Rykte: AMD Radeon R9 380X över 70 procent snabbare än R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

"Avslutningsvis gör tidigare rykten gällande att grafikprocessorn som huserar i R9 380X kan få 4 096 streamprocessorer i uppemot 1 000 MHz. Detta innebär en maximal teoretisk beräkningskraft på 45 procent över dagens flaggskepp R9 290X, men hur det nya minnet kan komma att påverka prestandan är ännu ett mysterium."

45% högre FLOPS utesluter väl inte 70% högre 3Dmark poäng?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Välkomna nyheter! Sen så fort ATI släpper 390x så dyker säkerligen GTX 980 Ti upp ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Välkomna nyheter! Sen så fort ATI släpper 390x så dyker säkerligen GTX 980 Ti upp ^^

Så GTX 980ti kommer aldrig? Jag baserar det på att ATI inte längre existerar.

Permalänk
Skrivet av Fluffarn:

Så GTX 980ti kommer aldrig? Jag baserar det på att ATI inte längre existerar.

Du på min tid så hette det ATi och kommer alltid göra det i mina ögon!

Likadant som att folk inte kan skriva nVidia rätt.. herre min skapare!

Nej men allvarligt så hoppas jag på en sån här krets så vi får lite pris krig här! Tänkte trycka in ett R9 380x alternativt ett 980GTX(lutar mot det senare)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Du på min tid så hette det ATi och kommer alltid göra det i mina ögon!

Likadant som att folk inte kan skriva nVidia rätt.. herre min skapare!

Nej men allvarligt så hoppas jag på en sån här krets så vi får lite pris krig här! Tänkte trycka in ett R9 380x alternativt ett 980GTX(lutar mot det senare)

På min tid hette det också ATI (nej jag kör full upper case), men jag kallar inte Uno-X för Statoil bara för att det hette Statoil 8 år sedan. Det där med att stava Nvidia rätt också.. Ska du stava det som deras logga, som dom har sitt registrerat sitt företag, eller hur dom mest frekvent skriver sitt eget namn? Ska du skriva det som Nvidia själva oftast skriver det så blir det NVIDIA, ska du skriva som deras logga blir det nVIDIA, och om du skriver som deras företag är döpt (och registrerat) så är jag lite osäker, men det togs upp i en tråd för ett långt tag sen?

Du kan ju inte bara kallad et ATi efter deras logga och sen nVidia efter.. Ja inte deras logga? NVIDIA skriver nästan alltid om sig själva i upper case, och det gör AMD också (troligen för att det är en akronym, precis samma som ATI - Array Technologies Industry). Jag förstod aldrig varför dom kallades ATI techonoligies däremot.. Intel däremot skriver oftast om sig själva som Intel, men deras logga är intel.

Ska du gå på hur dom skriver sin logga så är det ATi, nVIDIA, intel, AMD. 3DFX är mer klurigt eftersom dom inte är konsekventa med ett skit men det borde vara 3dfx.

Permalänk
Skrivet av Fluffarn:

På min tid hette det också ATI (nej jag kör full upper case), men jag kallar inte Uno-X för Statoil bara för att det hette Statoil 8 år sedan. Det där med att stava Nvidia rätt också.. Ska du stava det som deras logga, som dom har sitt registrerat sitt företag, eller hur dom mest frekvent skriver sitt eget namn? Ska du skriva det som Nvidia själva oftast skriver det så blir det NVIDIA, ska du skriva som deras logga blir det nVIDIA, och om du skriver som deras företag är döpt (och registrerat) så är jag lite osäker, men det togs upp i en tråd för ett långt tag sen?

Du kan ju inte bara kallad et ATi efter deras logga och sen nVidia efter.. Ja inte deras logga? NVIDIA skriver nästan alltid om sig själva i upper case, och det gör AMD också (troligen för att det är en akronym, precis samma som ATI - Array Technologies Industry). Jag förstod aldrig varför dom kallades ATI techonoligies däremot.. Intel däremot skriver oftast om sig själva som Intel, men deras logga är intel.

Ska du gå på hur dom skriver sin logga så är det ATi, nVIDIA, intel, AMD. 3DFX är mer klurigt eftersom dom inte är konsekventa med ett skit men det borde vara 3dfx.

Hehe, sa aldrig att mitt sätt var rätt! Men får ge dig kudos för du tog dig tiden att skriva det

3dfx var tider! hade två Voddoo II i min gamla dual Celeron 400 burk, den var där krut i!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

300W. Vattenkylare. 1 st grafikprocessor... hopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Skönt att det är AMD's krets.
Då kanske vi slipper betala 10 lök+ för att "Den e snabbast". *host*

Förkyld eller rökhosta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Fluffarn:

Så GTX 980ti kommer aldrig? Jag baserar det på att ATI inte längre existerar.

De blev uppköpta av AMD men det e väl samma ställe o personal där de designar kretsarna?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara negativ och sånt. Kul som fan om det blir så, men hur va det med Bulldozer innan den släpptes? Skulle vara det bästa någonsin juh. Blev inte så alls. Jag tar allt med en nypa salt, men jag hoppas att AMD ger nVidia något att kämpa emot. Bra för oss kunder.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag vill inte vara negativ och sånt. Kul som fan om det blir så, men hur va det med Bulldozer innan den släpptes? Skulle vara det bästa någonsin juh. Blev inte så alls. Jag tar allt med en nypa salt, men jag hoppas att AMD ger nVidia något att kämpa emot. Bra för oss kunder.

Och hur lät det när K7 släpptes, K8? X2? För att inte tala om alla otaliga framgångsrika grafikkortsserier?
Du måste också skilja på hype från forummedlemmar och vad AMD faktiskt säger. AMD sa aldrig att Bulldozer skulle ha hög IPC, att den skulle ha hög enkeltrådsprestanda eller någonting. De pratade om hög throughput och serverfokus.
Detta är ett rykte, det är sant, men alla rykten pekar på 4096 shaders, så länge de inte gjort något galet så är det MINST 70% snabbare än 290X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och hur lät det när K7 släpptes, K8? X2? För att inte tala om alla otaliga framgångsrika grafikkortsserier?
Du måste också skilja på hype från forummedlemmar och vad AMD faktiskt säger. AMD sa aldrig att Bulldozer skulle ha hög IPC, att den skulle ha hög enkeltrådsprestanda eller någonting. De pratade om hög throughput och serverfokus.
Detta är ett rykte, det är sant, men alla rykten pekar på 4096 shaders, så länge de inte gjort något galet så är det MINST 70% snabbare än 290X.

Vi kan bara spekulera. Amd gör bra grejjer. Faktum är att alla mina maskiner har AMD-processorer. Inte för att de är bäst, utan för att jag stöttar dem.

Jag är väldigt skeptiskt bara. Har blivit så genom åren.

Men om deras nya GPU är så jävla bra så är det ju riktigt bra för oss som sagt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli