Permalänk

1600Mhz RAM körs alltid i 1333Mhz ??

Kingston Hyperx blu 4 gb, denna tror jag.
Testat i två burkar och körs båda gångerna i 1333MHz, utan några andra stickor i. Är det inte ett 1600Mhz-minne?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Marzupilami:

Kingston Hyperx blu 4 gb, denna tror jag.
Testat i två burkar och körs båda gångerna i 1333MHz, utan några andra stickor i. Är det inte ett 1600Mhz-minne?

Du måste aktivera XMP i bios.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du måste aktivera XMP i bios.

Ursäkta, men jag kan i bästa fall ställa in klockan i bios
Ska man behöva det på varje ny dator man har den på? Och hur gör man?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Marzupilami:

Ursäkta, men jag kan i bästa fall ställa in klockan i bios
Ska man behöva det på varje ny dator man har den på? Och hur gör man?

Vilken klocka, basklockan som CPU & RAM följer, eller RTC chippet?

Du måste aktivera XMP varje gång du nollställer CMOS eller monterar ut minnet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Vilken klocka, basklockan som CPU & RAM följer, eller RTC chippet?

Du måste aktivera XMP varje gång du nollställer CMOS eller monterar ut minnet.

Aa.. jag menade själva datorklockan som man ser nere i vänstra hörnet hela tiden, typ 16:46, men strunt samma
Hur ställer jag in det där xmp? (Asus M5-A97R2.0)

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Marzupilami:

Aa.. jag menade själva datorklockan som man ser nere i vänstra hörnet hela tiden, typ 16:46, men strunt samma
Hur ställer jag in det där xmp? (Asus M5-A97R2.0)

Gå in i bios och leta efter Memory Profile, XMP eller AMP.

Detta är samma sak, Ska vara ENABLE eller Profile 0.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Gå in i bios och leta efter Memory Profile, XMP eller AMP.

Detta är samma sak, Ska vara ENABLE eller Profile 0.

Finns de som bara har Profile 1 & 2 också, Men oftast ser man vilken av dom man ska köra..

Jag hade min Enable "Corsair XMS3 / Gigabyte 970A-DS3" O fick ställa in volt manuellt också..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nevil:

Finns de som bara har Profile 1 & 2 också, Men oftast ser man vilken av dom man ska köra..

Jag hade min Enable "Corsair XMS3 / Gigabyte 970A-DS3" O fick ställa in volt manuellt också..

Bör finnas XMP som löser det då det är UEFI Moderkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Nevil:

Finns de som bara har Profile 1 & 2 också, Men oftast ser man vilken av dom man ska köra..

Jag hade min Enable "Corsair XMS3 / Gigabyte 970A-DS3" O fick ställa in volt manuellt också..

Skrivet av DavidtheDoom:

Bör finnas XMP som löser det då det är UEFI Moderkort.

Hittar nåt som heter Memory Frequency, där man kan välja DDR3-800-2400Mhz. Står på Auto just nu. Beskrivningen är: "Forces a DDR3 frequency slower than the common tCK detected via SPD." Ska jag sätta den på 1600Mhz? Hittar inget om XMP.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Marzupilami:

Hittar nåt som heter Memory Frequency, där man kan välja DDR3-800-2400Mhz. Står på Auto just nu. Beskrivningen är: "Forces a DDR3 frequency slower than the common tCK detected via SPD." Ska jag sätta den på 1600Mhz? Hittar inget om XMP.

Nej, Du skall inte använda den. Den ändrar inte Timings, Subtimings eller eventuella spänningar.

Ligger säkert under en undermeny eller så googlar du bara på:
Enable XMP [Ditt moderkort eller ett liknande ASUS kort]. Finns även guider på Youtube.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Hittar nåt som heter Memory Frequency, där man kan välja DDR3-800-2400Mhz. Står på Auto just nu. Beskrivningen är: "Forces a DDR3 frequency slower than the common tCK detected via SPD." Ska jag sätta den på 1600Mhz? Hittar inget om XMP.

Eftersom det är ett AMD moderkort så finns det kanske något som heter D.O.C.P och om du väljer detta så kan du nog välja Profile 1 för 1600MHz.

Edit: När du går ut ur BIOS/UEFI så måste du välja spara inställningen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bör finnas XMP som löser det då det är UEFI Moderkort.

