Cpu kylning - Vatten Vs. Luft, vad blir bäst för mig?

Permalänk

Cpu kylning - Vatten Vs. Luft, vad blir bäst för mig?

Hallå Hallå. Bytte nyligen chassi från Factal Desig till en mycket mycket mindre Bitfenix phenom m. Tycker att datorn går lite varm efter bytet med core-temp på strax över 50grader när dator bara står still. Testade att lira Starcraft 2 i ca 1 timme och då hamnade vi strax över på 70grader... ni får ursäkta de skrotiga bilderna och som försvar i förväg så har jag inte gömt undan några kablar an, men de kommer att göras.

Kör med 2x 120mm i botten samt 1x 140mm bak för intag av luft (Cougar Vortex). Luft plockas sedan ut i toppen av lådan via 2x 120mm (bitfenix) efter att ha passerat grafikkortet. PSUn har tar in luft i fronten och kör ut den varma luften nedtill, slutet system.
Samtliga fläktar körs på max via PSU:n utom de i botten som är av 4-pins typ.

Så till frågan. Ska man kasta ut Oem kylningen från Intel och ersätta den med corsair h80i eller satsa på någon form av luftkylning. Anledningen till frågan är ätt det redan är ganska trångt i burken så att mosa in nån stor kylare inc fläktar i mitten skulle totalt maxa ut lådan. ;am kan få en evo 212 för 300 spänm så det vore ju en billig lösning, men är det den lösningen som är bäst för mig?

Planen var i så fall att ta in luft i toppen och ut i botten istället, och använda 140mms platsen baktill att dra igenom luft till vattenkylningen.

Processorn är en i5 2310 som tickar på fabriks klockning 2,9.
5 fläktar som nämnts ovan
GTX 660 windforce
8 gig ram
acer moderbräda med 1st 4-pin och 1st 3-pin för fläktarna...

TACKAR!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag hade inte lagt ut sådana summor som en H80i ligger på för att kanske inte få ner temperaturen alls, skulle tro att det bästa man kan göra i det chassiet är större kylfläns på CPU-kylaren och möjligtvis fläktar med bättre luftflöde som insug.

faktiskt är att byter du håll på dina bottenflätkar till att bli insug och byter håll på dina sidofläktar till att också bli insug och sätter utstug i taket så tror jag du får ner temperaturen avsevärt. Edit: Såg nu att du redan körde på en optimal konfiguration av insug/utsug så då ska du absolut INTE ändra till konfigurationen som den andra bilden visar, sätt istället dit nya fläktar i botten med rejält jäkla luftflöde och en Evo på CPU så blir det nog så bra som är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel300:

Hallå Hallå. Bytte nyligen chassi från Factal Desig till en mycket mycket mindre Bitfenix phenom m. Tycker att datorn går lite varm efter bytet med core-temp på strax över 50grader när dator bara står still. Testade att lira Starcraft 2 i ca 1 timme och då hamnade vi strax över på 70grader... ni får ursäkta de skrotiga bilderna och som försvar i förväg så har jag inte gömt undan några kablar an, men de kommer att göras.

Kör med 2x 120mm i botten samt 1x 140mm bak för intag av luft (Cougar Vortex). Luft plockas sedan ut i toppen av lådan via 2x 120mm (bitfenix) efter att ha passerat grafikkortet. PSUn har tar in luft i fronten och kör ut den varma luften nedtill, slutet system.
Samtliga fläktar körs på max via PSU:n utom de i botten som är av 4-pins typ.
http://i.imgur.com/j2ZQkGC.jpg

Så till frågan. Ska man kasta ut Oem kylningen från Intel och ersätta den med corsair h80i eller satsa på någon form av luftkylning. Anledningen till frågan är ätt det redan är ganska trångt i burken så att mosa in nån stor kylare inc fläktar i mitten skulle totalt maxa ut lådan. ;am kan få en evo 212 för 300 spänm så det vore ju en billig lösning, men är det den lösningen som är bäst för mig?

Planen var i så fall att ta in luft i toppen och ut i botten istället, och använda 140mms platsen baktill att dra igenom luft till vattenkylningen.
http://i.imgur.com/0mEzXRO.jpg

Processorn är en i5 2310 som tickar på fabriks klockning 2,9.
5 fläktar som nämnts ovan
GTX 660 windforce
8 gig ram
acer moderbräda med 1st 4-pin och 1st 3-pin för fläktarna...

TACKAR!

Rent spontant känns det inte särskilt optimalt att ta in luft i toppen och ut i botten då varmluften stiger. Det skulle också medföra att du skulle dra ner all varmluft rakt på grafikkortet. Om möjligt så vore det bästa att ta in kall luft där fram och i botten och sedan dra ut det genom en radiator i taket och en fläkt längst bak.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Skrivet av HallonsyltarN:

Om möjligt så vore det bästa att ta in kall luft där fram och i botten och sedan dra ut det genom en radiator i taket och en fläkt längst bak.

Går inte då PSU:n sitter fastmonterad där den sitter i framkant. Inga fläktar kan sättas in i fronten. Mar maxat intag nedtill och bak för att processorn går mycket varmare än vad grafikkortet gör so msitter i toppen. De fläktarna som suger in luft är ju inte de sämsta som går att gå tag på häller direkt så att byta ut dem för säg en 500 lapp som de skulle kosta känns rätt onödigt det med.

Permalänk

Förtydligar att bilderna visar datorn med fronten åt vänster och toppen uppåt i bild med svarta fläktar som utblås och orangea fläktar som insug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel300:

Går inte då PSU:n sitter fastmonterad där den sitter i framkant. Inga fläktar kan sättas in i fronten. Mar maxat intag nedtill och bak för att processorn går mycket varmare än vad grafikkortet gör so msitter i toppen. De fläktarna som suger in luft är ju inte de sämsta som går att gå tag på häller direkt så att byta ut dem för säg en 500 lapp som de skulle kosta känns rätt onödigt det med.

Då skulle jag rekommendera att du kör de i botten samt den där bak som insug och de i toppen som utblås. Då får du ett positivt lufttryck i lådan vilket leder till mindre damm samt att det bör ge de bästa temperaturerna. Du får då ett mer naturligt luftflöde i lådan

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Skrivet av HallonsyltarN:

Då skulle jag rekommendera att du kör de i botten samt den där bak som insug och de i toppen som utblås. Då får du ett positivt lufttryck i lådan vilket leder till mindre damm samt att det bör ge de bästa temperaturerna. Du får då ett mer naturligt luftflöde i lådan

Jo, systemet är uppsatt så nu, se första bilden högst upp. det räcker inte så måste göra nåt åt den där processorn. Därför funderar jag på vatten av typ corsair.

Permalänk

behöver jag ens tillägga att det låter som en jettmotor med de 5 fläktarna på max redan

*Vad tror ni om att göra en sköld och rikta luftlödert från den bakre 140mm fläkten direkt åt höger mot processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel300:

behöver jag ens tillägga att det låter som en jettmotor med de 5 fläktarna på max redan

*Vad tror ni om att göra en sköld och rikta luftlödert från den bakre 140mm fläkten direkt åt höger mot processorn?

Om du inte kommer över 80 grader under spelande så tror jag faktiskt inte att det är någonting du kan göra åt temperaturerna i ett så litet chassi, som f.ö ser riktigt schysst ut storleksmässigt.