AMD Carrizo och Carrizo-L i bärbara datorer till Computex och Windows 10

Permalänk
Melding Plague

AMD Carrizo och Carrizo-L i bärbara datorer till Computex och Windows 10

Processormakaren AMD tror på stor uppslutning bakom plattformarna Carrizo och Carrizo-L, men bredare tillgänglighet av bärbara datorer väntas dröja till lanseringen av Windows 10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad då 5W eller lägre? Det har väl bara med hur effektiv kylflänsen är att göra. Nu får de sluta käka roliga svampar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Om datorer som använder AMDs processorer kommer se något ut som de konceptbilder som visades upp i artikeln kommer iaf inte jag köpa någon laptop baserade på AMD. Usch, va fula!

Ruggigt ful, tjock och plastig.

Dom får nog göra något strömsnålare, tunnare, lättare och sexigare.

Permalänk

Kan detta bli något? Jag hoppas verkligen det för AMD skull. Kommer ihåg när Brazos släpptes och hur populär den blev. AMD skulle behöva något liknande igen!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad då 5W eller lägre? Det har väl bara med hur effektiv kylflänsen är att göra. Nu får de sluta käka roliga svampar.

Självklart så går det, men till vilken kostnad ?
Om branchen vet att 5w eller mer inte fungerar att kyla passivt i en laptop så får man ju tro på dom

Permalänk

det kan la bero på ?

Skrivet av Aleshi:

Du förstår verkligen inte va?
För att få passiv kylning i rimlig formfaktor så drar man gränsen vid 5W.

jamenar kan du få ut värmen jämnt över stor yta och om processorn byggs för att tåla en 100 grader i normalt bruk så är det la inga problem att driva kretsen i mer en 5w. nu innan någon kommenterar vill du ha 100 grader i knät så sa jag innan få ut värmen över ett stort område och med jämn temperatur. men 5w är la mer en tum regel en en lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

jamenar kan du få ut värmen jämnt över stor yta och om processorn byggs för att tåla en 100 grader i normalt bruk så är det la inga problem att driva kretsen i mer en 5w. nu innan någon kommenterar vill du ha 100 grader i knät så sa jag innan få ut värmen över ett stort område och med jämn temperatur. men 5w är la mer en tum regel en en lag.

Ja stor yta, visst, men rimlig formfaktor var det jag talade om.

Permalänk

absolut

Skrivet av Aleshi:

Ja stor yta, visst, men rimlig formfaktor var det jag talade om.

men 10" är ganska stor yta om kylsystemet behandlas rätt. tricket med en liten formfaktor och passiv kylning är att cpun skall tåla så höga temperaturer som möjligt då är det lättare att frakta bort värmen över större ytor som kommer behövas för att föra bort en 9w med aluminium eller koppar genom en passiv kylning på runt 10".

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Om datorer som använder AMDs processorer kommer se något ut som de konceptbilder som visades upp i artikeln kommer iaf inte jag köpa någon laptop baserade på AMD. Usch, va fula!

Ruggigt ful, tjock och plastig.

Dom får nog göra något strömsnålare, tunnare, lättare och sexigare.

Det är ju helt upp till partnertillverkaren och inte AMD. Prototyper är bara prototyper.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

men 10" är ganska stor yta om kylsystemet behandlas rätt. tricket med en liten formfaktor och passiv kylning är att cpun skall tåla så höga temperaturer som möjligt då är det lättare att frakta bort värmen över större ytor som kommer behövas för att föra bort en 9w med aluminium eller koppar genom en passiv kylning på runt 10".

Ska du fördela värmen över 10" så behöver du en viss tjocklek för att den inte ska bli en hotspot på den delen av datorn nära CPUn. Man ska inte bränna sig på apparaten heller. Du kommer snart att upptäcka att kyllösningen blir för tung, för varm eller för dyr. Därför bedöms det inte finnas en marknad för passiv kylning över 5W i en bärbar eller en platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Om datorer som använder AMDs processorer kommer se något ut som de konceptbilder som visades upp i artikeln kommer iaf inte jag köpa någon laptop baserade på AMD. Usch, va fula!

Ruggigt ful, tjock och plastig.

Dom får nog göra något strömsnålare, tunnare, lättare och sexigare.

Referenshårdvara och designprototyper brukar vara rätt stora för att de ska vara enkla att jobba med för ingenjörerna. Sen kan jag tycka att det är dumt att visa upp dessa för allmänheten..

EDIT: Jävligt tråkigt att Carrizo inte verkar komma till stationära datorer. Är på gång att uppgradera min i3 3225 HTPC och hade just Carrizo i tankarna. Blir väl en A10-7800 istället..

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Vad då 5W eller lägre? Det har väl bara med hur effektiv kylflänsen är att göra. Nu får de sluta käka roliga svampar.

Fast det pratas om laptopar här. Då har du genast en extremt begränsad formfaktor och extremt begränsade kylmöjligheter. Utan fläktar måste du i princip använda chassit som kylfläns för du kan inte få något vettigt luftflöde genom en laptop eller en surfplatta. Ventilationsöppningar leder då mest till att man släpper in damm. När du ska använda chassit som kylfläns så är du väldigt begränsad när det gäller area och du kan inte låta chassit bli för varmt för då går produkten inte att använda. Det är lugnt att låta processorn och GPUn att ligga på 60 grader vid load men du kan inte ha 60 grader i chassit för då bränner folk sig vilket är dålig PR.

Men visst, det hade gått med betydligt kraftigare CPU om du kan tänka dig att det sticker upp en stor tornkylare från din surfplatta.

Kanske praktiskt med inbyggd stöd när man ställer den på bordet men det ser lite otympligt ut att bära med sig. Blir jobbigt att få ner den i en väska och kylflänsen på bilden väger ett kilo vilket är mer än plattan den sitter fast på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Om man silar bort allt parfymerat säljsnack så säger de alltså att de för tillfället inte har något nytt att komma med,
utan har putsat upp och bytt namn på Jaguar som de ska sälja i "dussinmodeller".

Vidare säger de att mer utarbetade och påkostade varianter kommer först till hösten.
Vilket i sammanhanget är en ganska lång tid. Det är vinter nu.

Det här påstås vara huvuddelen i AMDs plan för att vända de sjunkande resultaten.

Någon mer än jag som inte är riktigt övertygad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Om man silar bort allt parfymerat säljsnack så säger de alltså att de för tillfället inte har något nytt att komma med,
utan har putsat upp och bytt namn på Jaguar som de ska sälja i "dussinmodeller".

Ja, om man bortser från Carrizo som är huvudnyheten så kanske man kan få det till att det är så ja. ja om man ignorerar grafikdelen med. Men räknar man in Carrizo eller förbättringar i grafikdelen så är det något helt annat.

Skrivet av anon179444:

Vidare säger de att mer utarbetade och påkostade varianter kommer först till hösten.
Vilket i sammanhanget är en ganska lång tid. Det är vinter nu.

Det här påstås vara huvuddelen i AMDs plan för att vända de sjunkande resultaten.

Någon mer än jag som inte är riktigt övertygad?

Det är inte AMD som avgör om laptoptillverkare avvaktar med större uppdateringar av sin lineup till Windows 10 kommer eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Om man silar bort allt parfymerat säljsnack så säger de alltså att de för tillfället inte har något nytt att komma med,
utan har putsat upp och bytt namn på Jaguar som de ska sälja i "dussinmodeller".

Vidare säger de att mer utarbetade och påkostade varianter kommer först till hösten.
Vilket i sammanhanget är en ganska lång tid. Det är vinter nu.

Det här påstås vara huvuddelen i AMDs plan för att vända de sjunkande resultaten.

Någon mer än jag som inte är riktigt övertygad?

AMD är riktigt illa ute tror jag.
Visst, många av deras produkter ser bra ut när dom demas.
Men sen tar det evigheter att få dom i nånting som man kan tänkas använda, och nästan alltid så hamnar dom på tok för högt i pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Ja, om man bortser från Carrizo som är huvudnyheten så kanske man kan få det till att det är så ja. ja om man ignorerar grafikdelen med. Men räknar man in Carrizo eller förbättringar i grafikdelen så är det något helt annat.

Fast Carrizo kommer ju först till hösten så i typ nio månader så är det bara Carrizo-L som gäller.
Det är ju AMD själva som säger det.
"Till SweClockers berättar AMD -//- men att det då framförallt kommer handla om "dussinmodeller" med sedan tidigare skådade designer. "
Puma+ har inga grafikförbättringar.

Skrivet av Aleshi:

Det är inte AMD som avgör om laptoptillverkare avvaktar med större uppdateringar av sin lineup till Windows 10 kommer eller inte.

Spelar det någon roll vems fel det är?

Skrivet av Svensktiger:

AMD är riktigt illa ute tror jag.
Visst, många av deras produkter ser bra ut när dom demas.
Men sen tar det evigheter att få dom i nånting som man kan tänkas använda, och nästan alltid så hamnar dom på tok för högt i pris.

De kommer inte kursa då Embedded kommer generera pengar många år till. Men omstruktureringar helt klart. Jag är inte rädd att de säljer prylarna för dyrt utan för billigt (noll vinst). Det den här nyheten handlar om är inte lösningen.
Det de behöver är en hög försäljning av den här generationens grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Fast Carrizo kommer ju först till hösten så i typ nio månader så är det bara Carrizo-L som gäller.
Det är ju AMD själva som säger det.
"Till SweClockers berättar AMD -//- men att det då framförallt kommer handla om "dussinmodeller" med sedan tidigare skådade designer. "
Puma+ har inga grafikförbättringar.

Vart är det du läser att det bara är Puma+ som ska komma i dessa sedan tidigare skådade designer?

Skrivet av anon179444:

Spelar det någon roll vems fel det är?

Jag tycker inte det, men du kritiserar AMD för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Fast Carrizo kommer ju först till hösten så i typ nio månader så är det bara Carrizo-L som gäller.
Det är ju AMD själva som säger det.
"Till SweClockers berättar AMD -//- men att det då framförallt kommer handla om "dussinmodeller" med sedan tidigare skådade designer. "
Puma+ har inga grafikförbättringar.

När de säger dussinmodeller tolkar åtminstone jag det som att det är själva designen på laptopen, inte innehållet i den.

*edit*
Vilket Aleshi också verkar tolka det som.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Vart är det du läser att det bara är Puma+ som ska komma i dessa sedan tidigare skådade designer?

De släpper två.
Carrizo som är ny och Carrizo-L som är gammal.
Det gamla får vi se redan på Computex men kommer vara "dussinmodeller" med sedan tidigare skådade designer.
Carrizo är en ny design och alltså inte tidigare skådad. Men den kommer först till hösten.

Det är två saker här men AMD vill helst fösa ihop det.

Om jag har två restauranger att välja på och den ena säljer entrecote och den andra säljer maskingjord pytt i panna så äter jag och nästan alla andra på den som säljer entrecote.
Att falukorvsrestaurangen planerade att sälja oxfilé men köttgrossisten krockade med bilen spelar ingen roll.

Skrivet av Peking:

När de säger dussinmodeller tolkar åtminstone jag det som att det är själva designen på laptopen, inte innehållet i den.

*edit*
Vilket Aleshi också verkar tolka det som.

Jag läser mellan raderna visst, men jag tror att jag har rätt.
Jag hoppas dock för AMDs skull att jag har fel och ni har rätt...
Mer detaljer på Computex om inte annat.

Slog ihop svaren till Peking och Aleshi
Permalänk
Datavetare

Undrar hur sannolikt/rimligt detta uttalande från AMD är i praktiken?

...vilket ska möjliggöra spelande i ultratunna formfaktorer även i många av de senaste speltitlarna och upplösningen 1080p.

Har själv en laptop med Nvidia 750M med GDDR5 RAM och skulle säga att det ligger i nedre spannet för vilken prestanda som behövs för en behaglig upplevelse i 1920x1080 i medium/high-inställningar. Tittar man på notebookcheck så är 750M med GDDR5 (enklaste är att kolla på 755M som bara finns med GDDR5 då de flesta resultat för 750M är med DDR3) nästa dubbelt så snabb som den snabbaste GPU-lösningen med Kaveri, då är det ändå en krets med TDP på 35W (FX-7600P), finns några resultat från FX-7500 som har 19W TDP men då är det typiskt 3:1 prestandamässigt mot 755M.

Visst kan man skruva ner till "low", men får känslan att det är rätt stort hopp i spel mellan "ultra" och lägre varianter medan skillnaden mellan "high/med/low" är relativt begränsad. Det enda som gör något större vinst för FPS vid "med/high" är att sänka upplösningen / slå av AA.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

De släpper två.
Carrizo som är ny och Carrizo-L som är gammal.
Det gamla får vi se redan på Computex men kommer vara "dussinmodeller" med sedan tidigare skådade designer.
Carrizo är en ny design och alltså inte tidigare skådad. Men den kommer först till hösten.

Det är två saker här men AMD vill helst fösa ihop det.

Men vart läser du att att Carrizo inte kommer i dessa uppdateringar av redan existerande lineups?

Skrivet av anon179444:

Om jag har två restauranger att välja på och den ena säljer entrecote och den andra säljer maskingjord pytt i panna så äter jag och nästan alla andra på den som säljer entrecote.
Att falukorvsrestaurangen planerade att sälja oxfilé men köttgrossisten krockade med bilen spelar ingen roll.

Skyll inte på köttgrossisten när restaurangen avvaktar med att ta in nya maträtter. Usel liknelse från din sida. Intel har samma problem, datortillverkare inväntar Windows 10 med nya designer så det påverkar deras nysläppta processorer. Men är AMD inblandat så blir felet genast deras eller hur.

Inte olikt klassikern:
"inteldatorn kraschade, fan ta windows!"
"AMD-datorn fick virus, fan ta AMD!"

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ska du fördela värmen över 10" så behöver du en viss tjocklek för att den inte ska bli en hotspot på den delen av datorn nära CPUn. Man ska inte bränna sig på apparaten heller. Du kommer snart att upptäcka att kyllösningen blir för tung, för varm eller för dyr. Därför bedöms det inte finnas en marknad för passiv kylning över 5W i en bärbar eller en platta.

jo jag förstår dig det var meningen var inte att argumentera emot folk i industrin som är mycket mer kvalifeserade en mig. detta var för att jag tyckte att Aleshi var lite väl arg emot Ozzed, så jag gav bara ett förslag på hur man skulle kunna gå till väga om man ville höja effekten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

*bort/mod* Det är du som börjar prata om vems fel det är(inte AMDs) Det jag menar är att det är skitsamma. Om Amds processorer inte är lika konkurenskraftiga som Intels så kommer de sälja dåligt. Vilket gör att AMD tjänar mindre pengar, vilket är vad jag pratar om.

Och angående:
"inteldatorn kraschade, fan ta windows!"
"AMD-datorn fick virus, fan ta AMD!"
Så är det lite lustigt, då det vi faktiskt diskuterar är att AMD inte släpper nytt för att: "De väntar på Windows"
Trollar du eller?

Skillnaden mellan Intel och AMD är också ganska stor.
AMD lyser rött och anger att de framförallt ska vända resultaten genom bärbara datorer. De behöver fixa ekonomin NU! och att vänta in W10 söår på ett helt annat sätt än mot Intel som har en mängd CPUer inom alla segment som säljer bra och alltså bara tjänar pengar på att AMD väntar.

Skrivet av Yoshman:

Undrar hur sannolikt/rimligt detta uttalande från AMD är i praktiken?
...vilket ska möjliggöra spelande i ultratunna formfaktorer även i många av de senaste speltitlarna och upplösningen 1080p.

Hela artikeln och de andra texter jag läst om det här osar PR-ansvarig. Luddiga försköningar. 1080p för casuals. Low i 30fps.

§1
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Undrar hur sannolikt/rimligt detta uttalande från AMD är i praktiken?

...vilket ska möjliggöra spelande i ultratunna formfaktorer även i många av de senaste speltitlarna och upplösningen 1080p.

Har själv en laptop med Nvidia 750M med GDDR5 RAM och skulle säga att det ligger i nedre spannet för vilken prestanda som behövs för en behaglig upplevelse i 1920x1080 i medium/high-inställningar. Tittar man på notebookcheck så är 750M med GDDR5 (enklaste är att kolla på 755M som bara finns med GDDR5 då de flesta resultat för 750M är med DDR3) nästa dubbelt så snabb som den snabbaste GPU-lösningen med Kaveri, då är det ändå en krets med TDP på 35W (FX-7600P), finns några resultat från FX-7500 som har 19W TDP men då är det typiskt 3:1 prestandamässigt mot 755M.

Visst kan man skruva ner till "low", men får känslan att det är rätt stort hopp i spel mellan "ultra" och lägre varianter medan skillnaden mellan "high/med/low" är relativt begränsad. Det enda som gör något större vinst för FPS vid "med/high" är att sänka upplösningen / slå av AA.

Det släpps massa nya indie spel som inte kräver så mycket av datorn. De specificerar ju inte att det är stora, nya grafiktunga spel. Halvful marknadsföring men tekniskt sett rätt.

Jag är i alla fall nyfiken på prestandan på de båda plattformarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Det släpps massa nya indie spel som inte kräver så mycket av datorn. De specificerar ju inte att det är stora, nya grafiktunga spel. Halvful marknadsföring men tekniskt sett rätt.

Jag är i alla fall nyfiken på prestandan på de båda plattformarna.

Visst, finns spel som går att köra i 1920x1080 på BayTrail-T, finns ju spel som går i 1920x1080 på PS3 också, så det går alltid hävda att det är sant. Det man vill veta då är hur mycket bättre prestanda man kan förvänta sig jämfört med förra generationen där 19W versionen inte var speciellt mycket bättre än Intels IGP vid "ultrabook"-TDP.

Min referens var till "vanliga" PC-spel eller vad man nu ska kalla dem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

*bort/mod* Det är du som börjar prata om vems fel det är(inte AMDs) Det jag menar är att det är skitsamma. Om Amds processorer inte är lika konkurenskraftiga som Intels så kommer de sälja dåligt. Vilket gör att AMD tjänar mindre pengar, vilket är vad jag pratar om.

Och angående:
"inteldatorn kraschade, fan ta windows!"
"AMD-datorn fick virus, fan ta AMD!"
Så är det lite lustigt, då det vi faktiskt diskuterar är att AMD inte släpper nytt för att: "De väntar på Windows" :D[/B]
*bort/mod*

Skillnaden mellan Intel och AMD är också ganska stor.
AMD lyser rött och anger att de framförallt ska vända resultaten genom bärbara datorer. De behöver fixa ekonomin NU! och att vänta in W10 söår på ett helt annat sätt än mot Intel som har en mängd CPUer inom alla segment som säljer bra och alltså bara tjänar pengar på att AMD väntar.

Hela artikeln och de andra texter jag läst om det här osar PR-ansvarig. Luddiga försköningar. 1080p för casuals. Low i 30fps.

Du säger att du inte skyller på AMD alltså? Jag har fetmarkerat några ställen som visar på att du menar att det är AMD som väntar på Windows 10. AMD kan inte påverka om andra tillverkare väntar in Windows 10, som sagt kan inte ens Intel det och deras nya processorer säljer dåligt just nu också. Du kan väl påstå att AMD väntar om du vill, men det är falskt av dig att göra det. Du säger att AMD behöver sälja nu, ja men vad ska de göra annat än att släppa Carrizo då tycker du? Du sitter och kastar skit om och om igen på AMD för att "de inte släpper nytt", när släppa nytt är precis det de gör.

Du säger att det är jag som började prata om vems fel det var, jag invänder bara mot att du tycker att det är AMDs fel (bevisat ovan) att partnertillverkare väntar med nya designer tills att Windows 10 släpps. Du nekar till detta ena andetaget och i nästa så fortsätter du påstå att det är AMD som väntar.
Du visar ju praktexempel på vad jag beskriver, partnertillverkare väntar med nya datormodeller till Windows 10 kommer vilket gör efterfrågan på nya CPU-modeller låg, du skyller på AMD.

Och du har fortfarande inte gett källa för ditt påstående att Carrizo först kommer till hösten. *bort/mod*

§1
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Visst, finns spel som går att köra i 1920x1080 på BayTrail-T, finns ju spel som går i 1920x1080 på PS3 också, så det går alltid hävda att det är sant. Det man vill veta då är hur mycket bättre prestanda man kan förvänta sig jämfört med förra generationen där 19W versionen inte var speciellt mycket bättre än Intels IGP vid "ultrabook"-TDP.

Min referens var till "vanliga" PC-spel eller vad man nu ska kalla dem.

Ja det är väl det som är det luriga. Definiera ett "vanligt" spel... Känns som att alla tillverkare, inklusive Intel, länge har snackat om senaste spelen på 1080p och det har alltid varit helt meninglöst marknadsföringssnack.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Ja det är väl det som är det luriga. Definiera ett "vanligt" spel... Känns som att alla tillverkare, inklusive Intel, länge har snackat om senaste spelen på 1080p och det har alltid varit helt meninglöst marknadsföringssnack.

Visst är definitionen hopplös att göra, men säg: klarar denna 1920x1080 i de spel som en webbplats som Notebook Check använder som referens? Där blir svaret "ja" för många spel om det handlar om en 750M eller bättre, det blir typiskt "nej" om det handlar om Intel IGP för "Core"-modellerna med möjligt undantag för Iris Pro. För BayTrail-T blir svaret, "skojar du?"...

Så vad kan man vänta sig där för Carrizo?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Visst är definitionen hopplös att göra, men säg: klarar denna 1920x1080 i de spel som en webbplats som Notebook Check använder som referens? Där blir svaret "ja" för många spel om det handlar om en 750M eller bättre, det blir typiskt "nej" om det handlar om Intel IGP för "Core"-modellerna med möjligt undantag för Iris Pro. För BayTrail-T blir svaret, "skojar du?"...

Så vad kan man vänta sig där för Carrizo?

Ja det är ju den stora frågan och vi vet fortfarande för lite för att ens kunna göra en uppskattning. Hade vi vetat lite mer om arkitekturen och hur många kärnor det handlar om hade man ju kunnat ge sig på att göra en grov uppskattning på om det är 5 %, 10 % eller 20 % snabbare än nuvarande men nu har vi bara ett intetsägande uttalande. Så jag brukar välja att helt ignorera sånt och bara se det som ett stort frågetecken fram tills det kommer några användbara siffror. Enda som vi kan säga just nu är ju att den kommer vara snabbare än AMDs nuvarande APUer.

Hoppas vi faktiskt får se lite DDR4 också för jag är nyfiken på hur stor skillnad det gör. Kommer ju vara relevant även för mobila plattformar. Jag är lite förvånad att de inte gjort som Intel och slängt in lite snabbt minne mellan GPU och RAM. De har ju en fungerande design i Xbox One. Fast de kanske hoppar över det och kör på en liten hög staplat VRAM i nästa generation istället?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §1*

Vänligen håll diskussionen på en saklig nivå, trollförklaringar och liknande undanbedes.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...