Fråga om fabriksöverklockat GTX 970

Permalänk

Fråga om fabriksöverklockat GTX 970

Hej, har detta grafikkortet http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi... och det är ju fabriksöverklockat. När jag spelar så visar det att kortet som mest går upp till 1342Mhz men på sidan så står det ju turbo @ 1279Mhz. Så det jag undrar är om det på sidan är Mhz:en om det är oklockat och sedan får man själv ta reda på vad klocken ligger på via ett program som tex MSI Afterburner i mitt fall?

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem

Döda mig inte om jag har fel men jag tror att det ökas så länge de inte överstiger temptarget.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Döda mig inte om jag har fel men jag tror att det ökas så länge de inte överstiger temptarget.

Hur menar du? Kan du förklara tydligare?

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToasterable:

Hur menar du? Kan du förklara tydligare?

Här kan du läsa lite: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254074-officiel...

Citat:

Powerlimit är en procentsats på den TDP/strömförbrukning kortet levereras med.
Temptarget är en max temp som GPU boost använder.

Genom att höja Powerlimit % tillåter man kortet att använda mer ström/spänning.
Genom att höja Temptarget till tex 95c kommer GPU boost höja frekvenserna och spänningen tills dess att den når den bestämda temperaturen. Där det sedan kommer bromsa in för att inte kliva över 95c.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToasterable:

Hur menar du? Kan du förklara tydligare?

GPU Boost 2.0 klockar kortet så länge man uppfyller vissa krav, inte för hög temperatur, inte för mycket power draw etc

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

GPU Boost 2.0 klockar kortet så länge man uppfyller vissa krav, inte för hög temperatur, inte för mycket power draw etc

Ahaja! Då förstår jag! Tackar!

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Livsnjutare 😎

Man kan alltså säga att GPU Boost 2.0 klockar ditt kort automatiskt för att alltid ge dig maximal prestanda, även utöver de ramar som är satt från börjar. (även om det såklart finns ramar)

Överklockar man korten ytterligare, vilket det finns god marginal på - speciellt med 970 som även slår referens 980 efter lite pill - så måste man ju ändra dessa ramarna.
Det är som någon sa baserat på regler såsom TDP/Powertaget och temperatur.

Här är en bild över hur mitt 780 är klockat och ändrat powertarget och temp - custom. Även volten är lätt ändrad för att då max boost över tid.

Detta är på inget sätt en hög överklockning, det visar bara specs och data.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Beroende på en massa faktorer, ex temperatur, power target, volt etc så boostar kortet högre än den specifierade boosten.
Skulle kortet förbruka mer kraft än vad den är specifierad för klockar den ner sig etc.
Även ASIC värdet spelar roll. Ju högre asic, desto högre boostar den.

GPU BOOST 2.0, använd google

Permalänk

Tacksam för svaren! Fick mer än bara svar på frågan!

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //