ASUS GeForce GTX970 STRIX DC2OC 4GB ---- VS MSI GeForce GTX 970 GAMING

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce GTX970 STRIX DC2OC 4GB ---- VS MSI GeForce GTX 970 GAMING

Tänkte kolla såhär inför morgondagen vilket kort ni tycker jag ska välja och köpa då det ärd dags för nytt ?
Asus eller Msi ?
För och nackdelar ?

Permalänk
Medlem

STRIX håller fläktarna stilla till en högre temperatur än MSI. Dessutom är den något tystare när den väl är igång. Så om ljudnivå är viktig för dig - välj ASUS. Om inte skulle jag rekommendera Gigabyte G1.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Går tvärt emot ovanstående skribent här.
Skulle valt MSI och gjorde det med. Mer "bang for the buck" för liknande pris än strix. Något tystare samt svalare än STRIX som bl a går att läsa här http://www.sweclockers.com/recension/19516-msi-geforce-gtx-97... samt bättre strömförsörjning vilket gör att det kan klocka bättre vid behov.

MSI kortet låter ingenting över mina övriga fläktar. Knäpptyst. Detsamma gäller säkerligen också STRIX kortet dock.

Det som avgjorde det för mig var olika recensioner mellan korten. Det flesta var överrens om att båda korten är grymma. Men för samma pris är MSI något vassare på allt i princip. Och då de ligger runt samma pris så.....

Läs recensioner så märker du snart!

http://www.overclock.net/t/1516121/gtx-970-comparison-strix-v...

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/baesta-ge...

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2014/09/19/nvidia-g...

Med mera med mera.........

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Båda är semipassiva. MSI Gaming hade något lägre ljudnivå i load jämfört med Strix i Sweclockers test. GPU var svalare i load på MSI Gaming jämfört med Strix i Swecklockers test.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

MSI kortet låter ingenting över mina övriga fläktar. Knäpptyst

Det beror väl helt på hur högljutt systemet är. Jag hör allt över 500 rpm (12cm) i mitt system och tycker det är störande. Därför kör jag alla fläktar på 400. Skulle garanterat höra och störas av både strix och msi fläkten. Det är därför jag menar att strix är tystare då den sätter igång först tror jag vig 65C medans msi går igång på en lägre temp. Detta innebär att man kör lätta spel som lol, csgo osv helt stillastående med strix, men inte med msi.

Men håller ju med, båda korten verkar vara kanon.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Så liten skillnad mellan de korten så köp den du tycker ser finast ut, vill du har liiiiite mer bang så köp ett Gigabyte G1, dock kommer den låta lite mer idle iom att fläktarna inte står still.. men för att välja mellan MSI och ASUS är en ren och skär smaksak.. so pick the one you think are the most good looking!

/ethnic

EDIT: Oavsätt vad folk säger att det ena är bättre än det andra (MSI / ASUS) Så kan jag nästintill lova att du kommer inte märka eller höra någon nämnvärd skillnad i verkligheten.

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Utan att ha gjort någon statistisk analys så upplever jag att folk verkar ha mer problem med coilwhine hos MSI:s kort än hos ASUS. Jag har själv två stycken Strix (inget coilwhine på någon av dem) och det som avgjorde mitt val, då de i princip presterar likvärdigt, var att de är mycket snyggare än MSI-korten (Drakar? Kom igen...) och de behöver inte lika mycket strömförsörjning vilket ger lättare och snyggare kabeldragning.

Permalänk
Medlem

Bugar och bockar för allas kommentater 😉. Har brwtämmt.mig då ja ej är så kräsen med ljud osv:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

STRIX håller fläktarna stilla till en högre temperatur än MSI. Dessutom är den något tystare när den väl är igång. Så om ljudnivå är viktig för dig - välj ASUS. Om inte skulle jag rekommendera Gigabyte G1.

Skrivet av Ethnic:

vill du har liiiiite mer bang så köp ett Gigabyte G1, dock kommer den låta lite mer idle iom att fläktarna inte står still.. men för att välja mellan MSI och ASUS är en ren och skär smaksak.. so pick the one you think are the most good looking!

+1

om inte ljud är avgörande så G1 > strix = msi

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Vilket är bäst mellan Strix black och Msi då?

Permalänk
Medlem

BLEV ett msi gtx 970 oc 4gb gaming. Ska fippla men inställningar på d i helgen odv. Mkt tyst m inget coilwhine .. hmm.. hur mkt kan ja klocka till :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roppski:

BLEV ett msi gtx 970 oc 4gb gaming. Ska fippla men inställningar på d i helgen odv. Mkt tyst m inget coilwhine .. hmm.. hur mkt kan ja klocka till :)?

Grattis till ett bra köp!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Tack. Nu ska jag bara försöka byta cpu också o moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com