AMD lanserar Radeon R9 380X till våren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hög TDP = mer värme = högre fläktvarv = högre oljud, det räcker för mig för att inte vilja ha AMD's kort

Så 10 extra TDP är något att bli orolig över?

Sen vet vi ju faktiskt inte hur kortet kommer bete sig under normal load. TDP avser trots allt den absoluta max som kortet är kapabelt att ge ifrån sig med hela pcb inräknat. Med andra ord strömreglering, minnen och gpu samt lite annan lullull som sitter där och avger värme.
Och i och med att detta är det första kortet som har hbm så vet vi inte hur vida det är gpun som dom 10 extra watten sitter på eller om det är minnena eller tja, varför inte fördelat trevägs.

Sen vet vi inte heller vad som kommer krävas för att få kortet att avge så mycket heller.

290X ligger på 290 TDP och det finns ganska många "tysta" sådana där ute med tredjepartkylare på. Och om man vill ha ett tyst kort och inte planerar vattenkylning så får man vackert hålla fingrarna borta från referenskort

Helt kort Vi vet inte hur detta kortet kommer bete sig och 10 extra tdp behöver inte betyda något alls. För allt vad vi vet så kan kortet vara svalare och tystare än tidigare generationer. Allt hänger på hur varma dom nya minnena blir för om gpu är svalare medan minnena blir varmare så är det ingen fara för det blir större yta att flytta värme från

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag börjar som termodynamiker bli lite intresserad av hela GPU-kylning vs CPU-kylning.
Denna GPU ska ha en TDP på 300 W, en överklockad CPU ligger runt säg 130.

På en CPU har man en dedikerad, och mycket skrymmande (i de flesta fall), kylarlösning.
Skiljer det så mycket i den kylbara arean hos en GPU? Annars borde man ju snarare börja fokusera på GPU-kylning på riktigt :-).

Betydligt mycket större kontaktyta och mycket högre DeltaT minskar kraven på kylaren, samtidigt byggs de rätt stora med rätt mycket luftflöde, bara det att de är på längden. Sedan är dessutom 300W för hela kortet, minnen och strömförsörjning drar ju en del också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Betydligt mycket större kontaktyta och mycket högre DeltaT minskar kraven på kylaren, samtidigt byggs de rätt stora med rätt mycket luftflöde, bara det att de är på längden. Sedan är dessutom 300W för hela kortet, minnen och strömförsörjning drar ju en del också.

Det är såklart sant, jag tänkte inte på DeltaT (det är tidigt på morgonen, man får skylla på det!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hög TDP = mer värme = högre fläktvarv = högre oljud, det räcker för mig för att inte vilja ha AMD's kort

Så låt bli då. Ingen tvingar dig. Lovar

Jag vägrade ta i Nvidia med gamla 5000-6000 serien pga samma sak. Nu har AMD vattenkokarna och Nvida de strömeffektiva korten. Att stirra sig blind på märke är dock idiotiskt imho. Man väljer det som passar ens behov och plånbok, inte vilken "färg" ett kort har. Iaf om man är någorlunda vettig på hur man spenderar pengarna.
Alla tillverkare har sina bra och sämre perioder, du som konsument bör vara flexibel nog att använda de bättre.

Eftersom det spel jag spela just nu ÄTER minnesbandbredd. (OC 7970 minne till max tar ca 50-60% GPU), så vill jag ha detta monster för att kunna få den prestandan. Därför intresserar inte 970/980 mig ett dugg just nu. Men detta betyder inte att det är dåliga kort, men de är inte optimala för det o-optimerade spelet. Jag var på väg att skaffa ett 290(X) tills jag såg att detta hade dessa 4096-bitars buss, och den saftiga bandbredden. Därför väntar jag och ser om kortet blir något bra.
Det fyller därför mitt behov, och jag kan leva med hög TDP om jag får effektiv prestanda för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så låt bli då. Ingen tvingar dig. Lovar

Jag vägrade ta i Nvidia med gamla 5000-6000 serien pga samma sak. Nu har AMD vattenkokarna och Nvida de strömeffektiva korten. Att stirra sig blind på märke är dock idiotiskt imho. Man väljer det som passar ens behov och plånbok, inte vilken "färg" ett kort har. Iaf om man är någorlunda vettig på hur man spenderar pengarna.
Alla tillverkare har sina bra och sämre perioder, du som konsument bör vara flexibel nog att använda de bättre.

