Hastigheten pendlar mellan 1,6 och 4,7GHz (i2500K), blir instabil efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Hastigheten pendlar mellan 1,6 och 4,7GHz (i2500K), blir instabil efter ett tag.

Hej!

Lite svårförklarat men jag ska försöka vara så utförlig som möjligt.

Asus P8P67 Pro
2500k
Intel SSD 520
GTX 460 SLI

Den har varit överklockad länge (3-4 år) på en stabil klock på 4,7GHz, med speedstep påslaget så ser jag med CPU-Z att den går ner till 1.6 eller om det var 3.3 eller 3,2 (standard klocken i varje fall) när den är idle.
Men på senare tid, säg 2 månader tillbaka så pendlar den hela tiden mellan värdena och nu har datorn börjat att hänga sig. Jag ser även att hårddisk aktiviteten är mer frekvent, hdd lampan blinkar hela tiden. Har stängt av allt möjligt för att se om det är något som påverkar, men ingen skillnad.
Samt att när den hänger sig så tappar datorn kontakt med skärmen och "power-lampan" på skärmen blinkar, gör en omstart men får inte bild förrens vid inloggningen, efter nån omstart så ser jag BIOS. Kan grafikkorten påverkas av överklockningen, dom är inte överklockade.

Nu har jag visserligen sänkt till 4,6GHz för att se om det blir någon skillnad?
Jag är förvisso införstådd med att överklockning påverkar processorn negativt, men ska inte speedstep motverka en hel del?
Datorn är dock på i princip hela tiden, men används inte så mycket...

Tips och ideer?

Permalänk
Medlem

Jag har också en i5 2500k fast med asus z77m nånting moderkort. Precis som din pendlar min hela tiden mellan 1,6 och 4,2Ghz. Det är väl så det ska vara. Kan de va så att du har lite ram minne? Kanske är så att den gör nya hibernate filer eller frigör ram eller indexerar väldigt mycket? Märkligt att den fryser dock..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem

Ok, har över en vecka kört 4.6Ghz och det har fungerat bra. Ska prova öka på lite mer volt och klocka mer, men hur högt törs man gå i volt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Ok, har över en vecka kört 4.6Ghz och det har fungerat bra. Ska prova öka på lite mer volt och klocka mer, men hur högt törs man gå i volt?

Beror på hur effektiv kylning du har. Men kan du hålla temperaturerna i schack så funkar väl upp mot 1,4V. Är dubbade för degradering så håll dig runt 1,35

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, ska testa!