Hur ändrar jag min fläkt på cpu fläkten?

Permalänk
Medlem

Hur ändrar jag min fläkt på cpu fläkten?

Hej! Ni kanske minns mig här, eftersom jag får någon dag sedan skrev att jag behövde hjälp med min CPU eftersom den var så varm. Jag har nu köpt en ny cooler master hyper master 121 evo någonting och undrar om det finns nått program att ändra fläkthastigheten, varje gång jag startar datorn kommer jag in på någon sida där jag kan ändra, från turbo, standard, manual eller silent. Men ingen av dem verkar fungera. Så undrar om det finns nått program mnak na ändra fläkthastigheten från desktop! Ha en bra dag!

Permalänk
Medlem

Om du ska kunna ändra hastigheter i bios så är det viktigt att fläkten är ansluten till rätt kontakt på moderkortet.
Oftast så heter den något i stil med "CPU fan" och sitter i närheten av processor sockeln.

Permalänk
Medlem

Jo, har gjort det men ingen skillnad, den går kanske från 550 rpm till 553... :/

Permalänk
Medlem

Du ska kunna ändra fläkthastigheten i BIOS.
Kör du Turbo så ska du få ut mycket blås från fläkten. I Standard anpassas fläktarna efter temperaturerna/load.

Du bör hur som helst komma upp i betydligt mer än 553 rpm med en 212 hyper evo. Testa montera om fläktarna om det inte löser sig genom BIOS och se till så att det inte sitter massa sladdar eller dylikt i vägen.

Ett annat tips för att få ut mer av din evo är att montera en extra fläkt på kylflänsen (tornet).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair Viii Hero X570 (Wi-Fi)
Ryzen 9 5900X (Manual OC 4.4ghz @ 1.175v), H150i-Pro AIO
G.Skill Flare X DDR4 3200mhz 1T, 14-14-14-14-34-73
Nvidia GeForce RTX 2080 X Trio 8gb
Samsung 500gb SSD