XMP finns ja, Men spelar ingen roll om ja aktiverar de.. Måste ställa in volten manuellt ändå.. Kan dock bero på att ett av mina 4 minnen kör XMP 1600Mhz på 1.5v, Resten på 1.65v.. :S

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Skrivet av janee:

Eftersom det är ett AMD moderkort så finns det kanske något som heter D.O.C.P och om du väljer detta så kan du nog välja Profile 1 för 1600MHz.

Edit: När du går ut ur BIOS/UEFI så måste du välja spara inställningen.

Hittade den, men det enda som står under D.O.C.P är DRAM O.C. Profile som står på DDR3-1600Mhz. Kan även ändra den till "Profile #0 DDR3-1600 9-9-9-27-1.65V-1.20V". "Profile #1" finns inte. Det enda andra som handlar om minne under D.O.C.P är Memory Frequency som jag nämnde tidigare. Vad ska jag göra?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nevil:

XMP finns ja, Men spelar ingen roll om ja aktiverar de.. Måste ställa in volten manuellt ändå.. Kan dock bero på att ett av mina 4 minnen kör XMP 1600Mhz på 1.5v, Resten på 1.65v.. :S

Du svarar själv på anledningen till varför fel spänning aktiveras. Testa att flytta på stickorna så kanske de hoppar upp i 1.65V automatiskt.

Skrivet av Marzupilami:

Hittade den, men det enda som står under D.O.C.P är DRAM O.C. Profile som står på DDR3-1600Mhz. Kan även ändra den till "Profile #0 DDR3-1600 9-9-9-27-1.65V-1.20V". "Profile #1" finns inte. Det enda andra som handlar om minne under D.O.C.P är Memory Frequency som jag nämnde tidigare. Vad ska jag göra?

Profile #0 är korrekt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Hittar nåt som heter Memory Frequency, där man kan välja DDR3-800-2400Mhz. Står på Auto just nu. Beskrivningen är: "Forces a DDR3 frequency slower than the common tCK detected via SPD." Ska jag sätta den på 1600Mhz? Hittar inget om XMP.

Du kan ställa in minnena manuellt om du inte hittar rätt.

Men innan du ens drömmer om att höja till 1600MHz ska du först alltid ställ in minnenas spänning (volt) och timing (latens). Siffrorna har du i länken du gav oss.

Att höja frekvensen (hastigheten) räknas som minnes överklockning även om både minnen och moderkort klarar det. Sen är det inte säkert att delarna gillar varandra så de vill köra tillsammans med den hastigheten. Du märke ändå ingen skillnad om du höjer. Det är typ om du samtidigt vill överklocka processorn maximalt som det kan spela roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Hittade den, men det enda som står under D.O.C.P är DRAM O.C. Profile som står på DDR3-1600Mhz. Kan även ändra den till "Profile #0 DDR3-1600 9-9-9-27-1.65V-1.20V". "Profile #1" finns inte. Det enda andra som handlar om minne under D.O.C.P är Memory Frequency som jag nämnde tidigare. Vad ska jag göra?

Då gissar jag att du har DDR3 1600MHz 1.65V och då bör Profile 0 fungera bra.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Då gissar jag att du har DDR3 1600MHz 1.65V och då bör Profile 0 fungera bra.

Profile #0 gick bra verkar det som, tack så mycket! (Tack även till alla ni andra )
Minnet körs nu i 1600Mhz, både enligt bios och Cpu-z. Kollade (och uppdaterade) även Windows prestandaklassificering innan och efter ändringen. Jag vet att det inte är något bra verktyg, men trodde ändå att jag skulle se någon skillnad. Men den låg kvar på 5,9 både innan och efter. Beror det på att Prestandaklassificering är jättedåligt, eller att det i själva verket inte är så stor skillnad på 1333Mhz och 1600Mhz. Eller beror det på något helt annat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Profile #0 gick bra verkar det som, tack så mycket! (Tack även till alla ni andra )
Minnet körs nu i 1600Mhz, både enligt bios och Cpu-z. Kollade (och uppdaterade) även Windows prestandaklassificering innan och efter ändringen. Jag vet att det inte är något bra verktyg, men trodde ändå att jag skulle se någon skillnad. Men den låg kvar på 5,9 både innan och efter. Beror det på att Prestandaklassificering är jättedåligt, eller att det i själva verket inte är så stor skillnad på 1333Mhz och 1600Mhz. Eller beror det på något helt annat?

Prestandaklassificering fungerar dåligt så den bör man inte lita på och dessutom ger inte högre MHz så mycket bättre prestanda när man har ett discret grafikkort som har eget grafikminne men använder man den inbyggda grafikkretsen i AMD APU så kan den ge mycket bättre grafik prestanda med snabba RAM minnen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Profile #0 gick bra verkar det som, tack så mycket! (Tack även till alla ni andra )
Minnet körs nu i 1600Mhz, både enligt bios och Cpu-z. Kollade (och uppdaterade) även Windows prestandaklassificering innan och efter ändringen. Jag vet att det inte är något bra verktyg, men trodde ändå att jag skulle se någon skillnad. Men den låg kvar på 5,9 både innan och efter. Beror det på att Prestandaklassificering är jättedåligt, eller att det i själva verket inte är så stor skillnad på 1333Mhz och 1600Mhz. Eller beror det på något helt annat?

5,9 får man om man har operativsystemet på en mekanisk hårddisk.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

5,9 får man om man har operativsystemet på en mekanisk hårddisk.

Nä, jag menade just på RAM-delpoängen, men det har du ju rätt i annars.

Skrivet av panpo98:

Du kan ställa in minnena manuellt om du inte hittar rätt.

Men innan du ens drömmer om att höja till 1600MHz ska du först alltid ställ in minnenas spänning (volt) och timing (latens). Siffrorna har du i länken du gav oss.

Att höja frekvensen (hastigheten) räknas som minnes överklockning även om både minnen och moderkort klarar det. Sen är det inte säkert att delarna gillar varandra så de vill köra tillsammans med den hastigheten. Du märke ändå ingen skillnad om du höjer. Det är typ om du samtidigt vill överklocka processorn maximalt som det kan spela roll.

Kan det vara farligt i längden att höja till 1600Mhz? Minnet ska väl vara gjort för det..
"Profile #0 DDR3-1600 9-9-9-27-1.65V-1.20V" stod det. I specsen på Prisjakt stod det också två nior och en tjugosjua så det borde väl stämma? Eller var kommer den tredje nian ifrån? Volten var 1,65 på Prisjakt så det borde väl egentligen inte vara något problem att använda Profile #0 och därmed 1600MHz? Eller? Stämmer det med vad du menar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Nä, jag menade just på RAM-delpoängen, men det har du ju rätt i annars.

Kan det vara farligt i längden att höja till 1600Mhz? Minnet ska väl vara gjort för det..
"Profile #0 DDR3-1600 9-9-9-27-1.65V-1.20V" stod det. I specsen på Prisjakt stod det också två nior och en tjugosjua så det borde väl stämma? Eller var kommer den tredje nian ifrån? Volten var 1,65 på Prisjakt så det borde väl egentligen inte vara något problem att använda Profile #0 och därmed 1600MHz? Eller? Stämmer det med vad du menar?

Profilen verka stämma.

Tre av siffrorna är alltid lika så det spelar ingen roll var den tredje 9 kommer från. Prisjakten och din profil skriver det bara på olika sätt. Kollar du på prisjakten finns en tredje 9 längre upp. Vissa butiker skriver bara den nian (CL 9) och antar att du är kunnig nog att förstå att det är tre stycken.

Hade du bara höjt hastigheten så hade den blivit ostabil, fått oftare blue screens, problem att höja till 1600MHz och andra fel jag inte kommer ihåg. De klarar 1600MHz först efter att man valt rätt profil eller manuellt ställt in rätt.

Ram delpoängen ska vara samma som innan. Som jag nämnde innan så märker man ingen skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marzupilami:

Profile #0 gick bra verkar det som, tack så mycket! (Tack även till alla ni andra )
Minnet körs nu i 1600Mhz, både enligt bios och Cpu-z. Kollade (och uppdaterade) även Windows prestandaklassificering innan och efter ändringen. Jag vet att det inte är något bra verktyg, men trodde ändå att jag skulle se någon skillnad. Men den låg kvar på 5,9 både innan och efter. Beror det på att Prestandaklassificering är jättedåligt, eller att det i själva verket inte är så stor skillnad på 1333Mhz och 1600Mhz. Eller beror det på något helt annat?

Minnesfrekvens gör mer eller mindre ingenting prestandamässigt. Du kan på sin höjd se en liten skillnad i benchmarks.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB