Flygsimulatorer för skrivbordspiloter

Permalänk
Skrivet av segen:

Allt detta bara för att låtsas att man flyger fulla turister till mallis.

Det är är ju ungefär som när biltokiga människor nöter Forza med Steering Wheel, pedaler och speciella stolar som kostar mellan 3000 - 5000:- för att de inte har möjligheten att bränna omkring i en Porsche eller en Ferrari på riktigt. Vi som är flygentusiaster ser Flight Simulator på samma sätt och lägger gärna ut lite pengar på att virtuellt få sätta oss i kaptensstolen på en A330 och flyga ner fulla turister till Palma de Mallorca eller Thailand :).

Flight Simulator X är fantastiskt på det sättet att det finns så många tillägg man kan skaffa till det för att göra flygupplevelsen ännu bättre. Har man en riktigt vass dator så kan man använda sig utav ActiveSky (realistiska väder och vädereffekter i realtid), FSpassenger (starta ett eget flygbolag, ta ombord passagerare och ha ditt eget crew ombord, visa film och servera mat eller en drink) och några grafiska tillägg så blir det så realistiskt att ifall du inte visste att du satt framför en dator så skulle du tro att du verkligen hamnat bakom spakarna och är på väg från ett snöigt Sverige till varmare breddgrader.

Sammanfattningsvis så är FSX helt fantastiskt när man vill lära sig flyga eller redan kan grunderna. Jag har lärt mig massvis om olika plan och hur dess utrustning fungerar tack vare detta. Kika på filmen här nere så får du se hur otroligt vackert det kan bli!

https://www.youtube.com/watch?v=LZKrUcsR0ug

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Ställer mig mycket tveksam till påståendet att XPlane skulle vara mer realistiskt än FSX eller P3D. En person på forumet Avsim och som uppges vara riktig pilot och har testat båda simulatorerna säger att så inte är fallet. När det gäller flygplan undrar jag om Xplane kan erbjuda bättre realism än FSX med ett A2A plan. När det gäller väder väder kan det slå FSX + Active Sky Next ?
När jag testade XPlane 10 så upplevde jag detta. Jag gick ner och såg marken nedanför. Efter fortsatt nedstigning blev allt vitt eftersom jag kommit in i molnlager som inte syntes ovanför det. Detta är verkligen inte realism och inget jag sett i FSX.

Jag tror att X-Plane teoretiskt sett har en bättre flygmodell än FSX, men med sin nuvarande konfiguration så kan den upplevas som rätt överdriven.

FSX har ju förutbestämda värden för hur ett plan ska bete sig i bestämda situationer. Det borde man kunna ställa in väldigt bra, men så fort du hamnar i en situation utanför det så blir inte upplevelsen "korrekt". I X-plane simuleras planets position med hjälp av vind, vikt etc. På pappret ska ju det ge en mer korrekt simulering, men det går antagligen fel någonstans på vägen här. Indatan kanske inte är rätt etc. Får man till detta så tror jag att X-plane i framtiden kommer att upplevas som bättre.

Har ingen egen flygerfarenhet av riktiga plan men jag har svårt att tänka mig att de är så darriga och kraftiga som de är X-plane, framförallt under start och landningar. Samtidigt så tycker jag att man upplever vindar och liknande bättre i X-plane när man väl är uppe i luften.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooe:

Jag tror att X-Plane teoretiskt sett har en bättre flygmodell än FSX, men med sin nuvarande konfiguration så kan den upplevas som rätt överdriven.

FSX har ju förutbestämda värden för hur ett plan ska bete sig i bestämda situationer. Det borde man kunna ställa in väldigt bra, men så fort du hamnar i en situation utanför det så blir inte upplevelsen "korrekt". I X-plane simuleras planets position med hjälp av vind, vikt etc. På pappret ska ju det ge en mer korrekt simulering, men det går antagligen fel någonstans på vägen här. Indatan kanske inte är rätt etc. Får man till detta så tror jag att X-plane i framtiden kommer att upplevas som bättre.

Har ingen egen flygerfarenhet av riktiga plan men jag har svårt att tänka mig att de är så darriga och kraftiga som de är X-plane, framförallt under start och landningar. Samtidigt så tycker jag att man upplever vindar och liknande bättre i X-plane när man väl är uppe i luften.

Ett problem borde vara om man har tillräckligt många mätpunkter och hinner göra tillräckligt många beräkningar under ett tidsintervall.

Permalänk
Medlem

Vårt val av simulatormjukvara är högst medvetet, och inte en slump där vi "råkat välja fel". Vi vågar inte ens räkna efter hur många timmar vi lägger på simulatorbyggande, så då gör man inte ett sådant misstag.

X-Plane har en bättre aerodynamisk simulering på pappret, absolut. Vi är många piloter, som flyger både 737 och andra flygplan, i föreningen, och vi är ense om att X-Plane känns fel. Det är svårt att sätta fingret på vad det är, men en gissning från mig som både är pilot och mjukvaruutvecklare är att uträkningarna som X-Plane gör tar lite för lång tid, vilket gör att effekten av alla indata har en kort fördröjning vilket gör att man inte känner att man flyger flygplanet.

Det kan vara värt att nämna att Prepar3d utvecklas på ett helt annat sätt och i en helt annan takt nu när Lockheed Martin tagit över projektet. Man har en helt annan budget och framtidstro på produkten än vad den hade under spel-kategorin hos Microsoft. Licensen att använda källkoden för FSX för spel såldes till ett annat företag, men de har inte lyckats prestera en produkt att lansera ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frazer84:

Vårt val av simulatormjukvara är högst medvetet, och inte en slump där vi "råkat välja fel". Vi vågar inte ens räkna efter hur många timmar vi lägger på simulatorbyggande, så då gör man inte ett sådant misstag.

X-Plane har en bättre aerodynamisk simulering på pappret, absolut. Vi är många piloter, som flyger både 737 och andra flygplan, i föreningen, och vi är ense om att X-Plane känns fel. Det är svårt att sätta fingret på vad det är, men en gissning från mig som både är pilot och mjukvaruutvecklare är att uträkningarna som X-Plane gör tar lite för lång tid, vilket gör att effekten av alla indata har en kort fördröjning vilket gör att man inte känner att man flyger flygplanet.

Det kan vara värt att nämna att Prepar3d utvecklas på ett helt annat sätt och i en helt annan takt nu när Lockheed Martin tagit över projektet. Man har en helt annan budget och framtidstro på produkten än vad den hade under spel-kategorin hos Microsoft. Licensen att använda källkoden för FSX för spel såldes till ett annat företag, men de har inte lyckats prestera en produkt att lansera ännu.

Tänker du på Dovetail nu eller finns det ytterligare ett köp här?

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Dovetails FSX är ju den som finns på Steam som sagt. Egna spel kommer väl senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooe:

Tänker du på Dovetail nu eller finns det ytterligare ett köp här?

Precis, inga fler köp vad jag känner till.