Disk Overloaded uTorrent

Permalänk
Medlem

Disk Overloaded uTorrent

Tja jag har lite strul när ja tankar större filer och når maxhastighet på bandbredden så får jag disk overload beror det på att mina diskar håller på ger sig testade precis att tanka ner en fil nu till 1 av mina ssd diskar och då funka utan problem

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem

Disk overload betyder att dina mekaniska diskar inte orkar med att skriva all den information som kommer från torrentnedladdningen.

Kort sagt kan en mekanisk hårddisk bara skriva(läsa) på ett ställe åt gången.
Vid varje dubblering av antalet operationer så sjunker hastigheten mer mer än hälften, eftersom läs-och-skriv-armen behöver göra ett hopp till stället där nästa operation ska genomföras.

En torrentnedladdning kommer upp i hög hastighet för att du kan ladda från väldigt många samtidigt.
Det som gör att du kan ladda från många samtidigt är att den större filen är uppdelad i många mindre paket som sedan byggs ihop av torrentklienten till hela filer.

En SSD har däremot ingen läsarm och lider inte lika mycket av fragmenterad torrent nedladdning(eller vad man nu ska kalla det).

Du kan prova att öka exempelvis cache och sådant i torrentprogrammet för att minska belastningen på hårddisken, men det enklaste är att inte ha mer än 1-2 nedladdningar åt gången, och pausa uppladdning samtidigt som du laddar ner.
Om du nu känner att det är viktigt att maximera hastigheten av nerladdningar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypan:

Tja jag har lite strul när ja tankar större filer och når maxhastighet på bandbredden så får jag disk overload beror det på att mina diskar håller på ger sig testade precis att tanka ner en fil nu till 1 av mina ssd diskar och då funka utan problem

Vad har du för lina då? och med ungefär vilken hastighet tankar du ner?

En SSD är mycket snabbare än en mekaniskt så klart att det går bättre med en sådan.

Sen ska man inte glömma bort att du medan du laddar ner kanske gör nåt annat mot disken, det påverkar mycket och blir betydligt lättare att få overload då.

Iallafall ställ upp diskcache, tex så kör jag 512MB där i utorrent

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Måste vara slöa diskar, satt på 1000/1000 lina med mina 7200 rpm diskar och hade inga problem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Måste vara slöa diskar, satt på 1000/1000 lina med mina 7200 rpm diskar och hade inga problem.

Knappast troligt. Det skulla vara runt 120MB/s+ vilket oftast ligger på vart mekaniska diskar ligger på som max vid sekventiell skrivning. Så det är bara skit rätt ut att du skulle klara dig med en 7200 rpm disk i dom hastigheterna.
Mina 7200 rpm'are brukar ge sig och jag sitter bara på 250/100. Gäller dock bara för större torrents eller flera stycken samtidigt. Små saker som blir klart på något sekund har inte det problemet då de får plats i cachen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

sitter på 250/100 tankar i 31.9MB/S har ökat disk cach i uTorrent till 768 och det hjälper ej får disk overloaded ganska snabbt efter ja kommit upp i maxhastigheten detta är diskarna jag använder http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461197

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem

Testa Qbittorrent istället. Utorrent har inte varit nån höjdare på ett par år nu.

Men iofs så är nog diskarna begränsningen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hade detta problemet med utorrent också. Började använda deluge och sedan dess har jag inte haft några problem. Om man har för snabb lina för vanliga hårddiskar så finns det även en funktion i deluge där den flyttar filen automatiskt från exempelvis ssdn till en mapp på din hdd när den är färdig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag får alltid disc cache overload i början på nedladdningen, men så fort ett par procent är klara så pinnar nedladdningen på med full bandbredd (100Mbit) utan problem. Kanske ska testa tipsen i denna tråd och se om det hjälper. Jag kör också uTorrent. Men jag tycker att det är lite konstigt att problemet bara existerar i början av nedladdningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

som några nämnt så gör torrentprogrammet temporära filer som skrivs till disken, därför får du disk overload, speciellt om du har flera torrents igång samtidigt
tankar som mest hem 2 samtidigt för att slippa det...
som andra också nämnt kan du ha en temporär mapp som man laddar ner till och sedan flyttar automatiskt till en annan disk, då en SSD inte flaskas på samma sätt kan det vara en bra lösning...

du kan ju testa disken med hdtune eller liknande för att se om den börjar gå sönder också

Permalänk
Medlem

Testa att bocka i "Pre allocate files" om du inte redan gjort det.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hade också problemet med nedladdning till en Samsung 2TB disk (5400rpm) den orkade helt enkelt inte. Pillade med inställningar i uTorrent till dess milda grad.
Eftersom det fanns data på disken ville jag inte formatera om den och ändra clusterstorlek till största för snabbare skrivning... om det ens hade funkat ?

