Akustikproblem i ny lägenhet

Permalänk
Medlem

Akustikproblem i ny lägenhet

Tjena. Har precis flyttat in i ny lägenhet, och akustiken är verkligen inte rolig. Tyvärr tillåter inte planlösningen/ytan särskilt bra placering av vare sig soffa eller högtalare, då det är en etta med begränsat utrymme. Så soffan står tyvärr mot en bakvägg och ena högtalaren i ett hörn.

Jag hör ett tydligt klappeko trots både soffa med kuddar och filtar i, sängen står även den i samma rum. Och gardiner har jag, om än tunna. imorgon ska en matta inhandlas, men jag är rädd att den inte gör någon otrolig skillnad. Kan absorbenter, FÖRUTOM att dämpa förstareflexen, ÄVEN dämpa klappeko?

Angående placering av absorbenter känner jag till den s.k. "spegel-metoden". Men jag ser att många har absorbenter bakom högtalarna, alltså på frontväggen. Vad är viktigast? Där eller på sidoväggarna? Beror det på i vilket frekvensområde jag har problem?

Sen funderar jag på en sak till, jag upplever stereon som mer basfattig än vanligt. Visserligen ger inte canton chrono ifrån sig någon svullstig bas ens under perfekta förhållanden, men detta är alltså sämre än vanligt. Min fråga är då, jag vill väl inte dämpa basen mer? Alltså, när jag googlar runt pratar folk om att "basproblem" kan åtgärdas med tex superchunks eller tjockare absorbenter. Men det talas inte om ifall problemen är för MYCKET eller för LITE bas. Jag tolkar det som att när man sätter upp superchunks i hörnen/feta absorbenter, så dämpar man basen, alltså får mindre bas. Detta torde alltså INTR vara aktuellt för mig? Eller missförstår jag? Kan jag få mer bas av att sätta på upp tjocka absorbenter? Näää..?

TL;DR:
-Bli av med klappeko m.h.a. absorbenter?
-Vad är bäst placering generellt, bakom högtalare eller på sidovägg?
-Få mer bas m.h.a. av basabsorbenter? Näh..?

Tack alla hjälpsamma! Eventuella stavfel och dylikt skylls på att jag är trött och borde sova, men har sömnproblem och är därför halvt vaken, halvt sovande just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du ska först tänka på att dämpa tidiga reflexer.
D.v.s från golv, tak eller vägg närmast högtalarna.
En fet matta mellan högtalarna och lyssningspositionen är ju första steget.
Tak är även det ganska enkelt då det finns gott om färdiga snygga lösningar.
På väggar så blir det värre med WAF'en med vanliga absorbenter, men det finns ju möblemang som fungerar.
Motsatta väggen mår bra av fulla bokhyllor.
Bas dämpas främst av dörröppningar och fönster, så är rummet väldigt öppet så blir det svårare att fylla det med bas.
Vill du förstärka basen så är det hörnplacering som gäller, men tänk på de tidiga reflexerna och ställ inte för nära sidoväggarna.

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

Så soffan står tyvärr mot en bakvägg och ena högtalaren i ett hörn.

Hörnet är huvudsakligen ett bekymmer för ljudbilden, men är inte viktigare att dämpa än något annat ställe i lägenheten.

Citat:

Jag hör ett tydligt klappeko trots både soffa med kuddar och filtar i, sängen står även den i samma rum. Och gardiner har jag, om än tunna.

Tunna gardiner är inte särskilt värdefulla ur absorptionssynpunkt. Jag har fodrat gardiner och draperier i några inspelnings- och lyssningsrum med backdrop avsett för scenbruk med förhållandevis bra resultat -- det är billigt och visuellt diskret.

Citat:

Kan absorbenter, FÖRUTOM att dämpa förstareflexen, ÄVEN dämpa klappeko?

Jajjemensan.

Citat:

Angående placering av absorbenter känner jag till den s.k. "spegel-metoden". Men jag ser att många har absorbenter bakom högtalarna, alltså på frontväggen. Vad är viktigast? Där eller på sidoväggarna? Beror det på i vilket frekvensområde jag har problem?

Spegel-metoden är en punktinsats för att få ned efterklangstiden på de tidiga reflexerna. I ett normalt vardagsrum är det dock nyttigt med mycket mer dämpning än så. Ett hörbart eko är ett betydligt långsammare fenomen och således mindre beroende av placering -- de absorbenter du sätter upp för att avhjälpa tidiga reflexer kommer även att minska efterklangstiden och därigenom hjälpa dig med ditt klappeko. Prioritera förstareflexen och fyll därefter på med ytterligare absorbenter i närheten av högtalarna där det är funktionellt och estetiskt OK. Det brukar vara ganska enkelt att få till en snygg, enhetlig absorbent som täcker i stort sett hela frontväggen.

Citat:

Sen funderar jag på en sak till, jag upplever stereon som mer basfattig än vanligt. Visserligen ger inte canton chrono ifrån sig någon svullstig bas ens under perfekta förhållanden, men detta är alltså sämre än vanligt. Min fråga är då, jag vill väl inte dämpa basen mer? Alltså, när jag googlar runt pratar folk om att "basproblem" kan åtgärdas med tex superchunks eller tjockare absorbenter. Men det talas inte om ifall problemen är för MYCKET eller för LITE bas. Jag tolkar det som att när man sätter upp superchunks i hörnen/feta absorbenter, så dämpar man basen, alltså får mindre bas. Detta torde alltså INTR vara aktuellt för mig? Eller missförstår jag? Kan jag få mer bas av att sätta på upp tjocka absorbenter? Näää..?

Joo... Det är i princip ogörligt att bygga vanliga resistiva absorbenter (tyg, skum, gullfiber & co.) som når hela vägen ned i basområdet.
När jag har akustikbehandlat rum för att få ned efterklangstiden har "mer bas" alltid varit en av de upplevda förändringarna hos användarna.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Så, om jag förstår rätt, jag bör prioritera sidoväggen (alltså förstareflexen, till exempel m.h.a. spegelmetoden), före jag sätter något direkt bakom högtalaren?

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Joo... Det är i princip ogörligt att bygga vanliga resistiva absorbenter (tyg, skum, gullfiber & co.) som når hela vägen ned i basområdet.
När jag har akustikbehandlat rum för att få ned efterklangstiden har "mer bas" alltid varit en av de upplevda förändringarna hos användarna.

Är inte säker på att jag förstår. Upplevdes mer bas efter att du försökt att 'dämpa' de lägre registren, tex med tjocka absorbenter i hörnen osv..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jH0Ni:

Tack för svar! Så, om jag förstår rätt, jag bör prioritera sidoväggen (alltså förstareflexen, till exempel m.h.a. spegelmetoden), före jag sätter något direkt bakom högtalaren?

Är inte säker på att jag förstår. Upplevdes mer bas efter att du försökt att 'dämpa' de lägre registren, tex med tjocka absorbenter i hörnen osv..?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad du ska prioritera beror ju på vad som ger mest problem men ytorna närmast högtalaren och rummets hörn är vettiga att kolla på oavsett i vilken riktning de finns.
Om man blir av med de värsta basresonanserna upplever man det ofta som att djupbasen ökar eftersom den inte längre maskeras av de mellanbasresonanser som brukar uppstå i alla rum som inte är väldigt stora eller akustikbehandlade,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad du ska prioritera beror ju på vad som ger mest problem men ytorna närmast högtalaren och rummets hörn är vettiga att kolla på oavsett i vilken riktning de finns.
Om man blir av med de värsta basresonanserna upplever man det ofta som att djupbasen ökar eftersom den inte längre maskeras av de mellanbasresonanser som brukar uppstå i alla rum som inte är väldigt stora eller akustikbehandlade,

Tack för ett bra svar! Funderar på dessa. Kanske inte det tjockaste, eller bästa alternativet, men det får inte väcka för mycket uppmärksamhet. Särskilt inte om det överhuvudtaget ska vara aktuellt att få med i min fästmös och mitt framtida boende..

http://www.undertaksbutiken.se/utb-vaggabsorbent-akusto-wall-panel-med-ram-/61-0

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jH0Ni:

Tack för ett bra svar! Funderar på dessa. Kanske inte det tjockaste, eller bästa alternativet, men det får inte väcka för mycket uppmärksamhet. Särskilt inte om det överhuvudtaget ska vara aktuellt att få med i min fästmös och mitt framtida boende..

http://www.undertaksbutiken.se/utb-vaggabsorbent-akusto-wall-panel-med-ram-/61-0

Skickades från m.sweclockers.com

Det går att bygga en egen ram och sätta in markskivor och klä med tyg eller använda mattor, jag har haft en vit heltäckningsmatta på väggen, det dämpar höga frekvenser bra och syntes inte alls men man kan ju ha nått färgat/mönstrat på väggen om man vill det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att bygga en egen ram och sätta in markskivor och klä med tyg eller använda mattor, jag har haft en vit heltäckningsmatta på väggen, det dämpar höga frekvenser bra och syntes inte alls men man kan ju ha nått färgat/mönstrat på väggen om man vill det.

Kikade på att bygga eget, men har knappt tillgång till några vettiga verktyg, och att köpa allt materiel och verktyg, samt tiden det tar, känns inte värt det för mig nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fladdereko bryter du ofta av om du får upp något där tak/vägg möts och uppe i hörnen om det det du menar med klappeko.
Om du ska ge dig på rummet gör det då inte i blindo utan köp xtz:a mätprogram eller ännu bättre Behringer mätmick plus fantommatning sen tankar du ner REW så har allt i mätväg du någonsin kommer att behöva.

Att du saknar bas beror på rumsvågor, testa att spela något bassigt o sätt dig i soffan. Sen lutar du dig framåt eller tar tex en köksstol o sätter dig ½-1 längre fram så kommer du att höra hur basen ändrar sig.

Förstareflexen är viktig men glöm för allt i världen inte resten av rummet!!
Sen tycker jag att du ska mixa diffusering med dämpning för bästa resultat.

Basresonanser kan du fixa med kvartsvågsrör, både billigare och effektivare än Helmholtz.

Men, vad som passar ditt bäst utan att ha mätningar att gå på är ganska meningslöst....

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Glömde den här, http://www.mh-audio.nl/acousticcalculations.asp
Massvis med kalylatorer för olika akustikprodukter.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

Är inte säker på att jag förstår. Upplevdes mer bas efter att du försökt att 'dämpa' de lägre registren, tex med tjocka absorbenter i hörnen osv..?

Ungefär. Jag har inte försökt dämpa bas med tjocka absorbenter (resistiva absorbenter behöver vara ungefär lika tjocka som 1/4 av den kortaste våglängden man försöker dämpa. En absorbent som dämpar effektivt ned till 80 Hz blir alltså 340,29/80/4 = 1 meter tjock), men i de rum där mycket (och förhållandevis tjock, >8 cm) dämpning installerats har basen upplevts som 'mer' än tidigare. Troligtvis beror detta på en kombination av

  • En större dämpning av högre register

  • En mer distinkt basåtergivning -- basen upplevs som högre i nivå när det i själva verket bara blivit tystare mellan pukorna/anslagen på elbasen/atombomberna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Tack för ett bra svar! Funderar på dessa. Kanske inte det tjockaste, eller bästa alternativet, men det får inte väcka för mycket uppmärksamhet. Särskilt inte om det överhuvudtaget ska vara aktuellt att få med i min fästmös och mitt framtida boende..

