Permalänk
Medlem

Varm i5 3570k

hej!
Kan börja med att jag inte är kunnig om överklockning. Bara hum om det. Så här kommer problemet.
Kolla denna bild:
http://oi60.tinypic.com/mn2kc9.jpg

Efter några minuter i prime 95 så blir processorn så varm.

Jag har corsair h100i som cpu kylare. Men med bytta fläktar till två st corsair av tystare variant. Max rpm 1150.

Då kommer frågan...är det normalt att det ska bli så varmt? Är det en dålig kylare eller är fläktarna till radiator inte tillräckligt statiskt tryck på?

Volten på överklockningen har jag inte rört. Men den är högre än originalet?
Iofs 1ghz överklockning kanske är dåligt med denna kylare?
Förslag och tips välkomnas varmt! (varmt, "haha")

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ser ganska standard ut.
Det är en hög limkant mellan IHS och chippet. Det ger dålig värmeledningsförmåga.

Sök på Delid om du vill göra detta bättre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är ganska ok temps för att ha så hög vCore.
Om du inte rört vCore så är den kvar på "dynamic" därav den höga spänningen.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Det är ganska ok temps för att ha så hög vCore.
Om du inte rört vCore så är den kvar på "dynamic" därav den höga spänningen.

Om så är fallet rekommenderar jag att du ställer in volten manuellt. Ger mycket effektivare klockning

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Okej. Men delid...nja det vill jag nog inte göra.

Om jag sänker ner multipliern lite och volten.
Vad är "standard"? 1.2?
Det spelar alltså ingen roll om jag köper ett par andra fläktar för att då ner tempen lite?

Är inte inte i behov av 4.4ghz (antar att det är turbo läget)
Sämsta länken i datorn är ju grafikkortet, 660ti oc.

Permalänk
Skrivet av Tornex:

Okej. Men delid...nja det vill jag nog inte göra.

Om jag sänker ner multipliern lite och volten.
Vad är "standard"? 1.2?
Det spelar alltså ingen roll om jag köper ett par andra fläktar för att då ner tempen lite?

Är inte inte i behov av 4.4ghz (antar att det är turbo läget)
Sämsta länken i datorn är ju grafikkortet, 660ti oc.

Jag kör min 3570k på 4,5GHz med 1.25 vCore och får någorlunda samma temperaturer, kanske någon enstaka grad lägre. Vad är din kylningssituation?

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Vilka corsair fläktar är det du har bytt till? alla passar inte att ha till radiatorer.

Du har för hög vcore över 1.4v, kör inte på auto vcore när du klockar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Vilka corsair fläktar är det du har bytt till? alla passar inte att ha till radiatorer.

Du har för hög vcore över 1.4v, kör inte på auto vcore när du klockar.

Där sa du nåt. Enda 120mm-fläktarna från Corsair med 1150 RPM ser ut att vara AF så vitt jag kan se och är ju därför inte särskilt lämpliga på en radiator. Hoppas TS ser detta och har möjlighet att kostnadsfritt byta dem.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Jag ska kolla upp inställningarna sen. Tycker det är rörigt med dom nya biosarna. Gillar det gamla "dos" stilen bättre.

Jag har kvar original fläktarna till h100i. Men jag tänker nog köpa noctua http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=NF-F12-PWM

Men i stora drag så om jag sänker vcore till 1.25 eller nått så kanske det blir bättre? Och sänka klockan några hundra MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Jag ska kolla upp inställningarna sen. Tycker det är rörigt med dom nya biosarna. Gillar det gamla "dos" stilen bättre.

Jag har kvar original fläktarna till h100i. Men jag tänker nog köpa noctua http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=NF-F12-PWM

Men i stora drag så om jag sänker vcore till 1.25 eller nått så kanske det blir bättre? Och sänka klockan några hundra MHz

Denna noctua är nog bäst för radiator http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm-120mm
dvs NF F, NF P är lite mitt i mellan chassi och radiator fläkt NF S är endast för chassi.

Tror inte du behöver sänka klock, för att du sänker volt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Tornex:

Jag ska kolla upp inställningarna sen. Tycker det är rörigt med dom nya biosarna. Gillar det gamla "dos" stilen bättre.

Jag har kvar original fläktarna till h100i. Men jag tänker nog köpa noctua http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=NF-F12-PWM

Men i stora drag så om jag sänker vcore till 1.25 eller nått så kanske det blir bättre? Och sänka klockan några hundra MHz

Har du försökt att bara sänka vcore? Du borde inte behöva så hög vcore för 4,5. Naturligtvis klockar alla chip på sitt eget lilla vis, men ändå. Tror inte det är kylningen som är problemet nödvändigtvis, men lite bekvämare ljudnivå med Noctua skadar ju ingen som har råd med dem. Som jag skrev innan också tuffar min på finfint på 4,5 med 1,25 men vill man vara helt bombsäker kan man alltid köra upp den till 1,26-1,275 för lite marginal. Det bör sänka tempen någon grad samt vara lite bättre för chippet.