Eftersom det spel jag spela just nu ÄTER minnesbandbredd. (OC 7970 minne till max tar ca 50-60% GPU), så vill jag ha detta monster för att kunna få den prestandan. Därför intresserar inte 970/980 mig ett dugg just nu. Men detta betyder inte att det är dåliga kort, men de är inte optimala för det o-optimerade spelet. Jag var på väg att skaffa ett 290X tills jag såg att detta hade dessa 4096-bitars buss, och den saftiga bandbredden. Därför väntar jag och ser om kortet blir något bra.
Det fyller därför mitt behov, och jag kan leva med hög TDP om jag får effektiv prestanda för det.

Utav nyfikenhet vilka spel snackar du om? Har 970SLI och det fungerar i princip till 99% tills vRAM flaskar vilket det bara gör i shadow of mordor :/

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Shadow of Mordor =( 6GB vRAM...what??? >_<

Ja det var lite konstigt. Fick köra texturer på High för att slippa låg FPS.

Skrivet av retro123:

Att alla spel som inte ger 120fps är dåligt "optimerade" börjar jag bli trött på att höra hela tiden, FC4 är nog patchat nu så långt det är möjligt - flyter på med allt på ultra 1080p och ett 970 som en dröm, ACU går nog att krama ur lite till ur med någon update. Att det släpps spel som pressar hårdvaran till det yttersta är väl bra? Annars skulle både hårdvaru och mjukvaru utvecklingen inte pushas framåt? Sista RIKTIGT dåligt optimerade spel jag spelade var nog GTA IV. Fortfarande efter ett antal år så hackar det och laggar med senaste hårdvaran - mindre, visst, men där visar det riktigt hur dåligt optimerat det är. (ändå så hör man hela tiden hur folk sätter hoppet till rockstar som pcspelsutvecklare...)
Back to topic: hoppas AMD kan sätta emot, konkurrens är alltid bra! Får däremot svettningar när ämnesbilden pryds av AMD's stockkylare och man hör hur många watt det kommer dra, lövblåsarassociationer...;)

FC4 - 1440p och Ultra flyter inte på för mig iaf. Visst, det fungerar...men mjukheten saknas.
ACU - Jag hoppas verkligen att de patchar det så att det fungerar bättre för det är precis så att jag får 60fps i det spelet.
Glöm inte Watch_Dogs som de aldrig fixade, GTA IV all over så att säga.

Skrivet av htbtoma:

ja det stämmer, men så länge 1080p är standard är det vad jag relaterar till iaf. om 4k varit standard så hade mitt svar varit ett annat men det kommer att dröja.

Det hade dock varit trevligt med kort som fixar 1440p ordentligt då det är en upplösning som inte kostar skjortan längre. 4K kostar kanske inte supermycket heller men det finns så många begränsningar där än så länge.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Utav nyfikenhet vilka spel snackar du om? Har 970SLI och det fungerar i princip till 99% tills vRAM flaskar vilket det bara gör i shadow of mordor :/

Space Engineers

Varenda liten extra minneshastighet jag kan trycka ut ger mer FPS och flyt i spelet.
Även PCns minnesbandbredd påverkar, då dens logik (spelet) kan jobba snabbare.

Eftersom den nya "oändliga" kartan vi har skapat kommer innehålla enorma mängder skepp och stationer efter tiden går, så blir det bara värre och värre. Jag är glad om jag kan hålla 30-60 fps just nu.
Spelet är i typ alpha läge, men det är omättligt kul med div mods som folk gjort.

