Asus Sverige-lanserar Zenbook UX305

Permalänk
Medlem

Jag är lite inne på att smälla till på denna laptop men är lite förvånad över att många har haft negativa erfarenheter om Asus som datortillverkare. Vid köp av laptop har Asus varit det självklara valet för mig och jag köpte två identiska Asus-laptops till syrran och flickvännen i 6000-kronorsklassen och båda har fungerat smärtfritt och presterat bra. Ni som inte gillar Asus, vilket märke skulle ni satsa på istället?

Permalänk
Medlem

men snälla när skall skärmen åtminstone ha en snygg design och gå hela vägen ut till kanterna?
Alltså som macbook pro menar jag..

titta på bilden och trodde att det var en älde zenbook, alltså inte väldigt mycket nytt när man först tittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Jag är lite inne på att smälla till på denna laptop men är lite förvånad över att många har haft negativa erfarenheter om Asus som datortillverkare. Vid köp av laptop har Asus varit det självklara valet för mig och jag köpte två identiska Asus-laptops till syrran och flickvännen i 6000-kronorsklassen och båda har fungerat smärtfritt och presterat bra. Ni som inte gillar Asus, vilket märke skulle ni satsa på istället?

Jag har alltid gillat Asus och kvaliten på deras vanliga 15"-notebooks är absolut inget att klaga på, de är jättebra. Deras ultrabooks däremot utom just UX301 och UX302 är under all kritik tyvärr. Äger en UX32VD som numera är stendöd som har fungerat halvkasst till och från rakt igenom sen inköp, kort och gott.

Känner fortfarande tillit till dem men kommer vara mer försiktig nästa gång jag handlar en bärbar. Skulle jag köpa en bärbar dator idag skulle jag antingen köpa något från Lenovo eller Apple.

Permalänk
Skrivet av Matheeeew:

Jag är lite inne på att smälla till på denna laptop men är lite förvånad över att många har haft negativa erfarenheter om Asus som datortillverkare. Vid köp av laptop har Asus varit det självklara valet för mig och jag köpte två identiska Asus-laptops till syrran och flickvännen i 6000-kronorsklassen och båda har fungerat smärtfritt och presterat bra. Ni som inte gillar Asus, vilket märke skulle ni satsa på istället?

Thinkpad, HP Probook, Toshiba Z. Det mesta som byggs speciellt för företagsmarknaden är bra, men Thinkpad är nog snäppet bättre än de andra. Nya Dell med smala kanter är grymt sexig dock...

Permalänk
Medlem

ASUS verkligen så dåliga som det sägs?

Skrivet av Matheeeew:

Jag är lite inne på att smälla till på denna laptop men är lite förvånad över att många har haft negativa erfarenheter om Asus som datortillverkare. Vid köp av laptop har Asus varit det självklara valet för mig och jag köpte två identiska Asus-laptops till syrran och flickvännen i 6000-kronorsklassen och båda har fungerat smärtfritt och presterat bra. Ni som inte gillar Asus, vilket märke skulle ni satsa på istället?

Jag är en mycket nöjd ägare till en ASUS zenbook UX31A som jag har kört hårt med dagligen i tre år utan några nämnvärda problem. Har tidigare haft HP och Dell men måste säga att med tanke på storlek, prestanda, värmeutveckling och batteritid är detta bland det bästa jag varit med om. Kan inte heller riktigt se vad kritiken är? "Will it run Crysis?" är inte direkt frågan som skall ställas om en ultrabook <10.000 SEK (eller någon dator med integrerad grafik för den delen). Vad gäller design är denna subjektiv och därmed relativt ointressant att argumentera för/emot. Och denna anekdotiska bevisning om att _någon_ har haft dåliga erfarenheter av _någon_ produkt känns för mig väldigt ovetenskaplig. Om man istället försöker ta reda på vad som verkligen finns för underlag finns bland annat följande att läsa;

http://www.techspot.com/news/36998-study-finds-asus-laptops-l...
(Håller med om att 2009 inte riktigt var igår)

http://www.pcadvisor.co.uk/buying-advice/laptop/3419512/most-...
(men att 2013 iaf nästan var det)

http://blog.laptopmag.com/best-worst-laptop-brands-2014/3
(och 2014 var i alla fall bara några veckor sedan)

.. vilket visar att ASUS hamnar top 3 på samtliga. Jag vill inte hävda att de är utan problem, givetvis finns det måndagsexemplar men dessa existerar hos samtliga tillverkare. Det finns säkert fler undersökningar (som visar på andra resultat) men dessa var de jag hittade på kort varsel.

Sammanfattningsvis tycker jag inte att man skall vara oroad över ett ASUS inköp, i alla fall inte mer oroad än inför ett inköp av en Apple/HP/Lenovo/Dell etc. laptop.

Visa signatur

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Permalänk
Datavetare

Som kommentar till de klagomålen på Asus och dålig kvalité. Enskilda personers problem kan inte användas för att dra generell slutsatser, men det är bra utgångspunkt om man vill försöka reda ut om det är ett vanligt problem med en viss modell. De flesta tillverkare, även Apple, har haft enskilda modeller som varit rejäla sorgebarn vilket i många fall orsakats av att någon/några komponenter inte alls levt upp till en vettig nivå.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

"Nämnvärt är Asus valt att inte utrusta skärmarna med pekfunktion"

👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Jag har alltid gillat Asus och kvaliten på deras vanliga 15"-notebooks är absolut inget att klaga på, de är jättebra. Deras ultrabooks däremot utom just UX301 och UX302 är under all kritik tyvärr. Äger en UX32VD som numera är stendöd som har fungerat halvkasst till och från rakt igenom sen inköp, kort och gott.

