GTX 560Ti - Vad är det som i 7xx -serien ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

GTX 560Ti - Vad är det som i 7xx -serien ?

Sitter idag med GTX 780 och fungerar på att nedgradera ett år eller två tills tid finnes att spela igen.
Hur står sig ett GTX 560ti mot GTX 780 idag?

Jag vet att det är mycket sämre, men kan man jämföra 560ti med tex gtx 750 ?, bättre eller sämre?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det motsvarar GTX750 eller strax efter:
http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-750-Ti-vs-GeForce-GTX-560...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Entusiast

Prestandamässigt är GTX 750 och GTX 560 Ti väldigt lika ja men GTX 560 Ti är nog kanske liiiite snabbare, sen kommer ju också minnesstorleken på kortet in i bilden.
Jag skulle inte nedgradera mig till ett GTX 560 Ti med 1GB minne, se i så fall till att det är 2GB det handlar om.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Uzanar:

Prestandamässigt är GTX 750 och GTX 560 Ti väldigt lika ja men GTX 560 Ti är nog kanske liiiite snabbare, sen kommer ju också minnesstorleken på kortet in i bilden.
Jag skulle inte nedgradera mig till ett GTX 560 Ti med 1GB minne, se i så fall till att det är 2GB det handlar om.

Kan tillägga att jag kör 1440p / 2560x1440 så om jag skulle få för mig att spela kanske det är vettigare att leta upp ett 750 eller vänta på 960 ?

Sitter dock 95% av all tid, om inte mer, i Desktop/jobbar eller ser på lite filmklipp lokalt eller youtube.
För ovanstående spelar dock inte 1gb eller 2gb minne speciellt stor roll va?, utan enbart i spel ??

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Entusiast
Skrivet av andreas_dock:

Kan tillägga att jag kör 1440p / 2560x1440 så om jag skulle få för mig att spela kanske det är vettigare att leta upp ett 750 eller vänta på 960 ?

Sitter dock 95% av all tid, om inte mer, i Desktop/jobbar eller ser på lite filmklipp lokalt eller youtube.
För ovanstående spelar dock inte 1gb eller 2gb minne speciellt stor roll va?, utan enbart i spel ??

Japp, det spelar enbart roll i spel.
I just 1440p så är minnet desto viktigare till och med så då ska du under inga omständigheter skaffa dig ett 1GB-kort, då kommer du gråta.
Ett GTX 750 kommer nog vara dyrare att hitta begagnat då det är ett nyare kort och har lägre strömförbrukning/flera features än GTX 560 Ti och anses då vara ett bättre kort på det sättet så ett GTX 560 Ti är nog vad du ska leta efter i så fall.

Ett GTX 960 skulle ju sitta som handsken såklart men ha då i åtanke att det förmodligen kommer att släppas för runt 2000kr vid release vilket är ungefär exakt vad man kan få för ett begagnat GTX 780 idag

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Kan tillägga att jag kör 1440p / 2560x1440 så om jag skulle få för mig att spela kanske det är vettigare att leta upp ett 750 eller vänta på 960 ?

Sitter dock 95% av all tid, om inte mer, i Desktop/jobbar eller ser på lite filmklipp lokalt eller youtube.
För ovanstående spelar dock inte 1gb eller 2gb minne speciellt stor roll va?, utan enbart i spel ??

Vänta på ett 960 är nog klokast ! 1440p är ganska krävande, så ett 750ti eller 560 skulle nog inte hänga med där.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Uzanar:

Japp, det spelar enbart roll i spel.
I just 1440p så är minnet desto viktigare till och med så då ska du under inga omständigheter skaffa dig ett 1GB-kort, då kommer du gråta.
Ett GTX 750 kommer nog vara dyrare att hitta begagnat då det är ett nyare kort och har lägre strömförbrukning/flera features än GTX 560 Ti och anses då vara ett bättre kort på det sättet så ett GTX 560 Ti är nog vad du ska leta efter i så fall.

Ett GTX 960 skulle ju sitta som handsken såklart men ha då i åtanke att det förmodligen kommer att släppas för runt 2000kr vid release vilket är ungefär exakt vad man kan få för ett begagnat GTX 780 idag

Aja men då vet jag iaf
Är 30år och även om jag har många av de nya spelen såsom Alien Isolation (dåligt exempel) men tex FC4, som faktiskt kräver lite, spelar jag hellre det på konsol.
Har märkt att de få spel jag kör på PC'n är relativt enkla saker såsom HL2, Portal 2 och omkring den grafikbossen.

.. så, fräckt med 780 SLI, men onödigt just nu med kids och allt.
När de växer upp så man kan lana hemma då jäklar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av dennisdvdr:

Vänta på ett 960 är nog klokast ! 1440p är ganska krävande, så ett 750ti eller 560 skulle nog inte hänga med där.

