Permalänk
Medlem

97 grader med stock

Hej

Köpte en färdigbyggd dator av komplett med en i7 4770 för ett halvår sedan med stock kylaren. Temperaturen på processorn har nu börjat blivit lite läskigt högt nu. De flesta kärnorna ligger på knappt 100 vilket ska vara skadligt. Är det något fel på kylaren eller vad. Har funderat på att byta kylare men till vilken. Har ej överklockat

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Damm i kylaren? Om ej så kolla så den inte har släppt på nån av fötterna annars köp kylpasta och byt.
CoolerMaster Hyper 212 Evo om du ej ska hålla på med överklockning... Finns massor av olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSWEDEx:

Damm i kylaren? Om ej så kolla så den inte har släppt på nån av fötterna annars köp kylpasta och byt.
CoolerMaster Hyper 212 Evo om du ej ska hålla på med överklockning... Finns massor av olika.

Hur ska jag damma av. Måste man köpa en sådan trycklufts-tub för 100 kr eller går det på något annat sett. vill helst inte köpa en burk luft för 100 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Hej

Köpte en färdigbyggd dator av komplett med en i7 4770 för ett halvår sedan med stock kylaren. Temperaturen på processorn har nu börjat blivit lite läskigt högt nu. De flesta kärnorna ligger på knappt 100 vilket ska vara skadligt. Är det något fel på kylaren eller vad. Har funderat på att byta kylare men till vilken. Har ej överklockat

Tacksam för hjälp

När får du 100 grader? I idle?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Är det damm i cpu fläkten? I så fall så behöver du damma av grafikkort eller snarare hela burken.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Foxmaner:

Hej

Köpte en färdigbyggd dator av komplett med en i7 4770 för ett halvår sedan med stock kylaren. Temperaturen på processorn har nu börjat blivit lite läskigt högt nu. De flesta kärnorna ligger på knappt 100 vilket ska vara skadligt. Är det något fel på kylaren eller vad. Har funderat på att byta kylare men till vilken. Har ej överklockat

Tacksam för hjälp

Kolla att kylare fortfarande sitter kvar och inte är täckt med överdrivna mängder damm.

105° är inte skadligt för CPU under kortare intervall men där throttlar CPU:n vilket påverkar prestandan negativt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kasta stock kylaren i närmsta soptunna. Köp dig något bättre. Det är datorn värd

Permalänk
Medlem

Använd lungorna och blås men når CPU upp till 100 grader p.g.a. damm så kan du troligen plocka lös dammråttorna med fingrarna^^

Alternativ , sitter kylaren fast ? du behöver inte köpa nån ny , den duger om den inte går varm eller låter mer än du tål.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

jag når 100 grader i load men inte så krävande spel. Får 100 grader i typ cs. Provade att göra en mer aggressiv fläktkurva utan resultat men fick däremot en kylare som lät som ett flygplan. Men då jag ska blåsa av den vad ska jag använda. Vill helst inte använda tryckluft då det kostar lite. och det är ju bara en burk med luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Använd lungorna och blås men når CPU upp till 100 grader p.g.a. damm så kan du troligen plocka lös dammråttorna med fingrarna^^

Alternativ , sitter kylaren fast ? du behöver inte köpa nån ny , den duger om den inte går varm eller låter mer än du tål.

den var ju färdigbyggd. och får hoppas att dom som byggde iallafall vet hur man monterar en stock kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

jag når 100 grader i load men inte så krävande spel. Får 100 grader i typ cs. Provade att göra en mer aggressiv fläktkurva utan resultat men fick däremot en kylare som lät som ett flygplan. Men då jag ska blåsa av den vad ska jag använda. Vill helst inte använda tryckluft då det kostar lite. och det är ju bara en burk med luft.

Fast vad är 50-100 kr jämfört med en CPU som tar stryk? Du kommer inte få den ren genom att blåsa med lungorna.
Om du inte är en stor puffande varg?

Kolla med vänner om någon äger en kompressor/luftburk.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Fast vad är 50-100 kr jämfört med en CPU som tar stryk? Du kommer inte få den ren genom att blåsa med lungorna.
Om du inte är en stor puffande varg?

Kolla med vänner om någon äger en kompressor/luftburk.

Ångrade nyss ett köp på en joystick så nu har jag 2000 på kontot. Tid för att köpa kylning!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Hej

Köpte en färdigbyggd dator av komplett med en i7 4770 för ett halvår sedan med stock kylaren. Temperaturen på processorn har nu börjat blivit lite läskigt högt nu. De flesta kärnorna ligger på knappt 100 vilket ska vara skadligt. Är det något fel på kylaren eller vad. Har funderat på att byta kylare men till vilken. Har ej överklockat

Tacksam för hjälp

Annars har du något helt underbart som heter garanti antar jag, eftersom att du endast haft den i ett halvår. Kontakta dem via deras chatt, och beskriv problemet, så får du se vad dem säger. Antingen så får du kanske en ny kylare eller skicka in datorn till reparation, och då står dem för returen antar jag. Kanske inte är helt säkert att du får ut något för det, men det är värt att testa!

Lycka till!

//Sebbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Hej

Köpte en färdigbyggd dator av komplett med en i7 4770 för ett halvår sedan med stock kylaren. Temperaturen på processorn har nu börjat blivit lite läskigt högt nu. De flesta kärnorna ligger på knappt 100 vilket ska vara skadligt. Är det något fel på kylaren eller vad. Har funderat på att byta kylare men till vilken. Har ej överklockat

Tacksam för hjälp

Du ska väl inte ha en massa damm i burken efter 6 månader bara. Kanske om du har två katter som tycker om att sova vid insuget då...

Öppna luckan och titta iaf. Se till att kylarens fötter sitter ordentligt och att det som sagt inte är en hög med damm på.

Om det inte är det så skulle jag bara lämna på garanti. Ring först företaget och stäm av.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

kan man försöka tjata till sig en evo 212 tror ni. Har ju fått en dator som crashar pga hetta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

kan man försöka tjata till sig en evo 212 tror ni. Har ju fått en dator som crashar pga hetta

Ring och prata med dom. Är man trevlig och förklarar problemet på ett vettigt sätt så brukar återförsäljare vara generösa tillbaka. Du kanske inte får en 212 gratis, men de kanske säljer en till dig för 50% eller bjuder på monteringen (vilket iof kanske ingår i garantin).

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

kan man försöka tjata till sig en evo 212 tror ni. Har ju fått en dator som crashar pga hetta

Den krashade väl inte när den var ny? Något har hänt efter att du fick hem den. Har du en låda utan dammfilter är jag helt övertygad om att den är igendammad, standardkylaren tenderar att bli det.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Varför försöker vi inte lösa problemet längre? Något måste ju vara fel.

Sitter det en synlig mängd damm i kylaren nu?
Rör den på sig om du drar i den?
Sitter ett eller flera av benen löst?

Du kanske inte måste köpa något nytt. Originalkylaren är dålig men inte 100 grader dålig.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Såg nu att det var lite dam på den. Går det att damma av det värsta med en dammsugare

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Såg nu att det var lite dam på den. Går det att damma av det värsta med en dammsugare

Använd aldrig en dammsugare i en dator då det finns en väldigt står risk för esd-skador.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Använd aldrig en dammsugare i en dator då det finns en väldigt står risk för esd-skador.

vad ska jag använda då? kan inte blåsa som vargen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

kan man försöka tjata till sig en evo 212 tror ni. Har ju fått en dator som crashar pga hetta

Ska nog vara en så extremt snäll person du talar med i såna fall att han kunde heta Jultomten egentligen. Du får nog bara en ny org kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta av kylaren och dammsug den. Men, är det bara "lite damm" så är det nog inte det som är boven i dramat. Sitter något ben/lås löst?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Ska nog vara en så extremt snäll person du talar med i såna fall att han kunde heta Jultomten egentligen. Du får nog bara en ny org kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Å andra sidan är det nog betydligt billigare för Komplett att skicka en ny bättre kylare än att ta in datorn som ett garantiärende. Dessutom blir kunden glad

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Å andra sidan är det nog betydligt billigare för Komplett att skicka en ny bättre kylare än att ta in datorn som ett garantiärende. Dessutom blir kunden glad

håller faktiskt på att tjata på dom nu. Tycker inte att det är ok om man köper en dator för 12 k utan fungerande kylning

Permalänk
Medlem

Nej det är inte ok men mycket kan hända. Intels standardkylare har inte den bästa monteringsanordningen, den kan ha hoppat av under transport eller under tiden du har använt datorn. Fortfarande inte okey men inte nödvändigtvis Komplett´s fel.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

1. Om det nu är så att kylaren är full med skit så är det väl knappast Kompletts fel att trådskaparen har läskigt dammigt hemma.
2. Om det inte är damm så ju något annat fel, fel på sensor, lös kylare, kass fläkt etc. Då tror jag att Komplett själva vill åtgärda felet om fortsatt garanti ska gälla. Med glada amatörer rotande i en dator som inte vet vad de sysslar med så kan det snabbt blir dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Nej det är inte ok men mycket kan hända. Intels standardkylare har inte den bästa monteringsanordningen, den kan ha hoppat av under transport eller under tiden du har använt datorn. Fortfarande inte okey men inte nödvändigtvis Komplett´s fel.

det förstår jag men att ge en icke fungerande kylning till mig då jag betalat 12 tusen. Då tycker jag att te.x kan ge rabatt på en evo 212

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

det förstår jag men att ge en icke fungerande kylning till mig då jag betalat 12 tusen. Då tycker jag att te.x kan ge rabatt på en evo 212

Summan av kardemumman är att kylningen inte fungerar, du har alltså en trasig produkt som täcks av garantin.

Det jag säger är att det inte (säkert) är kompletts fel. Kan vara damm eller trasig sensor, den kan ha släppt under transport eller med tiden. Saker går sönder. Tror du att du kan ladda upp en bild på hur kylaren ser ut (så kan vi avgöra om damm är ett problem)? Känns även på den så att du känner om den är så varm att du bränner dig och/eller om den sitter löst.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Du kan ju ta loss kylaren och dammsuga den.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance