Tankar och funderingar kring nytt moderkort - S1150 mATX

Permalänk
Hedersmedlem

Tankar och funderingar kring nytt moderkort - S1150 mATX

Tjenare!

Är i farten med att sätta ihop en ny dator - där prestanda och låg ljudnivå är i fokus. Har hunnit köpa mig ett gäng komponenter och bestämt mig för det mesta. Det som är spikat hittills är följande:

CPU: i7-4790K (köpt)
Kylare: Noctua NH-U14S (köpt)
Chassi: Fractal Design Mini (köpt)
Grafikkort: MSI Geforce 970 Gaming
Minne: Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 8GB (köpt)
Hårddisk: Samsung 850 Pro
Sekundär HDD: Seagate HDD 7200rpm
Nätagg: EVGA Supernova G2 750W

Har rätt länge och noga valt ut delar för att den skall bli så tyst som möjligt:

- Chassit som är ljuddämpat och mATX (föredrar det något mindre formatet)
- U14S som skall räcka gott och väl för att kyla och som dessutom bara har en fläkt
- Grafikkortet som fram till viss belastning är semi-passivt
- Semi-passivt nätagg

Nu vet ni hur jag tänkt med delarna. Men nu kommer då frågan - vilket moderkort jag skall välja. Kollade först in MSI Z97M Gaming - då för att utseendet passade ihop med övriga delar och att ljudkortet skulle vara bra på det. Undersökte det lite vidare och såg att det är ett Killer NIC på modekortet - något som jag förstått skall krångla en del. Såg till min fasa att 9/10 gaming-kort hade ett Killer NIC. Kollade in Asrocks varianter men kom fram till att kompatibiliteten med CPU-kylare inte skulle vara optimal och att överklockningsfunktionerna skulle vara något begränsade.

Hittade då denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2636016

- 100% kompatibilitet med CPU-kylare
- Ett Intel NIC
- Verkar ha OK överklockningsmöjligheter

Enda minuset jag kan se är väl färgtemat på det... men det är en liten skitdetalj. Så det jag undrar, någon som har erfarenhet kring kortet? Andra tankar? Rekommenderar ni rentav ett annat moderkort?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hedersmedlem

Jag slog till på ett Maximus VII Gene. Det är lite overkill, men jag är mycket nöjd. Komponenterna som sitter på är ju ganska lika de som sitter på Z97M-Plus. Själv valde jag Asus för att slippa just KillerNic. Hittills är jag mycket nöjd med det valet. Det är det bästa moderkortet jag haft.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Jag slog till på ett Maximus VII Gene. Det är lite overkill, men jag är mycket nöjd. Komponenterna som sitter på är ju ganska lika de som sitter på Z97M-Plus. Själv valde jag Asus för att slippa just KillerNic. Hittills är jag mycket nöjd med det valet. Det är det bästa moderkortet jag haft.

Kollade också på det kortet, men vågar inte chansa kring kylaren. Låter betryggande att du är nöjd!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Nätagget, EVGA SuperNOVA G2, om du väljer att köpa det, se till att testa det innan du sätter in det i datorn. Det medföljer ett testverktyg så man kan starta det.

Anledning till att jag skriver detta är att jag har haft stora problem med spoltjut med det nätagget (jag har testat två stycken). Här är ett videoklipp som demonstrerar det.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alex5555:

Nätagget, EVGA SuperNOVA G2, om du väljer att köpa det, se till att testa det innan du sätter in det i datorn. Det medföljer ett testverktyg så man kan starta det.

Anledning till att jag skriver detta är att jag har haft stora problem med spoltjut med det nätagget (jag har testat två stycken).

http://www.youtube.com/watch?v=90dHjbUmJ1o

Åh jäklar, tack för tipset!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Åh jäklar, tack för tipset!

Sen, om du prioriterar låg ljudnivå så kan du få ett till tips. Se till att du dämpar vibrationerna från din HDD. T.ex med hjälp av Scythe Hard Disk Stabilizer 2 eller Scythe Himuro HDD Cooler. Tänk bara på att om du sätter in en Himuro, så bör den inte ha kontakt med något i 5,25-tums platsen (förutom själv fästanordning då såklart). Vibrationerna kommer att fortplanta sig i chassit annars.

Det kanske blev lite off-topic nu med mina inlägg, så jag kan kompensera för det genom att rekommendera ett moderkort från Asus (från Z97-A och uppåt). Främst pga deras mjukvara och fläktstyrning (som är viktigt i ett tyst system). Jag vet inte hur bra MSI är på den biten, så kolla upp hur bra fläktstyrning på MSI Z97M Gaming är.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alex5555:

Sen, om du prioriterar låg ljudnivå så kan du få ett till tips. Se till att du dämpar vibrationerna från din HDD. T.ex med hjälp av Scythe Hard Disk Stabilizer 2 eller Scythe Himuro HDD Cooler. Tänk bara på att om du sätter in en Himuro, så bör den inte ha kontakt med något i 5,25-tums platsen (förutom själv fästanordning då såklart). Vibrationerna kommer att fortplanta sig i chassit annars.

Det kanske blev lite off-topic nu med mina inlägg, så jag kan kompensera för det genom att rekommendera ett moderkort från Asus (från Z97-A och uppåt). Främst pga deras mjukvara och fläktstyrning (som är viktigt i ett tyst system). Jag vet inte hur bra MSI är på den biten, så kolla upp hur bra fläktstyrning på MSI Z97M Gaming är.

Ah precis, har funderat på att göra en lösning likt detta: http://www.sweclockers.com/galleri/7870-upphangning-av-harddi...

Gällande moderkortet verkar ju M Plus-varianten ha liknande komponenter som Z97A-modellen?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Ah precis, har funderat på att göra en lösning likt detta: http://www.sweclockers.com/galleri/7870-upphangning-av-harddi...

Jag var alldeles för lat för att göra något sådant Jag använder Scythe Hard Disk Stabilizer 2 just nu. Värt 100 kr att slippa hålla på och mickla med upphängning. Jag har faktiskt en Himuro också, men den använder jag inte längre.

Skrivet av Rich:

Gällande moderkortet verkar ju M Plus-varianten ha liknande komponenter som Z97A-modellen?

Ingen aning faktiskt, men verkar så efter lite snabbt googlande. Kanske någon med det moderkortet här på forumet som kan hoppa in och berätta lite mer?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless