riktigt trevlig nyhet det här, hittade du ngt om grafiken i 6400T? Ej haft tid att göra så mycket efterforskning själv.
AMD brukar ju vara bra på grafikbiten men vet ej hur en R3 krets presterar.

Sen tänker jag att går det inte att ha ngt grymmare processor om man gör ett skal med bättre ventilation. Höljet på bilderna ser rätt så tätt ut för att ej ha ngn fläkt. Kunde gott haft en del perforerade ytor imo och kanske kunnat kyla en snabbare prolle då?

Nope... hittade tyvärr inget vettigt test.

Men kan tänka mig att det presterar typ som hd 6450 eller 7450 vilket räcker för low-medium 720p på väldigt enkla spel som left 4 dead och liknande spel som är äldre och lättdrivna så går det nog att skruva upp det lite mer.

http://www.legitreviews.com/amd-beema-mullins-apu_139863/4

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Nope... hittade tyvärr inget vettigt test.

Men kan tänka mig att det presterar typ som hd 6450 eller 7450 vilket räcker för low-medium 720p på väldigt enkla spel som left 4 dead och liknande spel som är äldre och lättdrivna så går det nog att skruva upp det lite mer.

http://www.legitreviews.com/amd-beema-mullins-apu_139863/4

Vad tror ni om man "took the shell, off" (lite face off referens) men om man borrade massa hål i höljet lr tog bort det helt om man då skulle kunna klocka upp prollen mer?
Men gissar att bussfrekvense är låst i biosen men kanske kommer ngn moddad upplåst.
Undrar how high can you go när det kommer till passiv kylning.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Vad tror ni om man "took the shell, off" (lite face off referens) men om man borrade massa hål i höljet lr tog bort det helt om man då skulle kunna klocka upp prollen mer?
Men gissar att bussfrekvense är låst i biosen men kanske kommer ngn moddad upplåst.
Undrar how high can you go när det kommer till passiv kylning.

Skulle nog gissa på att det inte kommer så mkt högre än det som AMD Micro 6700t ligger på innan det nyper eller att moderkortet bränns om det nu skulle gå och överklocka den en bit.

skulle dock vilja se en modell med amd's micro 6700t då den verkade vettig nog för enkla spel som lol och trackmania nations forever, left 4 dead 2

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb