Permalänk

Öka kylning på grafikkortet

Haallooj
som titeln säger så skulle jag vilja öka kylningen på mitt gtx 760 då det är asus edition så suger ju kylningen enligt mig eftersom den går väl ca 20% av vad som jag tycker den ska gå i men finns det något enkelt sätt att öka kylningen tex få fläkten att snurra på lite snabbare eller någon ny fläkt eller något, de får ju dock inte vara för svårt då jag är nybörjare och vill inte ha sönder någonting

Permalänk
Medlem

Assus har ett verktyg som heter "GPU Tweak" som låter dig ställa fläktarnas beteende till så som du vill ha det.
Tror jag fått fram rätt länk här: http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=ASUS+GPU...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuzzzzz:

Haallooj
som titeln säger så skulle jag vilja öka kylningen på mitt gtx 760 då det är asus edition så suger ju kylningen enligt mig eftersom den går väl ca 20% av vad som jag tycker den ska gå i men finns det något enkelt sätt att öka kylningen tex få fläkten att snurra på lite snabbare eller någon ny fläkt eller något, de får ju dock inte vara för svårt då jag är nybörjare och vill inte ha sönder någonting

vad får du för temperaturer för det första ?
så länge du ligger under 85c i spel så är det lungt temperaturmässigt och kan ha en lite tystare dator istället.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Jag har faktiskt inte kollat vad jag får för temp, vågar inte ladda ner något program för jag går hört att sånt ska krascha datorn, men de kanske inte är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuzzzzz:

Jag har faktiskt inte kollat vad jag får för temp, vågar inte ladda ner något program för jag går hört att sånt ska krascha datorn, men de kanske inte är sant

Du gör som du vill men det programmet jag länkade används för att se temperaturer och styra fläktar, du dör (nog) inte av att bara starta det för att se vad som händer.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi och hur många fläktar sitter det i chassit?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

inget jättebra chassi tyvärr, ett asus chassi som satt ihop med ett paket som jag köpte på mediamarkt..

Permalänk

okej gafikkortet ligger på 34 grader ska prova spela bf3 en runda och kolla om det går över

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuzzzzz:

okej gafikkortet ligger på 34 grader ska prova spela bf3 en runda och kolla om det går över

34 grader är mer än lugnt. De flesta grafikkort tål temperaturer ända upp till 90C.

Om du vill tweaka grafikkortet ytterligare för att få bättre prestanda/fps i spel så installera ett verktyg som exempelvis MSI Afterburner.
Även GPU-Z som mätverktyg samt nå Benchmarkverktyg för att testa att allt lirar kan vara bra att installera om du nu ska tweaka

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair Viii Hero X570 (Wi-Fi)
Ryzen 9 5900X (Manual OC 4.4ghz @ 1.175v), H150i-Pro AIO
G.Skill Flare X DDR4 3200mhz 1T, 14-14-14-14-34-73
Nvidia GeForce RTX 2080 X Trio 8gb
Samsung 500gb SSD

Permalänk
Medlem

Du behöver inte bättre på kylningen på korter. Det styrs automatisk och behöver inte vara svalare än vad det redan är. Det är gjort för att vara tyst och snurrar därför bara 20% när det är möjligt. Detta är inte dåligt utan en riktigt bra funktion för alla som inte vill ha en dator som låter som en orkan.

Permalänk
Medlem

Tänk om personen som skrev tråden hade förmågan att ta kort på sin hårdvara, chassi osv...

Och sedan gav oss bilder.

Tänk in i framtiden om kanske 20 år då det är möjligt, tänk hur lätt det skulle vara för folk att hjälpa dom...

Men antar det är bara Sci-Fi tankar.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Du kan ta och installera MSI Afterburner och i det programmet så kan du bland annat ställa in hur fläkten ska bete sig vid olika temperaturer.

Permalänk

Har kört bf3, kraschade dock första gången då min syster drog ur mitt internet.
men spelade ca 10 min o kortet låg på 71 grader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuzzzzz:

Har kört bf3, kraschade dock första gången då min syster drog ur mitt internet.
men spelade ca 10 min o kortet låg på 71 grader...

Då kan du vara helt lugn. Det är inom ramarna med marginal.