Permalänk
Medlem

Råd om fläktkonfiguration i moddad HTPC

Tjena!

Jag har en HTPC med en i7 930 och ett gtx 470, som ni nog vet genererar de ganska mycket värme.
I mitt fall så är det iaf så att processorn idlar väldigt högt, ca 50 grader (dock inga problem med load temps).

För att få bukt med detta problem så valde jag att köpa en vattenkylare då den kyler bra och låter tystare än en vanlig fläkt.
Då chassit inte hade plats för en radiator eller ens en 120 mm fläkt, så valde jag att såga ut ett hål i toppen av chassit och monterade den där.

Allt funkar nu som det ska men har dock problem med ljudnivån på HTPC'n, dessutom idlar prollen fortfarande på 50 grader.

Min fråga är då till er, hur ska jag configurera "montera" fläktarna för att få så bra luftflöde som möjligt i datorn. samt hur jag ska få den så tyst och sval som möjligt idle.

Jag har gjort en vacker ritning på detta som ni kan se här:

De är två pyttesmå fläktar i baken på chassit. en 80mm fram, och nu en 120mm + radiator som utblås i toppen.

/Jives69

Chassit är

Permalänk
Medlem

Det verkar som att du behöver fler luftintag.

tex genom att göra några hål i botten av chassit.
(Om det är möjligt/finns plats.)

Att vända de bakre fläktarna, kan ge en förbättring, beroende på hur övriga komponenter sitter...

EDIT: Vad är det som ger hög ljudnivå?
Processorkylningen?

Vilket chassi är det?
(Liknar LC13S-E, men är uppenbarligen inte det)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Kan vara psu och de bakre fläktarna som låter. använder en coolermaster poseidon 120m och den fläkten låter inte direkt lite under högre hastigheter, men idle är den tyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jives:

Kan vara psu och de bakre fläktarna som låter. använder en coolermaster poseidon 120m och den fläkten låter inte direkt lite under högre hastigheter, men idle är den tyst

Prova stänga av/(ta bort) de bakre fläktarna så att det kan komma in luft den vägen,
och se om det blir bättre.

Vad har du för PSU?

PS
Några bilder skulle inte skada...
DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Får ja fråga varför du har ett 470 (lövblås edition) i en HTPC? behöver du 3d prestandan?

Permalänk
Medlem

Utblåsfläktar brukar inte heller vara direkt tysta. Vänd den inåt och sätt ett dammfilter före den. Jag skulle ha satt dammfilter på min utblåsfläkt (2x120mm + 1x200mm insug, 1x120mm utblås) men det minskade prestandan för mycket på just den modellen.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician