Permalänk

Nytt Ram minne till datorn!

Hej, jag ska köpa nytt ram minne till datorn och behöver lite hjälp. Jag kolla runt lite och vill gärna ha 16 gb ram för det är vad mitt morderkort klarar så hitta jag ett (https://www.dustinhome.se/product/5010543803/vengeance) och tyckte priset var bra men nu är frågan, har jag valt rätt? för det finns tydligen DDR1, DDR2, DDR3 och vidare. Sen finns det också 240 pin, 200 pin och vidare. Skulle vilja ha hjälp så jag inte köper något i onödan.

Moderkort jag har nu är: asus B75M-A (https://www.ginza.se/product/mk-asus-b75m-a-matx,-b75,-1155-/...)

Vet inte vad mer ni behöver veta men skriver det ändå.

Nätagg: BQ K-600W
Grafikkort: Asus GTX 760 2 gb

Allt de andra kan jag inte.

Tack i förhand //Viktor

Permalänk
Medlem

De som du länkade passar, men hur du hade tänkt att få in 4 minnesmoduler i ditt moderkort som bara har plats för två stycken går över mitt förstånd. För att få 16GB ram på ditt moderkort så behöver du 2 moduler á 8GB styck. De som du länkade kan ge dig max 8GB minne. Får man fråga vad du ska med allt ramminne till?

Du ska ha vanligt DDR3-minne. 1600MHz fungerar alldeles utmärkt.

Permalänk

Det är ett bra kit
DDR Är mines tekniken
Antalet pins är storleken
Du ska ha ddr3 och 240 pin

Visa signatur

Ursäktar för stavfel

Permalänk
Skrivet av JOANATAN5354:

Det är ett bra kit
DDR Är mines tekniken
Antalet pins är storleken
Du ska ha ddr3 och 240 pin

Okej, tack för hjälpen.

Skrivet av Motherofgod:

De som du länkade passar, men hur du hade tänkt att få in 4 minnesmoduler i ditt moderkort som bara har plats för två stycken går över mitt förstånd. För att få 16GB ram på ditt moderkort så behöver du 2 moduler á 8GB styck. De som du länkade kan ge dig max 8GB minne. Får man fråga vad du ska med allt ramminne till?

Du ska ha vanligt DDR3-minne. 1600MHz fungerar alldeles utmärkt.

Oj såg fel då.

Dock hitta jag typ ingen info på det, skulle du kunna kolla om det är rätt?

Varför jag vill ha 16 gb? Jo du, vill bara vara framtidssäker, slippa uppgradera ram minnet på ett tag. Lägger gärna 900-1500 nu än att lägga 700 idag och sedan 1500 i framtiden.

Permalänk
Medlem

16 GB anser jag vara standard på en ny dator idag, jag själv har bara 8 GB, jag spelar just ingenting men däremot är jag fotointresserad och med avancerad bildbehandling, stackning osv så är det inga problem att köra slut på 8 GB. Men till spel vet jag inte, skulle tro att man klarar sig långt på 8 GB, där är det viktigare med ett snabbt grafikkort.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

16 GB anser jag vara standard på en ny dator idag, jag själv har bara 8 GB, jag spelar just ingenting men däremot är jag fotointresserad och med avancerad bildbehandling, stackning osv så är det inga problem att köra slut på 8 GB. Men till spel vet jag inte, skulle tro att man klarar sig långt på 8 GB, där är det viktigare med ett snabbt grafikkort.

Jo, fixade ett gtx 760 för några månader sedan och är skit nöjd, nu är det bara mitt ram minne jag vill ha uppgraderat. 6 gb är för lite just nu känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorrrrr:

Jo, fixade ett gtx 760 för några månader sedan och är skit nöjd, nu är det bara mitt ram minne jag vill ha uppgraderat. 6 gb är för lite just nu känns det som.

Känns det som? Har du haft problem med för lite ramminne eller är det bara någonting som sitter i ditt huvud? Har du inte problem med för lite ramminne så kommer inte det göra din dator bättre på något sätt. Jag hindrar dig inte från att köpa mer, jag vill bara informera dig så att du inte gör onödiga uppgraderingar.
Du ska helt enkelt ha två moduler á 8GB styck. Filtrera ut 8GB per minnesmodul i en sökning på prisjakt så hittar du.

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

Känns det som? Har du haft problem med för lite ramminne eller är det bara någonting som sitter i ditt huvud? Har du inte problem med för lite ramminne så kommer inte det göra din dator bättre på något sätt. Jag hindrar dig inte från att köpa mer, jag vill bara informera dig så att du inte gör onödiga uppgraderingar.
Du ska helt enkelt ha två moduler á 8GB styck. Filtrera ut 8GB per minnesmodul i en sökning på prisjakt så hittar du.

Körde BF4 med en polare igår och jag frys laggade typ. Så jag fråga min kompis om han lagga och nej det gjorde han inte. Så sa han att han lagga också när han hade 4 gb ram minne och när han uppgradera till 8gb så slutade allt lagga. Jag har 6 gb just nu och laggar lite smått så ville ju uppgradera, sen vill jag ha 16gb bara för att vara framtidssäker.