Permalänk
Medlem

Bästa CPU luftkylare för 5820k

Jag som rubriken lyder, vilken kylare anser ni är bäst?

Luftkylaren ska passa med 5820k i ett Asus x99 deluxe moderkort.

De jag har kommit fram till själv som ska vara bra är dessa:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7615853/2015-01-18

Lutar mycket åt Phantek då den är så snygg, men den sägs låta mer.
Finns det även bra luftkylare till x99 som inte väger så mycket, dvs. runt 600-700 g.

Vänlig hälsning
Fiklm

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ska du ha 600-700 gram är nog en NH-D15 fel kylare Jag har en sån med de medföljande fläktarna på typ 7 volt, de varvar aldrig upp genom PWM dock, bara under Linpack... Varför får den inte väga mycket?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ska du ha 600-700 gram är nog en NH-D15 fel kylare Jag har en sån med de medföljande fläktarna på typ 7 volt, de varvar aldrig upp genom PWM dock, bara under Linpack... Varför får den inte väga mycket?

För att jag vill ha möjlighet att flytta runt datorn utan att behöva vara orolig över att moderkortet knäcks, men du får rätta mig om jag har fel :).
Tack för ditt svar :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Jag som rubriken lyder, vilken kylare anser ni är bäst?

Finns det även bra luftkylare till x99 som inte väger så mycket, dvs. runt 600-700 g.

Tjao, dom där väger ganska mycket över 700 gram Dock kan jag rekommendera Noctua NH-U14S i jämförelse med med NH-D15. Mycket lättare (ca 935g vs 1320g) samt har får utmärkta resultat på alla sina reviews Sweclockers har dragit test på U14S också.

Notera, den väger fortfarande inte under 700 gram Är du riktigt rädd att knäcka moderkortet kan du göra som jag gjorde med min gamla Prolimatech Megahalems, dvs fästa ett litet snöre (jag valde sentråd) runt om tornet och sedan fästa snöret i chassit. Jag hade några små lufthål vid sidan av min topp fläkt där det passade fint.

Permalänk
Medlem

Jag har Noctua NH-U14S, och jag är supernöjd med den kylaren. Har inte tänkt på att den kan knäcka moderkortet dock har flyttat runt datorn ett antal gånger när jag skulle på lan osv, inte knäckt något än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Först och främst har du överklockat? skall du överklocka? vilket chassi ?

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Jag har Noctua NH-U14S, och jag är supernöjd med den kylaren. Har inte tänkt på att den kan knäcka moderkortet dock har flyttat runt datorn ett antal gånger när jag skulle på lan osv, inte knäckt något än.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag ska överklocka till minst 4.0 GHz TimMy2003
NH-U14S verkar vara jättebra rustax.
Tack för tipset, blir nog den.

Ps. Konstigt, på vissa sidor står det att NH-U14S stöder 2011-3 på andra står det inte något om att den gör det.
Måste jag beställa separat fäste för sockel 2011-3 om jag t.ex köper den från webhallen som ligger i närheten där jag bor?

Tack för alla svar

Permalänk

vad är det för chassi?

Permalänk
Medlem

Har ej köpt chassi än, men lutar åt dessa:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7618525/2015-01-18

Permalänk

två fina val

Permalänk
Medlem

Noctua skickar med fästen för alla format som finns vid produktionen. Det är möjligt att vissa butiker har kvar gamla kylare som inte stödjer 2011-3

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Ja, jag ska överklocka till minst 4.0 GHz TimMy2003
NH-U14S verkar vara jättebra rustax.
Tack för tipset, blir nog den.

Ps. Konstigt, på vissa sidor står det att NH-U14S stöder 2011-3 på andra står det inte något om att den gör det.
Måste jag beställa separat fäste för sockel 2011-3 om jag t.ex köper den från webhallen som ligger i närheten där jag bor?

Tack för alla svar

Enligt Noctua själva så ska den stödja 2011-3. Står även vilka moderkort de verkar ha testat med om du klickar på länkarna.

http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products...

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det här med att knäcka moderkortet vid flytt, springer ni häcklöpning med era chassin? Jag har kört mitt chassi i bil (nu en Noctua DH-15, förut en DH-14). Skulle jag vara orolig är det väl bara att lägga chassit ned, då "står" ju kylaren rakt upp istället

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det här med att knäcka moderkortet vid flytt, springer ni häcklöpning med era chassin? Jag har kört mitt chassi i bil (nu en Noctua DH-15, förut en DH-14). Skulle jag vara orolig är det väl bara att lägga chassit ned, då "står" ju kylaren rakt upp istället

Men är inte risken att det knäcks ändå då det finns ett utstansat hål för att på baksidan kunna fästa stöd för cpu-kylaren?
En vän som har en stor luftkylare till sin Intel Core i7 4770K 3,5 GHz: När han tog ut alla delarna för byte av chassi till Define R4 så såg man att moderkortet var skevt runt där processorn suttit. Detta kan ha berott på annat, men det såg ut som att det var kylaren som var orsaken

Permalänk
Skrivet av Fiklm:

Ps. Konstigt, på vissa sidor står det att NH-U14S stöder 2011-3 på andra står det inte något om att den gör det.
Måste jag beställa separat fäste för sockel 2011-3 om jag t.ex köper den från webhallen som ligger i närheten där jag bor?

Tack för alla svar

Jag fick inte med 2011 fäste till min och det var bara att gå in på Noctua's support och fylla i din adress samt kvitto på när och var du köpt kylaren
gick på under en vecka att få hem fästet om nu inte 2011-3 är så pass annorlunda från 2011 förstås...

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om att den knäcks, såvida du skruvar i moderkortet i chassit riktigt borde det knappt vara möjligt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Hedersmedlem

Angående knäckta moderkort: Det finns en anledning till att många märkesdatorer använder genomgående skruvar där kylaren fäster i plåten bakom moderkortet och inte i själva moderkortet. Det kräver att moderkort och låda är anpassat, men eftersom det innebär extra kostnad hade datorföretagen aldrig gjort så om det inte inneburit en fördel. Kylarna som kommer med dessa arbetsstationer eller servrar är oftast inte i närheten av så stora som många överklockare använder, ändå denna extra kraftiga infästning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av MultiMan:

Kylarna som kommer med dessa arbetsstationer eller servrar är oftast inte i närheten av så stora som många överklockare använder, ändå denna extra kraftiga infästning.

Jag tror skillnaden är att vi överklockare inte behöver samma säkerhetsmarginaler som t.ex. Dell eller Hp behöver, dom vill nog inte hantera RMA för att Göran Svensson misshandlade din dator lite när han flyttade förra gången. Han tänker ju "äh den ska ju hålla" men vi som har 1,3KG kylare på våra moderkort är nog lite försiktiga.... För datorn får väl bilbälte när den åker baksäte till LAN?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com