Permalänk

Farligt köra utan I/O-plåt?

Jag har nyligen köpt ett begagnat moderkort. Jag märkte i efterhand att jag inte fick med någon IO-plåt till kortet, kontaktade säljaren som sa att han skulle leta runt lite hemma och se om han kunde hitta den.

Om han inte hittar den; är det riskabelt att köra utan IO-plåt? Har kollat runt lite på nätet och vissa menar att io-plåten bara är till för att hålla damm och möss (alltså gnagare) ute. Andra hävdar att den skyddar mot statiska urladdningar mm. och då känns den ju betydligt viktigare.

Jag hittade en annons på ebay där någon säljer IO-plåtar till moderkortet för 88 kr inkl. frakt. Är det en bra investering förutsatt att säljaren inte hittar originalplåten?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Jag kör utan I/O plåt Inga problem här inte

Permalänk
Medlem

Man kan köra utan chassi också... ska väl se till moderkortet ligger på något som inte leder allt för bra... Ett träbord till exempel... Diskbänken är nog dumt att prova =).

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

88 kronor är ju ingen större utgift, jag skulle ha köpt en IO-plåt som dammskydd.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

88 kronor är ju ingen större utgift, jag skulle ha köpt en IO-plåt som dammskydd.

Och glöm inte mössen! Läste om en kille som kört utan IO-plåt och fått hela datorn förstörd av en mus som sprungit in i datorlådan och kissat överallt

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Plåten har någon form av jordande funktion, hur viktig den är är svårt att säga. Körde en dator utan i 3 år och det var inga problem.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Den borde rimligen förhindra eventuella statiska urladdningar från att slå in på moderkortet (genom att istället leda ut i chassit), och så är det förstås ett skydd mot damm (om man kör med undertryck i chassit) och eventuella främmande objekt.

Så ja, det är en bra idé att ha en, men det är förstås inte absolut nödvändigt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Man kan köra utan chassi också... ska väl se till moderkortet ligger på något som inte leder allt för bra... Ett träbord till exempel... Diskbänken är nog dumt att prova =).

Moderkortslådan brukar jag använda.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

88 kronor är ju ingen större utgift, jag skulle ha köpt en IO-plåt som dammskydd.

Om man inte räknar in hur många olika sorters I/O-plåtar det finns och hur många beställningar man måste göra innan man hittar rätt...
Fast om det står att det är just till det moderkortet är det ju en annan femma.
Har säkert köpt 30st moderkort och ingen har haft samma I/O-plåt.

Har också kört utan ett par år med ett begagnat moderkort jag köpte och det var inga bekymmer.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Den plåten har 2 huvudfunktioner, den viktigaste är skärmning så att datorn klarar emc test om man skulle utföra ett sånt, den andra funktionen är att styra luftflödet, i en normal låda kommer det att blåsa ut luft där om plåten är borta, bra eller dåligt beror på hur luftflödet i övrigt ser ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Om man inte räknar in hur många olika sorters I/O-plåtar det finns och hur många beställningar man måste göra innan man hittar rätt...
Fast om det står att det är just till det moderkortet är det ju en annan femma.
Har säkert köpt 30st moderkort och ingen har haft samma I/O-plåt.

Den som listas på Ebay ska vara för just min modell, men säker kan man ju inte vara...

Skrivet av mrqaffe:

Den plåten har 2 huvudfunktioner, den viktigaste är skärmning så att datorn klarar emc test om man skulle utföra ett sånt, den andra funktionen är att styra luftflödet, i en normal låda kommer det att blåsa ut luft där om plåten är borta, bra eller dåligt beror på hur luftflödet i övrigt ser ut.

1. Så utan plåt skulle den kunna störa annan elektrisk utrustning? T.ex routern som står bredvid?
2. Jag har fyra inblås och en utblås i min låda, så mer hål för luften att ta sig ut kanske bara är positivt?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Den som listas på Ebay ska vara för just min modell, men säker kan man ju inte vara...

1. Så utan plåt skulle den kunna störa annan elektrisk utrustning? T.ex routern som står bredvid?
2. Jag har fyra inblås och en utblås i min låda, så mer hål för luften att ta sig ut kanske bara är positivt?

Datorn läcker ut en hel del radiovågor och ja den kan störa wifi om du har otur speciellt om du har något som arbetar på samma frekvens eller en multipelfrekvens.
Kylningen påverkas men om det är bra eller dåligt beror ju på hur luftflödet fungerar, mera blås på fel ställe kan ju göra det sämre också för då blåser det mindre på nått annat ställe som kanske behöver mer luftflöde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Viktigast borde väl vara att alla portar som usb och esata är jordade. Borde ju få en tryggare överföring utan störningar från omgivningen.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Hjälpsam

Främsta fördelen jag ser det med I/O plåten är pill-skyddet. När man ligger på knä under skrivbordet och det är mörkt att man lättare hittar rätt ställe att stoppa kablarna istället för att börja pilla på moderkortet med fingrarna, särskilt om datorn är igång.

Mest är det en estetisk sak.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Är inga problem att köra utan, men jag hade köpt en ändå och tryckt dit för att inte ocd-nerven ska pirra allt för mycket.

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |