Permalänk

H55 Stekhet i en av slangarna

Jag har en FX8320 som jag kört som server ett bra tag nu, och på slutet så har den börjat överhettat, och slagit av, utav sig själv.

Jag har ett H55 kit från Corsair och jag har märkt att en av slangarna är stekhet och den andra blir inte ens varm alls.

Går det att lösa på nått sätt? Jag vet inte om jag har lust att skicka det tillbaka, men det skulle kunna vara ett alternativ.

Ser de om jag öppnar upp den och tittar inuti pumpen?

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tjossanmannen:

Jag har en FX8320 som jag kört som server ett bra tag nu, och på slutet så har den börjat överhettat, och slagit av, utav sig själv.

Jag har ett H55 kit från Corsair och jag har märkt att en av slangarna är stekhet och den andra blir inte ens varm alls.

Går det att lösa på nått sätt? Jag vet inte om jag har lust att skicka det tillbaka, men det skulle kunna vara ett alternativ.

Ser de om jag öppnar upp den och tittar inuti pumpen?

//Tobias

Om du har garanti kvar finns det bara en sak att göra och det är att skicka tillbaka den.

Jag rekommenderar dig att låta bli att mixtra med den. Risken finns att den läcker och förstör dina andra grejer som du sedan inte kommer att få ersättning för pga dina egna modifikationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan en mod eller så flytta denna till Corsairdelen av forumet?

Kanske de kan hjälpa till med en RMA.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig om jag inte förstår, men ni misstänker alltså att det är pumpen som har överhettat sig själv och att den skulle göra det även om processorn var avstängd?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Ursäkta mig om jag inte förstår, men ni misstänker alltså att det är pumpen som har överhettat sig själv och att den skulle göra det även om processorn var avstängd?

Om cpu:n är avstängd bildas ingen värme

Visa signatur

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90

Permalänk

Va? Nej nej. Min processor blir överhettad och jag tror något hänt för att min ena slang är varm men den andra inte är det. Dvs vattnet cirkulerar inte som det ska. Jag vet inte vad för varv pumpen ska snurra men min ligger på runt 1680rpm enligt bios.

Jag har underklockat och min processor ökar upp till och med 90 grader. Även fast den endast är på 1400MHz.

Kommer nog göra en expressrma om det rekommenderas från inet där jag köpt den. Vill dock att tråden flyttas till corsair delen.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk

Låter som att det är stopp någonstans i radiatorn... Maila Corsairs RMA-avdelning.

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Skrivet av tjossanmannen:

Va? Nej nej. Min processor blir överhettad och jag tror något hänt för att min ena slang är varm men den andra inte är det. Dvs vattnet cirkulerar inte som det ska. Jag vet inte vad för varv pumpen ska snurra men min ligger på runt 1680rpm enligt bios.

Jag har underklockat och min processor ökar upp till och med 90 grader. Även fast den endast är på 1400MHz.

Kommer nog göra en expressrma om det rekommenderas från inet där jag köpt den. Vill dock att tråden flyttas till corsair delen.

//Tobias

Om ena slangen är varm och den andra kall då kan det inte cirkulera, och om det står att den pumpar så verkar det skumt, har du öppnat burken och känt om pumpen vibrerar lite så att den verkligen pumpar, och att den får tillräckligt med ström?? men kolla upp när den är köpt om du kan få hjälp att få det fixat på garanti

Visa signatur

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90

Permalänk

Jag har bytt kylarpasta 4 gånger tror ja. men har inte känt på den om den faktiskt vibrerar under. Har testat att koppla in den på CPU_fan och PWR_FAN, och det är ingen skillnad. Men som sagt har mailat Inet där jag köpte den så vi får se vad de säger.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Jag har en FX8320 som jag kört som server ett bra tag nu, och på slutet så har den börjat överhettat, och slagit av, utav sig själv.

Jag har ett H55 kit från Corsair och jag har märkt att en av slangarna är stekhet och den andra blir inte ens varm alls.

Går det att lösa på nått sätt? Jag vet inte om jag har lust att skicka det tillbaka, men det skulle kunna vara ett alternativ.

