Ni som äger ett Asus Z97I-PLUS miniITX - hur ofta uppdaterar ni program/drivrutiner?

Permalänk

Ni som äger ett Asus Z97I-PLUS miniITX - hur ofta uppdaterar ni program/drivrutiner?

Hej,

Jag undrar om ni har installerat programmen som medföljer moderkortet? Samt om ni uppdaterar programvara/drivrutiner ofta från
http://www.asus.com/se/Motherboards/Z97IPLUS/

Bör man göra detta? vet ju om att det finns många program som ej är nödvändiga såsom cloud osv.

Jag har inte installerat något program (fick datorn byggd så inga moderkortsprogram var installerade).

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverfisken:

Hej,

Jag undrar om ni har installerat programmen som medföljer moderkortet? Samt om ni uppdaterar programvara/drivrutiner ofta från
http://www.asus.com/se/Motherboards/Z97IPLUS/

Bör man göra detta? vet ju om att det finns många program som ej är nödvändiga såsom cloud osv.

Jag har inte installerat något program (fick datorn byggd så inga moderkortsprogram var installerade).

Har inte specifikt det där kortet men tycker att frågan egentligen verkar ha ett ganska generellt svar även om frågan inte formulerats så.

Drivrutiner för de funktioner som faktiskt är aktiverade installerar jag. Extra mjukvara skippar jag om det inte finns någon specifik anledning att installera den.

Tar dock hellre drivrutinerna direkt från komponenttillverkaren när det är möjligt. Då får man iaf den senaste versionen oavsett om moderkortstillverkaren brytt sig om att uppdatera sin lista.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304