Permalänk

uppgradering av ramminnet

hej det är så här jag har en hyfsat bra dator, förutom ramminne och hdd,
jag vet inte om mitt moderkort klarar av 8gb ddr3(har 4gb ddr2)
och vet ej hur jag ska identifiera mitt moderkort, här är en bild(klarar denna av 8gb ddr3?)

vilket minne är bäst av att köpa?? (8gb ddr3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilla_pip:

hej det är så här jag har en hyfsat bra dator, förutom ramminne och hdd,
jag vet inte om mitt moderkort klarar av 8gb ddr3(har 4gb ddr2)
och vet ej hur jag ska identifiera mitt moderkort, här är en bild(klarar denna av 8gb ddr3?)http://s18.postimg.org/4gq3a37a1/mitt_moderkort_CPUZ.png

vilket minne är bäst av att köpa?? (8gb ddr3)

DDR3 minnen fungerar INTE i ddr2 platser.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilla_pip:

hej det är så här jag har en hyfsat bra dator, förutom ramminne och hdd,
jag vet inte om mitt moderkort klarar av 8gb ddr3(har 4gb ddr2)
och vet ej hur jag ska identifiera mitt moderkort, här är en bild(klarar denna av 8gb ddr3?)http://s18.postimg.org/4gq3a37a1/mitt_moderkort_CPUZ.png

vilket minne är bäst av att köpa?? (8gb ddr3)

Om du har DDR2 nu kan du inte använda DDR3 minnen!

Permalänk

jag tänkte byta ut det helt och hållet, funkar ddr3 då?(bör väl finnas platser för ddr3??)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilla_pip:

jag tänkte byta ut det helt och hållet, funkar ddr3 då?(bör väl finnas platser för ddr3??)

Då måste du även byta proccessor. Vet ingen processor som fungerar både med DDR3 minnen och DDR2, eller snarare, ingen chipset för moderkort som gör det. Verkar som du har ett OEM bygge, tänk då på att det kan vara svårt till omöjligt att byta moderkort.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av lilla_pip:

hej det är så här jag har en hyfsat bra dator, förutom ramminne och hdd,
jag vet inte om mitt moderkort klarar av 8gb ddr3(har 4gb ddr2)
och vet ej hur jag ska identifiera mitt moderkort, här är en bild(klarar denna av 8gb ddr3?)http://s18.postimg.org/4gq3a37a1/mitt_moderkort_CPUZ.png

vilket minne är bäst av att köpa?? (8gb ddr3)

Som personer nämner ovan, nej den klarar inte av ddr3 över huvud taget.

googlade "4core1333-fullhd". Första länken, punkt 4:
"Supports Dual Channel DDR2 800/667/533 with 4 DIMM slots, maximum capacity up to 8GB"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilla_pip:

jag tänkte byta ut det helt och hållet, funkar ddr3 då?(bör väl finnas platser för ddr3??)

Om du byter moderkort så kan du sätta i DDR3 men vill du ha kvar moderkortet så måste du köra på DDR2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lilla_pip:

jag tänkte byta ut det helt och hållet, funkar ddr3 då?(bör väl finnas platser för ddr3??)

Nej, ditt moderkort klarar bara DDR2, men det går att sätta i 8GB genom att sätta dit 4st 2GB kapslar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

vilket är då det bästa ddr2 minnet om jag ska byta till det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av philipborg:

Då måste du även byta proccessor. Vet ingen processor som fungerar både med DDR3 minnen och DDR2, eller snarare, ingen chipset för moderkort som gör det. Verkar som du har ett OEM bygge, tänk då på att det kan vara svårt till omöjligt att byta moderkort.

Vissa av AMD's AM3 processorer funkar både med DDR2 och DDR3, tex Phenom II. Asrock har dessutom gjort moderkort med plats för både DDR2 och DDR3, men de är inte särskilt vanliga. Man kunde använda antingen DDR2 eller DDR3.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Får jag fråga vad din plan är med datorn framöver? spela (isf vad?) eller bara skicka mail och surfa lite lätt?
Kanske är bra och veta innan du börjar investera i komponenter som knappt går att få tag på

Visa signatur

Fractal Design Nod 304 - Fractal Design Integra 650W - Intel i7 4770 3.4Ghz - Kingston 16GB 1600Mhz CL10 Fury Black - MSI 760 TF 4GB Gaming - MSI Z87I Gaming – Samsung EVO 840 250GB – Toshiba 2TB 64MB 7200rpm - Windows 10 64-bit - Corsair Gaming K70 RGB - Qpad QH 90 HS - QPAD 8K Pro Gaming Laser RGB LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vissa av AMD's AM3 processorer funkar både med DDR2 och DDR3, tex Phenom II. Asrock har dessutom gjort moderkort med plats för både DDR2 och DDR3, men de är inte särskilt vanliga. Man kunde använda antingen DDR2 eller DDR3.

Det var intressant att veta. Är däremot inte förvånad att det var just ASRock som gjorde det De har ju på luftavfuktare och massa andra udda funktioner på sina kort.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilla_pip:

vilket är då det bästa ddr2 minnet om jag ska byta till det?

Tycker inte det är värt att byta till nya DDR2 minnen. Om ditt moderkort inte stöder DDR2 är det nog ganska gammalt också. Nu har ju dessutom DDR4 kommit..... Jag skulle iallafall inte köpt så gamla komponenter idag.

Permalänk
Skrivet av Wallewallix:

Får jag fråga vad din plan är med datorn framöver? spela (isf vad?) eller bara skicka mail och surfa lite lätt?
Kanske är bra och veta innan du börjar investera i komponenter som knappt går att få tag på

Jag spelar SWToR och CoD, har riktigt bra FPS på CoD(hög grafik), men SWToR behöver jag uppgradera datorn lite grann.

Mina planer är att byta ut HDDn till en ssd och uppgradera till totalt 8gb, Förstår inte riktigt alla svar, är fortfarande osäker om jag kan lägga till 4gb ddr2 isånafall?? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilla_pip:

Jag spelar SWToR och CoD, har riktigt bra FPS på CoD(hög grafik), men SWToR behöver jag uppgradera datorn lite grann.

Mina planer är att byta ut HDDn till en ssd och uppgradera till totalt 8gb, Förstår inte riktigt alla svar, är fortfarande osäker om jag kan lägga till 4gb ddr2 isånafall?? :S

Beror på om du i nuläget har 2x2GB eller 4x512MB. Om du har 2x2GB så kan du lägga till ytterliggare 2x2GB. Det alla pratar om, vilket jag håller med om, är att det är helt enkelt ett dåligt köp om du inte hittar det billigt i andrahand. DDR2 är i dag väldigt väldigt gamla saker och därför när du uppgraderar datorn i framtiden i termer utav CPU & moderkort så kommer det vara skräp med DDR2. Det är gammal teknik som ej används i större utbreddning längre och är därför ansedd ett dåligt köp.

Om jag var i din position så skulle jag vänta och spara RAM pengarna till ny CPU, RAM & moderkorts kombination. Ingenting utav det du har just nu eller kan "bygga på" kommer vara användbart utav de tre delarna.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med om att det inte är någon ekonomi i att uppgradera minnena. Det var väldigt ovanligt med större DDR2 minneskapslar och därför är de dyra även idag. 2x2GB DDR2 minnen kostar nya 536kr. Motsvarande pris för DDR3 är 350kr. Om du tvunget vill uppgradera ditt minne skulle jag rekommendera dig att kolla på Tradera eller möjligtvis Ebay efter begagnade minnen. Men ha i åtanke vad nya kostar. Ibland sticker priset iväg över varje rim och reson.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilla_pip:

Jag spelar SWToR och CoD, har riktigt bra FPS på CoD(hög grafik), men SWToR behöver jag uppgradera datorn lite grann.

Mina planer är att byta ut HDDn till en ssd och uppgradera till totalt 8gb, Förstår inte riktigt alla svar, är fortfarande osäker om jag kan lägga till 4gb ddr2 isånafall?? :S

Vad har du för grafikkort? Din dator verkar ganska gammal, har inte spelat SWToR men såg att det var fyra år gammalt och antar att grafiken inte är särskilt bra heller. CoD MW borde flyta bra på högsta grafik på vilken dator som helst som är mindre än 5 år gammal. Det är dags att spara till en ny dator, inte värt att uppgradera. Dessutom tycker jag du kanske skulle skaffa Counter-Strike: Global Offensive, kräver inte alltför mycket datorkraft på lägsta inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Beror på om du i nuläget har 2x2GB eller 4x512MB. Om du har 2x2GB så kan du lägga till ytterliggare 2x2GB. Det alla pratar om, vilket jag håller med om, är att det är helt enkelt ett dåligt köp om du inte hittar det billigt i andrahand. DDR2 är i dag väldigt väldigt gamla saker och därför när du uppgraderar datorn i framtiden i termer utav CPU & moderkort så kommer det vara skräp med DDR2. Det är gammal teknik som ej används i större utbreddning längre och är därför ansedd ett dåligt köp.

Om jag var i din position så skulle jag vänta och spara RAM pengarna till ny CPU, RAM & moderkorts kombination. Ingenting utav det du har just nu eller kan "bygga på" kommer vara användbart utav de tre delarna.