Dock... när man kan ta ett stort rymdskepp, flyga det till en supergate (Stargate serierna) och skicka hela skeppet till andra sidan kartan, som kan vara flera månader (i real tid) vanlig flygning bort, och poff, anlända direkt... Gör det hela värt det
Närmare att utforska nästa galax i din Aurora-klass skepp lär du inte komma

Att använda "vanliga" stargates på olika asteroidbaser runt om och skicka all ore man grävt genom samma gör det väldigt kul och användbart det med

Edit: Jag tänkte på att ev skaffa ett till grafikkort för CF, men 7970 är inte direkt kända för sina stabila och problemfria CF prestanda, och dessutom vete tusan ens om spelet stöder CF/SLI ens.

Permalänk
Medlem

Kommer en 8350 processor vara en flaskhals i mitt system om man skulle stoppa i ett 380x (alternativt billigare modeller ur nya generationen)?

Blir en dyr uppgradering i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Mjeeee, vill inte ha vattenkylning på min gpu...som jag i så fall inte gjort själv.

Det borde väl i teorin att gå och köpa ett 380/390/R9 295X2, kapa slangarna, dra på fittings, plugga in i befintliga systemet och se glad ut?

Har inte hittat någon info ifall det går. GhettoMod 4.0 lär det väl bli men men

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Kommer en 8350 processor vara en flaskhals i mitt system om man skulle stoppa i ett 380x (alternativt billigare modeller ur nya generationen)?

Blir en dyr uppgradering i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle tro att det beror på spelet.
De spel som kan använda 8 trådar bör nog klara sig rätt okej, men om spelet är optimerat för max 4, så kan jag tänka mig att det blir värre. Vinsten av kraftig CPU kommer ju först när man kör riktigt krävande spel med riktigt kraftfull GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Kommer en 8350 processor vara en flaskhals i mitt system om man skulle stoppa i ett 380x (alternativt billigare modeller ur nya generationen)?

Blir en dyr uppgradering i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte nödvändigtvis, ett grafiktungt spel behöver inte nödvändigtvis vara processortungt, sedan beror det på om spelet utnyttjar antalet kärnor bra, sedan finns Mantle och kommande DirectX också som minskar CPU-belastningen ordentligt i spel.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Aleshi:

Betydligt mycket större kontaktyta och mycket högre DeltaT minskar kraven på kylaren, samtidigt byggs de rätt stora med rätt mycket luftflöde, bara det att de är på längden. Sedan är dessutom 300W för hela kortet, minnen och strömförsörjning drar ju en del också.

För just 290/X så stämmer det. Strömförsörjningen till Hawaii var rätt extremt jävla varm. För de flesta andra grafikkort så utvecklar det dock inte speciellt mycket värme. Minnen drar typ 10-15W, på sin höjd, vad jag hörde om Hawaii.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

För just 290/X så stämmer det. Strömförsörjningen till Hawaii var rätt extremt jävla varm. För de flesta andra grafikkort så utvecklar det dock inte speciellt mycket värme. Minnen drar typ 10-15W, på sin höjd, vad jag hörde om Hawaii.

Man kan nog räkna att 10% går till strömmatningen åtminstone.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Aleshi:

Man kan nog räkna att 10% går till strömmatningen åtminstone.

Troligtvis. I just Hawaii så var det konstigt som fan. Om det var kretsen som hade så hög effekt på så liten yta eller om det var dåligt konstruerat PCB vettifan, men VRM blev varmt som helvete på referenskorten även med vattenkylning.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helllodar:

Jag kan garantera dig att Titan X kommer ha samma TDP som 380X eller väldigt nära, tror inte att ni kommer ihåg GTX 580 vs 7970...

Det är rena dominos vi snackar om

Jag vill inte ha Titan kort heller då jag inte har någon användning för dem, så då var det löst med.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.