Linan är 200/200.

Hade först tänkt att köra Deluge istället, då jag tycker klienten på sätt och vis är bättre på vissa punkter, men provade att tanka direkt till min NAS (Synology DS1513) och då var det inga problem.
Provade även med 500/500 lina (testuppgradering från min ISP) och det gick galant.

Så jag har bara den lokala 2TB disken som "slask" disk från och med nu - allt annat åker direkt till NAS'en.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypan:

sitter på 250/100 tankar i 31.9MB/S har ökat disk cach i uTorrent till 768 och det hjälper ej får disk overloaded ganska snabbt efter ja kommit upp i maxhastigheten detta är diskarna jag använder http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461197

Tjena! Har också haft detta problem!

Min lösning var att sätta en temporär nedladdningsplats på en av mina SSD'er, för att sedan bocka i rutan under med " flytta färdiga nedladdningar till".
Detta gör att du inte stryper hastigheten och när du väl skriver till din mekaniska lagring skriver den hela filen.
Alltså när torrenten har slutfört nedladdning.

Mvh

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Tjena! Har också haft detta problem!

Min lösning var att sätta en temporär nedladdningsplats på en av mina SSD'er, för att sedan bocka i rutan under med " flytta färdiga nedladdningar till".
Detta gör att du inte stryper hastigheten och när du väl skriver till din mekaniska lagring skriver den hela filen.
Alltså när torrenten har slutfört nedladdning.

http://i.imgur.com/OIMFgaq.png

Mvh

Tänk på att om du gör detta, bör du hålla koll på slitaget på SSDn. Säger inget om att du ska inte och bör inte bla bla, du gör precis vad du vill med din SSD. Men om du använder SSDn till något annat än detta, kanske det inte är så kul att den en dag bara är slut, utan att du vet. Du ska ju kunna skriva iaf 500TB utan problem på de flesta SSD innan de dör, men om du laddar ner 2TB i månaden, med WA faktor så kan du lätt komma upp i rätt många TB väldigt fort. Den bör hålla några år ändå, men det är nog vettigt att iaf hålla koll på det.

Man skulle ju kunna hitta en begagnad SSD eller en gammal när man uppgraderar, alt någon på rea som skulle duga på detta sätt. Som extra disk påverkar det ju bara torrenterna om den rasar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tänk på att ...

Man skulle ju kunna hitta en begagnad SSD eller en gammal när man uppgraderar, alt någon på rea som skulle duga på detta sätt. Som extra disk påverkar det ju bara torrenterna om den rasar.

Ja jo, sant.
Dock har använder jag min sekundära SSD till detta och jag är inte direkt något monster på att tanka, 2TB i månaden är inte riktigt min grej!
Så visst, kanske inte lösningen för alla men helt kalrt ett alternativ!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

Prova sätt cluster size till 64kB på torrentpartitionen

Cluster Size = Sector Size?

Funderar på att sätta ihop en liten torrentserver i Ubuntu, men terminologin verkar vara lite annorlunda där.

Edit; Nvm, antar att jag fick svaret här.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det här problemet behöver inte alls ha något med hårddiskarna i sig att göra.

Nu med senaste versionen av µTorrent har jag sluppit detta. Förut fick jag hålla mig till äldre versioner... för så fort jag uppgraderade µTorrent var det totalt omöjligt att ladda ned någonting utan "Disk Overload".

Cache-storleken i µTorrent har ingen betydelse... oavsett storlek så måste den nedladdade datan kunna skrivas ut till disk tillräckligt snabbt. Större cache betyder bara att man kan ladda ned lite mer innan den fylls.

Just nu kör jag på automatiskt.

Cachen har en enorm betydelse, för när den fyllt cachen så matas allt till disk sekventiellt medans det är massa små skrivningar om du skriver direkt till disken.
Jag har inte sett disk overload sen jag satte 1024 i cache, tar jag bort cachen eller sätter på auto så blir det disk overload direkt. (100/100)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypan:

Tja jag har lite strul när ja tankar större filer och når maxhastighet på bandbredden så får jag disk overload beror det på att mina diskar håller på ger sig testade precis att tanka ner en fil nu till 1 av mina ssd diskar och då funka utan problem

Warh0g har lösningen.

En välfylld hårddisk får det jobbigare än en tom har kag märkt av egen erfarenhet (i alla fall när man spelar på MV som jag gjorde ett tag...)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Warh0g har lösningen.

En välfylld hårddisk får det jobbigare än en tom har kag märkt av egen erfarenhet (i alla fall när man spelar på MV som jag gjorde ett tag...)

Skickades från m.sweclockers.com

den va ej ikryssad ska testa det och se om det löser sig aaa som sagt mina diskar är ganska fyllda atm cirka 80gb ledigt på 2 utav diskarna

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem

Pre allocate files fungerade inte för mig, det blir som vanligt disc cache overload de första procenten. Det kan tilläggas att jag tillåter max en nerladdning åt gången. Ska prova med disc cache 1024 och återkomma.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Prova även att köra utorrent som administratör, tycks hjälpa för mig ibland. Annars så finns det en hel del att prova om man googlar "Disk Overload uTorrent" för mig själv så är det nog admin som hjälpt mest även om jag får "disk overloaded" ibland även nu. Begränsa även dina nedladdningar till max en eller två i taget som sagt.

Permalänk
Entusiast

Torrents är en extremt fragmenterande uppgift att jobba med för en hårddisk.
Efter en viss period med intensiva nerladdningar och omflyttande av nerladdade filer, är det en mycket god idé att defragmentera de involverade hårddiskarna.
Se till att stänga ner alla program som läser/skriver till de aktuella hårddiskarna först, annars kommer det att ta en oerhört lång tid att defragmentera.

Ett mycket fragmenterad filsystem har mycket sämre prestanda än ett ofragmenterat dito. Ju mer fragmenterat filsystemet är, desto sämre prestanda. NTFS är allt annat än bra på den här biten, tyvärr.

Läs vidare för generell information, och för tips över defragmenteringsmjukvaror:
http://www.techsupportalert.com/best-free-disk-de-fragmenter....

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Orkade inte läsa allt så nån kanske redan rekommenderat det men gå in på egenskaper i utorrent och under avancerat så finns det disk cache och skriv in manuellt 512 det brukar fixa problemet annars qtorrent är inte så dumt alternativ och har kört gamla ide diskar på 100mbit som klarat av farten på torrent så tror inte det är disken som är problemet utan utorrent

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Öka cachen som sagt, det borde lösa problemet.
Och glöm inte att defragmentera disken regelbundet, speciellt om du tar bort filer och skriver nya ofta.
Om du inte defragmenterar så måste läsarmen i värsta fall svänga runt över hela disken och skriva till olika ställen där det finns lite utrymme, vilket kan sega ner disken ENORMT mycket vilket gör att den både läser och skriver långsammare vilket gör att cachen växer och blir fetare och tillslut full om disken inte hinner med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Måste vara slöa diskar, satt på 1000/1000 lina med mina 7200 rpm diskar och hade inga problem.

bullsh*t . det är inte fysiskt möjligt för en mekanisk disk. Siffrorna ljuger inte, det gör du.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypan:

sitter på 250/100 tankar i 31.9MB/S har ökat disk cach i uTorrent till 768 och det hjälper ej får disk overloaded ganska snabbt efter ja kommit upp i maxhastigheten detta är diskarna jag använder http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461197

Jag kör 1024 i disk cache för min 100/100 lina för att undvika disk overload. En basrekommendation för uTorrent är att man kör 1/8 av sitt ram som disk cache, så har du 8GB ram så kör 1GB i cache, har du bara 4GB så kör 512MB.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

bullsh*t . det är inte fysiskt möjligt för en mekanisk disk. Siffrorna ljuger inte, det gör du.

håller med dig för att mekaniska diskar läste jag om klarar 15MB/s i skriv hastighet, kvittar om man har 7200rpm disk så går det inte fortare. där imot ssd klarar mera än mekaniska. jag har till och med testat själv haft 1000/100Mbits lina vid efter 50MB/s så orkar mina 7200rpm diskar inte med. men om jag kör 3-4 st torrents till min ssd går det bättre upp till 100MB/S så detta är bekräftat. kvittade hur jag än ställde utorrent med inställningar ville inte mina diskar vara med alls. mera slitage blir det också

denna ssd skulle lätt klara högre än 1000/1000 fiber lina

http://www.inet.se/produkt/4305073/ssd-1-2tb-intel-750-pcie

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

bullsh*t . det är inte fysiskt möjligt för en mekanisk disk. Siffrorna ljuger inte, det gör du.

Hej, kul med personangrepp 7 månader efter post men det är lugnt. Vad skulle jag tjäna på att ljuga? Jag satt på 1000/1000 lina när jag postade och hade inga problem att tanka ner filer, dvs overload som TS hade. 1000 mbit/s motsvarar 125 mb/s om man skulle maxa linan vilket man absolut aldrig är i närheten att göra. Dock har min HDD en maxskrivhastighet på 156 mb/s vilket är högre (se http://www.seagate.com/files/staticfiles/docs/pdf/datasheet/d....

Dvs jag ljuger definitivt inte. Sen om jag skulle ha fel så innebär det inte heller att jag ljuger, jag sa att bara att jag aldrig lyckats ladda ner snabbare än vad hårddisken kan skriva. Håll dig borta härifrån om du ska hoppa på folk.

för övrigt: http://www.tomshardware.com/charts/hdd-charts-2013/-05-Write-...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl