Nytt datorljud. Aktiva monitorer. DAC?

Permalänk
Medlem

Nytt datorljud. Aktiva monitorer. DAC?

Tja,

Har länge varit inne på att uppgradera ljudet till datorn. Har läst runt en del och sett till min budget (max ~2000:-) verkar M-Audio BX5 D2 vara ett vettigt alternativ. Men då uppstår vissa bekymmer. Volymkontrollerna sitter på baksidan och jag vill helst ha en lättåtkomlig ratt att leka med, att reglera i Windows vill jag helst slippa behöva göra.

Det verkar som att jag behöver en DAC med volymkontroll, men vilken? Kikade på Prisjakt och hittade NuForce uDAC 3 som även verkar vara en hörlursförstärkare. Så småningom ska även hörlurarna uppgraderas, men detta är inte aktuellt i dagsläget. Just nu känns det lite väl saftigt att slänga ut 900kr för att bara kunna reglera volymen med en liten ratt. Ett annat alternativ vore att köpa M-Audio Studiophile AV 40 MK2 istället som har volymkontroll på framsidan.

Har ni något bättre alternativ? Är det ens en DAC jag behöver?

Ha i åtanke att jag är nybörjare inom ljudvärlden och är inte bekant med alla termer. Väldigt tacksam för svar.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte nån volymkontoll i normal mening på högtalarna utan se det som en nivåtrim, du bör ha en analog nivåkontroll av någon sort men det behöver inte vara i en dac, ett försteg, mixer eller en dedikerad nivåkontroll går också bra men en dac med volymkontroll som ansluts optiskt till datorn eliminerar risken för att datorn ger störningar pga galvanisk kontakt, jordproblem är ganska vanligt när det är datorer inblandade.
Vill du bara ha en lös nivåkontroll så > http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm
Du kan också bygga en själv från 10 kr för funktionen och sedan får du lösa finishen som du vill, en 10k stereopotentiometer är det som ska kopplas in på kabeln

http://www.ebay.com/itm/B10K-Ohm-Dual-Linear-Rotary-Potentiom...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte nån volymkontoll i normal mening på högtalarna utan se det som en nivåtrim, du bör ha en analog nivåkontroll av någon sort men det behöver inte vara i en dac, ett försteg, mixer eller en dedikerad nivåkontroll går också bra men en dac med volymkontroll som ansluts optiskt till datorn eliminerar risken för att datorn ger störningar pga galvanisk kontakt, jordproblem är ganska vanligt när det är datorer inblandade.
Vill du bara ha en lös nivåkontroll så > http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm
Du kan också bygga en själv från 10 kr för funktionen och sedan får du lösa finishen som du vill, en 10k stereopotentiometer är det som ska kopplas in på kabeln
http://www.goldpt.com/passive%20tester.jpg

http://www.ebay.com/itm/B10K-Ohm-Dual-Linear-Rotary-Potentiom...

Tack, det klargjorde lite för mig. Lutar åt att jag kör på den volymkontrollen du länkade, men är lite osäker på vad jag behöver för kablar. 1x 3.5mm ha-ha och 2x TRS 1/4" ha-ha? Finns det någon fördel med att köra XLR istället?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Afrasbaba:

Tack, det klargjorde lite för mig. Lutar åt att jag kör på den volymkontrollen du länkade, men är lite osäker på vad jag behöver för kablar. 1x 3.5mm ha-ha och 2x TRS 1/4" ha-ha? Finns det någon fördel med att köra XLR istället?

Xlr är en mycket stabil och bra kontakt mekaniskt sett, de håller bra, glappar sällan och har oftast låsning så de inte kan ramla ut av misstag, väldigt bra men lite större och kanske lite dyrare än andra kontakter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Xlr är en mycket stabil och bra kontakt mekaniskt sett, de håller bra, glappar sällan och har oftast låsning så de inte kan ramla ut av misstag, väldigt bra men lite större och kanske lite dyrare än andra kontakter.

TRS är även den väldigt stabil. Det enda som är dåligt egentligen är ju vanliga 3.5mm.

Jag själv kör med ett Scarlett 2i2 till mina BX8 D2. kanske lite över din budget, men det är ju DAC och hela skiten i ett, så jag tycker det är värt det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Är mycket enklare att du låter ditt OS sköta volymreglering och är mindre risk att du gör fel och får sämre ljud. Om du vill ha externt reglage så finns det USB-rattar man kan köpa som gör det: http://store.griffintechnology.com/powermate är ett exempel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

TRS är även den väldigt stabil. Det enda som är dåligt egentligen är ju vanliga 3.5mm.

Förutom att det ofta brukar spraka om dem om man kopplar när delar är på men det är bara gitarrister som gör såna dumheter

Skrivet av OllBoll:

Är mycket enklare att du låter ditt OS sköta volymreglering och är mindre risk att du gör fel och får sämre ljud. Om du vill ha externt reglage så finns det USB-rattar man kan köpa som gör det: http://store.griffintechnology.com/powermate är ett exempel.

Att reglera ljudet med datorns normala mjukvarukontroll ger sämre ljudkvalitet desto svagare man spelar och dessutom kan det ge problem om datorn hänger sig eller när tex Flash kraschar, det kan uppstå väldigt höga ljudtryck om man har aktiva högtalare direktanslutna och man maxar utsignalen vid ett datorproblem, man kan få hörselskador av det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Xlr är en mycket stabil och bra kontakt mekaniskt sett, de håller bra, glappar sällan och har oftast låsning så de inte kan ramla ut av misstag, väldigt bra men lite större och kanske lite dyrare än andra kontakter.

Okej, men förutom kontaktens konstruktion är det inget annat jag "förlorar" genom att använda TRS istället? Går ju alltid att byta också

Skrivet av morxy49:

TRS är även den väldigt stabil. Det enda som är dåligt egentligen är ju vanliga 3.5mm.

Jag själv kör med ett Scarlett 2i2 till mina BX8 D2. kanske lite över din budget, men det är ju DAC och hela skiten i ett, så jag tycker det är värt det.

Jag överväger för fullt. Om jag ändå ska köpa hörlurar inom en snar framtid kanske det är lika bra att köpa en liten burk som sköter volymreglering av det också? Scarlett 2i2 har inbyggd hörlursförstärkare, korrekt? I så fall såg den definitivt intressant ut.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Okej, men förutom kontaktens konstruktion är det inget annat jag "förlorar" genom att använda TRS istället? Går ju alltid att byta också

Jag överväger för fullt. Om jag ändå ska köpa hörlurar inom en snar framtid kanske det är lika bra att köpa en liten burk som sköter volymreglering av det också? Scarlett 2i2 har inbyggd hörlursförstärkare, korrekt? I så fall såg den definitivt intressant ut.

Nja, att säga att den har inbyggd förstärkare är väl kanske att ta i lite. Däremot så är det mer än tillräckligt med kraft i hörlursutgången för att driva mina ATH-M50 på öronbedövande ljudnivå

Ska du ha ett par riktigt tungdrivna lurar tror jag dock du behöver en separat förstärkare till lurarna.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en del versioner på hörlursdacar med line out som du kan använda för att driva både lurar och högtalare, i billiga änden har du Audioengine d1 och det går ju även att bygga en Odac+O2 så att man får den funktionen, Sm pro har också andra modeller än nanopatchen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns andra billiga volympottar, t.ex. http://www.thomann.de/se/fostex_pc1_volume_control_white.htm även den från thomann.

Annars om du vill slå till på DAC+hörlursförstärkare så kan jag rekommendera Audioengine D1. USB eller optiskt till datorn och sedan RCA till monitorerna. http://www.kungstv.se/tillbehor-2/tradlos-ljud-overforing-da-...

En annan populär för ändamålet är http://www.ebay.com/itm/Audinst-HUD-mx1-Hi-Fi-USB-Audio-DAC-/.... Finns en nyare MX2 som dock går för 1,8~

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förutom att det ofta brukar spraka om dem om man kopplar när delar är på men det är bara gitarrister som gör såna dumheter

Att reglera ljudet med datorns normala mjukvarukontroll ger sämre ljudkvalitet desto svagare man spelar och dessutom kan det ge problem om datorn hänger sig eller när tex Flash kraschar, det kan uppstå väldigt höga ljudtryck om man har aktiva högtalare direktanslutna och man maxar utsignalen vid ett datorproblem, man kan få hörselskador av det.

Så länge du har vettig gainstruktur så är det inget problem. Tvärtom så blir det bättre då precisionen är bättre i digital volymreglering än i analog. I analog får du:

1. Problem med impedanser då du nu inte belastar hörlursförstärkaren med källans låga impedans utan med potentiometers mycket högre och inkonsekventa impedans, har du inte en förstärkare med riktigt hög impedans får du rejält med dist och sämre frekvensrespons.
2. Obalans mellan dom olika kanalerna, analoga potentiometrar har inte samma precision som digital reglering.

Och om du sätter volymen i flash visst, då kan du få problem. Du kan ju sätta OSets globala volymreglage och då får du inte det problemet då flash rättar sig efter den.

Och så länge du har 24 bitar eller mer så tappar du ingen ljudkvalité alls. Om du inte kör digital volymreglering så är 16 bitar tillräckligt med upplösning, vilket är varför mycket musik har just 16 bitar. Du har alltså 8 bitar => 48 dB på dig att dra ner volymen innan du börjar märka skillnad. Och när du väl gör det så kommer ljudnivån vara så låg att du inte hör det. Det är inte en slump att fler och fler går över till digitala volymreglage ( och digitala filter ), det ger bättre resultat, är enklare och billigare.

Ta dom där hörludsDACarna som nämnts, jag skulle t.ex. bli väldigt förvånad om dom volymreglagen inte är digitala.

Permalänk
Rekordmedlem

Ska man ha riktigt bra precision så bygger man oftast vca kretsar med digitalstyrnnig > dca, dvs analog signalbehandling men digital styrning av nivån, hursomhelst så är wins volymkontroll inte särskilt påkostad och man bör egentligen inte spela med lågt ljud ut från den, man bör hålla sig mellan 0 - -40dB på ett ungefär, vill man kunna spela svagare bör man istället ansluta en dämpsats och öka digitalnivån.
Det finns bra digitlakontroller men win är inte där ännu och så kvarstår risken med att datorn vräker ur sig oljud med full nivå om nått går snett, därför bör man ha nån typ av skydd mot det och nått reglage som gör ljudet lätt att tysta, att direktansluta ett ljudsystem som kan spela starkt är farligt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Variable-gain_amplifier

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Av en händelse fick jag se ett test av Fluid Audio F5 från Ljud & Bild och då ni inte haft några synpunkter på BX5 D2 antar jag att jag varit rätt ute från början.

Jag vet att det inte finns så mycket att välja mellan i min prisklass, men tycker ni att F5 är en konkurrent att kika lite närmare på?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att reglera ljudet med datorns normala mjukvarukontroll ger sämre ljudkvalitet desto svagare man spelar och dessutom kan det ge problem om datorn hänger sig eller när tex Flash kraschar, det kan uppstå väldigt höga ljudtryck om man har aktiva högtalare direktanslutna och man maxar utsignalen vid ett datorproblem, man kan få hörselskador av det.

Har du lust att utveckla det med att vid lägre nivå så ger det sämre ljudkvalitet? Ser du hellre att man kör fullt i OS och reglerar på hårdvaran?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Afrasbaba:

Tack för alla svar. Av en händelse fick jag se ett test av Fluid Audio F5 från Ljud & Bild och då ni inte haft några synpunkter på BX5 D2 antar jag att jag varit rätt ute från början.

Jag vet att det inte finns så mycket att välja mellan i min prisklass, men tycker ni att F5 är en konkurrent att kika lite närmare på?

De fick bra kritik iallafall, vore roligt att lyssna på dem så om du hittar dem i Gbg kan du väl skriva vilken butik som har dem hemma ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sebbeharry:

Har du lust att utveckla det med att vid lägre nivå så ger det sämre ljudkvalitet? Ser du hellre att man kör fullt i OS och reglerar på hårdvaran?

Ja man ska normalt sett aldrig sänka nivån i wins nivåkontroll, den bör alltid stå på 100%
Det finns 2 anledningar, om man sänker analog utnivån så minskar man det analoga signal/brusförhållandet och de flesta datorer brukar ha ett ganska hemskt störgolv som man bör hålla sig så långt bort från som möjligt med nyttosignalen och sänker man nivån på digitalutgången så förlorar man upplösning på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja man ska normalt sett aldrig sänka nivån i wins nivåkontroll, den bör alltid stå på 100%
Det finns 2 anledningar, om man sänker analog utnivån så minskar man det analoga signal/brusförhållandet och de flesta datorer brukar ha ett ganska hemskt störgolv som man bör hålla sig så långt bort från som möjligt med nyttosignalen och sänker man nivån på digitalutgången så förlorar man upplösning på den.

Okej, spännande! Jag kan absolut inte ha 100% när jag sitter med hörlurar, bara jag rör minsta lilla så blir jag döv. För att inte tala om det uppstår något jag inte är beredd på.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sebbeharry:

Okej, spännande! Jag kan absolut inte ha 100% när jag sitter med hörlurar, bara jag rör minsta lilla så blir jag döv. För att inte tala om det uppstår något jag inte är beredd på.

Det är därför man använder hörlursförstärkare om man vill ha bästa ljudkvalitet, den ger både bättre impedansanpassning så det låter bättre och kan reglera ljudnivån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är därför man använder hörlursförstärkare om man vill ha bästa ljudkvalitet, den ger både bättre impedansanpassning så det låter bättre och kan reglera ljudnivån.

Tack för informationen!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Än en gång är min okunskap ett faktum. Blev lite osäker på kablarna och tänkte bara höra med er innan jag slänger iväg min beställning. Är verkligen både http://www.thomann.de/se/the_sssnake_spp2030.htm och http://www.thomann.de/se/the_sssnake_kabel_ministereoklinke.h... "balanced"? Hur ser jag om så är fallet? På "ringen"?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

http://piclair.com/data/2dpum.jpg

Än en gång är min okunskap ett faktum. Blev lite osäker på kablarna och tänkte bara höra med er innan jag slänger iväg min beställning. Är verkligen både http://www.thomann.de/se/the_sssnake_spp2030.htm och http://www.thomann.de/se/the_sssnake_kabel_ministereoklinke.h... "balanced"? Hur ser jag om så är fallet? På "ringen"?

Båda kablarna kan användas för balanserad anslutning om nu din utrustning är byggd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Båda kablarna kan användas för balanserad anslutning om nu din utrustning är byggd för det.

Vilket jag antar inte är fallet när det rör sig om ett vanligt ljudkort. Men jag kan ändå använda balanserade kablar med en obalanserad anslutning utan problem?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Vilket jag antar inte är fallet när det rör sig om ett vanligt ljudkort. Men jag kan ändå använda balanserade kablar med en obalanserad anslutning utan problem?

Ja det går,fast man brukar få högre signalnivå när man kör balanserat men då utnyttjar man inte det om man inte köper nån speciell konverter och sätter mellan ljudkort och högtalare eller skaffar ett studioljudkort med balanserade utgångar.

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Vilket jag antar inte är fallet när det rör sig om ett vanligt ljudkort. Men jag kan ändå använda balanserade kablar med en obalanserad anslutning utan problem?

"Vanligt ljudkort" med stereoutgångar à la liten hörlurskontakt? I så fall kommer det inte att funka bra. Först behöver du dela upp stereosignalen (t ex med en sån här -- du har säkert en liggande sedan tidigare) och sedan byta till en kontakttyp som högtalarna accepterar.

(Och naturligtvis finns det produkter som gör allt ovanstående på en gång, men jag tänkte vara lite pedagogisk och förklara vad som krävdes...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Ja det går,fast man brukar få högre signalnivå när man kör balanserat men då utnyttjar man inte det om man inte köper nån speciell konverter och sätter mellan ljudkort och högtalare eller skaffar ett studioljudkort med balanserade utgångar.

De billigare konverterarna gör inte att man får ut hela signalnivån iomed att de bara jordar den negativa sidan på xlr-kontakten. Det är ju dock av försumbar vikt. Det som man missar med att inte köra balanserad hela vägen är att det inte är balanserad signal utan jordreferens och att det inte är en jämn impedans.

Nu kanske inte TS var riktigt intresserad av det men bara tillägga till diskussionens OT

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Ja det går,fast man brukar få högre signalnivå när man kör balanserat men då utnyttjar man inte det om man inte köper nån speciell konverter och sätter mellan ljudkort och högtalare eller skaffar ett studioljudkort med balanserade utgångar.

Givetvis. Med högre signalnivå är det den där +6dB-"boosten" som åsyftas?

Skrivet av Hieronymus Bosch:

"Vanligt ljudkort" med stereoutgångar à la liten hörlurskontakt? I så fall kommer det inte att funka bra. Först behöver du dela upp stereosignalen (t ex med en sån här -- du har säkert en liggande sedan tidigare) och sedan byta till en kontakttyp som högtalarna accepterar.

(Och naturligtvis finns det produkter som gör allt ovanstående på en gång, men jag tänkte vara lite pedagogisk och förklara vad som krävdes...)

Tackar för det pedagogiska, men nu är jag inte med på noterna. BX5 > 2x TRS 1/4" ha-ha > Nano Patch > 1x 3.5mm ha-ha > datorns ljudkort var min tanke, men detta går alltså inte? Det är ju stereo hela vägen? Ser inte hur ditt förslag skulle hjälpa mig annat än om jag hade försökt koppla högtalarna direkt till ljudkortet.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Tackar för det pedagogiska, men nu är jag inte med på noterna. BX5 > 2x TRS 1/4" ha-ha > Nano Patch > 1x 3.5mm ha-ha > datorns ljudkort var min tanke, men detta går alltså inte?

Ah, det där verkar du ha koll på. Glöm vad jag skrev.