Permalänk

1 gig till 2 gig för Windows 7?

Ska updatera farsans gamla laptop från 2006, XP från början, men börjar tröttna på att leta upp var alla inställningar för XP media center är när jag ska hjälpa honom över telefon/skype. 1 gig ram är stock och jag tänkte uppgradera till 2 gig. Sen tänkte jag även stänga av alla visuella grejer för att det ska gå så snabbt och flyta på så smidigt som möjligt. Men 2 gig borde ju funka för windows 7 eller? Han och morsan surfar, betalar räkningar, tittar på youtube och skriver i office.

Permalänk
Mattecoach

2 GB räcker säkert för Windows 7.
Däremot, är det verkligen värt att uppgradera en laptop från 2006? Funderar själv på om det ens är värt att försöka sälja en laptop från 2012...
Det är ju inte farligt mycket pengar för en ny dator, runt 5000 kr kommer bli en rejäl förbättring, gissar t.ex. att deras dator inte har SSD?

Ett allmänt tips är också att det kan vara lättare att fjärrstyra datorn när man ska hjälpa släktingar på distans...

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre leta upp någon billig SSD och köra på det.

Permalänk

Jag har redan bytt ut mot en V300 SSD som jag köpte åt dom.
Ja, det är värt att uppgradera för att jag har två 1gigs stickor liggandes hemma från en gammal laptop som dog för mig, så bättre att de används än att de bara ligger och inte gör någon nytta!

Jag tänkte övertala dem att jag ska bygga en billig mITX låda med AMD apu nästa gång de uppgraderar dator, då får V300:an migrera till den också.

Frågan är ju bara om windows 7 flyter på bra, men det förstår jag att det borde göra för de enkla kontorprylar de sysslar med.

Tack för svar

Permalänk
Skrivet av klinkhammar:

Ska updatera farsans gamla laptop från 2006, XP från början, men börjar tröttna på att leta upp var alla inställningar för XP media center är när jag ska hjälpa honom över telefon/skype. 1 gig ram är stock och jag tänkte uppgradera till 2 gig. Sen tänkte jag även stänga av alla visuella grejer för att det ska gå så snabbt och flyta på så smidigt som möjligt. Men 2 gig borde ju funka för windows 7 eller? Han och morsan surfar, betalar räkningar, tittar på youtube och skriver i office.

2Gb ram räcker för W7, så det är lugnt. Däremot tror jag det kan bli värre att hitta W7 drivers till burken, Vista drivers brukar funka även till 7:an, är dock smått skeptisk till om det ens går att hitta dylika till "gammelburken".

För övrigt så "dog" XP den 8/4 2014 (RIP) då Microsoft detta datum slutade att tillhandahålla bla säkerhetsuppdateringar. Att betala räkningar med XP som os är därför inget som rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Släng in en sympatisk linux-dist istället så slipper du hjälpa helt.

när man skriver på telefon smyger sig stavfel gärna in
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Windows 7 flyter inte särskilt bra om man inte har minst 4GB Ram enligt min erfarenhet (det var dock med en HDD).
Det fungerar men jag skulle inte bygga en dator med Windows 7 och 2GB ram.

Windows 8 ska vara lättare på ram-minnet än Windows 7, kanske är det ett alternativ?

Skrivet av NewCamps:

Jag skulle hellre leta upp någon billig SSD och köra på det.

Med 1GB ram kommer inte en SSD hjälpa så värst mycket.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Släng in en sympatiskt linux-dist istället så slipper du hjälpa helt.

Vad jag skulle föreslå också! Tyvär så verkar det som att alla icke kunniga kan göra problem av det som inte finns...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob