Nio största lanseringarna 2015

Permalänk

Så länge min burk kan spotta ur sig 100+ fps i det jag lirar är jag nöjd med den men oculus rift ser jag verkligen fram emot, spenderat en hel del tid med den och det är riktigt awesome. funderar även på en Virtuix omni lr nån liknande när de kommer, kommer bli sjukt kul

Visa signatur

Corsair 800D | Intel Core i5-3570K | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 PC17000/2133MHz | TUF Gaming 3070ti | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair H80 | Corsair Force 3 SSD 90GB | 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Win 10 gäsp.

Då gäspar vi i kör. DX12 är inget som får mig att köpa skiten

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Finns fler roliga citat på nätet än ditt.

Citat:

”Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer.” - IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943.

”640 kilobyte borde räcka för vem som helst.” - Bill Gates, 1981

”Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem." - Ken Olsen, Digital, 1977

Skrivet av asard1212:

Oculus VR. Alltså tror ni på er själv.
Kommer inte slå igenom alls. Vänta och se.
Det är som 3D för många år sedan som var skit och är skit nu också.

Alla vill ha bra bild och det kommer aldrig VR ha.

Sen sitta med en sådan i några timmar kommer man inte göra så du går över till din skärm istället.

Gå inte på alla dessa flugor som kommer. Bara massa trams.

Att sitta med en skärm med hög upplösning är en härlig upplevelse och kommer vara så i all framtid.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olaeli:

Finns fler roliga citat på nätet än ditt.

Ja, ungefär så tänkte jag också ;).

Men citatet som Gates påstås ha sagt finns det inte mycket belägg för vad jag vet. Det är väl snarare ett av de mest kända felcitaten.

Här är en lista på citat som har kunnat verifieras från denne man och även de som inte har kunnat styrkas ;).
http://en.wikiquote.org/wiki/Bill_Gates

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det jag hoppas på med WinX är att de tillåter operativsystemet på enheter med en skärm på 4,5-5 tum. Win8.1 kan man inte få på enheter mindre än 7 tum, men kan de bli mindre skulle man helt plötsligt, tillsammans med broadwell och lite annat, en all-purpose-computer i fickan och sedan handlar det om att hitta rätt periferi-utrustning för sitt behov. Har man speciella behov som Photoshop eller spel så vill man fortfarande ha en dator designad för ändamålet, men alla andra behov löser man med enheten man alltid har med sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ser mest framemot Windows 10 och DX12. Hoppas Windows 10 har ett riktigt skrivbord. Windows 8 med sina appar är det sämsta UI jag någonsin haft att göra med på en dator.

Så sant så. Undrar hur lång tid det tar innan Windows 10 går om Windows 8.1 i användartal? Jag skulle tippa att det räcker med några få månader, så kan Windows 8 förpassas till en sorglig parentes av Windowshistorien tillsammans med ME och Vista se'n.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

det jag ser fram emot mest i år kommer vara oculus rift med GTA V man vet ju redan att någon kommer modda in support asap för det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Oculus VR. Alltså tror ni på er själv.
Kommer inte slå igenom alls. Vänta och se.
Det är som 3D för många år sedan som var skit och är skit nu också.

Alla vill ha bra bild och det kommer aldrig VR ha.

Sen sitta med en sådan i några timmar kommer man inte göra så du går över till din skärm istället.

Gå inte på alla dessa flugor som kommer. Bara massa trams.

Att sitta med en skärm med hög upplösning är en härlig upplevelse och kommer vara så i all framtid.

Säger någon som inte har en Rift.

"It converts on contact" - Carmack

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Säger någon som inte har en Rift.

"It converts on contact" - Carmack

/hulle.

Jag håller med asard1212, och jag har ett DK2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mutt:

Om de ska leverera 100w från usb 3.1 hur grova kommer då kablarna bli? Om de kör på 5V som tidigare blir det ju 20A vilket torde kräva rätt grova grejer...

Kanske grövre, men inte så överdrivet grova; tänk tex sladden mellan nätagget och laptopen, som ju tar motsvarande effekt, de kan ju göras rätt tunna ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Ja asså, det va därför metro-appar kom till. Och det är ju bra. Men de olika enheterna har olika typer av användarinput, de har olika skärmupplösning, olika mycket lagringsutrymme, olika mycket kräm i hårdvaran, och slutligen olika typer av användningsområden.

Om jag sitter med surfplatta och vill ändra lite i en bild så spelar det ingen roll om jag har Photoshop CS, har jag ingen mus kommer det inte funka. Då måste Adobe gör en surfplatteversion med drastiskt ändrat användargränssnitt och avskalade funktioner och mindre krav på CPU/ram/lagringsutrymme (vilket de gjort). Och där försvann ju hela poängen med metro-appar. Lika lite vill jag sitta på min desktopdator och med musen sitta och klicka på gigantiska knappar gjorda för pekskärmar.

Det som funkar bäst att anpassa är faktiskt webbsidor, tänk SVT eller Facebook både vars mobilsidor och vanliga sidor är klockrena. Det eller appar som inte kräver mer hårdvara än vad den minsta gemensamma nämnaren (dvs mobiltelefonen) kan åstadkomma..

Det märks ganska tydligt att du har förstått syftet med en plattform med det du skrev med webben och totalt missuppfattat vad det handlar om när det gäller vad Microsoft menar med en gemensam plattform, för det är mer eller mindre exakt lika de menar här. EN gemensam plattform där utvecklare kan hantera dom gemensamt utan att anpassa allt för varje given plattform, utan enbart om man måste anpassa enbart gränssnittet. Och ja, även gränssnittet måste anpassas på hemsidor för att funka perfekt på mobila plattformar, det är inget du får gratis.

Vad innebär detta? Jo det innebär att dom utvecklare kan fokusera på det som faktiskt skiljer sig åt, gränssnitt, och allt bakomliggande kan vara exakt samma kodbas. Vill man ha samma gränssnitt går det också men då missar man den största fördelen med det hela. Man kommer spara ganska mycket utvecklings tid på detta, det är möjligt att underhålla fler plattformar samtidigt och slipper allt extra arbeta för att underhålla flera plattformar.

Jag skulle ärligt talat rekommendera dig att läsa på lite innan du skriver mer på ämnet.

Skrivet av Usling:

- Virtuella skrivbord är en funktion som funnits i Linux i mer än 10 år, helt ok att ta idéer från andra men det är ingen grej som så värst många använder. Programmerare gillar det nog.

Faktiskt något som funnits i Windows sedan XP, det enda är att du inte kommer åt dom API instruktionerna utan extra programvara för just detta, men du kan t.ex. installera detta för att lösa problemet idag https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/cc817881.asp... eller mass andra tredje parts.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

NJA!!

PLATS 7:
"Moors lag" gäller definitivt inte INTELS produkter längre, 6-15% prestandavinster på CPU/generation de senaste 5 åren, krympningarna i tillverkningsprocesen ger inte heller de fantastiska energibesparingar som vi alla blev lovade för länge sedan.
"SKY LAKE" är dessutom inte en ny processor utan ny arkitektur, en blygsam förbättring mot tidigare dessutom.

PLATS 6:
Hur många köper "Titan"? 980/970 är mycket mera "nyhet" och värdefullare för gemene man.

PLATS 5:
Apple Watch, jag vill envist fortsätta säga att detta är en hype som kommer passera ganska snabbt. Nyttan är låg, visserligen kommer en hel del svaga individer köpa denna produkt och hoppas på högre social status, men som sagt det kommer blåsa förbi, helt rätt att den är med dock trots sin "barnslighet".

PLATS 2:
WIN10, jojo, visserligen en fundamental produkt för de flesta läsare, men igen är jag rätt skeptisk till nyttan, det lär dröja innan jag kickar ut Win7 kan jag säga.

Saknar Broadwell-K på listan, skulle nog vilja ha SKYLAKE på en bättre placering, samtidigt hoppas jag på att Broadwell-K och Skylake blir en bra överklockningskombination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Jag håller med asard1212, och jag har ett DK2.

Du är rätt ensam om den åsikten skulle jag gissa.

Därmed inte sagt att DK2 är en sjuhelvetes spelmaskin... Det är inte en konsumentprodukt.

CV1 blir ju betydligt bättre och den riktiga revolutionen lär komma med CV2 1-2 år senare.

asard1212:s kommentar om "bra bild" och "hög upplösning" är ju endast intressant på DK 1 och 2, möjligtvis på CV1. Efter detta finns det knappast någon större mening då du har 4K+-upplösning med foveated rendering. Redan nu på Crescent Bay ser nästan ingen någon screen door och upplösningen upplevs som bra (inte perfekt).

Jag förstår folk som inte är intresserade av VR, men jag tycker det är svårt att förstå de som inte förstår potentialen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasseb64:

PLATS 7:
"Moors lag" gäller definitivt inte INTELS produkter längre, 6-15% prestandavinster på CPU/generation de senaste 5 åren, krympningarna i tillverkningsprocesen ger inte heller de fantastiska energibesparingar som vi alla blev lovade för länge sedan.

Moores lag behandlar varken energieffektivitet eller direkta prestandavinster ;).

Det som Moores lag beskriver bara att antalet transistorer i transistortäta kretsar kommer öka med en viss takt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ursäkta men Oculus Rift lär släppas år tvåtuseneverever, dags att införskaffa sig rödgröna plastbrillor.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Jag håller med asard1212, och jag har ett DK2.

Tack . Då är vi bara två som kommer ha rätt och vi kommer ha rätt. Bara vänta och se.

Som 3D. Jo fa.... vad häftigt . men hur ofta funkar det i spel lol.
Så klart koll sak men man vill ju ha fin bild som finns i dag på Skärmar. Inget suddigt skit lol.
Man sitter ett tag sen tröttnar man. Som man kommer göra på VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Du är rätt ensam om den åsikten skulle jag gissa.

Därmed inte sagt att DK2 är en sjuhelvetes spelmaskin... Det är inte en konsumentprodukt.

CV1 blir ju betydligt bättre och den riktiga revolutionen lär komma med CV2 1-2 år senare.

asard1212:s kommentar om "bra bild" och "hög upplösning" är ju endast intressant på DK 1 och 2, möjligtvis på CV1. Efter detta finns det knappast någon större mening då du har 4K+-upplösning med foveated rendering. Redan nu på Crescent Bay ser nästan ingen någon screen door och upplösningen upplevs som bra (inte perfekt).

Jag förstår folk som inte är intresserade av VR, men jag tycker det är svårt att förstå de som inte förstår potentialen.

/hulle.

"det är inte bra nu, men vänta bara tills..."

Jag säger förresten inte att VR inte har potential, jag tror bara inte att det kommer slå (tyvärr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Med det kitet så kan du vandra runt i en virituell 5a med sjöutsikt

OT:Själv hoppas jag på ett trevligt prestandahopp från 2600k till någon k-variant av skylake

Har redan en 5:a (hyres.... svinbillig! ) fast med stadsutsikt. Dåligt med sjöar i Uppsala dock.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

"det är inte bra nu, men vänta bara tills..."

Jag säger förresten inte att VR inte har potential, jag tror bara inte att det kommer slå (tyvärr)

Jag hoppas det slår. Det enda sättet jag tror det kan slå är att produkten är bra och att många köper första versionen och inte bli besvikna. Om många har den så kommer det med lite tur slå så mycket att spel och verktyg anpassas för den och nya spel tas fram enbart för den. Det ända sura som jag kan se om det slår är att ett redan stort företag tjänar pengarna på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Det märks ganska tydligt att du har förstått syftet med en plattform med det du skrev med webben och totalt missuppfattat vad det handlar om när det gäller vad Microsoft menar med en gemensam plattform, för det är mer eller mindre exakt lika de menar här. EN gemensam plattform där utvecklare kan hantera dom gemensamt utan att anpassa allt för varje given plattform, utan enbart om man måste anpassa enbart gränssnittet. Och ja, även gränssnittet måste anpassas på hemsidor för att funka perfekt på mobila plattformar, det är inget du får gratis.

Vad innebär detta? Jo det innebär att dom utvecklare kan fokusera på det som faktiskt skiljer sig åt, gränssnitt, och allt bakomliggande kan vara exakt samma kodbas. Vill man ha samma gränssnitt går det också men då missar man den största fördelen med det hela. Man kommer spara ganska mycket utvecklings tid på detta, det är möjligt att underhålla fler plattformar samtidigt och slipper allt extra arbeta för att underhålla flera plattformar.

Jag skulle ärligt talat rekommendera dig att läsa på lite innan du skriver mer på ämnet.

Tack för ett intelligent svar.

Ja de delar APIer osv. Men de måste ju fortfarande dela upp koden för olika typer av enheter, eller ha en så liten app att en mobil klarar av att köra den utan problem. Jag tog Photoshop som exempel. Det är rätt stort och har många funktioner. Bara lagringsutrymmet på en mobil skulle va otillräckligt. Och sen är det omöjligt att få med alla funktioner i en telefon där UIt är begränsat. Delad kodbas visst, men det skiljer såpass mycket ändå. Resultatet riskerar istället att bli väldigt dåligt optimerade program för både mobil och desktop, dvs usel funktionalitet på desktopen och galet resurskrävande för mobilen. Och innan du avfärdar detta argument, titta på hur mycket det "gynnat" PC när spel portats från konsoll. Det är inte helt galet att Apple dissade detta tänk.

Jag tror den verkliga orsaken istället är att MS vill ha avgifter för all programvara som säljs till windowsanvändare. Bl.a Apple får en REJÄL marginal på varje såld app i sina appstores. Varför tror du Valve började utveckla SteamOS? Jo för att om alla program och spel säljs i Windows appstore behövs inte Steam längre. MS försöker överge den traditionella windows desktopen för att ta efter Apple med låsta ekosystem. Nu fick de bakslag på de mest omvälvande sakerna i Win8 men tankarna bakom är fortsatt desamma. Lite ironiskt med tanke på att just Apple inte har nå problem att tjäna pengar på sina traditionella desktops.

Denna nyhet borde alltså ge användarna ett enklare installationsförfarande och högre priser på program. Och om utvecklarna är lata - sämre optimerade program för desktop och mobil.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Måste nog säga att jag ser mest fram emot nya USB-kontakten. Att ha en universell kontakt för att ladda både mobilen och bärbara datorn med en liten smidig kabel kommer att vara guld värt på resor. Sen Win 10 och OR.

Permalänk
Medlem

Smarta klockor visst kanske i framtiden, men om klockan ska ha lika dålig batteritid som en mobiltelefon det känns isåfall bara sunkigt.

Ser fram emot USB3.1 med dom nya portarna som man slipper vända fram och tillbaka för att det ska passa

Occulus Riften är en klart intressant pryl som jag nog har hoppats på sedan filmen Gräsklipparmannen släpptes 1992.
Hoppas dom får till det och lanserar någon intressant styrspak eller liknande samtidigt.

Hoppas på billigare högupplösta datorskärmar.. 4K-5K etc.
G-Sync/Adaptive Sync är klart en intressant utveckling.

Är lite intressant att det snart släpps 10TB hårddiskar, men känns också viktigare än någonsin med backup om det ska vara så stora diskar.

Fler PCI-E SSD nu när det finns nya *styrchips* är trevligt.
Hoppas också att SSD fortsätter bli billigare.. ´vill se 2TB till konsument.

Ser fram emot Intel Skylake och Socket 2017 (finns väl inget officiellt namn ännu).

Ser fram emot att Nvidia släpper något värstingkort anpassat för spel i högre upplösningar, men kan ju dröja till 2016.
Mycket möjligt att det kommer ett Titan 2 i år men frågan är ju hur prisvärt det är också.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Win 10 - Lär bli det man uppgraderar till från Win 7.
AMD Zen - Viktigaste enligt mig. Nu gäller det....
GM 200 - Mest spännande just nu. Undrar om det kommer slå 380x....
Applewatch - Använder inte klocka.
Oculus Rift - Är väl häftigt men ser inget behov av en.

Kommer inte ihåg andra grejer så de var inte så viktiga för mig (lr så har jag dåligt minne).

Hur kunde jag glömma G-Sync o FreeSync..? För mycket o hålla reda på

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av asard1212:

Oculus VR. Alltså tror ni på er själv.
Kommer inte slå igenom alls. Vänta och se.
Det är som 3D för många år sedan som var skit och är skit nu också.

Alla vill ha bra bild och det kommer aldrig VR ha.

Sen sitta med en sådan i några timmar kommer man inte göra så du går över till din skärm istället.

Gå inte på alla dessa flugor som kommer. Bara massa trams.

Att sitta med en skärm med hög upplösning är en härlig upplevelse och kommer vara så i all framtid.

Om det slår eller inte är ju en sak, och det kan mycket väl vara en fluga för 90% av användarna. Men det är ju uppenbart att du inte spelar spel som har en stor fördel av att man kan kolla runt, t ex simulatorer. Game changer. Hej då TrackIR och nackspärr, hallå där VR

Permalänk
Skrivet av anon32713:

Om det slår eller inte är ju en sak, och det kan mycket väl vara en fluga för 90% av användarna. Men det är ju uppenbart att du inte spelar spel som har en stor fördel av att man kan kolla runt, t ex simulatorer. Game changer. Hej då TrackIR och nackspärr, hallå där VR

Ja du vi får väl se. Men du vi två kan höras om några år och kolla läget om jag har fel eller rätt.
Men 100 % så kommer du inte svara på mitt mail för du hade fel och jag rätt.

Spela hm ja jag vet inte om jag aldrig spelar spel men jag äger 40 spel en portal 12 på en portal 12 på en.
Så sluta spekulera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Om det slår eller inte är ju en sak, och det kan mycket väl vara en fluga för 90% av användarna. Men det är ju uppenbart att du inte spelar spel som har en stor fördel av att man kan kolla runt, t ex simulatorer. Game changer. Hej då TrackIR och nackspärr, hallå där VR

Skrivet av The-Architect:

"det är inte bra nu, men vänta bara tills..."

Jag säger förresten inte att VR inte har potential, jag tror bara inte att det kommer slå (tyvärr)

Skrivet av Hulle:

Därmed inte sagt att DK2 är en sjuhelvetes spelmaskin... Det är inte en konsumentprodukt.

Jag förstår folk som inte är intresserade av VR, men jag tycker det är svårt att förstå de som inte förstår potentialen.

/hulle.

Självklart är VR "nästa sak", men problemet är att göra den användbar, så jag håller med kritiken om den.

På det sättet occulus är gjort, kommer det aldrig att bli något mer än det är, dvs en överhypad produkt som kan användas i speciella fall. Det är tyvärr bara att inse.
Eftersom du stänger ute verkligheten så påverkar du din hjärnas "uppfattning" med lagg och div orealistiska fel. Du måste ha ett svindyrt 360 graders rullband eller sättas fast i special utrustning för att inte "krocka" med verklighetens väggar och skada dig. Är väldigt få verkliga användningsområden för den. Nån nämnde simulator, och där kan den fungera. Men vid tex flygsimulatorer så är det betydligt bättre för piloten att öva på en simulator med verkliga knappar mm och ha fönster och hydraulik "cockpit" för att "känna" det man gör. Occulus måste ha alla de delarna också, då det enda det är, egentligen, är 2 skärmar med svart skärmvägg mellan skärmarna och ögonen i portabelt format. Du måste fortfarande ha hydrauliken mm för att uppleva samma sak.

Det kommer självklart finnas användningsområden, men för att det ska slå MÅSTE det bli en konsument produkt. Annars är det en överhypad produkt, och inget mer.
3D-skrivaren är ett bra ex på detta. Den är fantastisk, och underlättar redan nu enormt för tillverkare med prototyp, reservdelar och tom div konst och annat kul. Men hur många har en? Hur många vet ens vad det är? Eller har råd med den?

Om VR ska fungera så måste du göra en enhet som du kan använda ofta, till det mesta, och har bra utvecklingsmöjligheter för. Det ironiska är, M$ Hololens är närmare det målet än Occulus någonsin varit, då du kan använda den hemma och till vad du vill. Den är en typ av VR som kan fungera med verkliga livet, och inte vara någon nischad produkt. Den fungerar även med att känna dina rörelser med händer mm utan special handskar eller annan utrustning, vilket gör betydligt bättre helhetskoncept.

Sen tyvärr tror jag priset på den kommer förstöra den iaf i några år, precis som 3D skrivaren gör idag, och färglasern gjorde det förr (minns fortfarande 500kkr färglasern till företaget).

Skrivet av Dimestam:

Det är max 5A @ 20V.

Skrivet av Dimestam:

Det finns fem olika profiler specificerade i USB Power Delivery. Beroende på vilka profiler som stöds (kommer att variera) går det att få ut 5, 12 eller 20 V. Wikipedia har en bra tabell: https://en.wikipedia.org/wiki/USB#PD

Jag måste dock fråga. 20V... var får vi det ifrån? De borde ev kunna få mellan -12 +5, 17V (alt -12 +12 för 24V) men hur i tusan får de 20V i standard ATX? Eller är det spänningpump alt endast laptop utförande? Jag måste ha missat något, då jag trodde de skulle (bara) köra 5/12V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Självklart är VR "nästa sak", men problemet är att göra den användbar, så jag håller med kritiken om den.

På det sättet occulus är gjort, kommer det aldrig att bli något mer än det är, dvs en överhypad produkt som kan användas i speciella fall. Det är tyvärr bara att inse.
Eftersom du stänger ute verkligheten så påverkar du din hjärnas "uppfattning" med lagg och div orealistiska fel. Du måste ha ett svindyrt 360 graders rullband eller sättas fast i special utrustning för att inte "krocka" med verklighetens väggar och skada dig. Är väldigt få verkliga användningsområden för den. Nån nämnde simulator, och där kan den fungera. Men vid tex flygsimulatorer så är det betydligt bättre för piloten att öva på en simulator med verkliga knappar mm och ha fönster och hydraulik "cockpit" för att "känna" det man gör. Occulus måste ha alla de delarna också, då det enda det är, egentligen, är 2 skärmar med svart skärmvägg mellan skärmarna och ögonen i portabelt format. Du måste fortfarande ha hydrauliken mm för att uppleva samma sak.

Det är iofs en skärm, inte två... Men till saken hör att det egentligen inte är hårdvaran som är det viktigaste i den nya VR-eran utan programvaran. Oculus (och framförallt Carmack) har utvecklat många programvarutekniker för att motverka just lagg och liknande. Redan DK2 har i praktiken nästan ingen fördröjning alls om spelet är rätt skrivet.

Testa t.ex. Windlands och Blazerush, noll fördröjning och iaf Windlands har jag spelat i mer än två timmar i sträck utan något som helst illamående. Det är ändå ett spel där man kastar sig ut från stup och svingar sig i rep... för övrigt får jag enorm handsvett av svindeln... Men det är bara kul.

I Half Life 2 därmot blir jag illamående på 2 minuter.

Windlands är ett utmärkt exempel på att du inte alls behöver en treadmill eller liknande för att spela FPS i VR med bra känsla.

Bilspel är också som gjorda för VR, det är inte bara flygsimulatorer liksom.

Skrivet av Paddanx:

Det kommer självklart finnas användningsområden, men för att det ska slå MÅSTE det bli en konsument produkt. Annars är det en överhypad produkt, och inget mer.
3D-skrivaren är ett bra ex på detta. Den är fantastisk, och underlättar redan nu enormt för tillverkare med prototyp, reservdelar och tom div konst och annat kul. Men hur många har en? Hur många vet ens vad det är? Eller har råd med den?

Om VR ska fungera så måste du göra en enhet som du kan använda ofta, till det mesta, och har bra utvecklingsmöjligheter för. Det ironiska är, M$ Hololens är närmare det målet än Occulus någonsin varit, då du kan använda den hemma och till vad du vill. Den är en typ av VR som kan fungera med verkliga livet, och inte vara någon nischad produkt. Den fungerar även med att känna dina rörelser med händer mm utan special handskar eller annan utrustning, vilket gör betydligt bättre helhetskoncept.

Sen tyvärr tror jag priset på den kommer förstöra den iaf i några år, precis som 3D skrivaren gör idag, och färglasern gjorde det förr (minns fortfarande 500kkr färglasern till företaget).

Tja, konsumentversionen kommer ju sannolikt i år och priset kommer att hamna runt 300 USD, så 500 000 för en färglaser är en lite underlig jämförelse.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är iofs en skärm, inte två... Men till saken hör att det egentligen inte är hårdvaran som är det viktigaste i den nya VR-eran utan programvaran. Oculus (och framförallt Carmack) har utvecklat många programvarutekniker för att motverka just lagg och liknande. Redan DK2 har i praktiken nästan ingen fördröjning alls om spelet är rätt skrivet.

Testa t.ex. Windlands och Blazerush, noll fördröjning och iaf Windlands har jag spelat i mer än två timmar i sträck utan något som helst illamående. Det är ändå ett spel där man kastar sig ut från stup och svingar sig i rep... för övrigt får jag enorm handsvett av svindeln... Men det är bara kul.

I Half Life 2 därmot blir jag illamående på 2 minuter.

Windlands är ett utmärkt exempel på att du inte alls behöver en treadmill eller liknande för att spela FPS i VR med bra känsla.

Bilspel är också som gjorda för VR, det är inte bara flygsimulatorer liksom.

Okej, då har de kommit en bra bit fram. För illamåendet är ju en biverkning av att din hjärna inte kan få rätt på "lagget".

Skrivet av Hulle:

Tja, konsumentversionen kommer ju sannolikt i år och priset kommer att hamna runt 300 USD, så 500 000 för en färglaser är en lite underlig jämförelse.

/hulle.

Nu syftade jag på Hololens med den kommentaren. Att occulus enheten kommer till mer rimligt pris har jag förstått, men för att verkligen utnyttja dens VR fullt ut, som du kan med Hololens (i teorin iaf), så måste du spendera en hel del på alla "tillbehör".

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Nu syftade jag på Hololens med den kommentaren. Att occulus enheten kommer till mer rimligt pris har jag förstått, men för att verkligen utnyttja dens VR fullt ut, som du kan med Hololens (i teorin iaf), så måste du spendera en hel del på alla "tillbehör".

Microsoft Holo är ju AR och inte VR, helt andra prylar för helt andra typer av applikationer. Oculus är ju i stort sätt en inneslutande 3D upplevelse med head tracking för att kunna styra kameran. Skulle kunna vara riktigt sjyst i space sims som Star Citizen då den komplimenterar spelet väldigt bra och det är det bästa sättet att sikta på. Till FPS kan det funka prima bara man kommer på ett bra sätt att implementera den på då det ger ett generellt övertag då du kan styra huvudet separat från resten av kroppen.

Man behöver inte alltid en massa lull och det ska inte alltid vara helt verkligt utan att de kanske är effektivare i vissa saker eller är ett annorlunda sätt att spela på.