Permalänk
Medlem

Tickande ljud hdd.

Hallå Sweclockers. Jag har extern hdd som är relativt ny. Men, den ger ifrån sig tickande ljud, då och då. Vad beror detta på?. Det låter inte trevligt. Bör man tänka på att köpa en ny?.

Mvh!.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Låter det som en kaffekokare?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudet kan bero på många saker, både naturliga och som tecken på fel men att disken låter kan ju bero på att den parkerar sig, utför termisk kalibrering, att den helt enkelt arbetar med nått som gör att den flyttar huvudena mycket eller att nått är fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, det kan med andra ord vara lite av varje?... Kan en defragg hjälpa av detta på något sätt?. haha nej inte som en kaffekokare.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wasted:

Okej, det kan med andra ord vara lite av varje?... Kan en defragg hjälpa av detta på något sätt?. haha nej inte som en kaffekokare.

Ja en fragmenterad disk måste flytta huvudet mer än en ofragmenterad, dvs den rör sig mera och det gör att den låter mera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aaha, tack för det!:). Jag skall ta och defragga den.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk

Får den tillräckligt med ström? Funkar den som vanligt? Tickande är en varning att skyndsamt kopiera data som du ska ha kvar till annan enhet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den drivs ju via USB 3.0, ej någon extern ström källa. Och den är relativt ny och sparsamt använd. Ja, jag har som fått den uppfattningen jag också att det är bäst att göra.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wasted:

Den drivs ju via USB 3.0, ej någon extern ström källa. Och den är relativt ny och sparsamt använd. Ja, jag har som fått den uppfattningen jag också att det är bäst att göra.

Är det en laptopdrive ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Rekordmedlem

Jo men det är ju en laptopenhet (en 2,5") de drar ju mindre ström än normala diskar men det kan ev bero på strömbrist ändå, det är alltid lurigt med diskar och donglar via usb, de strular relativt ofta pga strömbegränsningar och det kan vara bra att testa dem via en hub med strömförsörjning eller om datorn har laddportar som kan ge mycket ström bör man testa den porten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo men det är ju en laptopenhet (en 2,5") de drar ju mindre ström än normala diskar men det kan ev bero på strömbrist ändå, det är alltid lurigt med diskar och donglar via usb, de strular relativt ofta pga strömbegränsningar och det kan vara bra att testa dem via en hub med strömförsörjning eller om datorn har laddportar som kan ge mycket ström bör man testa den porten.

USB3 enheters 900mA brukar aldrig har detta problem. Dessutom är diskarna ofta mer strömsnåla nu än de var för 5-10 år sedan, eftersom SSDna satt press på marknaden. Sätter man den i en dålig gammal USB2 uttag så ja.. då kan felet ev uppkomma. Men man märker då det genom att disken inte spinner upp eller går att komma åt i datorn också.
De flesta USB2 sedan sent Core2Duo tiden kan dessutom leverera mer än 500mA, iaf kortvarigt i de bakre portarna.

Mer troligen är att den jobbar fram och tillbaka med huvudet för att läsa/skriva och är fragmenterad.

Dock kan det vara krasch varning också... finns alltid en risk.

Permalänk
Medlem

Hm, tur jag har gjort backup till en till extern hdd. Tack för tipsen hörrni!.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk

Hejsan

Har precis samma problem som ts. Fast jag har en intern mekanisk hdd, 3,5". Misstänker att den är på väg att ge upp. Har mina spela på den. Har ni några tips på ny liknande hårdisk? Skulle behöva 1 eller 1,5 tb. Min är en WD på 1,5 tb. Tror den är ca 4 år gammal, är livslängden inte längre? Den har långtifrån varit fylld under tiden jag har haft den, men det kanske inte har någon betydelse?

Rille

Permalänk
Medlem

@Rilleman3: Jag har en likvärdig hdd som ger ett frekvent klickljud ifrån sig. Det låter som att läsarmen inte kan parkera eller nå't. Trodde också att disken var körd.
Har se'n märkt att det bara klickar när CPUID/HWMonitor är igång, klicket verkar komma när HWMonitor läser av temp o dyl.
Kan ju vara värt att kolla om du har något liknande program igång.

Permalänk
Skrivet av Såa:

@Rilleman3: Jag har en likvärdig hdd som ger ett frekvent klickljud ifrån sig. Det låter som att läsarmen inte kan parkera eller nå't. Trodde också att disken var körd.
Har se'n märkt att det bara klickar när CPUID/HWMonitor är igång, klicket verkar komma när HWMonitor läser av temp o dyl.
Kan ju vara värt att kolla om du har något liknande program igång.

Hej nej jag hade inte det. Köpte ny hårddisk för säkerhetsskull..........