Samsungs nya GDDR5 möjliggör grafikkort med 32 GB videominne

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Alibaba123:

Skulle inte Nvidia också göra en övergång till staplade minnen på sina nästa kort precis som AMD gör med sin 390-serie nu? Om så är fallet, vem ska då använda dessa minnen ifrån samsung?

Det finns flera möjliga användningsområden - bland annat smartphones & tablets samt andra små SoC-enheter. GDDR5 kommer troligtvis leva kvar ett par år till.

Permalänk
Medlem

blir det nya minnen på AMD:s 300 serie tros? skulle ju vara dumt och släppa precis innan

Permalänk
Medlem

Enda som saknas nu är RAMDISK-programvara som kan nyttja minnet på ett grafikkort.

Permalänk
Avstängd

Om jag inte miss fel så kanske man kan köra med 3 st 4k skärmar om nya grafikkortet har 32 GB ram? Jag ser i fram i mot det här då kommer många spelutvecklare att kunna göra mycket bättre spel då dom använder sig av mycket GPU ram som GTA IV som vill ha nästan 3 GB i ram.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Antar att Nvidia får förtur till snabbare minnen nu när de har en stämning mot Samsung.

Permalänk
Medlem

Fy sata(n)! Visst kommer det bli dyrt med ett 32GB kort i början men med tanke på att det är samma Gddr teknik som har hottats upp så bör priserna sjunka ganska snabbt.
Är mest nyfiken på vad det här kommer att resultera i om ett år när speltillverkare kommer ha fått tid att börja testa tekniken.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Om jag inte miss fel så kanske man kan köra med 3 st 4k skärmar om nya grafikkortet har 32 GB ram? Jag ser i fram i mot det här då kommer många spelutvecklare att kunna göra mycket bättre spel då dom använder sig av mycket GPU ram som GTA IV som vill ha nästan 3 GB i ram.

Snart kommer en launcher kunna kräva 3GB gddr och ingen kommer bry sig

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Enda som saknas nu är RAMDISK-programvara som kan nyttja minnet på ett grafikkort.

Det var möjligt med AGP i linux tydligen. Man verkar ha behövt köra open source drivare också. I windows vore det ju trevligt också med de kapaciteterna, eller varför inte uttnyttja minnet på flera kort i en dator?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself