Permalänk
Medlem

Asus AI suite 3 överklockning

Hej!
Är lite ny på det här med överklockning, men jag hade tänkt använda mig av Asus 5-way optimization till min 4790k och asus z97-A moderkort.
Är detta något som ni rekommenderar? Varför, varför inte?
Är det något jag måste tänka på med BIOS inställningar osv. för att det ska fungera. Eftersom jag kör min vattenkylning i 100% hela tiden så tänkte jag inte låta
programmet optimisera fläktar.

//Oskar

Visa signatur

Intel i7 6700k | Asus Z170-A | 16GB 1600MHz | Asus GTX 1080 Ti |
Samsung Evo 500GB M2 | Samsung Evo 500GB | 650W

Permalänk

Jag skulle inte överklocka med programvaran eftersom det inte blir lika noggrant som om man själv gjorde det. När jag testade så hade programvaran ställt volten på 1.48, 4.9Ghz. Det som igentligen behövdes var endast 1.29v och värme utvecklingen minskade markant.

Du behöver inte göra så mycket i bios/uefi. Under RATIO=46 och volt på 1.20, sedan sparar du och datorn rebootar om. Fungerar det så har du en above average processor engligt J.J från Asus. Testa dig fram det är inte farligt, inget konstigt kommer att hända så länge du inte ökar volten för mycket. J.J från Asus påstår att fram till 1.35 så är det säkert med vanliga kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 005K4R:

Hej!
Är lite ny på det här med överklockning, men jag hade tänkt använda mig av Asus 5-way optimization till min 4790k och asus z97-A moderkort.
Är detta något som ni rekommenderar? Varför, varför inte?
Är det något jag måste tänka på med BIOS inställningar osv. för att det ska fungera. Eftersom jag kör min vattenkylning i 100% hela tiden så tänkte jag inte låta
programmet optimisera fläktar.

//Oskar

Använd inte skräpet. Överklocka i Bios istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Tjena!
Använder själv Asus 5-way optimization på min rig utan problem. Kör den just nu på 4,6Ghz och ligger runt 50-65 grader när jag spelar Bf4 och då har jag ingen vattenkylning. Det är bara och testa! Ska du däremot klocka för att köra benchmarks är det nog bättre du läser på lite och gör det själv.

Visa signatur

CHASSI: FD R4 GPU: Asus GTX 780 CPU: I5 4690K @ 4,6ghz Cpu cooler: Cmh 212 Evo Mobo: Asus Z97 Pro Wifi PSU: Corsair RM 850w RAM: Balistix 16gb

Permalänk
Medlem

Skrev ihop hur jag gjorde det för ett tag sedan i BIOS, med samma moderkort och cpu som du har:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Dock behövs ej TPU-switchen på moderkortet enligt vissa då den ändrar massa inställningar.

Har ändrat på min OC lite sen dess till (4.7ghz/2400mhz, maxtemp ~65-72C i 100% load):
CPU Cache Frequency 4400min-4400max
CPU Core Voltage: Adaptive Turbo +0.018v, 1.243v
Ställt tillbaka Fans till Standard

Inställningar i windows:
Kör 'Hög prestanda' under Energialternativ på datorn för att den ska snurra i 4.7ghz hela tiden.
Vill man ha ner tempen lite och vill att datorn anpassar sig baserat på load så funkar 'Balanserad' helt okej också.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair Viii Hero X570 (Wi-Fi)
Ryzen 9 5900X (Manual OC 4.4ghz @ 1.175v), H150i-Pro AIO
G.Skill Flare X DDR4 3200mhz 1T, 14-14-14-14-34-73
Nvidia GeForce RTX 2080 X Trio 8gb
Samsung 500gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilykit:

Skrev ihop hur jag gjorde det för ett tag sedan i BIOS, med samma moderkort och cpu som du har:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Dock behövs ej TPU-switchen på moderkortet enligt vissa då den ändrar massa inställningar.

Har ändrat på min OC lite sen dess till (4.7ghz/2400mhz, maxtemp ~65-72C i 100% load):
CPU Cache Frequency 4400min-4400max
CPU Core Voltage: Adaptive Turbo +0.018v, 1.243v
Ställt tillbaka Fans till Standard

Inställningar i windows:
Kör 'Hög prestanda' under Energialternativ på datorn för att den ska snurra i 4.7ghz hela tiden.
Vill man ha ner tempen lite och vill att datorn anpassar sig baserat på load så funkar 'Balanserad' helt okej också.

Tack så hemskt mycket! Ska testa i helgen sen kan jag återkomma med resultat osv.

Visa signatur

Intel i7 6700k | Asus Z170-A | 16GB 1600MHz | Asus GTX 1080 Ti |
Samsung Evo 500GB M2 | Samsung Evo 500GB | 650W