Kör min med en taskig och billig luftkylare också, så jag tycker det är en himla skillnad med tanke på din kylningslösning dessutom. Kör du med fixed mode när du sätter vcore eller hur kör du? Hade nog egentligen rekommenderat det eller möjligtvis offset mode, men själv tycker jag att fixed känns bäst då jag ser den volt jag fastar matar i chippet då jag ändrar den.

Men testa gå neråt i vcore steg för steg, kör lite prime95 eller Intel Burn Test, vilket som, och kolla om den hålls stabil under 15-30 min för var steg. Du kan en del börja med t.ex. 1,25 volt för att testa, sen trappa uppåt eller också trappar du ner från där du är nu.

Detta skadar naturligtvis inte chippet, utan om den får för lite volt kommer den troligtvis inte vilja starta Windows bara, så är det att starta om och testa nytt tal.

Lycka till!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Jag beställer sånna fläktar idag. Men 4 pin pwm. Är det sånna kontakter i h100i? Google ja vet. Men men.

Blir att använda era tips o försöka sänka vcore och testa sig fram lite.

Så för nu så tackar jag för alla bra tips o hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Jag beställer sånna fläktar idag. Men 4 pin pwm. Är det sånna kontakter i h100i? Google ja vet. Men men.

Blir att använda era tips o försöka sänka vcore och testa sig fram lite.

Så för nu så tackar jag för alla bra tips o hjälp!

Din CPU toppar 1.41vcore vilket är helt galet. Skit i fläktarna, börja med att sänka din vcore och därefter kan du börja med fläktar. Sedan kan du montera om kylaren, fast denna gången med plastbrickor(följer med kylaren) på backplaten. Det är väldigt lätt att tro att pumphuvudet sitter som det ska, men det gör det inte.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Brickor. Hmm undrar om jag har det.

Men jag va noga med att fästa den.

Som sagt ska sänka vcore sen. Och se ifall tempen blir mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Brickor. Hmm undrar om jag har det.

Men jag va noga med att fästa den.

Som sagt ska sänka vcore sen. Och se ifall tempen blir mindre

De ska finnas i påsen med skruvarna som du fick med kylarn. Tänk på att det måste vara plast så du inte kortsluter eller något annat dumt.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Tycker din temp ser OK ut. Antar att det är loadtemps du postat? Har själv en h100i klockad till 4.5ghz @ 1.288v (1.280 i bios).
Mina temps ligger på ca 30 i idle och 70-75 när jag stresstestar.
Såg att du pillat på busshastigheten, har hört rykten om att det inte alls ska vara bra på ivy. Har dock inte hittat någon info om varför än. Någon annan kanske vet??

Permalänk
Medlem

Du borde kunna köra lägre vcore på 4,5ghz och få ner tempsen lite, som många andra säger. Annars ser dina temps ganska standard ut på den vcore du kör?

Visa signatur

[CPU:]Intel i5 4690k - 4.7GHz @ 1.275V. [GPU:] Zotac gtx 970 [MB:] Gigabyte z97P-D3 [RAM:] HyperX 4x4 1600MHz [SSD:] kingston 120gb ssdnow v300 [PSU:] XFX 650W gold [M:] ASUS 24" VG248QE 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helge200:

sänk enbart multipliern.. att köpa andra fläktar spelar ingen roll alls. du har en model som är relativt hög limfront på kanske motsvarande andra modeller av samma sort.. att delida den: GÖR DET INTE OM DU ABSOLUT INTE VET VAD DU GÖR.!

kan ju ta bort turbomode i bios med. du har rätt.. att komma upp i 4,4ghz. du har inte nytta av den kraft.

Sitt inte och hitta på, det är inte multipiern som gör att den går varm! Det han ska börja med är att sänka Vcore, eftersom den är väldigt hög och därefter kan man gå vidare med om kylarn ska monteras om och till sist köpa nya fläktar.

Och varför skall man stänga av turbomode?

TS, sänk vcore innan du gör något annat.

Vet du inte hur man överklockar finns det många bra guider, både här och på andra ställen.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Nu har jag pillat lite! I bios alltså

Så här ser det ut nu:
http://oi59.tinypic.com/25s4xg0.jpg

Tyckte det va rörigt! man vet ju inte vad allt är till. När jag stängde av turbo så hittade jag inte multipliern. så jag får köra med turbo. stor skillnad i temp blev det nu med lägre vcore...som alla har sagt

BLCK/PEG Freq är ställd på 100...Men om jag nu vill få mer fart på ramet som jag tror ska tåla lite överklockning. Ska man bara ändra på den då?
http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=F3-12800CL9D-8GBXL
Dessa rackare har jag.

