Permalänk
Medlem

Olyckan va framme, kylpasta på sockeln

Hopp, då sket sig bygget igår kväll rejält. (Asrock extreme 4 + i7-4790K)

De hela började med att jag skulle använda mig av en cool master Hyper TX3 men fick problem med fästena. De ville helt enkelt inte sitta fast så efter 3-4 försök så beslöt jag mig för att ta original fläkten istället. Men då hade kylpastan smetats ut så det började rinna på sidorna.

För att försöka undvika att det skulle hitta ner till sockeln så bestämde jag mig för att göra rent & torka bort så mycket som gick av kylpastan. Men eftersom det redan hade smetats ner på kanterna & det var svåråtkomligt tog jag bort processorn.... & där va den där jävla rouge stringen med kylpasta på kanten som jag missa. Självklart trillade detta ner på piggarna. Efter att ha googlat runt lite hittade jag lite information att det gick bra att göra rent som vanligt med Isopropyl alkohol (utan olja) & tops. Tops va ju inte så jävla bra då de lossnade, fick då använda mig av en nål för att försiktigt få bort alla rester utan att böja pinnarna.

Jag gjorde rent så gott det gick men det finns fortfarande lite kylpasta som runnit mellan piggarna, försökte så gått det gick men vart helt omöjligt att få bort allt. Eftersom andra som haft liknande problem kunde få igång sina burkar så testade jag min med & allt gick bra.

Cpun startar, håller sig runt 49 grader. Installerat Windows och testat köra Intels stresstest på processorn så den belastar 100%. Allt fungerar bra utan minsta hint om att det kan finnas kylpasta i sockeln.

Den stora frågan jag har, finns det nån annan som råkat ut för liknande & kan säga om det finns trubbel att oroa sig för längre fram? Det mesta man hittar är bara spekulationer & skadeglädje. Det skulle därför va skönt att få lite erfarenhet av någon annan om allt gick bra eller om man ska börja plocka isär allt igen & försöka göra rent på nytt.

Cool master Hyper TX3, må du brinna i skärselden!

Permalänk
Medlem

Har hänt mig också på mitt asrock z77 extreme4-m, det köttade på i 1,5 år tills jag råkade böja en pin. Så länge allt får kontakt som det ska bör det inte vara några problem

Protip till nästa gång, ta bort kylpastan som följer med och sätt dit själv så det inte blir så mycket. Folk har en extremt skev bild om hur mycket kylpasta som behövs!

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem

Tack för infon. Känns lite tryggare nu Allt verkar funka prima så det hoppas jag fortsätter så.

Permalänk
Medlem

Om det rinner ut på sidorna så har du haft ALLDELES för mycket kylpasta. Kolla upp den kylpastan du har använt om den är elektriskt ledande (inte så vanligt). Om den är det måste du ta bort all pasta i CPU-sockeln

Permalänk
Avstängd

Att påstå att det var "olyckan" som var framme är inte riktigt rätt..

Permalänk
Medlem

Du kan trösta dig med att moderkortet redan var kasst när du packade upp det ur kartongen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Att påstå att det var "olyckan" som var framme är inte riktigt rätt..

Skrivet av Sveklockarn:

Du kan trösta dig med att moderkortet redan var kasst när du packade upp det ur kartongen...

Det här med att vara hjälpsamma och inte bara dryga är ju ganska bra också

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObzidiaN:

Det här med att vara hjälpsamma och inte bara dryga är ju ganska bra också

Sorry, jag är bara bitter över att jag köpte ett likadant själv.

Permalänk
Medlem

Ja har inte hunnit leka med moderkortet så mycket men för min del verkar den vara bra. Fick bara göra en bios update då den inte hittade min storage drive men hemsidan funkar bra & det går fort att få ner filerna.

olycka

negativ händelse som inträffar utan avsikt från de inblandade

Permalänk

Du ska vara glad att du inte använde Arctic Silver 5

Permalänk
Medlem

Spelar inte så stor roll så länge datorn startar och det inte var konduktiv pasta. Jag misstänker att det hade märkts omgående om något var fel. Typ ständiga bluescreens och hängningar vid POST.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Skönt att du fick igång allting iallafall.
Men de där med att alla pins inte behöver vara ansluta till processorn kan väl inte stämma? Måste ju vara något som inte fungerar som tänkt om så är fallet.

Permalänk
Medlem

Sannolikt icke konduktiv pasta. If it's working don't fix it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kryd:

Skönt att du fick igång allting iallafall.
Men de där med att alla pins inte behöver vara ansluta till processorn kan väl inte stämma? Måste ju vara något som inte fungerar som tänkt om så är fallet.

Är väl ingen som sagt att alla pins inte behöver vara anslutna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ordförande Svenska Tjejligan i Esport | Supporttekniker - DH Crew | www.tjejligan.se | twitch.tv/obziidian

Permalänk
Medlem

Isopropanol och tryckluft, om man vill göra något åt det. Men jag hade låtit bli så länge det inte verkar vara ett problem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

Du ska vara glad att du inte använde Arctic Silver 5

Ingen fara med Arctic Silver 5 då den enligt tillverkaren "Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity."

Permalänk

Om du har på så mycket att det rinner ut på sidorna så måste du göra om.
Det ska vara en liten klick som är ungefär lika stor som en ärta och så sätter du på kylflänsen på den, du måste lyckas på första försöket annars så kommer det luftbubblor under när du lyfter upp.

Om du har för mycket kylpasta och håller på flera försök med kylningsmonteringen så kommer det bli små luftfickor i kylpastan vilket gör att värmen inte leds bort som den ska.
Allt som behövs är ett tunnt lager som jämnar ut dom minimala ojämnheterna i metallerna som möts så att värmen leds över perfekt.

Här kan du se hur du ska göra.
https://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ

Permalänk
Medlem

Vad är de för skitpasta du använder? Rinner som vatten?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 37LB130S5:

Om du har på så mycket att det rinner ut på sidorna så måste du göra om.
Det ska vara en liten klick som är ungefär lika stor som en ärta och så sätter du på kylflänsen på den, du måste lyckas på första försöket annars så kommer det luftbubblor under när du lyfter upp.

Om du har för mycket kylpasta och håller på flera försök med kylningsmonteringen så kommer det bli små luftfickor i kylpastan vilket gör att värmen inte leds bort som den ska.
Allt som behövs är ett tunnt lager som jämnar ut dom minimala ojämnheterna i metallerna som möts så att värmen leds över perfekt.

Här kan du se hur du ska göra.
https://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ

Det smetades ut pga att jag fick lyfta på flänsen för att försöka fästa om den när den lossnade hela tiden. Men jag tog bort allt när jag satte på original fläkten
så det är lungt nu

Permalänk
Medlem

Startgas är bra att göra rent det mesta med och hade nog gjort att du hade sluppit tops/nål.
Det är ju nästan bara eter i startgas och detta löser upp ganska mycket och samtidigt så sprutar du ju med lite tryck så det mesta brukar tas bort ganska fort sen efter att etern blandats med skiten så avdunstar det mesta.

Hade själv en olycka med två vattenkylda P4´or när det begav sig hade en större pump och två värmepaket från bil och allt ihopkopplat i samma slinga.
Av nån anledning så drog jag ur 220v pumpen (med båda datorerna igång) innan jag var borta i nästan ett dygn kom hem till ett blött golv då en slang till den övre moderkortet hade smällt.
Båda nätaggen var dock överst i garderoben där moderkorten satt fastskruvade i så dom klarade sig undan vattnet och båda hade slagit ifrån.

Rev ut allt och det rann vatten ifrån ALLT (var vatten i cpu sockel,osv) utom nätaggen och hd som satt högst upp efter en del funderande så iväg till macken fort som fan då jag hade 10min innan dom stängde och köpte tre burkar startgas.
Och sen blåste av allt vatten med startgasen (var ju ganska hög efteråt ) och sen lät allt ligga över natten och sen koppla ihop allt igen dan efter.
Allt funkade fin,fint hade inga stabilitets problem alls efteråt visst nån krasch och bsod fick man ju men det fick jag ju även innan detta hände då jag har för mig det var win98 jag körde då kan ha varit xp med men tro inte det.
Audigy 2 ljudkortet funkar än idag.

Allt som allt startgas har varit min vän sen dess :=) och funkar förbannat bra för rengöring.
Dock använder jag Isopropanol för det mesta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strike_formation:

Du ska vara glad att du inte använde Arctic Silver 5

Hurså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

För att den pastan leder ström

Visa signatur

Case Phanteks Evolv X | MB ASUS Crosshair VIII Formula | CPU 5800X3D |
RAM 32GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Corsair AX1200i |
Sound DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sloghunt:

För att den pastan leder ström

Vilken kan du reka då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sloghunt:

För att den pastan leder ström

Damm i datorn har större chans att leda elektrisk energi än den pastan. Enda gången den leder är om man har metalldamm som blandar sig med denna pasta. Ungefär som att rent vatten skulle leda ström. Däremot vatten som även innehåller lite annat "skit" så lär det leda.

Den pasta som definitivt leder är http://www.coollaboratory.com/en/products/liquid-ultra/

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem

Håll kortet upp och ner, spruta bromsrengöring i sockeln (bra tryck, blåser bort det mesta och skadar inte plaster i datorer enligt min erfarenhet). Inte för nära då sockelpinnarna är tunna och kan böjas av trycket. Testa på 10-15 cm och gå närmare om inte allt försvinner.

Jag använder själv Würth bromsrengöring på alla möjliga skitiga datordelar och har aldrig haft problem. I undantagsfall är kretskortslacken löslig, men enda gången det hänt är på riktigt gamla kort (och det var i en CD-brännare från 1990-talet). Prova på ett hörn av kortet först så vet du.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av 37LB130S5:

Om du har på så mycket att det rinner ut på sidorna så måste du göra om.
Det ska vara en liten klick som är ungefär lika stor som en ärta och så sätter du på kylflänsen på den, du måste lyckas på första försöket annars så kommer det luftbubblor under när du lyfter upp.

Om du har för mycket kylpasta och håller på flera försök med kylningsmonteringen så kommer det bli små luftfickor i kylpastan vilket gör att värmen inte leds bort som den ska.
Allt som behövs är ett tunnt lager som jämnar ut dom minimala ojämnheterna i metallerna som möts så att värmen leds över perfekt.

Här kan du se hur du ska göra.
https://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ

Ärta??

Det är för mycket. Stort som ett riskorn är mer lagom

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Håll kortet upp och ner, spruta bromsrengöring

Funkar det med men är betydligt dyrare än startgas och båda är eter och båda har små skit av annat i dom med men bromsrengöring har lite mer av annat.
Allt som allt kör på vilket som (och då till att rengöra kretskort/bromsar/annat heller starta motorer med) då det är samma sak med olika prislappar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kryd:

Skönt att du fick igång allting iallafall.
Men de där med att alla pins inte behöver vara ansluta till processorn kan väl inte stämma? Måste ju vara något som inte fungerar som tänkt om så är fallet.

Jag tappade processorn från typ 1cm höjd på mitt Z97-A, totalt ca kanske 5-6 pins blev böjda (något jag inte märkte). Det som hände var att datorn fungerade bra i typ någon månad, förutom att första minnesplatsen inte funkade. Efter det tog jag av andra anledningar bort processorn och då kunde se och böja tillbaka pinsen med en syl, efter det fungerade första minnesplatsen också.

Så det är definitivt svart magi inblandad i processorsocklar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Jag tappade processorn från typ 1cm höjd på mitt Z97-A, totalt ca kanske 5-6 pins blev böjda (något jag inte märkte). Det som hände var att datorn fungerade bra i typ någon månad, förutom att första minnesplatsen inte funkade. Efter det tog jag av andra anledningar bort processorn och då kunde se och böja tillbaka pinsen med en syl, efter det fungerade första minnesplatsen också.

Så det är definitivt svart magi inblandad i processorsocklar..

Har ett 1150-moderkort hemma med tre böjda pins och det blev samma grej där, en minnesplats som inte funkade. Annars är det finfint. Det räckte dock inte med att böja tillbaka dom av någon anledning, kommer inte ihåg om dom var så böjda att dom lossnade eller hur det var. Ligger iaf hemma och väntar på att tjäna i en server.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Ärta??

Det är för mycket. Stort som ett riskorn är mer lagom

håller med.
det behövs inte mer om du har en bra pasta.