Skumma ljud ifrån CPUFan, i5 standard kylare!

Permalänk

Skumma ljud ifrån CPUFan, i5 standard kylare!

Hej!

Min processorfläkt har börjat göra skumma ljud lite då och då på sistonde. Ibland ökar den i hastighet och börjar vibrera i mörkare toner... Notera att detta uppstår även i idle utan att CPU-usage ökar. Temps håller sig vid normala värden , 37-40.

Jag har levt med dessa problem ett tag utan att oroa mig allt för mycket, men helt plötsligt gick ljuden över till klickande "high pitch noises" vilket skrämde mig. Min första instinkt var att CPUn brann upp men varken BIOS eller MSI afterburner tyder på höga temps. Jag stängde av datorn och började pilla lite i den. Jag dubbelkollade så att CPU-fan satt ordentligt, spännde åt piggarna en aning och tryckte på dem osv. Flyttade även alla kablar som är i närheten så att dem inte nuddar bladen.

Datorn ger inte ifrån sig någon konstig lukt och luften som kommer ut är definitivt inte varm, kall och härlig. Problemet händer INTE nödvändigtvis när man spelar osv, utan verkar komma lite då och då. CPU med tillbehör är bara några månader gammla och har "renats" med tryckluft på burk ett par gånger sedan dess.

Några tips på hur man löser detta?

- KNEKT

INGEN OC
i5 4690k
Kylare = standard
Moderkort = Z97-G43
Grafikkort = AMD 280x 3gb
RAM = 8gb, ingen aning om märke osv.
HDD = 500g x 2
Chassi = Corsair 300R (standard fläktar, en bak en fram)

Permalänk
Medlem

Låter ju som lagren i fläkten till cpu kylaren kan vara kassa. Det är väl då tekniskt sett ett garantiärende så butiken du köpte datorn av kan säkert fixa fram en överbliven stock kylare gratis då dessa tenderar att bli över.

Dock skulle jag nog ta tillfället i akt att köpa en eftermarknadskylare istället då dessa är både tystare och kyler bättre och haswell refresh är inte direkt lättkyld med stock kylaren.

Med en bra eftermarknadskylare kan du dessutom byta fläkten i framtiden.

Som sagt är fläkten kass på stock kylaren är det bara att byta ut den då den har lite till inget värde.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Låter ju som lagren i fläkten till cpu kylaren kan vara kassa. Det är väl då tekniskt sett ett garantiärende så butiken du köpte datorn av kan säkert fixa fram en överbliven stock kylare gratis då dessa tenderar att bli över.

Dock skulle jag nog ta tillfället i akt att köpa en eftermarknadskylare istället då dessa är både tystare och kyler bättre och haswell refresh är inte direkt lättkyld med stock kylaren.

Med en bra eftermarknadskylare kan du dessutom byta fläkten i framtiden.

Som sagt är fläkten kass på stock kylaren är det bara att byta ut den då den har lite till inget värde.

Okej, makes sence... Men eftersom temperaturerna är normala, kan jag använda datorn tills jag får kylaren osv? givetvis omöjligt att veta, men vad tror du?

Permalänk
Medlem

Det kan du. Se bara till att bios kan stänga av datorn vid för höga temperaturer och installera något program som varnar för för lågt varvtal på processorns fläkt. Kolla vad varvtalet är vid idle och lägg en varning några hundra rpm under den gränsen och även möjlighet för programmet att stänga av datorn om varvtalet förblir för lågt.