Om det är någon som har liknande moderkort (Asus P8Z77-V LX2 som jag har, och är lite kunnig kan gärna ge lite tips på små pill för att få det ännu bättre

Permalänk
Medlem

Nu Får jag inte i gång datorn ingen bild

Edit nu kom jag in i bios igen

Permalänk
Skrivet av Tornex:

Nu har jag pillat lite! I bios alltså

Så här ser det ut nu:
http://oi59.tinypic.com/25s4xg0.jpg

Tyckte det va rörigt! man vet ju inte vad allt är till. När jag stängde av turbo så hittade jag inte multipliern. så jag får köra med turbo. stor skillnad i temp blev det nu med lägre vcore...som alla har sagt

BLCK/PEG Freq är ställd på 100...Men om jag nu vill få mer fart på ramet som jag tror ska tåla lite överklockning. Ska man bara ändra på den då?
http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=F3-12800CL9D-8GBXL
Dessa rackare har jag.

Om det är någon som har liknande moderkort (Asus P8Z77-V LX2 som jag har, och är lite kunnig kan gärna ge lite tips på små pill för att få det ännu bättre

RAM har sina egna parametrar. Lämna BCLK (Bus Speed) orörd överlag. Den bör inte behöva röras alls. Om du scrollar runt lite bör du hitta något i still med RAM frequency eller något som bör stå på 1600 eller dylikt just nu. Körs förmodligen i sin XMP-profil som är satt från fabrik. Det hjälper med timings o.s.v. Ser inte mycket av en poäng att överklocka RAM egentligen. Det vore kanske bättre om du körde på integrerad grafik eller så, eftersom det i så fall använder systemets minne, då det inte har något eget, som ett "vanligt" grafikkort har.

I verkligheten spelar inte minneshastigheten en märkvärd roll. Det kan märkas av om du sitter med integrerad grafik, som sagt, eller om du kör en massa virtuella maskiner, men även där är det nästan mängd över hastighet som gäller. 1600 brukar köras vanligtvis och funkar alldeles finemang för spelande och mediaarbete, om man nu håller på med sånt. Det är en ytterst marginell skillnad att gå från 1600 till 1866 eller så. Visst kan du ju göra det om du nu absolut vill, men jag har själv aldrig lyckats boota med överklockade minnen och som sagt, prestandavinsten är försvinnande liten.

Nu när du har vcoren under kontroll kan du ju alltid se om det går att klämma upp den i 4,5 eller 4,6 om du nu vill ha någon % extra ur din maskin. Du lär få höja vcore något för det, men jag brukar använda förändringar i stil med 0.025-0.05V i gången när jag testar mig fram. Får som sign säger 4,5 ur mitt chip på 1,25 stabilt, vilket verkar min sweet spot. För 4,6 blir jag tvungen att öka vcore mer än jag önskar och låter därför bli. Även där är prestandavinsten relativt liten och processorn är varm nog som det är.

Så om du vill kan du ju se om du hittar den rätta parametern för minnet i BIOS. Ska finnas RAM i namnet och bör ligga på 1600 för tillfället. De allra flesta kör helt enkelt med en XMP-profil för att slippa bry sig om timings och så vidare, vilket kommer att behöva justeras vartefter. Samt att, som jag skrev, prestandavinsten är inget du kommer att märka av i alla fall, med tanke på hur arbetssamt det faktiskt är att klocka RAM jämfört med en CPU eller GPU.

För mer spelprestanda, sikta in dig på grafikkortet som nästa mål istället. Där lär du få ut bra mycket mer prestanda med överklockning än på minnet.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Nu rullar det på som det ska igen

Jag kör med 1600mhz på minnena, dom har alltid gått i det, xmp profilen ställde jag in direkt när jag byggde datorn

Men som sagt jag ska försöka få ut lite mer av den. Temperaturerna är låga nu som tur är

@Finlandssvensken
Tack för alla genomtänkta och bra svar! har lärt mig lite nytt idag iaf! O det trodde man ju inte imorse ^^

Permalänk
Skrivet av Tornex:

Nu rullar det på som det ska igen

Jag kör med 1600mhz på minnena, dom har alltid gått i det, xmp profilen ställde jag in direkt när jag byggde datorn

Men som sagt jag ska försöka få ut lite mer av den. Temperaturerna är låga nu som tur är

@Finlandssvensken
Tack för alla genomtänkta och bra svar! har lärt mig lite nytt idag iaf! O det trodde man ju inte imorse ^^

Inga problem Ett tips för framtiden också, för att enklare få svar, använd citera-funktionen. Det ger en notifikation åt användaren du svarar åt, så är det lätt att komma tillbaka till konversationen. God speed!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Inga problem Ett tips för framtiden också, för att enklare få svar, använd citera-funktionen. Det ger en notifikation åt användaren du svarar åt, så är det lätt att komma tillbaka till konversationen. God speed!

Ajdå, bäst jag bättrar mig. hade inte en tanke på det!