Fast om 780 och 960 är ungefär samma prestanda-klass är det meningslöst, eftersom tanken är att sälja 780 korten, och de går väl runt 2k - vilket ett 960 troligtvis kommer ligga på. Det enda jag tjänar är mindre strömförbrukning, och det bryr jag mig inte om.

Dator står i ljudisolerat sidorum (jag sitter på andra sidan väggen) och övervåningen där jag/datorn är är uppvärmd med direkt el, så om värmen kommer från element som går på ström eller om den kommer från grafikkort(en) är struntsumma.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Aja men då vet jag iaf
Är 30år och även om jag har många av de nya spelen såsom Alien Isolation (dåligt exempel) men tex FC4, som faktiskt kräver lite, spelar jag hellre det på konsol.
Har märkt att de få spel jag kör på PC'n är relativt enkla saker såsom HL2, Portal 2 och omkring den grafikbossen.

.. så, fräckt med 780 SLI, men onödigt just nu med kids och allt.
När de växer upp så man kan lana hemma då jäklar.

begagnat 660 ti passar dig, går att få för en femhundring

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Oliver91:

begagnat 660 ti passar dig, går att få för en femhundring

Tackar för tipset, får bevakas lite här på marknaden och tradera!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oliver91:

begagnat 660 ti passar dig, går att få för en femhundring

Kanske det men det är inte det lättaste att hitta precis, de flesta vill nog ha upp emot 700-800 för ett sådant.
Men allting beror ju på hur mycket TS vill spendera på ett kort, GTX 560 Ti kan man ju till exempel få tag på för under 500kr och alla hundringar räknas!

Det är bara att glo på marknaden dagligen både här och på andra siter så hittar du nog till slut något TS

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Kanske det men det är inte det lättaste att hitta precis, de flesta vill nog ha upp emot 700-800 för ett sådant.
Men allting beror ju på hur mycket TS vill spendera på ett kort, GTX 560 Ti kan man ju till exempel få tag på för under 500kr och alla hundringar räknas!

Det är bara att glo på marknaden dagligen både här och på andra siter så hittar du nog till slut något TS

krängde 2x 660 Ti för 500kr stycket för 1,5 vecka sen här på sweclockers som jag använt till att lira med en 1440p skärm och de fungerade utmärkt, körde bara ett kort från början och 2 kort gjorde inte så stor skillnad eftersom grafikminnet ändå tog slut när man skulle öka inställningarna och nu har jag det kortet i signaturen istället

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oliver91:

krängde 2x 660 Ti för 500kr stycket för 1,5 vecka sen här på sweclockers som jag använt till att lira med en 1440p skärm och de fungerade utmärkt, körde bara ett kort från början och 2 kort gjorde inte så stor skillnad eftersom grafikminnet ändå tog slut när man skulle öka inställningarna och nu har jag det kortet i signaturen istället

Heh, då var du snäll måste jag säga, GTX 660 Ti är ett prima kort
Men å andra sidan var det ju lite av ett syckpris.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Uzanar:

Kanske det men det är inte det lättaste att hitta precis, de flesta vill nog ha upp emot 700-800 för ett sådant.
Men allting beror ju på hur mycket TS vill spendera på ett kort, GTX 560 Ti kan man ju till exempel få tag på för under 500kr och alla hundringar räknas!

Kan få tag på 560ti för runt 300-350kr, och som du säger 660ti är svårare att hitta för bara 150kr mer.
Men jag har de 2gb minnesmängden på 660ti, och det är ju 150kr värt kanske...

Tänkt sälja de nuvarande 780-korten för runt 2000kr/st och nya budgeten för ett beg. 560/660/750 eller liknande är mellan 300-700kr beroende på modell.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Heh, då var du snäll måste jag säga, GTX 660 Ti är ett prima kort
Men å andra sidan var det ju lite av ett syckpris.

upp med köpesannons bara själv köpt kort av folk som inte vet värdet köpte ett 6950 referens som låstes upp till 6970 för 800kr här på sweclockers våren 2013 till min polare

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Fast om 780 och 960 är ungefär samma prestanda-klass är det meningslöst, eftersom tanken är att sälja 780 korten, och de går väl runt 2k - vilket ett 960 troligtvis kommer ligga på. Det enda jag tjänar är mindre strömförbrukning, och det bryr jag mig inte om.

Dator står i ljudisolerat sidorum (jag sitter på andra sidan väggen) och övervåningen där jag/datorn är är uppvärmd med direkt el, så om värmen kommer från element som går på ström eller om den kommer från grafikkort(en) är struntsumma.

Fast ett gtx960 är nog tyvärr inte i närheten av ett gtx780 mer ett väldigt milt 770 med mindre strömförbrukning.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080