Ser de om jag öppnar upp den och tittar inuti pumpen?

//Tobias

ena slagen SKA vara het, därifrån går varmvatten till radiatorn. är pumpen på H55 styrbar eller går den på maxvarv jämt?

för övrigt: har för mig att H55an har Alu radiator och kopparblock. kan vara galvanisk korrosion, hör av dig till butiken som du köpte den i eller byt ut den snarast!

edit: länk för sakens skull -> http://www.dansdata.com/burning.htm

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

ena slagen SKA vara het, därifrån går varmvatten till radiatorn. är pumpen på H55 styrbar eller går den på maxvarv jämt?

för övrigt: har för mig att H55an har Alu radiator och kopparblock. kan vara galvanisk korrosion, hör av dig till butiken som du köpte den i eller byt ut den snarast!

edit: länk för sakens skull -> http://www.dansdata.com/burning.htm

Varm ja. Ligger vatten temperaturen på 30-40 grader är den inte stekhet så som TS beskriver det. Så vitt jag vet så finns det inga Corsair AIO som har reglerbara pumpar.

Ts, vad är CPU temperaturerna i idle respektive load?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

ena slagen SKA vara het, därifrån går varmvatten till radiatorn. är pumpen på H55 styrbar eller går den på maxvarv jämt?

för övrigt: har för mig att H55an har Alu radiator och kopparblock. kan vara galvanisk korrosion, hör av dig till butiken som du köpte den i eller byt ut den snarast!

edit: länk för sakens skull -> http://www.dansdata.com/burning.htm

Detta stämmer inte riktigt, vattnet ska cirkulera så pass fort att temp skillnaden mellan "varma" och "kalla" slangen ska vara max några grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Detta stämmer inte riktigt, vattnet ska cirkulera så pass fort att temp skillnaden mellan "varma" och "kalla" slangen ska vara max några grader.

Skickades från m.sweclockers.com

kanske på en hemsnickrad vattenkylning med mycket stor kylningsarea på radiatorn och en högkapacitetspump, men det gäller inte på en 120mm alu radiator i ett aiokit. där är det höga temperaturskillnader på in/out i radiatorn för att få största möjliga kylningsfunktion av miniradiatorn och den klena pumpen; dvs lång tid för vattnet i kylaren.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Varm ja. Ligger vatten temperaturen på 30-40 grader är den inte stekhet så som TS beskriver det. Så vitt jag vet så finns det inga Corsair AIO som har reglerbara pumpar.

Ts, vad är CPU temperaturerna i idle respektive load?

har skrivit att det ökar upp till 90 grader, men specificerade inte när, men det är när jag underklockar den till 1.4GHz, samt står i bios.

Uppdaterade också till ny BIOS-Firmware, vilket inte gjorde någon skillnad alls.

Får väll hoppas på att Inet kan svara på min mail så jag kan se vad de tycker, om jag ska skicka in den till dom eller om jag ska gå via corsair direkt.

Tror det är butik som gäller till att börja med.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

har skrivit att det ökar upp till 90 grader, men specificerade inte när, men det är när jag underklockar den till 1.4GHz, samt står i bios.

Uppdaterade också till ny BIOS-Firmware, vilket inte gjorde någon skillnad alls.

Får väll hoppas på att Inet kan svara på min mail så jag kan se vad de tycker, om jag ska skicka in den till dom eller om jag ska gå via corsair direkt.

Tror det är butik som gäller till att börja med.

Om du går upp på 90 grader på 1,4 så är det garanterat pumpen som har gått sönder.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Det jag tror också, men vill inte tro, vill helst vara helt säker på att så är fallet innan jag skickar in det

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

kanske på en hemsnickrad vattenkylning med mycket stor kylningsarea på radiatorn och en högkapacitetspump, men det gäller inte på en 120mm alu radiator i ett aiokit. där är det höga temperaturskillnader på in/out i radiatorn för att få största möjliga kylningsfunktion av miniradiatorn och den klena pumpen; dvs lång tid för vattnet i kylaren.

Nej, vill du ha stor nytta av en liten radiator kommer du få varmare in OCH ut. Vattenkylare kräver ordentliga flöden, annars fungerar blocken mycket dåligt då du inte får turbulens i dem och väldigt kass kylförmåga. En liten radiator ger en högre vattentemperatur i helhet. Det finns inget att tjäna på att ha hög skillnad mellan ut och in, snarare tvärt om.

Till TS, om du gjort allt du kan och den fortfarande kyler dåligt så borde den väll vara trasig, sen hur de r trasig är ointressant. På din beskrivning låter det som att impellern släppt från motoraxeln eller liknande haveri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

kanske på en hemsnickrad vattenkylning med mycket stor kylningsarea på radiatorn och en högkapacitetspump, men det gäller inte på en 120mm alu radiator i ett aiokit. där är det höga temperaturskillnader på in/out i radiatorn för att få största möjliga kylningsfunktion av miniradiatorn och den klena pumpen; dvs lång tid för vattnet i kylaren.

Åter igen så funkar det inte så.
Vad skulle man vinna på att ha lägre flöde? Då blir vattnet kvar i blocket längre vilket skulle förvärra kylningen även om vattnet får vara kvar längre i radden, det funkar precis som en customloop med endast en 120/240 rad enda skillnaden är att customloop presterar bättre, men är dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Ja det måste vara att den gått sönder, för fick den nya nu och den idla på 25-30grader

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Skrivet av ksw:

kanske på en hemsnickrad vattenkylning med mycket stor kylningsarea på radiatorn och en högkapacitetspump, men det gäller inte på en 120mm alu radiator i ett aiokit. där är det höga temperaturskillnader på in/out i radiatorn för att få största möjliga kylningsfunktion av miniradiatorn och den klena pumpen; dvs lång tid för vattnet i kylaren.

Nu har du redan fått 2 svar som förklarar varför du har fel men levererar ett tredje lite mer tekniskt.

Vattnets värmekapacitet är 4,181 [kJ/(kg·K)] där Joule är W*s, så 4181 Watt *sekund /kg och grad.

Så kyler du med 4181W effekt under en sekund sänker du tempen på 1kg som ungefär är samma som 1liter vatten 1 grad.

För att använda lite siffror så säg en traditionell pump på 0.1 liter per sekund så krävs det fortfarande 418W värme från CPUn (en normal överklockad CPU ligger på under hälften) för att höja tempen på vattnet som passerar 1 grad. Av denna anledningen kommer skillnaden på vattentempen innan och efter block respektive radiator vara väldigt liten i alla utom de extremaste typer av custom vattenkylningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Nu har du redan fått 2 svar som förklarar varför du har fel men levererar ett tredje lite mer tekniskt.

Vattnets värmekapacitet är 4,181 [kJ/(kg·K)] där Joule är W*s, så 4181 Watt *sekund /kg och grad.

Så kyler du med 4181W effekt under en sekund sänker du tempen på 1kg som ungefär är samma som 1liter vatten 1 grad.

För att använda lite siffror så säg en traditionell pump på 0.1 liter per sekund så krävs det fortfarande 418W värme från CPUn (en normal överklockad CPU ligger på under hälften) för att höja tempen på vattnet som passerar 1 grad. Av denna anledningen kommer skillnaden på vattentempen innan och efter block respektive radiator vara väldigt liten i alla utom de extremaste typer av custom vattenkylningar.

Ni samtliga verkar ha missat Fouriers lag där vi i nämnaren har delta-T, dvs temperaturskillnad mellan medierna som huvudkoefficient för värmeöverföring.
den andra koefficienten är area och om den är konstant, så ökar energiöverföringen till luften med temperaturen. dvs större temperaturskillnad -> högre kyleffekt, allting annat konstant (fläkthastighet, radiatorarea, verknignsgrad, flödeshastighet etc.)
Men jag ger mig. Det är lungt.

och ja, i OP's exempel så är troligen pumpen trasig eller har åtminstonde börjat skära ihop och går på väldigt låg hastighet.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av ksw:

Ni samtliga verkar ha missat Fouriers lag där vi i nämnaren har delta-T, dvs temperaturskillnad mellan medierna som huvudkoefficient för värmeöverföring.
den andra koefficienten är area och om den är konstant, så ökar energiöverföringen till luften med temperaturen. dvs större temperaturskillnad -> högre kyleffekt, allting annat konstant (fläkthastighet, radiatorarea, verknignsgrad, flödeshastighet etc.)
Men jag ger mig. Det är lungt.

och ja, i OP's exempel så är troligen pumpen trasig eller har åtminstonde börjat skära ihop och går på väldigt låg hastighet.

Jag är väl medveten om Fouriers lag och hur det fungerar med ökat energiöverföring vid större delta-T. Vi är dock oavsett kvar i det faktum att avkylningen från en radiator aldrig kommer bli högre än tillförseln av energi från i detta fallet CPUn (Om inga andra parametrar ändras, så som last osv), utan det som kommer hända är att delta-T kommer öka tills det är så stort att radiatorn kommer få samma avkylnings som CPUn tillför och vi när en balans i systemet.

Så om CPUn pumpar ut 200W energi som värme så kommer radiatorn kyla ner systemet motsvarande de 200W:en när det är i jämvikt och temperaturen i loopen kommer variera minimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Ni samtliga verkar ha missat Fouriers lag där vi i nämnaren har delta-T, dvs temperaturskillnad mellan medierna som huvudkoefficient för värmeöverföring.
den andra koefficienten är area och om den är konstant, så ökar energiöverföringen till luften med temperaturen. dvs större temperaturskillnad -> högre kyleffekt, allting annat konstant (fläkthastighet, radiatorarea, verknignsgrad, flödeshastighet etc.)
Men jag ger mig. Det är lungt.

och ja, i OP's exempel så är troligen pumpen trasig eller har åtminstonde börjat skära ihop och går på väldigt låg hastighet.

Det stämmer exakt, men jag tror du missförstått vad den säger. Det stämmer, precis som du säger, att högre temperaturskillnad _mellan medierna_ ger högre kyleffekt. Det är just därför du inte har så stort temperaturfall över en radiator eftersom det gör att deltaT kommer minska => radiatorn kyler bort lägre effekt. Är du mer intresserad av värmeväxlare kan du söka på "logaritmisk medeltemperaturdifferens" för en mer "ingenjörsapproach" till värmeväxlare. Utan det är dem skitdryga att räkna på för hand ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag är väl medveten om Fouriers lag och hur det fungerar med ökat energiöverföring vid större delta-T. Vi är dock oavsett kvar i det faktum att avkylningen från en radiator aldrig kommer bli högre än tillförseln av energi från i detta fallet CPUn (Om inga andra parametrar ändras, så som last osv), utan det som kommer hända är att delta-T kommer öka tills det är så stort att radiatorn kommer få samma avkylnings som CPUn tillför och vi när en balans i systemet.

Så om CPUn pumpar ut 200W energi som värme så kommer radiatorn kyla ner systemet motsvarande de 200W:en när det är i jämvikt och temperaturen i loopen kommer variera minimalt.

Precis så. Med en liten radiator kommer temperaturerna hållas höga för att systemet inte kan rubba jämnviktsläget med annat åtgärd än att öka luftflödet, vilket medför högre ljudnivå.

Detta motsäger inte vad jag påstår, såvitt jag kan förstå.
Möjligen mitt påstående om lång tid i kylaren, men det går hand i hand med att pumpen är klen (flödesmässigt) jmf med ett "custombygge", tex en EK-D5.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Precis så. Med en liten radiator kommer temperaturerna hållas höga för att systemet inte kan rubba jämnviktsläget med annat åtgärd än att öka luftflödet, vilket medför högre ljudnivå.

Detta motsäger inte vad jag påstår, såvitt jag kan förstå.
Möjligen mitt påstående om lång tid i kylaren, men det går hand i hand med att pumpen är klen (flödesmässigt) jmf med ett "custombygge", tex en EK-D5.

Yesbox. 100 % korrekt. Det var ljust det med tid i kylaren jag pratade om. Det finns en massa anledningar till att superlåga flöden fungerar extremt dåligt i den vanliga approachen till LC kylning. Men jag och en kompis till mig funderar på en väg runt. Hoppas vi kommer till skott någon gång bara ^^