Nvidia Geforce GTX 960 med 4 GB videominne anländer till våren

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

så lär det kosta nästan lika mycket som ett 970 också

det gör det väl redan

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

det gör det väl redan

Nja, en tusenlapp är det ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såhär brukar ju dom göra med sämre kort. Många som inte kan så mkt tror säker att 4gb kommer göra stor skillnad.
Rätt onödigt men det ökar säkert försälningen hos vanliga svenssons.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Lite off-topic, men swec borde nämna problemen med gtx970.
http://www.lazygamer.net/general-news/nvidias-gtx970-has-a-ra...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av AndersB:

Vilket jävla skämt det här kortet har blivit..

Haha precis vad jag tänkte när jag tänkte när jag såg rubriken

Extreme Gaming <---- Men alltså....! Ja....kan man inte ta det företaget seriöst när de skriver nåt längre....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluffarn:

Fast 980 klarar väl av att hantera 5.2 / 5,3 GB VRAM, motsvarande tex Titan? Är det så stor skillnad på 980 och 970 då det kommer till minneshantering? 1.8GB känns som väldigt mycket

Läser du på nvidias forum så kan 980 precis som 970 inte hantera 4Gb helt. Se om alla får reklamera sina kort eller om de lyckas lösa detta på något vis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Du kan ändå bara få ut begränsat antal stänger åt gången.... vilket är poängen. Du kan lagra sockerbitar om du så vill. Men flaskhals är vad flaskhals är.

OT: Har inte 970 och 980 samma minnesbandbredd, eller har jag missat något?
För i så fall är det något som luktar drivrutinsfel.

Ironi!?

OT: FAiL det måste vara minst ett T bakom sista siffran för att man ska kunna utnyttja 100% av minnet. 9 Owners - Känn er lurade :D. asg

Visa signatur

Carbide 540 - Formula VI - i7 4790K - Dominator Platinum - 780Ti SLi - AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Läser du på nvidias forum så kan 980 precis som 970 inte hantera 4Gb helt. Se om alla får reklamera sina kort eller om de lyckas lösa detta på något vis.

Skrivet av tvelander:

Ja asså jag testat tex 970 SLI vs 770 SLI, och det är runt 30-40 % bättre VRAM hantering i maxwell.
SÅ teoretiskt kan 2GB Maxwell använda runt 2.4, 2.5GB motsvarande 700 serien.

Så jo tycker 2GB är tillräckligt i låg segmentet ingen person köper 2x 960 över 1x 970 då är man inte smart.

Och 980 klarar hantera ungefär 5.2 / 5,3 GB VRAM motsvarande tex Titan jag själv har och det har testats.

Fast jag citerar Tvelander Det var det han sa i en tidigare tråd, den om lanseringsdatumet på GTX 960 ^^ Jag tyckte bara det var lite roligt att ett GTX 980 skulle kunna hantera mer VRAM än det har allokerat, alltså 5.3GB (ÄVEN om det är en 'teoretiskt' relation till Kepler) men GTX 970 endast 3.5 (1.8GB mindre än GTX 980 teoretiskt, och 0.5GB mindre än kortet har allokerat )? Det verkar ju som om det är något otroligt fel med de flesta/alla GTX 970 då

Som sagt kan ett GTX 980 hantera, som jag förstod det, ungefärligen lika mycket VRAM som ett Titan. Det får en ju att undra exakt vad det är för slags fel med GTX 970 och vad som skiljer dem åt så markant (samt är sugen på att se minneshanteringstesten mellan GTX 980 och GTX Titan).

EDIT: Stavning

Permalänk
Medlem

Och tack vare detta så höjdes priset för de 970 kort som jag bevakar med 2-300 kronor över en natt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Och tack vare detta så höjdes priset för de 970 kort som jag bevakar med 2-300 kronor över en natt..

Det kanske sjunker nu när det har uppdagats att det är problem med dem..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har svårt att se speciellt många scenarion där 4 GB kommer vara notervärt bättre än 2 GB med Geforce GTX 960. Kortet som helhelt är helt enkelt för svagt för att kunna jobba vid de kvalitetsnivåer som är aktuella. Jämför med till exempel 4 GB-versionerna av GTX 770 och GTX 680 vilka i de allra flesta fall gav få eller inga prestandavinster. Undantaget är väl möjligen SLI eller annan voodoo..

När du pratar om användning av de 2 extra GB så är det här en video för de som undrar hur mycket VRAM behöver jag, bra att veta om.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har svårt att se speciellt många scenarion där 4 GB kommer vara notervärt bättre än 2 GB med Geforce GTX 960. Kortet som helhelt är helt enkelt för svagt för att kunna jobba vid de kvalitetsnivåer som är aktuella. Jämför med till exempel 4 GB-versionerna av GTX 770 och GTX 680 vilka i de allra flesta fall gav få eller inga prestandavinster. Undantaget är väl möjligen SLI eller annan voodoo..

så om jag kopplar ihop ett GTX 960 med ett gammalt Voodoo kort ifrån slutet av 90-talet så kommer jag märka av en prestanda ökning tack vare 4GB ? :P:P

Permalänk

Bara en iakktagelse i denna djungel.. Rätt kul att många tycker att GTX 960 är ett dåligt grafikkort men ändå ligger det rankat som nummer två på prisjakts försäljningslista baserat på popularitet och då endast med 2GB VRAM:

Grafikkort (PCI Express)

Någon som enkelt kan förklara detta?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU