Permalänk
Medlem

Varför återmontera ihs efter delid?

Vet inte hur många p3or å athlon xp ja fipplat me i mina dagar. Gör man sig väl jobbet å ta bort spreadern så borde man väl ändå köra kylaren direkt på chippet? Vad missar ja som börjar närma mej gubbe?

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag har hört något om att AMDs processorer behöver IHSn för att nå upp till kylaren. dock inget som jag kan bekräfta.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

jag har hört något om att AMDs processorer behöver IHSn för att nå upp till kylaren. dock inget som jag kan bekräfta.

Gäller väl intel också, kylaren måste kunna ligga på CPUn annars blir det svårt att överföra värmen något vidare bra. Beror nog på kylaren i fall man behöver något eller ej.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Commander:

Gäller väl intel också, kylaren måste kunna ligga på CPUn annars blir det svårt att överföra värmen något vidare bra. Beror nog på kylaren i fall man behöver något eller ej.

jag har sett att man kan skaffa något som ersätter själva monteringsmekanismen på intelsocklar,

jag tror att på vissa kylare så kan man ju bara fästa utan att använda IHSn men hur värmefördelningen blir är ju en stor fråga.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Är inte största anledningen att sätta tillbaka IHSen igen att skydda den? Ett chip är ganska känsligt så alla verkar inte känna sig bekväma med att köra utan IHS

Permalänk
Medlem

För att ramen runt processorn är högre än chippet. Jag har delidat min 3570k, och köpt ett kit med andra skruvar till vattenblocket, där man helt enkelt monterar bort hela mekanismen som spänner fast cpun, och istället klämmer fast den med vattenblocket.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av cheben:

Är inte största anledningen att sätta tillbaka IHSen igen att skydda den? Ett chip är ganska känsligt så alla verkar inte känna sig bekväma med att köra utan IHS

Jag skulle säga att den största anledningen är att fördela värmen på en större yta(intergrated heat spreader). Så länge man vet vad man håller på med och är försiktig så kan man köra utan ish. Jag kommer inte på mycket som ishn skyddar emot egentligen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Jag skulle säga att den största anledningen är att fördela värmen på en större yta(intergrated heat spreader). Så länge man vet vad man håller på med och är försiktig så kan man köra utan ish. Jag kommer inte på mycket som ishn skyddar emot egentligen.

Nej, den är till för att skydda cpu:n. Om du monterar på en kylare så får du ju lika stor yta som ligger an mot cpu:n. Det man tjänar på att ta bort IHS:en är att man slipper att värmen ska överföras mellan flera olika lager innan den når kylaren. Därför får man en effektivare kylning.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Det finns väl vattenblock vars montering är gjord för det nya avståndet?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Det finns väl vattenblock vars montering är gjord för det nya avståndet?

Jepp EK supremacy vattenblock har speciella skruvar för att köra utan ihs som man kan köpa till.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Hedersmedlem

En naturlig följdfråga är väl varför de över huvud taget sätter dit IHSen från början.
Gissningsvis är det väl för att skydda processorn från belastningen som en kylare kan ge, right?
I så fall handlar det väl om att man vill ha kvar skyddet?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

En naturlig följdfråga är väl varför de över huvud taget sätter dit IHSen från början.
Gissningsvis är det väl för att skydda processorn från belastningen som en kylare kan ge, right?
I så fall handlar det väl om att man vill ha kvar skyddet?

Men största sannolikhet. Chip som den vanlige konsumenten inte kommer komma i kontakt med (Grafikkort, nordbrygga, laptop CPUer) alltid är nakna.

Permalänk
Medlem

vill någon plocka på sig ett ek supremacy naked ivy till sin ek supremacy och ivy/haswell-processor så finns det här:

http://coolingstuff.se/p/981/ek-supremacy-precisemount-add-on...

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

En naturlig följdfråga är väl varför de över huvud taget sätter dit IHSen från början.
Gissningsvis är det väl för att skydda processorn från belastningen som en kylare kan ge, right?
I så fall handlar det väl om att man vill ha kvar skyddet?

Din signatur sprängde nyss min hjärna. Det värsta är ju att det är sant och väldigt logiskt om man tänker efter. Ytan(kvadratmeter) får en tredje dimension(sträckan) och beroende på hur lång den är ändras volymen.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Inaktiv

Därför man sätter tillbaka ihs på intel cpu är för att själva hållaren som trycker ner cpun i sockeln trycker på sidorna av ihs.
Vill man inte ha ihs så får man köpa en sådan delid hållare som någon visade längre upp.

hållaren trycker på sidorna av ihs----> http://i.ytimg.com/vi/LqjEXrlmUIQ/maxresdefault.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Din signatur sprängde nyss min hjärna. Det värsta är ju att det är sant och väldigt logiskt om man tänker efter. Ytan(kvadratmeter) får en tredje dimension(sträckan) och beroende på hur lång den är ändras volymen.

Extremt OT, men är du nyfiken på fysikalisk/vardaglig tolkning kan du läsa detta. Det är i slutet av texten, med en tecknad bild av en bil. (för övrigt är hela sidan/bloggen FANTASTISK)
https://what-if.xkcd.com/11/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Extremt OT, men är du nyfiken på fysikalisk/vardaglig tolkning kan du läsa detta. Det är i slutet av texten, med en tecknad bild av en bil. (för övrigt är hela sidan/bloggen FANTASTISK)
https://what-if.xkcd.com/11/

F-n vad bra sida!!
Bokmärkt!

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av cheben:

Extremt OT, men är du nyfiken på fysikalisk/vardaglig tolkning kan du läsa detta. Det är i slutet av texten, med en tecknad bild av en bil. (för övrigt är hela sidan/bloggen FANTASTISK)
https://what-if.xkcd.com/11/

Ja, precis den bilden jag hade i huvudet.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8