http://www.undertaksbutiken.se/utb-vaggabsorbent-akusto-wall-panel-med-ram-/61-0

Skickades från m.sweclockers.com

Jag byggde såna för typ sju år sen, de hänger fortfarande i vardagsrummet som hade bedrövligt mycket eko (betongväggar överallt) och jag hade inte tillräckligt med inredning för att mota ekot. Lite brädor, markull, vinkeljärn och tyg. Har svarta mot svart vägg så man glömmer bort att de existerar. Finns nog några trådar på minhembio.com om du behöver läsa mera.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar. Jag köpte en lurvig matta igår som lite paniklösning för det värsta värsta, och det gjorde en del skillnad. Och snyggt blev det också. Självklart räcker det ju inte särskilt långt, men jag har inte samma panik längre. Ska filura vidare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jH0Ni:

Tack för alla bra svar. Jag köpte en lurvig matta igår som lite paniklösning för det värsta värsta, och det gjorde en del skillnad. Och snyggt blev det också. Självklart räcker det ju inte särskilt långt, men jag har inte samma panik längre. Ska filura vidare.

Har du skaffat en klassiker, en Grekisk herdematta/ryamatta ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du skaffat en klassiker, en Grekisk herdematta/ryamatta ?
http://1.bp.blogspot.com/-uQ8nbO-C068/UNtpMg4gjAI/AAAAAAAAEH8...

Nej men lite liknande, I guess. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00124152/

Permalänk
Medlem

Okej, dags att beställa ett par absorbenter.
Här har ni en ytterst förenklad överblick av lägenheten. Proportionerna stämmer inte så bra, men skit samma.
De blåa markeringarna är där jag preliminärt har tänkt att sätta absorbenter (iaf testa där, till att börja med), och de röda markeringarna är fönster.

Som ni ser är sweetspot ungefär precis framför ett fönster. Men mellan fönsterna finns en viss yta, dit pilen pekar. Min fråga är ifall det skulle ge något betydligt resultat att sätta något där. Eller skulle det vara försumbart eftersom det ändå inte är centrerat och sweetspot är vid sidan av? Jag inser att många av er sliter ert hår och tänker "MEN GAAAH DET KAN VI INTE VETA, MÄT UPP DITT RUM ISTÄLLET!" Men jag vill få en viss fingervisning ifall jag ska beställa två eller tre absorbenter. Min budget är stram och nej, i den ingår inte att köpa mätmikrofon och fippla med det. Jag vill, men sunt förnuft och lite rådgivning, sätta upp ett par enkla och billiga absorbenter för att få en viss förbättring. Min fråga är ifall det över huvud taget är lönt att sätta något mellan fönstrena.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jH0Ni:

Okej, dags att beställa ett par absorbenter.
Här har ni en ytterst förenklad överblick av lägenheten. Proportionerna stämmer inte så bra, men skit samma.
De blåa markeringarna är där jag preliminärt har tänkt att sätta absorbenter (iaf testa där, till att börja med), och de röda markeringarna är fönster.

Som ni ser är sweetspot ungefär precis framför ett fönster. Men mellan fönsterna finns en viss yta, dit pilen pekar. Min fråga är ifall det skulle ge något betydligt resultat att sätta något där. Eller skulle det vara försumbart eftersom det ändå inte är centrerat och sweetspot är vid sidan av? Jag inser att många av er sliter ert hår och tänker "MEN GAAAH DET KAN VI INTE VETA, MÄT UPP DITT RUM ISTÄLLET!" Men jag vill få en viss fingervisning ifall jag ska beställa två eller tre absorbenter. Min budget är stram och nej, i den ingår inte att köpa mätmikrofon och fippla med det. Jag vill, men sunt förnuft och lite rådgivning, sätta upp ett par enkla och billiga absorbenter för att få en viss förbättring. Min fråga är ifall det över huvud taget är lönt att sätta något mellan fönstrena.

http://i.imgur.com/UZglZvw.jpg

Du kan väl göra ett experiment, plundra sängen på täcke/bäddmadrass och rigga upp det mellan fönstren och lyssna på skillnaden.
Och du har väl ordentligt tjocka gardiner (helst som går att dra för helt) i fönstren och stora blommor ? En träpersienn på insidan kan också göra stor skillnad för att splittra upp reflexer i en glasruta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är inte möjligt att flytta allt i sidled den biten som saknas för att du inte ska ha fönster bakom dig?

Vad är det för absorbenter du har tittat på?
Om det är möjligt så bygg en ram att sätta i eller något annat som kan hålla dom sen sätter du distanser så dom kommer ut några cm från väggen. Gör Underverk

Ps
Mätmick är bra att ha

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Den tredje absorbenten kanske kunde passa bättre på östra väggen för att fånga upp förstareflexen. Perfekt med fönstret bakom ju - bara att fylla på med blommor och prylar (diffusor) och feta gardinder som veckar och fyller ut (absorbent) så du kan testa vad som blir bäst (diffusering eller abosrbering).

Permalänk
Medlem

Eller varför inte dra en lång gardinstång mellan båda fönstren, så du kan täcka hela klabbet med sånt där absorberande tyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Det är inte möjligt att flytta allt i sidled den biten som saknas för att du inte ska ha fönster bakom dig?

Vad är det för absorbenter du har tittat på?
Om det är möjligt så bygg en ram att sätta i eller något annat som kan hålla dom sen sätter du distanser så dom kommer ut några cm från väggen. Gör Underverk

Ps
Mätmick är bra att ha

Tyvärr tillåter inte det begränsade utrymmet det. Har inte ritat ut, men till vänster står matbord med mera..
Har beställt ett par sådana här nu: http://www.undertaksbutiken.se/utb-vaggabsorbent-akusto-wall-...
Inte särskilt tjocka, men det måste vara subtilt som in i baljan av nedan nämnda skäl. Kanske kompletterar med någon mindre aboserbent sedan ifall jag känner att det behövs, dock vill jag inte skaffa på mig för mycket då jag ändå kommer få kasta ut en del när jag flyttar ihop med blivande frugan, haha.

Mätmick känns mer aktuellt ifall jag skulle köpa hus i framtiden Då kan man nog lägga mer jobb/tid/pengar på det hela!

Skrivet av OllO:

Den tredje absorbenten kanske kunde passa bättre på östra väggen för att fånga upp förstareflexen. Perfekt med fönstret bakom ju - bara att fylla på med blommor och prylar (diffusor) och feta gardinder som veckar och fyller ut (absorbent) så du kan testa vad som blir bäst (diffusering eller abosrbering).

Där sa du något, den väggen kan det vara värt att kika på. Får se hur jag gör. I så fall blir det en mindre absorbent, senare. Har satt in en stor kruka, en bunt böcker och en glasvas i fönstret nu. Kanske gör lite skillnad i alla fall!

Permalänk
Medlem

Synd att det inte står vilken koefficient den har.
Jag kan rekomendera http://www.akustikmiljo.se/

Kan rekomendera följande att starta med.
För fladder eko och även övre basen -->http://www.akustikmiljo.se/produkter/double-diagonalabsorbent
http://www.akustikmiljo.se/produkter/triple-absorbent
Dom skivorna dom använder går att beställa i olika format och tjocklek, givetvis har man ett färgval med.

Sen har du med fotomotiv med.
http://www.akustikmiljo.se/produkter/print-ljudabsorberande-t...

Dessa kan man montera både på tak eller vägg
http://www.akustikmiljo.se/produkter/latt-bygelabsorbent

Jag har ett gäng skivor själv och skulle inte överleva utan
Tyvärr så kan man inte köpa restprodukter mig veterligen för dom kostar typ nad..

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Synd att det inte står vilken koefficient den har.

Det är väl Saint-Gobains nya väggpanel Akusto Wall i de dära? Dämpar 1.0 ned till 500 Hz enl. tillverkaren.

Permalänk
Medlem

Ungefär samma som Dacron då

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det är väl Saint-Gobains nya väggpanel Akusto Wall i de dära? Dämpar 1.0 ned till 500 Hz enl. tillverkaren.

Hur effektivt ner till 500 Hz? Alltså, vad då "1.0"?

Permalänk
Medlem

Absorberings koefficient är något man använder i Sabines formel där man räknar ut vilken koefficicent som behövs för en viss efterklang i ett visst rum.
Men man kan även ta det som ett mått på vilka frekvenser ett visst matrial absorberar (hur effektiv den är)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wallace_Clement_Sabine

Och om RT60
http://en.wikipedia.org/wiki/Reverberation

*edit*
Det säger dock inte så mycket om var grejerna ska sitta i ett rum. Där kommer erfarenhet och mätning in.
Det där med mätmick du vet
Ev skulle du kunna köpa en XTZ room analyzer vers1 av mig för nån hundralapp.
Dels använder jag den inte plus att Usb sticket på micken är lite krokig som kan ge glapp ibland.
http://www.xtz.se/en/products/measurements/room-analyzer

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

[klipp!]

Ev skulle du kunna köpa en XTZ room analyzer vers1 av mig för nån hundralapp.
Dels använder jag den inte plus att Usb sticket på micken är lite krokig som kan ge glapp ibland.
http://www.xtz.se/en/products/measurements/room-analyzer

Men du! Om jHONi inte nappar på din XTZ room analyzer är jag intresserad. Har installerat REW ett antal gånger men inte satt mig in i det ordentligt för att jag inte har nån mikrofon och att jag varit för lat för att lära mig REW. Har tänkt ta tag i detta länge. XTZ-paketet kanske kan ge mig en spark i baken. Och om jag skaffar room analyzer kan jag inte heller skylla på att REW verkar krångligt längre (jag inbillar mig att XTZ:s programvara är mer nybörjarvänlig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Men du! Om jHONi inte nappar på din XTZ room analyzer är jag intresserad. Har installerat REW ett antal gånger men inte satt mig in i det ordentligt för att jag inte har nån mikrofon och att jag varit för lat för att lära mig REW. Har tänkt ta tag i detta länge. XTZ-paketet kanske kan ge mig en spark i baken. Och om jag skaffar room analyzer kan jag inte heller skylla på att REW verkar krångligt längre (jag inbillar mig att XTZ:s programvara är mer nybörjarvänlig).

Room analyzern är framförallt enkel att arbeta med. Med REW får man dock långt mer info, men man ska kunna tyda det med.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så dyrt att köpa en mätmikrofon och det går ju också att bygga en egen typ Linkwitz om man är lagd åt det hållet, gäller det främst hobbyakustik är det nog egentligen inga större krav heller, man behöver inte ha superkoll på +- 0.1dB absolutnivåer och frekvensupplösnningen sköter ljudkortet om ändå och relativa skillnader får man också fram bra om man spelar med vettiga ljudtryck när man mäter (typ 80-90) dB.
Jag tror alltså att man kan få rätt bra resultat genom att mäta med en enkel datormikrofon om det handlar om att hitta frekvenser och se relativa skillnader när man gör akustikförändringar, men naturligtvis är det bättre med en bra mikrofon som är garanterat linjär eller där man vet hur den uppför sig (kalibrerad)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Njao, med tanke på att det kan skilja sig över 10-15db på mickar så skulle jag nog vilja säga att kalibreringsfil är något man ska ha.
På ren efterklangsmätning är det i sig inte livsviktigt men på frekvensmätning, vattenfall, impuls och fasmätning så är det.

Och en kalibrerad mick är inte såå dyr men kostar den för mycket så finns Room analyzern som kan ge en hel del info även om den inte är superexakt. Analyzern ligger väl runt 1000kr?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??