Permalänk
Medlem

4-way SLI med pci x1?

Tjena! Mitt moderkort har tydligen stöd för 4way SLI men har bara 2st pci x16. Utöver det har det 4st pci x1. Hur gör man då för att köra fler än 2st grafikkort i SLI? Är det typ riser eller så som gäller då?

/Johannes

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Tjena! Mitt moderkort har tydligen stöd för 4way SLI men har bara 2st pci x16. Utöver det har det 4st pci x1. Hur gör man då för att köra fler än 2st grafikkort i SLI? Är det typ riser eller så som gäller då?

/Johannes

Har du datorn i sign.? Orkar den CPU:n ens driva så många grafikkort till och börja med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Har du datorn i sign.? Orkar den CPU:n ens driva så många grafikkort till och börja med?

Och om den skulle det så flaskar gram snabbt på det kortet!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Tjena! Mitt moderkort har tydligen stöd för 4way SLI men har bara 2st pci x16. Utöver det har det 4st pci x1. Hur gör man då för att köra fler än 2st grafikkort i SLI? Är det typ riser eller så som gäller då?

/Johannes

4-way sli behöver nödvändigtvis inte vara just 4st grafikkort i varsin pcie port, skulle du tex installera 2st Titan Z / GTX690 (mflr) så är även det 4-way då dom korten har dubbla gpus.

Permalänk
Medlem

Nej det kan du inte. SLI kräver minst x8 för att fungera och din processor skulle inte klara av det. Jag tror inte heller du har tillräkligt med PCIe bannor för att kunna köra 4-way SLI.
Du kan köra två grafikkort i SLI som har två GPU:er var och det är det dem menar med 4-way.

Köp ett GTX 970 istället.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Och om den skulle det så flaskar gram snabbt på det kortet!

Det var bara en fråga Har inte tänkt köra 4way men blev nyfiken när jag såg det

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

4-way sli behöver nödvändigtvis inte vara just 4st grafikkort i varsin pcie port, skulle du tex installera 2st Titan Z / GTX690 (mflr) så är även det 4-way då dom korten har dubbla gpus.

Men finns det inte risers(tror jag det heter on jag inte blandar ihop namn) som kan "göra" x1 > x16?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av imjohannes5670:

Men finns det inte risers(tror jag det heter on jag inte blandar ihop namn) som kan "göra" x1 > x16?

den fysiska bandbredden blir fortfarande för liten. den blir fortfarande 1x och inte 16x.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

den fysiska bandbredden blir fortfarande för liten. den blir fortfarande 1x och inte 16x.

Aha. Ja då vet jag!

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

4-way sli behöver nödvändigtvis inte vara just 4st grafikkort i varsin pcie port, skulle du tex installera 2st Titan Z / GTX690 (mflr) så är även det 4-way då dom korten har dubbla gpus.

Vad händer då om man använder ett sådant kort på ett moderkort som inte stöder SLI överhuvudtaget?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Vad händer då om man använder ett sådant kort på ett moderkort som inte stöder SLI överhuvudtaget?

Det borde fungera ändå.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av imjohannes5670:

Vad händer då om man använder ett sådant kort på ett moderkort som inte stöder SLI överhuvudtaget?

Quad SLI

Kan du köra 2x 690 / 2x titan z inget annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för alla svar!

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur