Tankar kring hårdvara för virtualisering (ESXi )

Permalänk
Medlem

Tankar kring hårdvara för virtualisering (ESXi )

Jag tänkte höra med folk som är lite mer kunniga än vad jag är.

Jag har nyss börjat med lite lättare virtualisering här hemma. Jag slog till på en Dell Poweredge T20 Pentium G3220 men är inte säker på att den har nog med kraft för att göra det jag vill, utan jag funderar på om man kanske ska bygga en white box.

Jag har kört en ESXi 5.5 än så länge och tycker att det funkar helt ok och är lite intresserad av att höra om det är någon som har erfarenhet av att köra ESXi på ASUS AM3+ M5A97 R2.0 med en AMD FX-8320? Jag fastnade nämligen för detta uppgraderingspaket från komplett. Jag har tänkt mig att komplettera med lite mer ram och en low-end gpu till att börja med då jag tänkte börja med en plex server och en eller två lab maskiner för att kanske komplettera med ett kraftigare grafikkort om jag får till gpu passthrough vid ett senare tillfälle.

Åsikter, idéer och förslag? Nått jag skall tänka på, undvika eller helt enkelt saker som är must do?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boriz:

Jag tänkte höra med folk som är lite mer kunniga än vad jag är.

Jag har nyss börjat med lite lättare virtualisering här hemma. Jag slog till på en Dell Poweredge T20 Pentium G3220 men är inte säker på att den har nog med kraft för att göra det jag vill, utan jag funderar på om man kanske ska bygga en white box.

Jag har kört en ESXi 5.5 än så länge och tycker att det funkar helt ok och är lite intresserad av att höra om det är någon som har erfarenhet av att köra ESXi på ASUS AM3+ M5A97 R2.0 med en AMD FX-8320? Jag fastnade nämligen för detta uppgraderingspaket från komplett. Jag har tänkt mig att komplettera med lite mer ram och en low-end gpu till att börja med då jag tänkte börja med en plex server och en eller två lab maskiner för att kanske komplettera med ett kraftigare grafikkort om jag får till gpu passthrough vid ett senare tillfälle.
Åsikter, idéer och förslag? Nått jag skall tänka på, undvika eller helt enkelt saker som är must do?
Tack på förhand!

Hej!

Skulle säga att: Ingen idé att uppgradera CPU om du inte känner att den "tar emot" och blir en flaskhals (dvs användningen av denna ligger närmare 100% mer eller mindre hela tiden). För rent generellt i virtualiserings sammanhang, så är CPU den resursen som är minst belastad, utan det är mest HDD, RAM som blir mest belastad, utan det som används mest är i de flesta sammanhangen RAM, så i ditt fall skulle jag nog om det inte är så mycket RAM i maskinen satsa på att uppgradera det.

Om nu CPU´n inte är så hårt belastad så den inte klarar av mer belastning, men rent generellt så RAM, RAM OCH RAM :).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Det blev att bygga nytt.
Just nu kör jag en ESXi 5.5 med OpenMediaVault med ett Plex tillägg samt en Windows 7 med GPU passthrough. Dock så finns det planer på att migrera in min Windows 10 test maskin och kanske en eller annan liten lek/lab maskin.

Systemet så som det ser ut just nu är

Asus M5A97 R2.0
AMD FX-8350 @ 4 GHz
Cooler Master Hyper 212 Evo
16GB Team Group Zeus Blue DDR3 @ 2133MHz
Asus Radeon HD7970 DirectCU II

OCZ ModXStream Pro 700W

Allt detta instoppat i ett NZXT H230 (Vit)

Kostnaden för det hela är lite svår att avgöra då det varit lite delar som jag haft liggandes, köpt nytt och även begagnat. Planen är just nu att utöka med 16 GB ram till vid ett senare tillfälle, för att nå upp till de 32 GB som moderkortet stödjer.

Ser nu att jag lekt ganska hårt med länkar i detta inlägg, men vad gör det. Kanske nån som verkligen vill veta vad jag byggt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boriz:

Det blev att bygga nytt.
Just nu kör jag en ESXi 5.5 med OpenMediaVault med ett Plex tillägg samt en Windows 7 med GPU passthrough. Dock så finns det planer på att migrera in min Windows 10 test maskin och kanske en eller annan liten lek/lab maskin.

Systemet så som det ser ut just nu är

Asus M5A97 R2.0
AMD FX-8350 @ 4 GHz
Cooler Master Hyper 212 Evo
16GB Team Group Zeus Blue DDR3 @ 2133MHz
Asus Radeon HD7970 DirectCU II

OCZ ModXStream Pro 700W

Allt detta instoppat i ett NZXT H230 (Vit)

Kostnaden för det hela är lite svår att avgöra då det varit lite delar som jag haft liggandes, köpt nytt och även begagnat. Planen är just nu att utöka med 16 GB ram till vid ett senare tillfälle, för att nå upp till de 32 GB som moderkortet stödjer.

Ser nu att jag lekt ganska hårt med länkar i detta inlägg, men vad gör det. Kanske nån som verkligen vill veta vad jag byggt med.

Kör du windows 7 som desktop, om så är fallet flyter det på bra?
Jag funderar på att köra en liknande setup fast för någon linux dist istället samt ha några virtuella boxar

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Kör du windows 7 som desktop, om så är fallet flyter det på bra?
Jag funderar på att köra en liknande setup fast för någon linux dist istället samt ha några virtuella boxar

Ursäkta det sena svaret, jag var inte medveten om att jag fått svar i tråden.
Jo då. Jag kör en win 7 desktop, tycker den är riktigt snabb och responsive. Jag upplever ingen skillnad från mitt förra Intel 2500K bygge. Visserligen så har jag ju tilldelat mer än halva kraften av hårdvaran efter som det är min primära burk. Största problemet jag har just nu är diskutrymme, men det är ju för att jag har varit lat och inte orkat sätta i mer disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Kör du windows 7 som desktop, om så är fallet flyter det på bra?
Jag funderar på att köra en liknande setup fast för någon linux dist istället samt ha några virtuella boxar

Jag kör en virtuell Windows 8.1 klient på min ESXi host med diverse program och det flyter på bra med 4GB ram och en CPU kärna.

Jag skulle inte rekommendera att köra en virtuel dator som primär dator hemma dock, jag använder min klient i jobb och management syfte,

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag kör en virtuell Windows 8.1 klient på min ESXi host med diverse program och det flyter på bra med 4GB ram och en CPU kärna.

Jag skulle inte rekommendera att köra en virtuel dator som primär dator hemma dock, jag använder min klient i jobb och management syfte,

OK, tja jag antar att smaken är som baken. Den burk jag byggde ihop tidigare i tråden är min primära och jag använder den mest för lite casual gameing (win 7) och som fil- och Plex server. Tycker det är riktigt nice!