Känner fortfarande tillit till dem men kommer vara mer försiktig nästa gång jag handlar en bärbar. Skulle jag köpa en bärbar dator idag skulle jag antingen köpa något från Lenovo eller Apple.

Svårt att generalisera på det sättet om ultrabookarna. När jag skulle köpa dator senast så klämde jag en del på UX32A som mycket riktigt gav ett negativt intryck bland annat på grund av en otroligt svajig skärm. Slutade med att jag köpte uppföljaren UX32LN som bara har fungerat utmärkt för mig. Min flickvän äger dessutom den billigare varianten UX32LA. Mitt intryck är att Asus har tagit några rejäla kliv framåt konstruktionsmässigt med sina ultrabookar sedan UX32VD, men självklart kommer du att hitta folk som är missnöjda med sina UX32LN också. Det kanske bara är att konstatera att det är svårt att hitta ultrabookar med generellt hög byggkvalitet för under 8000kr? Det känns ju som att det alltid är en viss mån av chanstagande med i beräkningen när man köper en ny laptop.

Permalänk
Medlem

Efter att ha forskat lite i ämnet så verkar det som att QHD-skärmarna på ASUS modeller verkar har bedrövligt dåliga färger? Är det verkligen nödvändigt med så hög upplösning eller räcker FHD vid textredigering (då gärna med litteratur på ena sidan av skärmen och en texeditor på andra) samt någon film då och då? Gick FHD-versionen att få med matt skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Efter att ha forskat lite i ämnet så verkar det som att QHD-skärmarna på ASUS modeller verkar har bedrövligt dåliga färger? Är det verkligen nödvändigt med så hög upplösning eller räcker FHD vid textredigering (då gärna med litteratur på ena sidan av skärmen och en texeditor på andra) samt någon film då och då? Gick FHD-versionen att få med matt skärm?

Det beror ju givetvis på vad du är van vid. jag skulle spontant säga att FHD räcker väl. Jag kör då "HD" på min 13.3 tummare, det duger. Men skulle jag köpa ny skulle jag vilja ha FHD.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Skrivet av thelin:

Jag är en mycket nöjd ägare till en ASUS zenbook UX31A som jag har kört hårt med dagligen i tre år utan några nämnvärda problem. Har tidigare haft HP och Dell men måste säga att med tanke på storlek, prestanda, värmeutveckling och batteritid är detta bland det bästa jag varit med om. Kan inte heller riktigt se vad kritiken är? "Will it run Crysis?" är inte direkt frågan som skall ställas om en ultrabook <10.000 SEK (eller någon dator med integrerad grafik för den delen). Vad gäller design är denna subjektiv och därmed relativt ointressant att argumentera för/emot. Och denna anekdotiska bevisning om att _någon_ har haft dåliga erfarenheter av _någon_ produkt känns för mig väldigt ovetenskaplig. Om man istället försöker ta reda på vad som verkligen finns för underlag finns bland annat följande att läsa;

http://www.techspot.com/news/36998-study-finds-asus-laptops-l...
(Håller med om att 2009 inte riktigt var igår)

http://www.pcadvisor.co.uk/buying-advice/laptop/3419512/most-...
(men att 2013 iaf nästan var det)

http://blog.laptopmag.com/best-worst-laptop-brands-2014/3
(och 2014 var i alla fall bara några veckor sedan)

.. vilket visar att ASUS hamnar top 3 på samtliga. Jag vill inte hävda att de är utan problem, givetvis finns det måndagsexemplar men dessa existerar hos samtliga tillverkare. Det finns säkert fler undersökningar (som visar på andra resultat) men dessa var de jag hittade på kort varsel.

Sammanfattningsvis tycker jag inte att man skall vara oroad över ett ASUS inköp, i alla fall inte mer oroad än inför ett inköp av en Apple/HP/Lenovo/Dell etc. laptop.

Nu vill jag inte dissa Asus som märke mer än att rapportera de erfarenheter jag redan gjort. Däremot vill jag säga att sådana artiklar som du länkar till inte är relevant för de åsikter om Asus som jag och andra har lämnat om den långsiktiga kvaliteten, för det testas av naturliga orsaker inte i dataortester.

Permalänk
Medlem

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.605089/asus-nya-zenbook--sva...

Här har vi en recension på den högupplösta modellen från PC För Alla. Övervägande positivt även om det klagar en del på prestandan sett till priset. Det vore intressant att få en prestandaanalys på Full HD-modellen för att se om det är någon märkbar skillnad, då denna även är 1500kr billigare.

Ett par funderingar:

Vad åsyftas med "hög belastning" respektive "låg belastning" mer specifikt när man talar om batteritid?
Hur "måttlig prestanda" tror ni man får dras med? Kommer datorn rentav att häcka efter om man sitter med 10~ Chromeflikar uppe, något ordbearbetningsprogram och Spotify? Det är ju en multitasking jag förväntar mig ska funka i denna prisklass.

Permalänk
Medlem

Ingen som har införskaffat sig denna och kan komma med lite feedback, alternativt spekulativa svar på mina ovanstående funderingar?