Akuthjälp! 6gb RAM installerat - Hittar bara 2gb

Permalänk

Akuthjälp! 6gb RAM installerat - Hittar bara 2gb

Hej Sweclockers!
Har suttit i över 24 timmar med att försöka lösa detta problem.

I förrgår köpte jag en ny CPU fläkt eftersom att jag innan suttit på min standardkylare. Detta innebar att jag var tvungen att koppla ur alla komponenter i datorn för att kunna komma åt bakom mitt moderkort.
När jag sedan satte igång datorn så fungerade det bra, och jag tänkte att jag samtidigt kunde formatera om datorn!
Efter detta så piper datorn varje boot och jag får upp texten "Detecting DRAM Size..", följt av en reboot, på reboot, på reboot. Efter 4 automatiska reboot och 4 exakt samma meddelanden så kommer jag in i Windows men problemet kvarstår. (6.00GB Installed (2.00GB Usable)).

Specs:

  • Windows 8.1 Pro 64bit / Windows 7 Ultimate 64bit

  • Gigabyte GA EX58 UD3R

  • Intel Core i7 920 @ 2.7GHz

  • 3 x 2gb Corsair XMS3 (1333MHz) (Timing 9-9-9-24) DDR3

  • 500w Nätaggregat

  • Nvidia GeForce 560SE

Jag har haft datorn och samma komponenter i över 5-6 år och aldrig stött på detta problemet.
Har suttit och googlat runt och gjort ALLT jag kan (känns det som.)

Vad jag försökt med är följande:

  • Testat alla RAM minnen i DDR3_1.

  • Testat sätta in ett i taget i varje modul. (Datorn får ingen bild i DDR3_3 och DDR3_5, men det bör inte vara märkvärdigt?)
    Mitt moderkort använder 3channels, har 4 moduler där de 3 vita är "DDR3_1, DDR3_3 & DDR3_5 och den blå är SingleChannel.

  • Resettat CMOS.

  • Uncheckat Maximum Memory i msconfig.

  • Formaterat om datorn.

  • Uppdaterat BIOS till senaste versionen. (FK)

  • Kört memtest86 som jag är osäker på. (Kan ej något om det så tog en bild på 100% BILD)

  • Kört Windows System Memory Diagnostics Tool.

  • Placerat om min CPU kylare på nytt. (Inte för tight, inte för löst.)

  • Kollat om jag har några brutna pins på CPUn.

  • Testat klocka System Memory Multiplier till 10x. (10x = 1333MHz.)

  • Kollat efter brutna pins.

  • Blåst ut CPU socket, RAM slottar etc.

Bild på Memory fliken i CPU-Z.
Timingen ser ut att vara 8-8-8-20 när mina skall vara 9-9-9-24, men vågar inte pilla i BIOS på egen hand då jag inte är så säker med klockning.

SPD Fliken.
http://sleekupload.com/uploads/5/cpuzspd1.png
http://sleekupload.com/uploads/5/cpuzspd2.png
http://sleekupload.com/uploads/5/cpuzspd3.png

Jag hoppas verkligen att någon här har stött på samma problem, för detta är min sista utväg!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kolla pinnarna i CPU-sockeln på moderkortet.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Använde du ESD-armband?

Permalänk
Medlem

Har en länk här men du har testat det mesta som står här: http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20100429194317906&boar...

Edit: Har osså en dator med s.1366, i7 980x å 6GB (Triple channel), men har inte "tappat minnet" ännu.

Dock har jag 6st minnesplatser.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Kolla pinnarna i CPU-sockeln på moderkortet.

Hittade inga brutna pinnar.

Skrivet av Neufar:

Använde du ESD-armband?

Nej.

Skrivet av seville57:

Har en länk här men du har testat det mesta som står här: http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20100429194317906&boar...

Edit: Har osså en dator med s.1366, i7 980x å 6GB (Triple channel), men har inte "tappat minnet" ännu.

Dock har jag 6st minnesplatser.

Denna tråden var mycket intressant, det tackar jag för!
Att re-montera CPUn åter en gång med standard kylaren lät ju som en lösning, men väldigt jobbigt...
Nå väl, får väl ge det ett försök. Frågan är bara, om detta skulle fungera, så måste jag ändå sätta dit min nya fläkt igen, och då kanske problemet ändå kvarstår.
Hur ska jag ta mig till väga då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bambiiz0r:

Hittade inga brutna pinnar.

Problemet kan bero på böjd eller böjda pinnar. Det behöver inte vara brutna.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

jag hade ett problem på min htpc, där jag hade 4gb, och köpte till ett 8gig sticka, dem fungerade viserligen inte ihop, men när jag satte i 8gigan så såg jag bara 4, även om jag hade 64bit version, men cpu z kunde jag dock se 8.

så jag tog bort minnet, la tillbaka det, och så hade jag 8 helt plötsligt

vet ej om det hjälper dig.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

du har ingen kompis som du kan testa minnena hos? jag hade en 2550k som hade precis samma problem och då visade det sig att minneskontrollen gett upp,

Permalänk
Medlem

Enligt cpu-z hittas alla minnena samt att du måste ha ett minne i slot 0 annars fungerar det inte så ska du "testa" minnena måste du köra dom 1 & 1 i slot 0 om jag inte misstar mig nu dvs.

Att du har cl 8-8-8 beror på att minnena går i 1066MHz kör du upp dom i 1333MHz kommer dom att gå i cl 9-9-9. Har du beteckningen på minnena etc? Du får mer info under spd fliken på cpu-z

Alla minnena hittas även av memtest86 så minnena fungerar som dom ska.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kolla noga i din manual vilka minnesplatser som är första för varje kanal.

Mins inte hur gigabyate skriver ut dom men asus brukade skriva A1 och A2 för första och andra platsen i första kanalen sedan B1 och B2 och C1 och C2 för sista kanalen. Så A1, B1 och C1 ska man använda med 3st dimms i så fall.

Vill bestämt minnas att LGA1366 kräver att stickorna sitter i första dimm platsen i varje kanal för att fungera. Andra platsen kan enbart användas om första platsen är ockuperad.

Som sagt fungerade det innan med 6Gb innan du tog ur dom så koll att du satte dom lika dant som tidigare.

Permalänk

Prova någon Linux-distribution från en usb-sticka. Funkar allt minne där?

Permalänk

Fick samma problem som dig med mitt Gigabyte UD5, skulle sätta in 6Gb till (totalt 12GB), fick riva isär hela datorn och testa med moderkortet löst då hoppade det igång igen. Vet inte varför kortet gör..

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Skrivet av hurrai:

jag hade ett problem på min htpc, där jag hade 4gb, och köpte till ett 8gig sticka, dem fungerade viserligen inte ihop, men när jag satte i 8gigan så såg jag bara 4, även om jag hade 64bit version, men cpu z kunde jag dock se 8.

så jag tog bort minnet, la tillbaka det, och så hade jag 8 helt plötsligt

vet ej om det hjälper dig.

Har försökt att flytta runt på minnena, tagit ut dom, testat 1 och 1 etc. Det hjälpte inte, frustrationen är hög!

Skrivet av Sirme:

du har ingen kompis som du kan testa minnena hos? jag hade en 2550k som hade precis samma problem och då visade det sig att minneskontrollen gett upp,

Hmm, det skall testas!

Skrivet av skruvis:

Enligt cpu-z hittas alla minnena samt att du måste ha ett minne i slot 0 annars fungerar det inte så ska du "testa" minnena måste du köra dom 1 & 1 i slot 0 om jag inte misstar mig nu dvs.

Att du har cl 8-8-8 beror på att minnena går i 1066MHz kör du upp dom i 1333MHz kommer dom att gå i cl 9-9-9. Har du beteckningen på minnena etc? Du får mer info under spd fliken på cpu-z

Alla minnena hittas även av memtest86 så minnena fungerar som dom ska.

Okaj, tacksam för svar!
Ahaa, ah men då vet jag! Har aldrig riktigt haft nån koll på vad dom stått på innan eftersom att dom funkat felfritt i så många år.

