Permalänk
Medlem

Uppgradera från fx 9590 till i7 5820k

Hej.
Jag funderar på att uppgradera min fx 9590 till en i7 5820k.
Om jag gör det kommer jag få mycket mer fps i spel?
Mitt grafikkort är ett gtx 780 från asus.

Permalänk
Medlem

Ganska onödigt att ha mer än 4 kärnor för endast spel, om du behöver det för annat kan jag förstå. Egentligen är 9590 dåligt från början för pengen och du kan skaffa en i7 4790K/i5 4690K och överklocka och få mycket bättre prestanda samtidigt som du inte behöver lägga lika mycket som på en 5820K. I vilket fall som helst så behöver du även byta moderkort. Sedan är det inte stor skillnad i spel, dom du kommer märka skillnad i är stora spel (open world) och MMO osv.

Permalänk
Medlem

Börja med att sök lite i forumet.

Om du ska få någon hjälp så bör du nog nämna vilka spel det gäller samt vilken upplösning du spelar vi.

Kolla om det i tescentret om du kan hitta något.

Permalänk
Medlem

Spelar lite allt möjligt bland annat cod ghost,minecraft och cube world.
Överclockning är inte ett alternativ eftersom jag inte har någon kunskap alls i det.

Permalänk

Tro mig, du behöver inte en 5820K...

Kör på senaste i5'an, eller någon tidigare variant fram till kanske 3570k(begagnad), mer pöwer kommer du inte märka av. Min 3970K för ca 10 000kr var lika mycket skillnad från 2500k som min brors 3570k, när det kommer till just spel. Skall du dock rendera 100000 träd i 3DS så är mer pöwer inte fel.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppen01:

Spelar lite allt möjligt bland annat cod ghost,minecraft och cube world.
Överclockning är inte ett alternativ eftersom jag inte har någon kunskap alls i det.

Då passar en 4790k mycket bättre om du bara ska spela.
Den har 4GHz i stock och 4,4GHz i boost, medan 5820k har 3,3GHz/3,6GHz.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Kommer det bli mycket bättre med en 4790k?

Permalänk
Medlem

Kommer det inte löna sig i längden att köpa en 5820k eftersom den nya sockeln har ddr4?

Permalänk
Medlem

Du kan tjäna 5-10fps på vissa spel(Med en i7a) och vissa spel kan du förlora fps på när du uppdaterar.
Skulle själv aldrig göra en sån mening lös uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Du kan tjäna 5fps på vissa spel(Med en i7a) och vissa spel kan du förlora fps på när du uppdaterar.
Skulle själv aldrig göra en sån mening lös uppdatering.

Så det är bättre att vänta några år tills man behöver uppgradera och välja i7 då för jag tycker att min amd ger ut lite väl mycket värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppen01:

Kommer det inte löna sig i längden att köpa en 5820k eftersom den nya sockeln har ddr4?

Om du bara ska spela och inte vill överklocka, nej.
4790k har de starkaste oöverklockade kärnorna då den har högst standardfrekvens av alla Haswell.
Ska du syssla med tunga program som kan använda alla kärnor, då är 5820k ett vettigt val.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Om du bara ska spela och inte vill överklocka, nej.
4790k har de starkaste oöverklockade kärnorna då den har högst standardfrekvens av alla Haswell.
Ska du syssla med tunga program som kan använda alla kärnor, då är 5820k ett vettigt val.

Är det värt att lägga flera tusen på att byta ut min fx 9590?

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/show/8316/amds-5-ghz-turbo-cpu-in-re...

Tycker att du kan vänta ett tag med uppgradering, vekar prestera ok ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppen01:

Är det värt att lägga flera tusen på att byta ut min fx 9590?

Det beror på men i sin helhet: Nej. Du spelar inte ens så speciellt krävande spel så du kommer inte märka någon skillnad. Bättre att vänta, 9590 håller ett tag för såna spel, skaffa nytt när du antingen spelar mer krävande spel eller behöver mer kraft för arbete eller så

Permalänk

Har du redan en 5ghz amd så behåll den då. Visst du kanske unte får ut dom sista fpsn men sparavdom tusenlapparna och lägg det på ännu bättree grejer nästa år

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Sitt kvar på din 9590 och vänta antingen till skylake eller lägg mer pengar på GPU, där hade du nog märkt större skillnad (om du har PSU/moderkort för t.ex. SLI)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.