Permalänk
Medlem

klocka en amd fx 6300?!

tjaa köpte en ny prolle för någon vecka sedan! så tänkte höra den är 3.5ghz stock! men kan gå turbo mode upp till 4.1ghz om jag inte minns fel!

så nu till min fråga vad bör jag ändra för att få den upp till i alla fall 3.9 ghz ? bör ändra det i bios ?

tror ni mitt moderkort klarar det ? det är ett gigabyt 970a ds3p, kör antec kuhler 620 kylare,

tacksam för svar

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Medlem

Varför vill du överklocka?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Varför vill du överklocka?

För det står ju att den klara 4ghz så den blir väll snabbare o bättre i spel ?
Så vill prova o se om det blir bättre i spel

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquiiid:

För det står ju att den klara 4ghz så den blir väll snabbare o bättre i spel ?
Så vill prova o se om det blir bättre i spel

Jag tror du kommer märka noll skillnad i spel sammanhang om du går från 3.5 till 4. Har du överklockat grafikkortet?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag tror du kommer märka noll skillnad i spel sammanhang om du går från 3.5 till 4. Har du överklockat grafikkortet?

Okej! vad är syften med att klocka processorn ? Nej kortet är standard radeon r 280 3gb

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Medlem

Stäng av turbo mode och ändra multipeln så de blir 4.1ghz allt görs i bios.

dock onödigt då den ändå klockar upp till 4.1 automatiskt när du spelar

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquiiid:

tjaa köpte en ny prolle för någon vecka sedan! så tänkte höra den är 3.5ghz stock! men kan gå turbo mode upp till 4.1ghz om jag inte minns fel!

så nu till min fråga vad bör jag ändra för att få den upp till i alla fall 3.9 ghz ? bör ändra det i bios ?

tror ni mitt moderkort klarar det ? det är ett gigabyt 970a ds3p, kör antec kuhler 620 kylare,

tacksam för svar

Hej! Det finns en bra guide här på Sweclockers som kommer ta dig igenom grundläggande begrepp som är viktiga att förstå sig på innan man börjar klocka. För just din processor kan du kolla specifika guider (på t.ex. YT) för riktlinjer men det finns inget som garanterar att det kommer fungera lika bra, men kan vara bra som riktlinjer.

Just den överklockningen du vill tillämpa skulle nog ha minimal inverkan på ditt system, men jag tycker absolut du ska testa för att lära dig och om du läser på lite kan du ställa mer specifika frågor om du kör fast.. och då kan du återkomma med frågor!

Hoppas det hjälpte dig på rätt väg och lycka till

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquiiid:

Okej! vad är syften med att klocka processorn ? Nej kortet är standard radeon r 280 3gb

Du menar grafikkortet? att överklocka ditt grafikkort kommer att ha betydligt större påverkan på spel än din CPU

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Du menar grafikkortet? att överklocka ditt grafikkort kommer att ha betydligt större påverkan på spel än din CPU

Beror på vad spelet utnyttjar och vad som agerar som som största bottleneck. Sedan att höja multipeln ett par steg och hålla ett öga på volt/temp är ganska så simpelt. Begränsningen kommer vara moderkortet's VRM i hur högt du kan klocka processorn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Beror på vad spelet utnyttjar och vad som agerar som som största bottleneck. Sedan att höja multipeln ett par steg och hålla ett öga på volt/temp är ganska så simpelt. Begränsningen kommer vara moderkortet's VRM i hur högt du kan klocka processorn.

Ja, men generellt sett.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Tja gott folk sorry har inte hunnit sitta o pilla med det, då jag har jobbar som fan!

Men bör jag klocka grafikkortet lite då ? för kan köra wow på 80 fps utanför städerna, men kommer jag in i städerna så droppar den duktigt ner till mellan 28 o 30 fps :/ och då behöver jag inte klocka upp prollen alls ? Går turbo mode in när man spelar då ?:)

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Avstängd

För spel som guildwars och wow och dom spel som är väldigt fåtrådade så vinner du på oc och min gissning är att så länge du har hyfsad kylning bör du kunna komma i omkring 4400-4600mhz utan större svårighet men med 970 moderkort så gissar jag gränsen ligger omkring 4800mhz kanske pga att dom har lite klenare strömmatning men annars är att kyla den det större problemet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w