Permalänk

Intels nya processorer

Hej! Vet någon när Intel släpper nya processorer? Är sugen på att köpa en ny processor men undrar om jag ska vänta eller köpa en nu?

Permalänk
Medlem

tror inte dom kommit med ett datum för nästa generaton desktop, dock är ju broadwell släppt till laptopos, så bör inte vara allt för lång tid kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasseelite:

Hej! Vet någon när Intel släpper nya processorer? Är sugen på att köpa en ny processor men undrar om jag ska vänta eller köpa en nu?

Saken med tekniken är att det går framåt varje dag som går. En ny processor/grafikkort släpps nästan varje år. Väntar du nu på nästa processor så kommer en ny släppas igen. Frågan är hur mycket är du i behov av en uppgradering. Är det akut så köp nu, är det inte akut så vänta.

Permalänk
Medlem

senast Juli, alltså Q2 2015 enligt den senaste roadmappen, dock ser det ut som om "tick" Broadwell får en kort tid i rampljuset innan "tock" Skylake lanseras innan jul.

Sweclockers tog upp detta i en nyhet och där påstås det att båda arkitekturerna ska hitta ut på marknaden i Q2, http://www.sweclockers.com/nyhet/18987-intel-broadwell-och-sk...
Undrar dock om vi får se några K-modeller så tidigt..

Permalänk
Medlem

Har för mig att Skylake (är det väl?) ska lanseras under andra kvartalet, så framåt sommaren i så fall.
Lite snabb info jag hittade av dito http://www.sweclockers.com/nyhet/18981-intel-skylake-i-fyra-v...
Lite synd är det ju dock att det närmast dröjer ett år innan K-modellerna hittar ut.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Hmm okej, är inte i så stort behov av en uppgradering. Har en i5 2500K som jag klockat till 4,2GHz, men har pengar över och blev sugen på en uppgradering. Kanske borde hålla i pengarna tills datorn faktiskt börjar tappa prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasseelite:

Hmm okej, är inte i så stort behov av en uppgradering. Har en i5 2500K som jag klockat till 4,2GHz, men har pengar över och blev sugen på en uppgradering. Kanske borde hålla i pengarna tills datorn faktiskt börjar tappa prestanda

Hehe ja, sitter du på en 2500k finns de absolut ingen anledning att uppgradera OM du inte känner behov av HT.
Kollar själv på begagnatmarknaden lite efter 3770k som mitt moderkort stödjer. Billig uppgradering.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Hehe ja, sitter du på en 2500k finns de absolut ingen anledning att uppgradera OM du inte känner behov av HT.
Kollar själv på begagnatmarknaden lite efter 3770k som mitt moderkort stödjer. Billig uppgradering.

Känns tråkigt att det fortfarande(?) inte kommit en ny cpu som är värd att skaffa om man sitter på 2500k/2600k redan

Permalänk
Medlem

Bara att slipa på det man har

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Känns tråkigt att det fortfarande(?) inte kommit en ny cpu som är värd att skaffa om man sitter på 2500k/2600k redan

5820K skulle vara en bra uppgradering om man sysslar med mycket flertrådade grejor.

TS: Jag skulle inte köpa en 4790K idag om jag var i din sits. Antingen så slår du på stort och köper en 5820K eller så väntar du på Broadwell/Skylake med 5770K/6770K (eller vad de nu kommer att heta). Ett tredje alternativ ät att leta upp en begagnad 3770K om ditt modekort stöder den (kan behövas BIOS-uppdatering innan du byter med den gamla CPUn i.) Köper du en 3770K begagnad och säljer din 2500K så blir det inte så dyrt.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rasseelite:

har pengar över och blev sugen på en uppgradering.

Titan 2 kommer ju snart. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasseelite:

Hmm okej, är inte i så stort behov av en uppgradering. Har en i5 2500K som jag klockat till 4,2GHz, men har pengar över och blev sugen på en uppgradering. Kanske borde hålla i pengarna tills datorn faktiskt börjar tappa prestanda

Sitter i samma sits. Har ju haft samma saker hur länge som helst nu och det kliar i köpfingret på en 5820k och DDR4. Men ska klara det, ska klara det, ska klara det.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Okej tack för alla svar! Jag väntar med uppgradering och behöver jag mer prestanda går det alltid att klocka lite mer!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

Känns tråkigt att det fortfarande(?) inte kommit en ny cpu som är värd att skaffa om man sitter på 2500k/2600k redan

Beror ju på vad man gör med datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att sälja mitt 3770k med tillhörande msi moderkort och 16gb ddr3 ram för uppgradering till 5930k och nytt moderkort och ddr4 ram!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MakeCoke:

5820K skulle vara en bra uppgradering om man sysslar med mycket flertrådade grejor.

TS: Jag skulle inte köpa en 4790K idag om jag var i din sits. Antingen så slår du på stort och köper en 5820K eller så väntar du på Broadwell/Skylake med 5770K/6770K (eller vad de nu kommer att heta). Ett tredje alternativ ät att leta upp en begagnad 3770K om ditt modekort stöder den (kan behövas BIOS-uppdatering innan du byter med den gamla CPUn i.) Köper du en 3770K begagnad och säljer din 2500K så blir det inte så dyrt.

5820 är inte någon ide att slå på idag. Priset på den har gått upp nästan 1K pga valutakursen.