4GB DDR2 800 kostar mindre än de flesta moderkort(omkring 600-900 beroende på kvalitet), och mer RAM är en långt mer värdefull ändring än att gå från DDR2 till DDR3. Att bara säga "gammal teknik" och avfärda är bara fånigt.

Och helt ny uppsättning kostar mångdubbelt mer.

Skrivet av lilla_pip:

vilket är då det bästa ddr2 minnet om jag ska byta till det?

Vill du ha kvalite så tenderar Corsair´s Vengeance och XMS2 serie vara bland de bättre.

Men först måste du veta vad du har nu, om du inte har några tomma RAM platser kvar så innebär det att du måste köpa helt nytt och då är det troligen bättre att inrikta på hel uppgradering.
Har du 2 platser öppna, så bör 8GB funka om inte moderkortet har nån begränsning utöver chipsetet, något vi inte kan ge svar på utan mer information om vad du har för moderkort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk

Efter att ha läst så känner jag rent spontant att det är bättre att du sparar ihop stålar och bygger en ny burk.
Den burken kommer att hålla för dig i minst 3 år till vilket inte ditt nuvarande system inte kommer att göra.
Antingen bygger du själv, finns många trådar på Sweclockers. Eller så väljer du en färdigbyggd dator så får du all garanti och support du kan behöva med.
Kan bli lite tyngre för plånboken men klart värt i det långa loppet.

Visa signatur

Fractal Design Nod 304 - Fractal Design Integra 650W - Intel i7 4770 3.4Ghz - Kingston 16GB 1600Mhz CL10 Fury Black - MSI 760 TF 4GB Gaming - MSI Z87I Gaming – Samsung EVO 840 250GB – Toshiba 2TB 64MB 7200rpm - Windows 10 64-bit - Corsair Gaming K70 RGB - Qpad QH 90 HS - QPAD 8K Pro Gaming Laser RGB LED

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Vad har du för grafikkort? Din dator verkar ganska gammal, har inte spelat SWToR men såg att det var fyra år gammalt och antar att grafiken inte är särskilt bra heller. CoD MW borde flyta bra på högsta grafik på vilken dator som helst som är mindre än 5 år gammal. Det är dags att spara till en ny dator, inte värt att uppgradera. Dessutom tycker jag du kanske skulle skaffa Counter-Strike: Global Offensive, kräver inte alltför mycket datorkraft på lägsta inställningar.

GeForce gt 610 1gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DW75:

4GB DDR2 800 kostar mindre än de flesta moderkort(omkring 600-900 beroende på kvalitet), och mer RAM är en långt mer värdefull ändring än att gå från DDR2 till DDR3. Att bara säga "gammal teknik" och avfärda är bara fånigt.

Och helt ny uppsättning kostar mångdubbelt mer.

Jag menar inte att DDR2 tekniken är kass, menar däremot att om han har DDR2 minnen just nu så innebär det troligen också att proccessorn inte är det vassaste och att den troligen behöver en framtida uppgradering. Tror inte heller spel prestandan skulle tjäna så mycket på att få mer RAM om det finns andra flaskhalsar. Anledningen till att jag kallar det gammal teknik är framför allt att det är helt oanvändbart i nyare byggen. Alltså, problemet är kompitabiliteten snarare. Då måste han slänga minnena som han köpt.

Jag vet att det kostar flera gånger mer med ny uppsättning men tror fortfarande att det är visare att spara pengarna till en ny uppsättning, inte skaffa en på bums.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilla_pip:

GeForce gt 610 1gb ddr3

Vad har du för dator? Är det en färdigbyggd, typ Compaq, eller en ihopsnickrad av lösa delar?

Med det grafikkortet skulle du få mer prestanda om du la 600 kr på grafikkort istället för ram. Problemet är dock att vi inte vet vad du har för nätaggregat, moderkort eller processor. Ska man byta grafikkort måste man veta att nätaggregatet klarar av den högre belastningen som eventuellt blir. Bor du i närheten av Uppsala har jag ett AMD 7870 du kan få köpa asbilligt.

Jag skulle dock bytt grafikkort, för det måste väl ändå vara en pci expressport.

4 gig ram räcker långt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lilla_pip:

GeForce gt 610 1gb ddr3

OMG! Lägg ner uppgradering av denna riggen. Ska du verkligen göra något åt den så är det mycket pengar som måste upp. Kör så länge du tycker att det är drägligt och köp sedan en ny dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hjälpsam

Tycker också att det är bättre att spara pengarna.
En bra början är att se till att avinstallera program man inte använder och se till att program inte autostartar i onödan.
Se också till att avsluta onödiga program innan du spelar.
Din dators svagaste del är nog inte minnet utan grafikkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |