Gigabyte Geforce GTX 970 G1 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTarpZ:

Har samma problem 1650rpm i idel låter som tusan! tar gärna hjälp med att fixa detta ja med

Släng iväg ett pm till Gilgamesh. Han hjälpte mig fixa detta på två minuter. Riktigt trevlig och hjälpsam kille. Har inte han tid så kan jag också hjälpa dig så det är inga problem.

Permalänk
Skrivet av Songless:

Är samma här. Lyckades få 7800 på minnet hyfsat stabilt om jag inte klockade kärnan något men i valley så gjorde det knappt någon skillnad alls och fick mycket sämre poäng än om jag körde +200-250 på kärnan och +250 på minnet, dvs 7500. Så jag tror tyvärr att dessa hynixminnen bara klarar runt 7500 stabilt i de flesta fall. Men eftersom kärnan lätt ger 1500 mhz i effektiv boost och även 1550-1560 om man vill pusha på gränsen så får man rätt bra prestanda ändå. Bästa i valley hittills är 2645 poäng vilket nästan är i klass med ett 980. Någon mer som testat valley och vill dela med sig av sina resultat?

drog på lite kylflänsar på minnena, får se om det hjälper på något sätt, kan inte bli värre iaf

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

drog på lite kylflänsar på minnena, får se om det hjälper på något sätt, kan inte bli värre iaf

http://i.imgur.com/SutKL9z.jpg

Nice! Minns att jag gjorde så på mitt amdkort. Det fungerade riktigt bra. Gick att köra det kortet passivt kylt med en Accelero rev heatsink på coren.
Du kan väl återkomma om det blev någon skillnad. Vart kan man få tag på sådan billigt? Vet inte om jag har några liggandes.

Permalänk
Skrivet av Songless:

Nice! Minns att jag gjorde så på mitt amdkort. Det fungerade riktigt bra. Gick att köra det kortet passivt kylt med en Accelero rev heatsink på coren.
Du kan väl återkomma om det blev någon skillnad. Vart kan man få tag på sådan billigt? Vet inte om jag har några liggandes.

hade en del flänsar kvar från Accelero Xtreme III kylaren samt dubbelhäftad värmeledande tejp

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Släng iväg ett pm till Gilgamesh. Han hjälpte mig fixa detta på två minuter. Riktigt trevlig och hjälpsam kille. Har inte han tid så kan jag också hjälpa dig så det är inga problem.

Ja gjorde de igår natt & fick hjälp så nu är de fixat vart ju betydligt mycket tystare

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTarpZ:

Ja gjorde de igår natt & fick hjälp så nu är de fixat vart ju betydligt mycket tystare

Härligt! Ja, det är som natt och dag!

Permalänk
Skrivet av Songless:

Nice! Minns att jag gjorde så på mitt amdkort. Det fungerade riktigt bra. Gick att köra det kortet passivt kylt med en Accelero rev heatsink på coren.
Du kan väl återkomma om det blev någon skillnad. Vart kan man få tag på sådan billigt? Vet inte om jag har några liggandes.

hjälpte tyvärr inte de får väl sitta kvar som prydnad

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

hjälpte tyvärr inte de får väl sitta kvar som prydnad

För att sänka temp eller för att överklocka mera?

Permalänk
Skrivet av Songless:

För att sänka temp eller för att överklocka mera?

nja alltså vet ej om minnena blir varma men de skadar inte att låta flänsarna sitta kvar även om det inte hjälpte med att öka minnes frekvensen.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nja alltså vet ej om minnena blir varma men de skadar inte att låta flänsarna sitta kvar även om det inte hjälpte med att öka minnes frekvensen.

Nej, det var bara det jag undrade. Då fick jag svar på mina frågor. Självklart är det bra med extra kylning oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

MSI och ASUS mfl kör med fläktarna helt stilla i idle. Men gigabyte MÅSTE köras i 50%. Begriper inte hur dem tänker?
Är ju samma gpu ffs
Varför måste gigabytes kylas med 1300rpm när de andra klarar sig?

För att de använder handplockade GPU'r. De är en väldigt tidskrävande och delikat process där de gör sitt allra bästa för hitta de absolut SÄMSTA och mest strömslukande GPU'rna på marknaden. Extrem värmeutveckling och en skyhög elräkning är resultatet, men väl värt i det kalla vintermörkret!

Här är AMD's motsvarighet till fiaskot:

https://www.youtube.com/watch?v=u5YJsMaT_AE

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

För att de använder handplockade GPU'r. De är en väldigt tidskrävande och delikat process där de gör sitt allra bästa för hitta de absolut SÄMSTA och mest strömslukande GPU'rna på marknaden. Extrem värmeutveckling och en skyhög elräkning är resultatet, men väl värt i det kalla vintermörkret!

Här är AMD's motsvarighet till fiaskot:

https://www.youtube.com/watch?v=u5YJsMaT_AE

Överdrivet några hekton. Eller har du någon personlig vendetta mot Gigabyte?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Stort tack till Gilgamesh för hjälpen med o flasha bioset på mitt gigabyte 970! Chysst snubbe, tack för mig!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Älskar Nvidia BIOS helt totalt sämst på original, skulle va roligt testa alla dessa kort med riktiga Sky3nt BIOS.

Har pillat lite med volt sättning. Kortet klockar helt plostligt mycket bättre när jag sätter upp volten, men ändå, det kort som säger sig ha högt stannar ändå på 1225 mV. Vad kan man göra med Sky3nt Bios? Vart får man tag i det?

Fick hjälp av Danne_485 att updatera Bios för att ändra fläktkurvan men inser att skruva upp volten lite säker gör mer.

Jag kommer max upp i ca 7820 med minnet, och bäst prestanda då båda korten når ca 1555 mHz... Vad gör man härnäst?? Du har ju erfarenheter av det här?

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Medlem

Jag är ingen superproffs, men en polare köpte det och är nöjd, men sa att det är sjukt stort.
Jag sitter ändå på ett Corsair 800d, men köpte ett Billigare allternativ Zotac GTX 970 och är nöjd. Lite mindre i storlek då jag ändå vill komma åt bra i burken när man pillar.
Ingen coilwind och ligger på c:a 73 grader vid högsta inställningar på Far cry 4 . och 29 Grader vid normalanvändade.

Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..

Permalänk

Är det bara jag eller har "max"farten på fläktarna minskat också när jag minskade minsta hastigheten? Kortet gick upp i cirka 3000rpm innan i load och nu cirka 2300.

Iofs så är kylaren så massiv så kortet blir fortfarande inte varmare än 63 grader på 1425mhz. Men hade gärna fått ner tempsen lite mer Mitt R7850 gick inte över 52 grader ens, vilket resulterade i en mycket kallare processor också.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Är det bara jag eller har "max"farten på fläktarna minskat också när jag minskade minsta hastigheten? Kortet gick upp i cirka 3000rpm innan i load och nu cirka 2300.

Iofs så är kylaren så massiv så kortet blir fortfarande inte varmare än 63 grader på 1425mhz. Men hade gärna fått ner tempsen lite mer Mitt R7850 gick inte över 52 grader ens, vilket resulterade i en mycket kallare processor också.

Kan kolla det imorgon men däremot har min temp i idle ökat en del till skillnad för några dagar sedan på samma rmp. Skall även undersöka det närmare. Skall in med några fler fläktar i chassit också så då får vi se vad de kan hjälpa till med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Songless:

Kan kolla det imorgon men däremot har min temp i idle ökat en del till skillnad för några dagar sedan på samma rmp. Skall även undersöka det närmare. Skall in med några fler fläktar i chassit också så då får vi se vad de kan hjälpa till med.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör egen fläktkurva med MSI Afterburner så det är lungt, toppar cirka 54 grader i spel nu på 1480mhz core (mem oklockat) utan att det låter FÖR mycket när man spelar. Men ändå mysko tyckte jag! Man ska ju inte BEHÖVA köra egen fläktkurva så att säga. Iofs ska man inte behöva flasha om bios heller för o få tyst på kortet xD

Och ett par extra fläktar hjälper säkert med ett par grader, har två stycken 140's fläktar i toppen just nu som står still i väntan på en fläktkontroller själv. Men verkar som sagt kyla helt godkänt vilketfall. Hoppas på att få ner värmen lite på processorn dock sen när man får ut varmluften lite effektivare dock.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Överdrivet några hekton. Eller har du någon personlig vendetta mot Gigabyte?

Det var så överdrivet och ironiskt att jag inte kunde tänka mig att någon skulle ta det på allvar, men där ser man

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Kör egen fläktkurva med MSI Afterburner så det är lungt, toppar cirka 54 grader i spel nu på 1480mhz core (mem oklockat) utan att det låter FÖR mycket när man spelar. Men ändå mysko tyckte jag! Man ska ju inte BEHÖVA köra egen fläktkurva så att säga. Iofs ska man inte behöva flasha om bios heller för o få tyst på kortet xD

Och ett par extra fläktar hjälper säkert med ett par grader, har två stycken 140's fläktar i toppen just nu som står still i väntan på en fläktkontroller själv. Men verkar som sagt kyla helt godkänt vilketfall. Hoppas på att få ner värmen lite på processorn dock sen när man får ut varmluften lite effektivare dock.

Ja man kan ju tycka det men såväl fläktkurva samt lägsta rpm är från början rätt kass tyvärr men som tur är var det ju ganska enkelt fixat. Men att man ens skall behöva det som du säger är kanske lite galet.

Ja, jag har bara två 140mm just nu, en i fronten och en på baksidan, men skall plocka in en till i fronten och kanske en längst bak i toppen om det skulle behöva evakueras mer luft ut ur chassit. (Define R5)

Permalänk
Medlem

Jag hade en egen fläktkurva redan innan men den blev inte påverkad iaf.

Då ligger jag runt 2000-2100rpm i load både med orginal och justerad bios, ~1510mhz +18mV / 4000mhz. Dock ganska hög temp, upp emot 70C tror jag det ligger.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Jag hade en egen fläktkurva redan innan men den blev inte påverkad iaf.

Då ligger jag runt 2000-2100rpm i load både med orginal och justerad bios, ~1510mhz +18mV / 4000mhz. Dock ganska hög temp, upp emot 70C tror jag det ligger.

Varför inte en lite brantare fläktkurva i load? Mitt kort går från 800rpm runt 40c till 2600 uppe mot 60c vilket resulterar i att jag aldrig ligger över cirka 55c i spel. Det är på 1525/3800 o stock volt iofs men ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Mitt kort går från 800rpm runt 40c till 2600 uppe mot 60c vilket resulterar i att jag aldrig ligger över cirka 55c i spel.

Jag tror mitt kort är ovanligt varmt, även i stock volt, tror jag aldrig skulle sjunka ner till ens nära 60C om jag körde i 2600rpm. Men ska testa ösa på lite mer.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Jag tror mitt kort är ovanligt varmt, även i stock volt, tror jag aldrig skulle sjunka ner till ens nära 60C om jag körde i 2600rpm. Men ska testa ösa på lite mer.

Men det är ju inga "farliga" temps så Hur är det med luftflödet och så i datorn din annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

För att de använder handplockade GPU'r. De är en väldigt tidskrävande och delikat process där de gör sitt allra bästa för hitta de absolut SÄMSTA och mest strömslukande GPU'rna på marknaden. Extrem värmeutveckling och en skyhög elräkning är resultatet, men väl värt i det kalla vintermörkret!

Här är AMD's motsvarighet till fiaskot:

https://www.youtube.com/watch?v=u5YJsMaT_AE

Handplockade gpu´s hävdar GB. Men Gigabyte g1 klockar inte bättre än något annat kort. Tror det där är mkt snack för att det ska låta premium

Permalänk
Avstängd

Mitt 980 (när jag körde med ett kort) låg på ca 1800rpm (42-44% fläkt) vid 62c,

Hursom är det "samma" gpu i alla 970, för att vara övertydlig. Många tillverkare kör med 0 rpm i idle. Varför måste då Gigabyte´s kort ligga på 1500rpm?
Jag får inte ihop det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Handplockade gpu´s hävdar GB. Men Gigabyte g1 klockar inte bättre än något annat kort. Tror det där är mkt snack för att det ska låta premium

Ja det är säkert en stor faktor när folk väljer GPU (iallafall på det här forumet). Vem vill inte ha en handplockad GPU, speciellt om det knappt kostar något mer? Men om nu detta är bluff så är det väldigt fullt gjort (snudd på olagligt tänker jag). Gigabyte gjorde detta redan på Fermi-tiden, tror det var då de började med SOC. Hängde lite på forumet hos GB då eftersom jag själv var intresserad. De var många som hade problem med deras GTX460 och GTX560 SOC-modeller då. Om de körde s.k "cherry-picking" så var det en jävligt dåligt sortering med tanke på hur mycket folk som hade värmeproblem, frysningar etc. Troligtvis mycket på grund av den höga spänningen de lade på sina GPU'er för att nå upp till den relativt höga frekvensen det handlade om då. Vet att jag läst att andra företag har för mig att ex. Asus hävdat att cherry picking är en alldeles för omständig och dyr process för att det skall vara lönsamt. Därför gör företagen om jag fattat rätt, aldrig något sådant (jag förutom GB då *host*). Iofs så släpper ju både Asus och EVGA med flera liknande Super OC versioner, men vi vet ju alla vilka överklockning de har rört sig om hittills (ser bättre ut nu iom Maxwell). De tjänar en liten extra hacka på att någon inte orkar överklocka 30 - 50 Mhz som precis alla GPU'erna naturligtvis klarar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makn:

Handplockade gpu´s hävdar GB. Men Gigabyte g1 klockar inte bättre än något annat kort. Tror det där är mkt snack för att det ska låta premium

Du får åka och kolla hur det funkar annars kan du ha dina sura kommentarer/teorier för dig själv.

Du har inte en aning hur det funkar och Gigabyte klockar mycket fint nu.

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Är det någon vänlig själ som har ett bios till Gigabyte gtx 970 G1 så jag får lägre rpm på fläktarna.

Mvh

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Hej!

Är det någon vänlig själ som har ett bios till Gigabyte gtx 970 G1 så jag får lägre rpm på fläktarna.

Mvh

Här har du G1 bios med sänkt fläkthastighet i idle. (fungerar även för icke G1 kortet, kör det själv)

http://www65.zippyshare.com/v/r7ye33KZ/file.html

guide:

1. Unpack both zips to the same folder.
2. Right click "Computer" and to go Manage. Computer Manager opens.
3. Click Device Manager
4. Expand Display Adapters
5. Right click your GTX980/970 and Disable it(all of them if you have more than one).
6. Start -> run -> cmd (must be administrative, or you must have UAC disabled)
7. Navigate to your nvflash folder: cd\folder\path\here\
8. If you are flashing a BIOS intended for your card, simply type:
nvflash BIOSNAME.rom

mvh

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C