Här har du SPD fliken för alla 3 slottar i bilder, förstår inte så mycket haha!
http://sleekupload.com/uploads/5/cpuzspd1.png
http://sleekupload.com/uploads/5/cpuzspd2.png
http://sleekupload.com/uploads/5/cpuzspd3.png

Skrivet av pa1983:

Kolla noga i din manual vilka minnesplatser som är första för varje kanal.

Mins inte hur gigabyate skriver ut dom men asus brukade skriva A1 och A2 för första och andra platsen i första kanalen sedan B1 och B2 och C1 och C2 för sista kanalen. Så A1, B1 och C1 ska man använda med 3st dimms i så fall.

Vill bestämt minnas att LGA1366 kräver att stickorna sitter i första dimm platsen i varje kanal för att fungera. Andra platsen kan enbart användas om första platsen är ockuperad.

Som sagt fungerade det innan med 6Gb innan du tog ur dom så koll att du satte dom lika dant som tidigare.

Yes, det är Channel A, Channel B, Channel C i BIOS tror jag.
Jag har koll på vilken slot som är vilken. Har tagit ut mina RAM-minnen innan och satt tillbaka, som ingenting, och det har aldrig gett mig några speciella problem.
Tack för svaret!

Skrivet av Obligatorisk:

Prova någon Linux-distribution från en usb-sticka. Funkar allt minne där?

Det har jag inte testat, äger ingen sådan!

Skrivet av Meller127:

Fick samma problem som dig med mitt Gigabyte UD5, skulle sätta in 6Gb till (totalt 12GB), fick riva isär hela datorn och testa med moderkortet löst då hoppade det igång igen. Vet inte varför kortet gör..

Det lät jobbigt.. Men jag ska inte ge upp! Tack för ditt svar!

Permalänk
Avstängd

något som kanske kan vara värt att testa är.. i start så skriv in detta i den vita rutan: msconfig ..gå till systemstart/Avancerade alternativ ...bocka i Högsta mängd minne och sedan hur mycket minne du har och starta om.....ingen aning om detta kan fixa ditt problem men kanske värt att testa för det går ju fort!

Permalänk
Medlem

Vad händer om du bara startar med en sticka i den blåa slotten? Enligt din beskrivning så låter det som att det är en inställning i BIOS man ska ändra för att avgöra om man ska använda single, dual eller tripple channel. Kolla om det har råkats ändra något där. Har du råkat sätta till single chanel så blir dinna minnen 2GB oavsett var dom sitter och/eller antal. Enligt Gigabytes hemsida så klarar ditt moderkort av alla varianter av single, dual och tripple channel.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av WhiteOnyx:

något som kanske kan vara värt att testa är.. i start så skriv in detta i den vita rutan: msconfig ..gå till systemstart/Avancerade alternativ ...bocka i Högsta mängd minne och sedan hur mycket minne du har och starta om.....ingen aning om detta kan fixa ditt problem men kanske värt att testa för det går ju fort!

Det var det första jag testade, haha! Tack ändå!

Skrivet av OldComputer:

Vad händer om du bara startar med en sticka i den blåa slotten? Enligt din beskrivning så låter det som att det är en inställning i BIOS man ska ändra för att avgöra om man ska använda single, dual eller tripple channel. Kolla om det har råkats ändra något där. Har du råkat sätta till single chanel så blir dinna minnen 2GB oavsett var dom sitter och/eller antal. Enligt Gigabytes hemsida så klarar ditt moderkort av alla varianter av single, dual och tripple channel.

Startar jag datorn med ETT RAM som sitter i den blåa slotten så börjar det tjuta fruktansvärt mycket från datorn och jag får ingen bild alls.

Permalänk

FRAMGÅNG

Okaj gubbar! Nu har jag kommit en längre bit på vägen!
Efter att ha uppdaterat mina BIOS ännu en gång via @BIOS, samt markerat "Clear DMI data Pool", så har jag fått 4.00GB av 6.00GB RAM!
BILD - http://sleekupload.com/uploads/5/atbiosgigabyte.png

Vet ej hur detta har kunnat påverka, men jag känner att jag är en bit på väg nu.
Är det någon utav er som får nya uppfattningar om problemet så får ni gärna säga det innan jag börjar pilla själv, igen!