Nvidia Geforce GTX Titan X får semi-passiv kylning – även i spel

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alling:

Det återstår att se, eftersom jag aldrig har varit i ett tyst rum tillsammans med en vattenkyld dator. Skiter i ljudnivå i load men värderar det oerhört högt i idle, och tror faktiskt att en passivt luftkyld dator är tystare än en vattenkyld dator (båda i idle).

Är ju ingen skillnad båda har fläktar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tvelander:

Är ju ingen skillnad båda har fläktar.

En passivt luftkyld dator har väl inga fläktar (som låter)? En vattenkyld dator har däremot alltid en pump, som antagligen låter mer än en passivt luftkyld dator.

Vet av erfarenhet att en luftkyld dator kan fås helt ohörbar (i idle, vilket jag anser är viktigast) om grafikkortet kyls passivt och resterande fläktar är Noctua @ 400 rpm. För att det ska vara möjligt med vatten krävs förstås att pumpen är lika ohörbar. Och jag vet (ännu) inte om sådana pumpar finns. Vet du?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alling:

En passivt luftkyld dator har väl inga fläktar (som låter)? En vattenkyld dator har däremot alltid en pump, som antagligen låter mer än en passivt luftkyld dator.

Vet av erfarenhet att en luftkyld dator kan fås helt ohörbar (i idle, vilket jag anser är viktigast) om grafikkortet kyls passivt och resterande fläktar är Noctua @ 400 rpm. För att det ska vara möjligt med vatten krävs förstås att pumpen är lika ohörbar. Och jag vet ännu inte om sådana pumpar finns.

PWM pump bara dra ner flödet, min D5 i 1an låter ingenting.
Har ljuddämp skumgummi under mina D5

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tvelander:

PWM pump bara dra ner flödet, min D5 i 1an låter ingenting.
Har ljuddämp skumgummi under mina D5

OK, nice! Ska bli kul att prova själv; litar bara på egna erfarenheter när det kommer till ljudnivå efter alla recensioner och omdömen där diverse hårfönar, referenskylare och annat otyg hyllas som "tysta". Planerar att bygga loop i helgen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Alling:

Det återstår att se, eftersom jag aldrig har varit i ett tyst rum tillsammans med en vattenkyld dator. Skiter i ljudnivå i load men värderar det oerhört högt i idle, och tror faktiskt att en passivt luftkyld dator är tystare än en vattenkyld dator (båda i idle).

Tja, Tvelander hörde inte att min var igång i somras. Och då hade jag tre 290X liksom. I load så lät det enbart för att korten hade en jävla massa coil whine, tyvärr. Men fortfarande knappt hörbart. Fick skruva upp fläktarna lite i Bioshock Infinite men annars så körde jag samma hastighet i load som idle. Nätagg är det enda som låter mer om det inte riktigt orkar med, men 1200W på drygt 8-900W load lät inte mycket.

Men det är klart att en datorn med fläktarna avstängda låter mindre än en med fläktarna på. Men mina Noiseblocker PWM hörs inte att de är igång på lägsta varvtal, så det kan nästan kvitta om man inte har galet usel akustik som förstärker ljud genom hela rummet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Flamso:

Tja, Tvelander hörde inte att min var igång i somras. Och då hade jag tre 290X liksom. I load så lät det enbart för att korten hade en jävla massa coil whine, tyvärr. Men fortfarande knappt hörbart. Fick skruva upp fläktarna lite i Bioshock Infinite men annars så körde jag samma hastighet i load som idle. Nätagg är det enda som låter mer om det inte riktigt orkar med, men 1200W på drygt 8-900W load lät inte mycket.

Men det är klart att en datorn med fläktarna avstängda låter mindre än en med fläktarna på. Men mina Noiseblocker PWM hörs inte att de är igång på lägsta varvtal, så det kan nästan kvitta om man inte har galet usel akustik som förstärker ljud genom hela rummet.

Jag tvivlar inte på att fläktarna i en vattenkyld (precis som i en luftkyld) rigg kan vara ohörbara. Det jag inte vet något om är pumpen. Men snart vet jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Det var väl på tiden,det har ju asus strix korten haft i flera år redan:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Alling:

Jag tvivlar inte på att fläktarna i en vattenkyld (precis som i en luftkyld) rigg kan vara ohörbara. Det jag inte vet något om är pumpen. Men snart vet jag.

Med en D5 med bra topp och dämpmatta så är den inte hörbar även om den är det enda som är igång. Om vibrationerna inte fortplantar sig.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Praxzy:

"... att fläkten inte bara ska kunna stängas av vid enklare skrivbordsarbete utan även i mindre krävande spel, exempelvis League of Legends."
Jag tror inte att någon vettig människa köper detta grafikkort för att lira LoL..

Ehrm... vet inte hur många trådar jag sett här genom åren där folk köper en ny speldator i det övre segmentet och sedan klagar på dålig fps i WoW så jag tror inte LoL skulle vara undantaget

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Det återstår att se, eftersom jag aldrig har varit i ett tyst rum tillsammans med en vattenkyld dator. Skiter i ljudnivå i load men värderar det oerhört högt i idle, och tror faktiskt att en passivt luftkyld dator är tystare än en vattenkyld dator (båda i idle).

Kan ju ha och göra med att en vattenkyld dator använder sig fortfarande av fläktar? Även om en vattenkyld dator är betydligt tystare än en luftkyld än så kan den aldrig bli ljudlös. Att göra en knäpptyst dator är en omöjlighet. Finns alltid något som gör ljud även om dessa ljud inte uppfattas av det mänskliga örat.

Skrivet av Alling:

En passivt luftkyld dator har väl inga fläktar (som låter)? En vattenkyld dator har däremot alltid en pump, som antagligen låter mer än en passivt luftkyld dator.

Vet av erfarenhet att en luftkyld dator kan fås helt ohörbar (i idle, vilket jag anser är viktigast) om grafikkortet kyls passivt och resterande fläktar är Noctua @ 400 rpm. För att det ska vara möjligt med vatten krävs förstås att pumpen är lika ohörbar. Och jag vet (ännu) inte om sådana pumpar finns. Vet du?

Något måste ju transportera luft in och ut ur lådan? Och ja. De låter.. även i 400 rpm.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Bättre att ha fläkten tyst igång så slipper man växlandet mellan tystnad och leva helvete.

Vill man ha en tyst dator och bra prestanda finns vattenkylning och vill man ha ett budgetalternativ kanske det finns annat att köra med när det kommer till spelande?